اجتماعیمطالب کسب و کار

چطور گرفتگی لوله فاضلاب را رفع کنیم؟

محتوای این مطلب پنهان

گرفتگی لوله فاضلاب برای هر خانه ای اتفاق می افتد و بیشتر مردم یا از مواد شیمیایی استفاده می کنند یا با تماس می گیرند. اما راه حل های خانگی زیادی وجود دارد که می توانید ابتدا آنها را امتحان کنید و هیچ یک از آنها روش های پیچیده ای نیستند. قبل از تماس با لوله بازکنی تجریش از روش های آموزش داده شده برای باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب استفاده نمایید ببینید میتوانید گرفتگی لوله فاضلاب را باز کنید.

بهترین روش های رفع گرفتگی لوله های فاضلاب

۱. با یک آویز لباس، فنر دستی بسازید!

یک آویز لباس را صاف کنید و نوک آن را به کمک انبردست به شکل ۹۰ درجه خم کنید. مطمئن شوید که اندازه قلاب کوچک است و میتواند از توری آشغالگیر رد شود. قلاب را درون لوله فشار دهید و سپس به بالا بکشید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا مواد زائد مثل مو، چربی، لجن و … را شبیه به ماهیگیری بالا بکشید و راه آب لوله را باز کنید.

  • اگر قلاب از توری رد نشد، با استفاده از آچار و پیچ گوشی آن را باز کنید.
  • سعی کنید مواد زائد را به سمت داخل فشار ندهید، هدف این است که آنها را بیرون بکشید.
  • برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب سینک های دو لگنه، بهتر است این کار را برای هر دو لگن انجام دهید.

۲. با استفاده از یک جاروبرقی تر و خشک، عامل انسداد لوله را از بین ببرید.

جاروبرقی را روی حالت تر قرار دهید تا هنگام مکش مایعات، به آن نرسد و آن را بر روی بالاترین قدرت مکش تنظیم نمایید. حالا شیلنگ جاروبرقی را وارد لوله کنید و اشیا و مواد زائدی که سبب مسدود شدن زانویی یا به اصطلاح شترگلو شده را تخلیه کنید. اگر این روش کار نکرد احتمال اینکه شیلنگ به گرفتگی لوله فاضلاب برخورد نکرده باشد وجود دارد. در صورت اینکه مجددا دستگاه گرفتگی را باز نکرد باید از یک مکنده قوی تر استفاده نمایید.

  • بهتر است اطراف لوله فاضلاب را با یک کیسه پلاستیکی یا وسیله ای دیگر به خوبی بپوشانید تا هنگام مکش درزی نداشته باشد. وجود درز هنگام مکش میتواند همه جا را کثیف کند.
  • اگر گرفتگی در سینک ظرفشویی یا شبیه به آن است بهتر است سیفون را باز کنید و شیلنگ جاروبرقی را مستقیما درون لوله تخلیه فاضلاب قرار دهید.

۳. گرفتگی سینک یا لوله فاضلاب را با تلمبه لوله بازکن رفع کنید.

یک تلمبه را روی دهانه لوله قرار دهید و کمی فشار دهید تا خلأ ایجاد شود. هنگامی که چند بار به آرامی تلمبه را بالا و پایین کردید، زمان فشار به سمت پایین، بیشترین قدرت خود را وارد کنید. تا زمانی این کار را انجام دهید که مطمئن شوید آب فاضلاب در جریان است یا اینکه عامل انسداد رفع شده است.

  • اگر از محلول های شیمیایی به ویژه اسید استفاده کردید، به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید. چون خطر پاشیدن مواد شیمیایی روی پوست شما وجود دارد.
  • هنگام بالا و پایین کردن تلمبه، به آن زاویه ندهید، بصورت صاف و قائم بالا و پایین کنید.
  • پس از اینکه ۴ تا ۵ بار این کار را انجام دادید، تلمبه را بردارید. بررسی کنید که نتیجه بخش بوده یا خیر. اگر مشکل رفع شده بود، درون لوله آب بریزید، در غیر این صورت این روش را باز تکرار نمایید.

۴. لوله را با مخلوط جوش شیرین و سرکه بشویید.

با ریختن مقداری آب جوش درون لوله شروع کنید. حالا ۱ فنجان آب جوش (۲۴۰ میلی لیتر) با ۱ فنجان سرکه (۲۴۰ میلی لیتر) را در یک فنجان اندازه گیری مخلوط کنید. ۱⁄۲ فنجان جوش شیرین (۱۲۰ میلی لیتر) را درون لوله بریزید و سپس مخلوط آب و سرکه را روی آن بریزید. پس از اینکار، محلول باید با حباب بالا بیاید. اجازه دهید مخلوط حداقل ۱ ساعت درون لوله فاضلاب بماند.

  • بعد از ۱ ساعت، آب گرم را باز کنید و اجازه دهید ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه درون لوله بریزد.
  • از این روش میتوانید برای انواع لوله سینک، آشپزخانه، توالت و حمام استفاده نمایید.
  • اگر این روش کار نکرد، احتمالا گرفتگی لوله فاضلاب خیلی شدید است و باید از روش های دیگری استفاده نمایید یا با شرکت تماس بگیرید.

۵. مخلوط نمک، جوش شیرین و آب گرم را درون لوله بریزید.

۱/۲ فنجان (۶۴ گرم) نمک معمولی سفره را درون یک فنجان معمولی بریزید و آن را با ۱/۲ فنجان (۶۴ گرم) جوش شیرین مخلوط کنید. حالا مخلوط مواد را درون لوله بریزید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. این واکنش شیمیایی باید بدترین نوع گرفتگی لوله فاضلاب را هم از بین ببرد.

  • با استفاده از آب گرم یا جوش لوله تخلیه فاضلاب را بشویید.
  • از این روش میتوانید برای اکثر گرفتگی ها در انواع لوله ها استفاده نمایید.

۶. هنگام گرفتگی فاضلاب میتوانید مواد شوینده مایع و آب گرم را داخل توالت بریزید.

۱⁄۴ فنجان (۵۹ میلی لیتر) از هر مایع شوینده را درون توالت بریزید. باید به سرعت پایین برود، چون از آب سنگین تر و غلیظ تر است. بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. حالا یک ظرف را با آب داغ پر کنید و به آرامی درون چاه دستشویی بریزید.

  • مراقب باشید کاسه توالت با آب داغ سر ریز نشود.
  • این کار میتواند برای و ایرانی موثر باشد.

۷. یک فنر دستی لوله بازکنی خریداری نمایید.

فنرهای ، کابل های فولادی طولانی و انعطاف پذیر هستند که به شکل قرقره پیچیده می شوند که به یک دسته متصل هستند. میتوانید این ابزار را تا طول ۳۰ متر تهیه نمایید. اگر چه مدل های ۱۰ متری آنها برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب منزل بسیار ایده آل هستند.

  • فنرهای دستی را میتوانید از ابزار فروشی ها خرید کنید.

۸. سیفون متصل به سینک را جدا کنید.

سیفون ها در اصل تله هایی به شکل U هستند که لوله های فاضلاب را به خطوط لوله کشی استاندارد متصل می کنند. اگر تله پلاستیکی PVC دارید، احتمالاً توسط یک کوپلینگ استوانه ای محکم نگه داشته می شود، که می توان با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت با دست، آن را باز کرد. اگر سیفون شما با استفاده از مهره به هم متصل شده میتوانید آنها را با آچار یا دست باز کنید. قبل از جدا کردن سیفون، زیر آن یک سطل قرار دهید تا آب داخل اتصالات را درون سطل خالی کنید. پس از آنها بررسی کنید که آیا گرفتگی داخل سیفون است یا خیر.

  • قسمتی که به لوله تخلیه روی دیوار متصل شده را باز کنید و آن را بررسی کنید که گرفتگی آن جا رخ داده یا خیر.

۹. کور کن سینک را باز کنید.

سوراخ سر ریز دقیقا در بالای سینک روشویی قرار دارد که بعضی از آنها با استفاده از کور کن بسته هستند. این بخش یا با استفاده از پیچ بسته شده یا بدون پیچ با مهره بر روی سینک نصب شده است.

  • سوراخ بالای سینک روشویی برای جلوگیری از سر ریز شدن آب یا فاضلاب هنگام گرفتگی لوله فاضلاب تعبیه شده است.

۱۰. فنر دستی را درون لوله تخلیه فاضلاب یا درون بخش لوله سرریز سینک قرار دهید.

حدودا ۴۶ سانتی متر فنر برای سینک و ۷۶ سانتی متر برای لوله سر ریز روشویی یا وان حمام نیاز است. پس از وارد کردن فنر لوله بازکنی، باید احساس کنید یا مطمئن شوید که فنر به گرفتگی برخورد کرده است. حالا دسته را در جهت عقربه های ساعت یا برعکس بچرخانید.

  • فنر را به داخل لوله هل دهید تا به گرفتگی بچسبد سپس به سرعت فنر را بچرخانید.
  • پس از باز کردن گرفتگی لوله فاضلاب، کور کن سینک یا وان حمام و غیره را یر جای قبلی خود ببندید.

اگر با ۱۰ روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب مشکل حل نشد چه کنیم؟

گاهی اوقات گرفتگی آنقدر شدید و پیچیده است که امکان باز کردن آن با استفاده از روش های خانگی رفع گرفتگی لوله فاضلاب وجود ندارد. در چنین شرایطی معمولا باید با یک فرد متخصص یا شرکت لوله بازکنی تماس بگیرید. مجموعه لوله بازکنی فعال در زمینه لوله بازکنی، تخلیه چاه، رفع بوی بد فاضلاب و در آوردن اشیا از چاه توالت و خدمات بیشمار دیگر می باشد که بیش از ۱۵ سال سابقه واقعی دارد. این شرکت هر نوع گرفتگی سخت و پیچیده ای را، حتی اگر سیمان، چسب و … باشد به راحتی با استفاده از دستگاه های حرفه ای باز می کند.

شرکت لوله بازکنی سراسر شهر تهران را تحت پوشش خدمات لوله بازکنی قرار داده تا هر کس از هر جای تهران نیاز به رفع گرفتگی لوله فاضلاب داشت بدون دغدغه بتواند بصورت شبانه روزی و بدون تعطیلی حتی در مناسب ها و روزهای تعطیل رسمی از خدمات این شرکت استفاده نماید. سرویسکاران حرفه ای لوله بازکنی ارزان به شما عزیزان قول میدهند بدون کثیف کاری و ۱۰۰% تضمینی لوله فاضلاب منزلتان را باز کنند.

برخی از ویژگی های شرکت لوله بازکنی:

  • ۲۴ ساعته بدون تعطیلی
  • استفاده از در شرایط کرونایی
  • باز کردن ۱۰۰% تضمینی گرفتگی لوله ها
  • سرویسکاران بدون سوء پیشینه
  • انجام کار با حداقل کثیف کاری
  • استفاده از دستگاه های جدید لوله بازکنی
  • انجام کار بصورت فوری و سریع
  • اعزام سرویسکار از نزدیکترین محل به شما

چرا لوله های فاضلاب می گیرد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود لوله های فاضلاب مسدود شوند. معمولا دلایل اصلی عبارتند از مو، پرز، چربی، کم بودن شیب لوله، ریخته شدن مصالح ساختمانی درون لوله ها، افتادن اشیا، دستمال کاغذی و …

آیا خودمان میتوانید گرفتگی لوله را رفع کنیم؟

بله اما مشروط به اینکه گرفتگی لوله چیز ساده و سطحی باشد. اگر شدت گرفتگی زیاد باشد با روش هایی که در سایت آموزش داده ایم نمی توانید گرفتگی را باز کنید. در این صورت بهترین روش برای رفع گرفتگی، استفاده از خدمات لوله بازکنی با فنر برقی یا تراکم هوا می باشد.

باز کردن لوله با فنر کثیف کاری دارد؟

خیر، در حال حاضر سرویسکاران لوله بازکنی از دستگاه های جدید با نام “ژنراتور” استفاده می کنند و هیچگونه ضربه خاصی نمیزند به همین دلیل فاضلاب به اطراف پاشیده نمی شود. در نتیجه لوله بازکنی با فنر برقی در این شرکت با حداقل کثیف کاری صورت می گیرد.

رعنا نصیری

رعنا نصیری نویسنده فعال در حوزه خدمات و تعمیرات لوازم خانگی و تکنولوژی های روز تعمیراتی
دکمه بازگشت به بالا