علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

چه زمانی باید به شنوایی سنج مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به شنوایی سنجی شیراز مراجعه کنیم؟

آیا باید به شنوایی شناس مراجعه کنم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد هنگام تجربه کم شنوایی یا تغییر در ساختار گوش می پرسند. از خود پرسیدند.

به طور کلی می توان گفت که اگر فردی دچار کم شنوایی است و در درک زبان دیگران مشکل دارد باید با یک متخصص شنوایی شناس مشورت کند. به طور کلی، شنوایی شناسان متخصصانی هستند که به طور حرفه ای اختلالات شنوایی را با استفاده از فناوری مدرن و مهارت های حل مسئله خلاقانه و اجتماعی خود شناسایی و درمان می کنند.

شنوایی شناس کیست و چه وظایفی دارد؟

واژه شنوایی شناسی از دو ریشه لاتین صدا به معنای شنیدن و منطق به معنای مطالعه تشکیل شده است. به طور خلاصه، مطالعه شنوایی شناسی را می توان به عنوان مطالعه عملکرد شنوایی تعریف کرد. همچنین رشته ای که فرآیند شنوایی و نحوه عملکرد و نحوه برخورد با مشکلات مربوط به آن را مطالعه می کند در علم پزشکی شنوایی شناسی نامیده می شود.

امروزه بسیاری از بیماری ها مانند سندرم منیر، کم شنوایی حسی عصبی، کم شنوایی، اختلالات تعادل، سرگیجه و تجمع بیش از حد توده گوش با استفاده از دانش به دست آمده از حوزه شنوایی شناسی قابل درمان هستند.

از مهمترین وظایف شنوایی شناس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای برنامه های غربالگری شنوایی برای نوزادان، کودکان نوپا و کودکان مدرسه ای

پیشگیری از آسیب شنوایی، حفاظت شنوایی، برنامه ریزی و تحقیق در مراکز جمعیتی مانند کارگاه ها، ارتش، اردوگاه ها و … و ارائه مشاوره شنوایی شناسی در این زمینه.

افزایش آگاهی و آموزش عموم مردم در مورد عوامل موثر در بروز اختلالات و آسیب های شنوایی و تعادل مانند: ازدواج های خانوادگی، انواع آلاینده ها و ….

انجام معاینات بالینی و تست های رفتاری و فیزیولوژیکی (مانند شنوایی سنجی ایمیتانس و OAE) برای بررسی عملکرد شنوایی در کودکان و بزرگسالان و تفسیر نتایج و ارائه مشاوره شنوایی شناسی در این زمینه ها.

ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش با روش های غیر دارویی و غیر جراحی

انتخاب، تجویز، ارزیابی، نصب، نصب و توزیع سمعک های شنوایی و ارتباطی فردی و گروهی برای تقویت صداها و جلوگیری از اثرات نامطلوب کم شنوایی به موقع.

مدیریت و اجرای برنامه های توانبخشی شنوایی شناسی شامل گفتارخوانی، توسعه مهارت های شنیداری (آموزش شنیداری) و توسعه زبان و ارائه مشاوره شنوایی شناسی در این زمینه.

توانبخشی شنوایی برای افراد دارای کاشت مصنوعی (کاشت حلزون)

مشاوره سمعی و بصری در زمینه شنوایی شناسی آموزشی مانند: تعیین سطح تحصیلی ناشنوایان

افراد کم شنوا معلم، معلمان و غیره مشاهده و نظارت بر روش های ارتباطی مناسب (مثلا نحوه ارتباط با کودک دوزبانه، ارتباط با افراد کم شنوایی در کلاس معمولی و غیره).

شناسایی، تعریف، استفاده و اصلاح تجهیزات صوتی و روش‌های مناسب برای بهبود کیفیت صدا در محیط آموزشی برای افراد کم‌شنوا.

چه زمانی باید به شنوایی شناس مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات می دانیم که برای شنیدن بهتر حرف های دیگران به کمک نیاز داریم، گاهی اوقات ممکن است حتی آن را ندانیم. در زیر 6 دلیل مهم وجود دارد که نشان می دهد زمان مراجعه به متخصص شنوایی فرا رسیده است

بروز اختلال شنوایی و اختلال در درک زبان دیگران

شنوایی شناس فردی است که سطح شنوایی را ارزیابی می کند و در صورت لزوم سمعک تجویز می کند. اگر فکر می‌کنید شنوایی‌تان بدتر می‌شود و خانواده و دوستان به شما در این مورد گفته‌اند، به کلینیک شنوایی مراجعه کنید. اجازه ندهید کم شنوایی شما را از لذت بردن از زندگی، بیرون رفتن و صحبت کردن با تلفن باز دارد. پس امروز تست شنوایی بدهید.

ارزیابی شنوایی سالانه برای سالمندان و استفاده کنندگان از سمعک

اگر از سمعک استفاده می کنید، حتما سالانه شنوایی خود را ارزیابی کنید حساسیت شنوایی در طول زمان تغییر می کند این روند تدریجی است، بنابراین شما متوجه تغییر نخواهید شد با مراجعه منظم به شنوایی شناس، می توانید حساسیت شنوایی خود را کنترل کرده و در صورت نیاز سمعک خود را تنظیم کنید.

ارزیابی شنوایی کودکان

آزمایش شنوایی کودکان باید سالی یکبار انجام شود. اگر آزمایش غربالگری در مهدکودک، مدرسه یا مرکز بهداشتی حاکی از کاهش شنوایی باشد، حتماً برای آزمایشات تکمیلی به شنوایی شناس مراجعه کنید. اگر کودک شما کم شنوایی دارد، شنوایی شناس می تواند درجه و نوع آن را تعیین کند.

کاهش شنوایی ناگهانی

اگر کم شنوایی ناگهانی باشد، باید فورا به شنوایی شناس و شنوایی شناس مراجعه کنید. کاهش شنوایی ناگهانی یک اورژانس است و باید فورا درمان شود. کاهش شنوایی ناگهانی ممکن است با قرار گرفتن در معرض صدای زیاد، بیماری، آسیب یا دلایل دیگر مرتبط باشد.

وزوز گوش

وزوز گوش می تواند با صدای زنگ، زنگ یا خش خش در گوش یا سر بدون هیچ منبع خارجی صدا همراه باشد. وزوز گوش اغلب به دلیل کاهش شنوایی ایجاد می شود. با مراجعه به شنوایی شناس می توانید وزوز گوش را ارزیابی و درمان کنید.

سردرگمی ذهنی

سرگیجه و عدم تعادل شرایط پیچیده ای هستند که معمولاً به دلیل اختلال در سیستم تعادل در گوش انسان ایجاد می شوند. شنوایی شناس فردی است که برای ارزیابی و توانبخشی سرگیجه آموزش دیده است. در صورت سرگیجه می توانید به او مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا