عمومیمطالب کسب و کار

چگونه تشخیص دهیم که مبل شما بیش از حد فرسوده است؟

نحوه تشخیص کلاف خوب مبل بسیار مهم است به طوری که هر فرد پیش از خرید مبل باید اطلاعات لازم را درباره نحوه تشخیص کلاف خوب مبل داشته باشد و سپس برای خرید مبل اقدام کند. ممکن است بسیاری از افراد از اهمیت کلاف مبل در خرید مبل مطلع نباشند به همین دلیل در ادامه به اهمیت کلاف مبل و همچنین نحوه تشخیص کلاف خوب مبل می پردازیم:

همه ما به خوبی می دانیم که هر چقدر هم مبل های مرغوب و گران قیمت را خریداری کنیم و یا آن ها را در بهترین نقطه خانه قرار دهیم باز هم پس از مدتی فرسوده می شوند و از آن جایی که امروزه با افزایش قیمت بسیار زیاد مبل ها در بازار رو به رو شده ایم خرید مبل های جدید برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست به همین دلیل نیز افراد ترجیح می دهند با توجه به قیمت رویه کوبی؛ به تعمیر مبل های خود بپردازند البته لازم به ذکر است که دلیل تعمیر مبل ها همیشه به دلیل فرسودگی نیست بلکه برخی از افراد برای ایجاد تنوع دست به و سایر اجزای مبل می زنند.

زمانی که بحث تعمیرات مبل به میان می آید آن وقت است که همگی به اهمیت کلاف مبل پی می بریم چرا که بسیاری از افراد بدون اطلاع از این این موضوع دست به خرید مبل می زنند در حالی که کلاف خوب مبل سبب طول عمر آن می شود از طرفی دیگر نیز کلاف خوب مبل در تعمیر مبل اهمیت بسیاری دارد. حال ممکن است بسیاری از افراد با مطالعه مطالب فوق دچار سردرگمی شوند به همین دلیل بهتر است هر چه زود تر سر اصل مطلب برویم و اهمیت کلاف مبل را بررسی کنیم.

بررسی نحوه تشخیص کلاف خوب مبل

زمانی که شما مبل هایتان را برای تعمیر به کارگاه تعمیرات مبل می برید پیش از هر چیزی تعمیرکار کیفیت کلاف مبل شما را بررسی می کند و در صورت مستحکم نبودن کلاف مبل به هیچ عنوان آن را تعمیر نمی کند. اما دلیل این امر چیست؟

اگر کلاف مبل از استحکام لازم برخوردار نباشد و شما دست به تعمیر بزنید پس از مدت کوتاهی مبل به حالت اولیه باز می گردد و تمامی هزینه های شما به هدر می رود پس در چنین مواقعی تنها راه چاره شما تعویض و خرید مبل های جدید است در نتیجه شما از همان ابتدا باید مبلی را خریداری کنید که از کلاف خوبی برخوردار است تا علاوه بر طول عمر مبل بعد از آن که فرسوده شد نیز بتوانید آن را تعمیر کنید و چندین سال دیگر نیز از آن استفاده کنید. حال که با اهمیت کیفیت کلاف مبل آشنا شدیم بهتر است نحوه تشخیص کلاف خوب مبل را بررسی کنیم تا کسانی که قصد خرید مبل دارند با آگاهی لازم نسبت به خرید آن اقدام کنند.

  • جنس چوب: از خرید مبل هایی که جنس کلاف آن ها چوب سفید است به شدت خودداری کنید چرا که این نوع چوب انعطاف کم تری دارد در نتیجه بسیار بی کیفیت و نامرغوب است. جنس کلاف مبل های استیل چوب گردو و راش است و کلاف مبل های راحتی از چوب روس ساخته می شود.
  • کلاف دوبل: کلاف دوبل که از دو چوب به هم پیوسته ساخته شده است به عنوان بهترین کلاف مبل شناخته می شود. به یاد داشته باشید که با خرید مبلی که کلاف دوبل دارد عمر بالای مبل شما تضمین می شود.
  •  صدای غژ غژ ندادن: اگر با نشستن بر روی مبل صدای غژ غژ به گوشتان خورد باید بدانید که مبل از کلاف خوبی برخوردار نیست چرا که این صدا ناشی از خوب و صحیح متصل نشدن قطعات اتصالی مبل است و یا پایه های مبل تراز نیستند.
  • مطمئنا یکی از موارد بسیار مهم در زیبایی دکوراسیون هر خانه‌ای، مبلمان راحتی است. بنابراین اگر به درستی انتخاب شود می‌تواند باعث آسودگی خاطر گردد.
  • یکی از مزیت‌های مبلمان راحتی استفاده روزانه و احساس خوشایندی است که به شما می‌بخشد. چرا که طراحان دکوراسیون به گونه‌ای این مبل‌ها را طراحی کرده‌اند که برای استفاده طولانی مدت در طول روز، گودی کمر را پر می‌کنند و هیچ آسیبی به شما وارد نمی‌کنند. برای آگاهی از ویژگی‌ های مبل راحتی استاندارد، تا پایان این مطلب با همراه باشید.

ویژگی‌ های مبل راحتی استاندارد

·        تناسب با چیدمان فضا و محیط

اولین معیاری که در انتخاب مبل راحتی باید در به آن توجه داشت ابعاد، رنگ و طرح مبل است. چرا که برخی از انواع مبل‌های راحتی برای فضاهای کوچک و دنج مناسب نیست. با این حال اگر فضای کوچکی در اختیار دارید شاید مدل‌های راحتی ال یک گزینه عالی باشد. طبیعتا برای فضاهای بزرگ‌تر مبلمان با چیدمان باز به سادگی فضای شما را پر می‌کند.

·        کیفیت و استحکام یکی از ویژگی‌ های مبل راحتی استاندارد

ساده‌ترین راه برای اینکه بفهمیم مبل راحتی از کیفیت خوبی برخوردار است یا خیر، بلند کردن یا حرکت دادن مبل است. مبل راحتی باکیفیت نباید بیش از حد سبک باشد. همچنین موقع نشستن و بلند شدن با هر وزن و فشاری نباید صدای غیر طبیعی (مثل صدای چارچوب، صدای اتصالات و فنر) از داخل مبل شنیده‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید مبل راحتی به آن توجه کنید، پارچه مبل است. توجه داشته باشید که مبل راحتی بیشتر از مبل پذیرایی در معرض ریخته شدن مایعات، خوراکی و حتی قرار گرفتن اشیای مثل کلید، قاشق و غیر قرار می‌گیرد. بنابراین باید پارچه و دوخت رویه مبل از استحکام کافی برخوردار باشد.

·        کیفیت تشک

برخی از انواع مبل‌های راحتی دارای تشک دوبل یا به اصطلاح تشک جداشدنی هستند. این تشک به راحتی از قسمت نشیمن مبل جدا‌شده و به راحتی قابل شستشو یا تعویض است. جنس داخلی این تشک‌ها معمولا از جنس فوم پلی‌یورتان صنعتی است که انواع مختلف دارد. اما به گفته کارشناسان فوم سرد دوام و استقامت بالاتری نسبت به نوع گرم آن دارد. بنابراین بهتر است در مبل شما از فوم نوع 30 تا 35 کیلوگرمی استفاده شده‌باشد.

ویژگی‌های مبل خوب چیست؟

ارتفاع پشتی یک مبل خوب باید بگونه‌ای باشد که شانه‌ها و قسمتی از گردن را محافظت کند.

قسمت پشتی یک میل استاندارد باید بتواند گودی کمر را پوشش دهد.

ارتفاع مبل از سطح زمین باید به گونه‌ای باشد که پا‌ها نه چندان کشیده و نه خم شوند.

چنانچه رویه مبل از چرم تهیه شده باشد، باید از سطحی ناصاف جهت جلوگیری از تعریق برخوردار باشد.

قسمت‌های مختلف مبل باید نرمی استانداردی داشته باشند به گونه‌ای که نه آنچنان سفت باشند که باعث برهم زدن آرامش شوند و نه آنچنان نرم که قسمت‌های چوبی مبل لمس شوند.

وزن مبل یکی از ویژگی‌هاییست که باید به آن توجه شود. مبلمان منزل باید از وزن سبکی برخوردار باشند و حمل آن به سادگی میسر باشد.

خلل و فرج:

در هنگام تعمیرات به کرات شاهد بوده ایم که اشیایی نظیر انگشتر، گردنبند، کیف پول و …. در از طریق بخش‌های از مبل در داخل مبل نفوذ کرده اند، به گونه‌ای که پیدا کردن آن توسط افراد خانه امکان پذیر نبوده است.

پارچه مبل باید رنگی داشته باشد که کثیف بودن سطح مبل را به راحتی آشکار نکند.

هنگام خرید یک مبل حتما آن را امتحان کنید و زمانی حدود ۱۰ دقیقه بر روی مبل بنشینید و پس از بلند شدن ببینید که آیا فرو رفتگی مبل به سرعت ناپدید میشود یا خیر. مبل خوب باید بتواند به سرعت به وضعیت قبلی خود برگردد.

دسته‌های مبل را امتحان کنید.

پارچه مبل باید کشیده باشد. از خرید مبل‌هایی با رویه شل خود داری کنید.

فنر‌های یک مبل خوب نه احساس میشوند و نه سر و صدا ایجا میکنند.

فوت و فن‌های خرید مبل خوب

در بازار مبلمان، مبل‌ها براساس ساختمانشان به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ مبل‌های استیل یا سلطنتی، مبلمان نیم‌استیل که هم راحتی است و هم چوب استیل در آن به‌کار رفته و مبل‌های تمام راحتی که طرفداران زیادی دارد. البته دقت داشته باشید که مبل راحتی خودش به چند دسته تقسیم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها «ال»، «ال‌یو»، «شانو» و… است. معمولا مبل‌ها زمانی مقاوم خواهند بود که در ساخت اسکلت‌شان از مواد مستحکمی استفاده شده باشد. بد نیست بدانید جنس چوبی که در مبل استیل به‌کار رفته با مبل راحتی فرق دارد. اگر قصد خرید مبل استیل را دارید، سنگین بودن این نوع مبل نشانه خوب بودن آن نیست. دقت کنید که مبل باید سبک و به راحتی قابل حمل باشد.

زمانی که روی آن می‌نشینید نباید «جیرجیر» کند یا روی سطح صاف، لق بزند. یکی دیگر از را‌ه‌های شناخت یک مبل استیل خوب این است که رنگ به‌کار رفته در آن صاف باشد و روی مبل لکه نبینید. به همین‌خاطر روی سطوح آن دست بکشید تا از صاف و یکنواخت بودن رنگ به‌کار رفته در آن مطمئن شوید. مبل‌های نیمه‌استیل نوع دیگری از مبلمان است که در آن چوب و پارچه کمتری استفاده شده و به همین دلیل قیمت آن پایین‌تر از مبلمان استیل است.

البته قیمت مبلمان با توجه به جنس چوب و پارچه‌ای که در آن به‌کار رفته متغیر است؛ به‌طور مثال مبلمانی که در ساخت آن از چوب راش استفاده شده گرانتر است، اما سازندگان مبل معمولا برای مبل‌های راحتی از نوعی چوب به نام چوب سفید استفاده می‌کنند. این همان چوب کاج است. چوب گردو نوعی چوب خوب است و منبت خوش نقش را به خوبی می‌شود روی این چوب نشان داد، اما بعضی از چوب‌ها هستند که حین منبت‌کاری دچار شکستگی یا پیچ و تاب بدی می‌شوند. دقت کنید که چوب سفید به‌کار رفته در مبلمان استیل اصلا خوب نیست.

نقش‌ها در قیمت مبل خوب اثرگذارند

جالب است بدانید منبت‌کاری در قیمت مبل تأثیر زیادی دارد؛ مثلا فکر می‌کنید چرا مبل استیل دسته‌گلی، گران‌تر است؟ چون پایه‌های ضخیم‌تری دارد، چوب بیشتری در آن به‌کار رفته و منبت آن پرگل‌تر است. چوب این نوع مبل بیشتر است و مبل به نسبت بزرگ‌تری است. وقتی می‌خواهید مبلی منبت‌کاری شده خریداری کنید توجه داشته باشید که خطوط منبت صاف و منظم باشد. هر چه گل‌ها ظریف‌تر و پیچیده‌تر باشد قیمت مبل هم بیشتر است. وقتی مبلی می‌بینید که گل‌های درشتی روی آن منبت کاری شده تصور نکنید که کار زیادی روی آن صورت گرفته. دقت کنید که گل‌ها قرینه باشند و نقش تاج با پایه همخوانی داشته باشد.

به فوم مبل خوب دقت کنید

یکی از نکات مهم در خرید مبلمان فوم و اسفنج مبل است. معمولا تشک‌های دبل یکی از مناسب‌ترین نوع تشکی است که در ساخت مبل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه به راحتی قابل شست‌و‌شو هستند. نکته دیگری که در فوم مبل باید دقت کنید این است که فوم‌ها از نوع سرد باشند یا اگر به جای فوم در ساخت مبل از اسفنج استفاده شده، اسفنج‌ها ۳۰ کیلویی باشند. بد نیست بدانید نوعی از فوم به نام فوم گرم در بازار به‌کار می‌رود که به ۳ ماه نکشیده قابلیت خود را از دست داده و در اصطلاح می‌خوابد.

اما از کجا بفهمیم فوم استفاده شده در مبل سرد است یا گرم؟ یکی از راه‌های ساده این است که بعد از فشار وارد کردن به فوم سرد، فوم خیلی زود به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد، اما فوم گرم بعد از تحمل فشار با کمی تأخیر به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. اگر هم از مبلی خوشتان آمده که در آن از اسفنج استفاده شده حتما دقت کنید که اسفنج ۳۰ یا ۳۵ کیلویی باشد. این نوع اسفنج‌ها سفت و قابل شست‌و‌شو هستند و با گذشت چند‌ماه از خرید مبل شکل و شمایل خود را از دست نمی‌دهند.

 

منبع: مبل کوثر

دکمه بازگشت به بالا