شکل‌گیری خانواده پایدار نیازمند تربیت و فرهنگ‌سازی است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حسن بنیانیان در مراسم گرامیداشت روز عفاف و حجاب که ظهر سه‌شنبه در سالن اجتماعات دانشکده آینده پژوهی برگزار شد، اظهار کرد: ما باید بتوانیم نسل جوان را با انقلاب پیوند دهیم و به دنبال عمق‌دهی به مسائل دینی باشیم چنانچه عمق دین به تدریج منتقل می‌شود و اساساً بر مبنای احساس نیست.

مدیر گروه پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای ورود به مباحث مهم اجتماعی نیازمند نکاتی هستیم و اولین نکته این است که علاوه بر حل مسائل احتمالی در زندگی شخصی خود، در راستای انجام رسالت تبیین که مقام معظم رهبری آن را واجب عینی، فوری اعلام کردند و در کمک به دیگران اقدام نمائید.

وی افزود: نکته دوم این است که در این گونه مباحث همه ما از سن خود، تجربیات فردی، فضای فرهنگی خانواده خود، نگرشی که به کلیت زندگی داریم، خصوصیات جسمی، شخصیتی خود، همسر وفرزندانمان، وضعیت مالی واقتصادی، رشته تحصیلی و….. تأثیر گرفته وقضاوت می‌کنیم و طبیعی است که در این میان دامنه اختلاف نظرها زیاد باشد اما شناخت دیدگاه‌های دیگران، کمک می‌کند تا اشتباهات خود ودیگران را کاهش دهیم و جامعه با نشاط تری داشته باشیم.

کارشناس فرهنگی عنوان کرد: نکته سوم این است که مباحثی که بواسطه تجربه از دوران کودکی ومشاهده زندگی دیگران، برای نسل ما امری بدیهی وتکراری به نظر می‌رسد که در شرایط موجود، بطور طبیعی به فرزندانمان منتقل نمی‌شود و در اکثر موارد فرهنگ آلوده وارداتی مسیر زندگی فرزندان ما را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: اما این دانش وتجربه‌ها باید برای نجات فرزندانمان به آنها منتقل شود و این انتقال نیازمند روش‌های جدید و راه کارهای متفاوت از گذشته است که اگر این نوآوری‌ها اتفاق نیفتد سبک زندگی فرزندان ما را دنیای آلوده مدرن تعین خواهد کرد و ما منفعلا باید با پیامدهای تلخ آن مواجه شویم.

بنیانیان تشریح کرد: نکته چهارم این است که اکثریت مردم جامعه ما دچار بیماری فرهنگی فرا فکنی شده‌اند و علامت این بیماری این است که برای فرار از مسؤلیت خویش، هر بحثی را که بشنوند به جای فکر کردن روی مسؤلیت خویش و اینکه چگونه می‌توانند نقش خود را اصلاح کنند در بیرون از وجود خویش و در جستجوی مقصرند و انتظار دارند گوینده، تکلیف آنهایی را که معمولاً در جلسه نیستند مشخص کند تا وجدان آنها در کم کاری و بی تفاوتی خود نسبت به وجود این معضل خاص، آرام شود.

وی تصریح کرد: اگر وجدان انسان داور باشد و باور بر وجود قیامت در ذهن ما فعال و اثر گذار باشد خواهیم پذیرفت که در پیشگاه الهی ما اول باید روی اصلاح نقش خود تمرکز کرده و در ادامه تأثیر گذاری، اصلاح نقش سیاست‌گذاران، مدیران و سایرین را مطالبه کنیم و این جمله ناقص که “کار از بالا باید حل شود” را در مسائل فرهنگی و اجتماعی تکرار نکنیم، چون این حرف ناقص بیماری فرافکنی را تشدید می‌کند.

این مسئول تاکید کرد: نکته پنجم این است که اگر شکل گیری ازدواج و خانواده پایدار، منوط بر وجود پوشش اسلامی است، تحقق این امر بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ سازی و همراه سازی نظام‌های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است و قانون نقش تکمیل کننده برای حذف معدود افرادی است که آگاهانه قصد مبارزه با حجاب و عفاف دارند.

وی عنوان کرد: بر اساس تعالیم اسلامی، خانواده مجموعه‌ای از افراد با رابطه سببی (عقد و ازدواج) و نسبی (والدینی، فرزندی، خواهر وب رادری) است که این افراد نسبت به هم، متناسب با نوع نسبت و ارتباط مسؤلیت‌های اجتماعی، حقوقی، تربیتی، رفتاری، اقتصادی و دینی متفاوتی دارند.

بنیانیان خاطرنشان کرد: عشق در زندگی خانوادگی از منظر بینش اسلامی، به معنای جاری شدن علاقه و محبت بین زن وشوهر در راستای کسب رضایت الهی است که بطور معمول بعد از هیجانات ازدواج، در یک روند تدریجی از حسن سلوک اخلاقی و فداکاری زن وشوهر نسبت به هم ایجاد می‌شود و فرزندان از این عشق الهی بهره مند شده و با تأمین نیازهای مادی ومعنوی، تربیت مورد نظر خالق یکتا را بدست می‌آورند.

وی افزود: شائق به کسی می‌گویند که ندارد و می‌طلبد، عاشق به کسی می‌گویند که رسید و نگه می‌دارد، به آن انسان تشنه‌ای که به دنبال چشمه می‌رود می‌گویند او مشتاق چشمه است، وقتی به آب رسید و آب را گرفت و حفظ کرد، می‌گویند او عاشق چشمه است که در این بین شوق قبل از وصول و عشق بعد از وصال است.

مهمترین چالش انقلاب اسلامی در موضوع خانواده نبرد با نظام غربی است

این مسئول تشریح کرد: بزرگترین چالش انقلاب اسلامی در موضوع خانواده رودررویی تمام عیار در جنگ فرهنگی با نظام غربی است که خود را مجاز می‌داند از همه قوای حیوانی و شهوانی نوجوانان و جوانان، زنان و مردان جامعه ما استفاده کند اما ما ناچاریم برای مقابله با این شیطان از فطرت، عقل، علم و احساسات پاک انسانی مبتنی بر فطرت الهی بهره ببریم که در این جبهه، سربازی می‌تواند یاری کننده حق باشد که انگیزه الهی را با دانش و مهارت حل مسئله، صبر، استقامت و روحیه جهادی پیوند دهد.

وی ادامه داد: موضوع پوشش اسلامی زن و مرد یکی از احکام الهی است که در کنار ده‌ها حکم دیگر مانند برپایی نماز، پرداخت وجوه شرعی، مراعات حقوق سایرین، راست گویی، حفظ امور مؤمنین و سایر موارد مطرح شده است اما ماهیت امر پوشش اسلامی و نقشی که در ادامه حیات دارد حضور کلیت دین در روابط جامعه و تداوم حیات مستقل ایران اسلامی است و سرمایه‌گذاری سنگین دشمن برای نابودی انقلاب اسلامی از رهگذر نابودی بنیاد خانواده در جوامع اسلامی نشأت می‌گیرد که اهمیت اجرای این حکم الهی را صد چندان می‌کند و هر انسان دلسوخته‌ای که علاقمند است در حفظ سلامت جامعه وسرنوشت آیندگان، نقش سازنده‌ای ایفا کند لازم است ضمن تلاش برای شناخت ابعاد گسترده موضوع، در بیداری همسروفرزندان خود، اقوام و مخاطبینی که می‌تواند روی آنها تأثیر گذارباشد، نسبت به اهمیت موضوع آگاهی بخشی کرده و اهمیت موضوع باز شناسی کند.

این مسئول افزود: جامعه اسلامی باید بر محوریت خداپرستی، دین ورزی، حقیقت جویی، زیبایی گرایی، نیازهای جسمی و مادی، عدالت طلبی، خیرخواهی و کمال‌گرایی ساخته شود.

وی گفت: جامعه شیطان زده غرب که هم اکنون در بسیاری از زوایای زندگی ما حضور پیدا کرده، اکثر ظرفیت‌های انسانی را در خدمت لذت جویی و توسعه مصرف گرایی گرفته است.

بنیانیان مطرح کرد: ضمانت‌های اخلاقی و حفظ پوشش اسلامی بر مبنای حیا، عفت، تقویت هویت ایرانی اسلامی و غیرت است.

وی تصریح کرد: شکل گیری عشق پاک، ازدواج و خانواده پایدار، بیش از اینکه نیازمند قانون باشد نیازمند تربیت، فرهنگ‌سازی وهمراه‌سازی نظام‌های اجرایی شکل دهنده به سبک زندگی است.

این کارشناس در پایان گفت: ما در شرایط موجود نیازمند ده‌ها هزار نشست هیئت گونه کوچک با مخاطب دامنه نزدیک متناسب با شرایط زمان و وجود مردان و زنان مجاهدی که بدون توقع، مثل نخ تسبیح با دعوت از مربیان ومتربیان این نشست‌ها را راه اندازی ومدیریت می‌کنند هستیم.

دکمه بازگشت به بالا