بین الملل

سازمان ملل: آمریکا بابت رفتار غیرانسانی به زندانیان گوانتانامو غرامت دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، با گذشت دهه‌ها از وعده مقام‌های آمریکایی برای بستن زندان بدنام گوآنتانامو، گزارشگر ویژه سازمان ملل بر لزوم عذرخواهی واشنگتن و پرداخت غرامت تاکید کرد.

خانم «فیونوالا نی اولاین» گزارشگر ویژه سازمان ملل روز دوشنبه (دیروز) در نیویورک مقر سازمان ملل گفت که طبق قوانین و مقررات بین‌المللی، رفتار دولت آمریکا با زندانیان زندان گوانتانامو ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است.

به گزارش وبگاه «میدل ایست آی»، این مقام سازمان ملل و از دولت آمریکا خواست تا بابت این رفتار عذرخواهی کند و به زندانیان زندان گوانتانامو غرامت بدهد.

این گزارشگر ویژه و ایرلندی سازمان ملل در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: «من این را مشاهده کردم که پس از دو دهه بازداشت، رنج بازداشت شدگان عمیق است و همچنان ادامه دارد».

وی ادامه داد: دولت ایالات متحده باید فورا (در قبال زندانیان زندان گوانتانامو) راه حل قضایی در پیش گیرد، عذرخواهی کند و درباره عدم تکرار این رفتار ضمانت بدهد».

اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل در شرایطی مطرح شده که او روز دوشنبه (دیروز) گزارش جدیدی درباره وضعیت زندان گوانتانامو منتشر کرد. خانم فیونوالا نی اولاین اوایل سال جاری میلادی از زندان گوانتانامو دیدن کرد که اولین بازدید یک گزارشگر سازمان ملل از این زندان بدنام بوده است.

او در بخشی از گزارش خود تصریح کرد: «جهان فراموش نکرده و فراموش نخواهد کرد. بدون پاسخگویی درباره گوانتانامو، هیچ راهی به جلو وجود ندارد». گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره زندان گوانتانامو به مناسبت «روز بین‌المللی سازمان ملل در حمایت از قربانیان شکنجه» منتشر شد.

وزارت خارجه آمریکا به مناسبت این روز بیانیه منتشر کرده و مدعی شد که «ایالات متحده یک بار دیگر بر محکومیت شکنجه در هر کجا و هر زمان که اتفاق بیفتد تاکید می‌کند و در همبستگی با قربانیان و بازماندگان شکنجه در سراسر جهان همدردی می‌کند».

به رغم این ادعای وزارت خارجه آمریکا، در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل، رفتار آمریکایی‌ها با زندانیان زندان گوانتانامو به عنوان نمادی از نقض حقوق بشر طی بیش از ۲۰ سال اخیر اعلام شده است.

در گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده همچنان متعهد به تکمیل تحقیقات کامل، مستقل و مؤثر در مورد تخلفات ادعایی، تحریم مسئولین، ارائه جبران خسارت و غرامت مناسب برای همه قربانیان و اتخاذ ضمانت‌های مؤثر برای عدم تکرار است».


«فیونوالا نی اولاین» گزارشگر ویژه سازمان ملل

 

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر، بعد از به راه انداختن کارزار ادعایی «جنگ با تروریسم» و آغاز جنگ‌های اشغالگرانه در افغانستان و عراق، زندان گوانتانامو را ایجاد و افراد متهم را به این زندان منتقل کرد.

بعد از آنکه رفتارهای غیر انسانی و شکنجه زندانیان زندان گوانتانامو با روش‌هایی از قبیل «غرق مصنوعی» بارها طی دو دهه اخیر خبرساز و رسانه‌ای شد، افرادی از قبیل باراک اوباما شعار انتخاباتی بستن این زندان را مطرح کرد اما این زندان هنوز باز است.

به گزارش میدل ایست آی، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن زندانیان بدون اتهام از گوانتانامو و ادامه محاکمه افرادی که متهم به ارتباط مستقیم با القاعده هستند، تحت فشار است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل اما روی این نکته دست گذاشته که به رغم آزادی برخی از زندانیان زندان گوانتانامو طی سال‌های اخیر توسط آمریکا، این زندانیان همچنان با آسیب‌های ماندگار ناشی از زمان بازداشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیونوالا نی اولاین به آمریکا توصیه کرده که نام بازداشت‌شدگان سابق زندان گوانتانامو از فهرست‌های نظارتی خارج شود چرا که ادامه حضور آنها در این فهرست، «آنها را از احیای زندگی عادی در جامعه باز می‌دارد».

وی همچنین توصیه‌های ذیل را مطرح کرد: «توانبخشی کامل تا حد امکان برای مردانی که در گوانتانامو بازداشت شده‌اند، رسیدگی به وضعیت مردانی که به‌ طور خودسرانه در قزاقستان و امارات متحده عربی و هر کشور دیگری که در آن بازداشت شدگان سابق در معرض نقض جدی حقوق بشر هستند».

بنا بر گزارش میدل ایست آی، این زندان در سال ۲۰۰۲ در خلیج گوانتانامو ایجاد شد؛ خلیجی که واشنگتن با استناد به «پیمان کوبا-آمریکا» از سال ۱۹۰۳ کنترل آن را در اختیار دارد اما مقام‌های کوبا طی دهه‌های گذشته بارها حضور آمریکایی‌ها در خلیج گوانتانامو را اشغالگری توصیف کرده‌اند.

بعد از تاسیس زندان گوانتانامو، در سال ۲۰۰۳ میلادی ۷۰۰ زندانی از کشورهای مختلف در این زندان بدنام به اتهام‌های تروریستی در بازداشت بودند اما به مرور صدها نفر از آنها بدون اینکه حتی به انجام هیچ جرمی محکوم شوند، از زندان آزاد شدند.

طبق گزارش میدل ایست آی، هم اکنون ۳۰ زندانی در زندان گوانتانامو حضور دارند که ۱۶ نفر از آنان واجد شرایط انتقال به خارج از زندان هستند. ۹ نفر از طریق فرآیند کمیسیون نظامی محاکمه و دو نفرشان محکوم شده‌اند.

گزارش خانم فیونوالا نی اولاین گزارشگر ویژه سازمان ملل با استقبال گروه‌های حقوق بشری و همچنین زندانیان سابق زندان گوانتانامو مواجه شد و آنها همچنین بر این درخواست تاکید دارند که علاوه بر ضرورت بستن زندان گوانتانامو، دولت آمریکا باید غرامت‌های مالی به کسانی که در بازداشتگاه‌ها بازداشت و شکنجه شده‌اند، غرامت مالی بدهد.


تظاهرات در آمریکا درباره زندان گوانتانامو

 

«مجید خان» یکی از کسانی که در زندان گوانتانامو بازداشت بود و آمریکایی‌ها بعد از اینکه بدون متهم کردن او به ارتکاب به جرم، وی را آزاد کردند، از شکنجه شدنش در این زندان سخن گفته و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را مخاطب قرار داده است.

او که اوایل سال جاری میلادی آزاد و به کشور بلیز در آمریکای مرکزی منتقل شد، با انتشار یک بیانیه تصریح کرد: «من قربانی شکنجه‌های ایالات متحده توسط سیا بودم. من زنده ماندم و شکنجه‌گرانم را بخشیدم و به زندگی خود در بلیز ادامه می‌دهم اما من همچنان منتظر عذرخواهی، مراقبت پزشکی و سایر غرامت‌ها هستم».

این زندانی سابق گوانتانامو افزود: «من از همه حمایت‌هایی که بلیز به من ارائه کرده است قدردانی می‌کنم اما مسئولیت آن با ایالات متحده است و برای من معنی زیادی خواهد داشت».

وبگاه میدل ایست آی در پایان گزارش خود درباره گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل به تحرکات دولت کنونی آمریکا برای تعطیلی زندان گوانتانامو پرداخته است.

به روایت این رسانه، «بایدن تلاش آرام و بی سر و صدایی را برای بستن بازداشتگاه (زندان گوانتانامو) آغاز کرد با این امید که جمعیت باقیمانده واجد شرایط برای آزادی را از آن خارج کند اما او بریا تعطیلی این مرکز با این مانع مواجه است: بازداشت شدگانی که واجد شرایط آزادی نیستند».

تاکید بر ادامه وجود موانع برای بستن زندان گوانتانامو در شرایطی مطرح می‌شود که باراک اوباما در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات و رئیس‌جمهور شدن، زندان گوآنتانامو را تعطیل می‌کند.

پایان پیام/م


بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا