عمومیمطالب کسب و کار

چرا آجر نما کثیف میشود؟

محتوای این مطلب پنهان

 

بی‌تردید در اغلب سازه‌هایی که در پیرامون خود می‌بینیم، آجر به کار رفته است. در واقع آجر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی، از گذشته تا به امروز ضروری بوده و نقش بسیاری در پروژه‌های گوناگون دارد. در چند دهه اخیر در بسیاری از نماهای تلفیقی، آجر نما را با ترکیب سایر مصالح ساختمانی شاهد هستیم. در این میان چگونگی شستشو آجر نما از جمله دغدغه‌هایی است که بسیاری از افراد با آن نا آشنا هستند. به همین منظور در این مطلب قصد داریم به تعریف آجر نما، نحوه تمیز کردن آجر نما و آموزش شستشو آجر نما (شستن آجر نما) و موارد مرتبط با آن را به طور جامع و کامل بپردازیم.

آجر نما چیست؟

سازه‌هایی که برای نمای بیرونی آن با استفاده از آجر پوشش دهی می‌شود را آجر نما می‌گویند. از اینگونه سبک ساختمانی اغلب در مناطقی با آب و هوای خشک استفاده می‌شود. نماهای تلفیقی با استفاده از ترکیب آجر و سنگ یا آجر و سرامیک جلوه‌ای مدرن و تازه به سازه می‌دهد که سبک آن را خاص و برجسته می‌کند. توجه داشته باشید که به و مدرن امروزی، آجر نما نسوز گفته می‌شود. آجر نسوز همانطور که از نامش پیداست از خاک نسوز و چینی با حجم ملکول متراکم و منسجم تولید می‌شود.

بدون شک سطح کیفیت و سطح پایداری آجرها که در نماهای ساختمانی از آن به وفور استفاده می‌شود، مورد توجه بسیاری از پیمانکاران و مهندسان قرار گرفته است.  به طور کلی بهره گیری از آجر نما برای سازه‌های گوناگون تاثیرگذاری بسیاری از لحاظ زیبایی شناسی در محیط  اطراف ایجاد می‌کند. به همین جهت  را می‌توان نمونه‌ای از مصالح ساختمانی با ویژگی‌های برجسته و خاص دانست.

ضرورت شستشو آجر نما

نمای ظاهری ساختمان‌ها اعم از نمای سیمانی، ، نمای کامپوزیت، نمای شیشه‌ای و سایر نماها به تدریج و به مرور زمان بر اساس آلاینده‌های موجود در هوا، گرد و غبار، دودهای ناشی از خودروها و یا آلودگی هوا دچار تغییر رنگ شده و کدر یا کثیف می‌شوند. به مراتب ساختمان‌های آجر نما که در مجاورت خیابان‌های بزرگ و یا بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها قرار گرفته‌اند، بیشتر با فرایند آلودگی هوا و جذب آلاینده‌های سُربی مواجه هستند. تمیز کردن نما و سازه ‌ایی که با آجر پوشش داده شده‌اند، یک نوع پاکسازی برای نوسازی و بهبود نمای ظاهری آن است.

در جهت این شستشو، تازگی و شفافیت ناشی از شستشو و نظافت را به آجر نما بر می‌گرداند. در میان انواع نماهای گوناگون، شستشوی آجر نما با دغدغه‌های بسیاری روبروست. چرا که تمیز کردن آجر نما مستلزم رعایت فوت و فن هایی است که بایستی در نظر گرفته شود. به همین جهت ما در اینجا هستیم تا آموزش شستشو آجر نما را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح دهیم.

چه عواملی باعث آلودگی آجرها می‌شود؟

با توجه به آلودگی هوا همراه با آلاینده‌های سربی که در هوا معلق هستند، درصد کثیفی آجر نماها بسیار  زیاد است. به همین منظور بهتر آن است که شیوه‌های آموزش شستشو آجر نما را به خوبی فرا بگیرید. از جمله آلودگی‌های رایجی که احتمال پوشاندن آجر نما را دارد، می‌توان به عوامل رطوبتی، آب و هوا، جرم، رسوبات شیمیایی، لکه های سیمانی، جلبک و موادی از این قبیل اشاره کرد. از آنجایی که آجر نماها دارای رنگ‌های متنوعی هستند، بایستی در شستشو آجر نما دقت لازم انجام شود تا صدمه زیادی به بافت آجر وارد نشود.

شیوه‌های آموزش شستشو آجر نما

شستشوی آجر نما و نماهای آجری و به طور کلی پاکسازی ساختمان، کاری تخصصی است که بایستی توسط تکنسین‌های مجرب و حرفه‌ای مرتبط با این کار حتما انجام شود. به عبارتی شاید به ظاهر شستشوی ساختمان آجر نما کاری آسان به نظر برسد اما نیازمند رعایت نکات اولیه و یادگیری اصول شستشو آجر نما است. از غبار زدایی میان درزهای گرفته تا شستشوی کامل نیازمند رعایت استانداردهای لازم است. از جمله انواع شیوه‌های آموزش شستشو آجر نما برای مجتمع های بزرگ تجاری می‌توان به استفاده از ابزار آلاتی مانند دستگاه واتر جت، دستگاه واتر سند، دستگاه شستشوی صنعتی با فشار قوی، محلول ‌ای شستشو و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

البته همانطور که گفته شد این ابزار آلات تنها برای شستشوی آجر نما برای ساختمان‌های چند طبقه و مجتمع‌های بزرگ است. اما اگر سازه آجر نمای شما در حجم و اندازه کمتری باشد می‌توانید با ساده‌ترین مواد تمیز کننده به نتایج مطلوب برسید.

نحوه شستشو آجر نما تا حد بسیار زیادی به نوع سازه شما بستگی دارد. به مراتب اگر در صدد شستشوی یک مجتمع مسکونی – تجاری باشید که دارای آجر نما هست، بایستی از ابزارآلات ویژه‌ای جهت شستشوی نمای ساختمانی بهره بگیرید. اما به طور کلی برای پاک سازی و تمیز کردن آجر نما، تنها کافیست که با یک سری اصول ابتدایی آشنایی داشته باشید. آشنایی با ترفندهای شستشوی آجر نما بسیار ساده است که در ادامه به طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم.

استفاده از محلول شستشو

بهره گیری از محلول شستشو یکی از راهکارهای شستشو آجر نما است. آنچه که پس از گذشت زمان بیش از هرچیز روی آجرها خودنمایی می‌کند، لکه‌ها، غبار و کثیفی‌های احتمالی است. برای تمیز کردن آجر نما در این روش تنها نیاز به محلول شستشو، آب و فرچه بزرگ دارید. در ابتدای کار بایستی در سطلی مجزا آب  و محلول شستشو را با هم ترکیب کنید. پس از آن کم کم فرچه را به محلول آغشته کرده بر روی آجرها بکشید. در نهایت سطح آجرها را با فشار آب قوی به خوبی شستشو دهید. برای تهیه محلول شستشوی آجر نما می‌توانید آن را در بسته‌های ۱۰ یا ۲۰ لیتری از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید.

فواید استفاده از محلول تمیز کردن آجر نما

  • برطرف کننده سریع لکه‌ها، غبارها و هر گونه آلایندگی
  • کاملاً مقرون به صرفه و کم هزینه
  • مناسب برای سطوح آجری کم

شستشوی آجر نما با بخار آب

از دیگر راهکارهای تمیز کردن آجر نما، شستشو با آب خالی است.  اغلب متخصصان شستشوی نماهای ساختمانی برای تسریع در انجام روند کاری، از این نوع شیوه بهره می‌برند. شستشو با فشار آب قوی و بخار آب تا حد بسیار زیادی برای از بین بردن شوره آجر موثر است. از آنجایی که محلول‌های تمیز کننده اعم از محلول‌های اسیدی، سرکه و نظایر این‌ها به بافت آجر صدمه وارد می‌آورد، متخصصان بیشتر به شستشو آجر نما با آب خالی تأکید دارند. شستشو آجر نما با بخار آب نیز یک روش بسیار ساده و بهینه است.پاشیدن بخار آب روی سطح آجرها حتی در میان درزها و شکاف‌های میان دو آجر نفوذ کرده و به خوبی شستشو داده می‌شود.

فواید استفاده از بخار آب برای شستشو آجر نما

  • امکان شستشوی آجرها بدون ایجاد صدمه به بافت آجر
  • روشی کاملاً ساده و بهینه
  • امکان رفع هر گونه آلودگی در میان درزها و شکافت های میان آجرها

شستشوی آجر نما با دستگاه واتر جت

شستشو آجر نما با استفاده از دستگاه‌ها نیز بیشتر به کار متخصصان این حوزه می‌آید. در این دستگاه برای شستشوی آجر نما از ترکیب آب و سیلیس استفاده می‌شود. استفاده از دستگاه واتر جت از جمله رایج‌ترین روش‌های شستشو آجر نماست.

فواید استفاده از دستگاه واترجت برای شستشو آجر نما

  • بالا بردن سرعت عمل در شستشوی نما
  • هزینه مقرون به صرفه
  • ایمنی و اطمینان در حین شستشو
  • قابلیت از بین بردن هرگونه آلودگی، گرد و خاک و غبار از روی سطح
  • استفاده آسان

تمیز کردن آجر نما با استفاده از سنباده آجر

از دیگر راه حل‌ها برای شستشو آجر نما، استفاده از سنباده آجر است. سنباده بیشتر برای از بین بردن جرم‌های سطح آجر و درزهای آن به کار برده می‌شود. در این مرحله اول باید سطح آجر را به خوبی با آب بشویید. سپس سنباده مخصوص آجر که غیر سیمی است را روی آن بکشید. اگرچه ساییدن سنباده روی آجر بسیار سخت و زمان بر است اما از جمله شیوه‌های کم هزینه و بسیار مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

فواید استفاده از سنباده برای شستشو آجر نما

  • روشی کم هزینه اما زمان بر
  • قابلیت تمیز کردن آجرها  با سطح کیفیت مناسب

شستشو آجر نما با جوهر نمک

اگر دقت کرده باشید پس از با ملات، یک سری لکه های ملات بر روی سطح آجرها باقی می‌ماند. برطرف کردن لکه‌های ملات تنها از طریق امکان‌پذیر است. پاک کردن لکه‌های ملات و سیمان روی آجرها از طریق جوهر نمک تنها در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. برای استفاده از این روش تنها کافیست جوهر نمک را با کمی آب ترکیب کرده و به آرامی روی سطح آجر بکشید. کمی صبر کنید و سپس نمای آجر را با آب شستشو دهید.

فواید استفاده از جوهر نمک برای شستشو آجر نما

  • قابلیت رفع لکه‌های ملات و سیمان روی آجرها
  • امکان تمیز کردن آجرها در کوتاهترین زمان ممکن

شستشو آجر نما با محلول کلر

تمیز کردن آجر با محلول کلر از دیگر رایج ترین راهکارها برای شستشو آجر نما است. توجه داشته باشید که زمانی از محلول کلر برای پاکسازی سطح آجرها استفاده می‌شود که آجرها دچار کپک و جلبک شده باشند. این روش از جمله ساده‌ترین شیوه‌های شستشو آجر محسوب می‌شود و برای شستشو تمامی قابل استفاده است. در این روش بایستی محلول کلر و آب را به طور مساوی درون یک سطل ریخته و ترکیب کنید. برای آسانی در روند انجام کار، محلول را درون سمپاش ریخته و روی آجرها اسپری کنید.

فواید استفاده از محلول کلر برای تمیز کاری آجر نما

  • ساده‌ترین شیوه شستشو آجر نما
  • روشی کم هزینه و بسیار مقرون به صرفه
  • مناسب برای تمیزی انواع آجرها

شستشو آجر نما با دستگاه سند بلاست

استفاده از دستگاه سند بلاست برای تمیز کردن آجر نما جهت صیقل دادن و جلا دادن سطح روی آجرها به کار برده می‌شود. طریق استفاده از این دستگاه به این صورت است که دانه‌های شن یا سیلیس با فشار قوی زیاد هوا و آب روی سطح آجر نما پاشیده می‌شود. حاصل کار آجرها براق و صیقلی شده است. ناگفته نماند که از دستگاه سند بلاست حتی می‌توان برای تمیز کاری آجر نمای نسوز و نیز استفاده کرد.

فواید استفاده از دستگاه سند بلاست برای شستشو آجر نما

  • قابل استفاده برای متخصصان
  • امکان برطرف کردن هر گونه غبار، لک و آلودگی‌های سربی
  • شستشوی آجرها در سریع‌ترین زمان

تاثیر پولیش در نماشویی ساختمان آجر نما

پولیش از جمله مراحل نهایی در شستشوی ساختمان‌های آجر نما محسوب می‌شود که باعث جلا، براقیت، تازگی و شفافیت نمای ساختمان می‌شود. به عبارتی پولیش به عنوان آخرین مرحله از شستشوی آجر نما، نقش بسیار موثری در کیفیت نمای ساختمان‌های آجری دارد. شستشو با دستگاه واتر سند و در نهایت استفاده از پولیش تا حد بسیاری بستگی به جنس نمای ساختمان نیز دارد. به مراتب در برخی از ساختمان‌ها پس از شستشو آجر نما، نیازی به پولیش کردن نبوده و فرایند شستشو به تنهایی کافی است. در نتیجه تصمیم برای استفاده از پولیش ساختمان آجری را به عهده متخصصین و تکنسین‌های این حوزه بسپارید.

تاثیر فناوری نانو در شستشو آجر نما

نانو، فناوری نوظهوری است که حتی در نماشویی ساختمان‌های آجر نما نیز موثر بوده و باعث جلوگیری از جذب ریزگردها، آلاینده‌های سربی، گرد و غبار، دود، سموم و مانند اینها می‌شود. امروزه شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در این حوزه تلاش کرده و دستاوردهای بسیار بزرگی را در این صنعت شستشو آجر نما کسب نموده‌اند. ناگفته نماند هزینه شستشو آجر نما با استفاده از فناوری نانو قابل مقایسه با سایر روش‌های نماشویی نبوده و به مراتب هزینه بالاتری را  شامل می‌شود.

مدت زمان شستشو آجر نما

مدت زمان شستشو آجر نما بستگی به متراژ پروژه ساختمانی، تعداد طبقات، نوع شستشو و میزان آلودگی سطح روی آجرهای سازه دارد. این که آیا آجرها نیاز به جرم‌گیری و لکه‌گیری داشته باشند یا خیر؟ یا از چه روشی برای تمیز کردن آجرها استفاده می‌کنید؟ از جمله پرسش‌های تعیین کننده برای در نظر گرفتن مدت زمان شستشو آجر نما است.  علاوه بر آن با توجه به مراحل دقیق شستشو مانند پولیش کردن آجر نما، نماشویی با استفاده از ، نماشویی با دستگاه‌های مختلف و فرایندهای شستشوی آجرها نمی‌توان بدون بررسی دقیق ساختمان، مدت زمان شستشو را پیش بینی کرد.

کلام پایانی

تمیز کردن و شستشو آجر نما از جمله ضرورت‌هایی است که پس از گذشت زمان حتماً باید انجام شود. با توجه به توضیحات گفته شده و همچنین رعایت نکات مرتبط با شستشو آجر نما می‌توانید به نتایج دلخواه برسید. استفاده از محلول شستشو یا دستگاه‌های تمیز کننده کاملاً بستگی به شرایط و امکانات شما دارد. اگر سطح مورد نظر شما کم حجم و محدود است، می‌توانید از انواع راهکارهای دستی کمک بگیرید. استفاده از محلول‌های تمیز کننده اگرچه کمی زمان بر است، اما کم هزینه بوده و بسیار مقرون به صرفه برایتان تمام می‌شود. در صورت عدم اطلاعات کافی در خصوص شستشو آجر نما می‌توانید با مشاوران این حوزه تماس حاصل کرده و راهنمایی‌های دقیق‌تری را دریافت نمایید.

سوالات متداول درباره شستشو آجر نما

انواع روش‌های شستشو آجر نما کدام است؟

جهت شستشو آجر نما و تمیز کردن نمای آجری روش‌های متعددی را در این مقاله شرح داده‌ایم ولی چند مورد از مدل‌های تمیز کردن نمای آجری و شستشو آن عبارت‌اند از: شستشو نمای آجری با واتر جت، استفاده از محلول شستشو آجر، شستشو با بخار آب، تمیز کردن آجر با سنباده آجر و غیره

چه عواملی باعث کثیف شدن نمای آجری می‌شوند؟

باتوجه‌به افزایش میزان آلایندگی هوا و در جریان بودن سرب در هوا، نمای آجری کثیف می‌شود ولی عوامل اصلی هحتما شده در رفت آمد‌هایی که در بیرون از خانه دارید، یک سری نما ساختمان‌ها را دیده باشید که، همیشه تمیز و شفاف هستند، اما با توجه به این که، اکثر نما‌های ساختمان، به خصوص نما‌های آجری، بیش‌تر کثیف، شوره زده و ترک خورده هستند، این سوال برای شما پیش آمده که، چه طور امکان دارد که این نما، کثیف نمی‌شود و همیشه تمیز است. در این محتوا قصد داریم بپردازیم به راز تمیز بودن نما آجری در شهر.

چرا آجر نما کثیف می‌شود؟

آجر دارای تعداد منافذ زیاد و عمیقی است (تخلخل زیادی دارد)، دلیل عدم تمیز شدن آجر در هنگام اجرا به این خاطر است کثیفی وارد منافذ این متریال می شود و به اصطلاح در تار و پود آجر نفوذ می کند،. گاهی اوقات اندازه منافذ آجر به پنج تا ۲۰۰ نانومتر هم می رسند. این عدد از اندازه مولکول آب که برابر با 0.18 است، بسیار  کمتر است.

در نتیجه آب به همراه مواد حاصل از واکنش سیمان و مصالح دیگر، وارد منافذ آجر می شوند. این مواد با تمیز کردن عادی از بین نمی روند. حتی استفاده از مواد شوینده خاص جهت تمیز کردن نمای آجری نه تنها این متریال را تمیز نمی کنند بلکه باعث کاهش دوام آجر در بلند مدت می شوند..

چگونه نمای آجری ساختمان را تمیز کنیم؟

ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آجر باعث شده که استفاده از آن در سازه‌ها، طراحی‌های داخلی و نما ساختمان‌ها به طور گسترده مورد توجه قرار گیرد. این متریال جذاب از گذشته تاکنون در دوام و ماندگاری سرآمد بوده اما در صورت جذب آب، آلودگی و سایش کمتر، متحمل رطوبت و آسیب کمتری نیز می‌گردد و این امر طول عمر بیشتر آجر را در پی دارد.

در چند سال اخیر امری که برای بسیاری از مصالح ساختمانی مانند آجر متداول شده، استفاده از تکنولوژی نانو در آنها است. این فناوری به شکل لایه‌ای پوششی به صورت محلول بر سطح آجر پاشیده می‌شود و تا حدود 5 الی 15 سال به خوبی می‌تواند از آن محافظت کند..

در شهرهای پرجمعیت و آلوده، نمای ساختمان‌ها با هر جنس و طرح، در معرض انواع آلودگی‌ها قرار دارند. در نماهای آجری به دلیل وجود خلل و فرج موجود در سطح آجر و امکان جای‌گیری انواع ذرات و گرد و غبار در آنها، هر چند وقت یکبار نیازمند نظافت می‌شوند. اما برای جلوگیری از این کار و پیشگیری از ایجاد انواع آلودگی‌ها در عمق آن، تنها یک راه در پیش است و آن نانو کردن آجر است.

مهم ترین فواید پوشش نانو نمای آجری

باعث کاهش نفوذپذیری آجر می شود

محافظت از سطح نهایی آجر معمولاً به معنای حل مشکلات این نوع مصالح ساختمانی است. تخلخل کمتر از سطوح در برابر نفوذ آب جلوگیری می کند و از آجر در برابر آسیب های ساختاری محافظت می کند. هرگونه آلودگی می تواند به حفره های ریز آجر نفوذ می کند باعث کثیفی ظاهری و از بین رفتن آجر در بلند مدت می شود.

یکنواختی میکروسکوپی به معنای دفع کثیفی است

پوشش‌ های محافظ نانو قادر به ارائه سطح یکنواختی بر روی آجر هستند. این موضوع بدین معناست که پوشش نانو به عنوان یک لایه نازک روی آجر را می پوشاند و با اشغال منافذ آجر از ایجاد هرگونه کثیفی جلوگیری می‌کند. بنابراین، گرد و غبار به هیچ عنوان باعث کثیفی شدن نمای آجری نمی شود.

در برابر مواد شیمیایی، روغن و نمک مقاوم است

یکی دیگر از مزایای عایق رطوبتی نانو آجر، مقاومت بالای این محصول برای مقابله با مواد شیمیایی، چربی و نمک است. هر سه این مواد از طریق باران، برف و شرایط بحرانی آب و هوایی ایجاد می شوند. برای مثال، نمک در آب باران به صورت شوره روی آجر نقش می بندد که ظاهر نما را زشت و کثیف نشان می دهد.

نظافت و تعمیر و نگهداری نما را کاهش می دهد

آجر از مصالح ساختمانی است که بعد از مدت زمان کوتاهی نیاز به نظافت و تعمیر دارد. این امر باعث افزایش هزینه های تمیزکاری و تعمیر و نگهداری می شود و هر ساله مبلغ جالب توجهی را به مالکان تحمیل می کند؛ اما پوشش نانو آبگریز آجر باعث می شود هزینه های جانبی به مقدار بسیار کمی کاهش پیدا کنند.

در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است

اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از عوامل اصلی هوازدگی در تأسیسات و تجهیزات در فضای باز است. یک پوشش نانو مقداری نور ماوراء بنفش را فیلتر کرده و از رسیدن آن به سطح جلوگیری می ‌کند. هنوز هم یک پوشش ضد UV ماشینی از این نظر برتر است.

دوام و ماندگاری بالایی دارد

پوشش نانو ضد آب آجر دارای دوام و طول عمر بالایی است. تنها نیاز است محلول پوشش نانو را روی آجر اعمال کنید و تا سال ها خیال خود از مشکلات ظاهری و ساختاری نمای ساختمان راحت کنید. ماندگاری بالا به معنای این است که پوشش نانو می تواند تا بیش از 15 سال عمر کند.

فایده این روش نوین بر تمیز ماندن نمای آجری شهر

برای زیبا دیده شدن نمای آجر خود، قبل از نصب آجر نما، می‌توانید نمای خود را، با محصول نانو آجر نما آبگریز کنید. همچنین با استفاده از این کار از باران های اسیدی، گرد و غبار و هر گونه آلودگی که می‌تواند بر روی نمای آجر ساختمان شما بنشیند و نمای ساختمان شما را کثیف و زشت بکند، جلوگیری کنید. عده زیادی از افرادی که نانو مخصوص آجر نسوز نما را خریداری کرده اند، بسیار از روند کار رضایت کامل رو داشته اند. قیمت آجر نسوز، هیچ وقت، در بازار رنج ثابتی ندارد، اما نسبت به سایر محصولات پاک کننده آجر، مقرون به صرفه تر هستند. نانو برای آجر نما یک پدیده نوین است که بتوانیم شهر خود را با نمایی زیبا تر جلوه کنیم. محلول یک تکنلوژی بی نظیر برای افرادی که به زیبایی محل زندگی خود، اهمیت می‌دهند.

مچون عوامل رطوبتی، آب و هوا، جرم، رسوبات شیمیایی، لکه‌های سیمانی، جلبک و غیره جزو موارد و عوامل اصلی هستند.

 

دکمه بازگشت به بالا