علمی و پزشکی

پروتز متحرک دندان چگونه است؟

درمان دندان هایی که به دلایل مختلف عفونی، آسیب دیده یا برداشته شده اند یکی از چالش هایی است که اکثر افراد با آن مواجه هستند. از آنجایی که دندان ها نه تنها برای خوردن و آشامیدن، بلکه برای زیبایی دهان و افزایش اعتماد به نفس شما نیز مهم هستند، دندان ها ضروری هستند. یکی از متداول ترین روش های مورد استفاده در این زمینه استفاده از دندان مصنوعی است. در برخی موارد، متخصص تصمیم می گیرد که فرد باید از پروتزهای متحرک استفاده کند. این نوع پروتزها ویژگی های خاص و انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. برای پروتز دندان میتوانید به پروتز دندان شیراز مراجعه کنید.

پروتز متحرک چیست؟

شرایط از دست دادن دندان همیشه یکسان نیست. همچنین در برخی موارد پروتزهای ثابت در انسان توسط افراد حرفه ای قابل استفاده نیستند. در این شرایط از پروتزهای متحرک به عنوان دندان مصنوعی جزئی یا کامل استفاده می شود. نام این نوع پروتز به این موضوع اشاره دارد که دندان ها قابل جابجایی، برداشتن یا قرار دادن هستند. در واقع پروتزهای متحرک را می توان از دهان خارج کرد. یک مثال خوب دندان های طبیعی یا مصنوعی است که اغلب در افراد مسن استفاده می شود.

نوع پروتز متحرک

دسته پروتزهای متحرک با توجه به شرایط جنس یا نوع و تعداد قارچ انواع مختلفی دارد. دو دسته رایج و شناخته شده از آنها شامل دندان مصنوعی کامل یا پروتز پارسیل می باشد. پروتز پارسیل نوعی از دندان مصنوعی ناقص است.

وضعیت دهان و دندان شما و تعداد دندان هایی که از دست داده اید تعیین می کند که آیا متخصص از پروتز متحرک کامل یا پروتز پارسیل استفاده می کند.

1. پروتز کامل دندان

در یک ترمیم کامل، مراحل تست، ساخت قالب، تولید مصنوعی و تحویل به مشتری انجام می شود. در این مراحل اگر شرایط مشتری سخت باشد، بلافاصله پروتز به او اختصاص داده می شود و پس از دریافت پروتز معمولی، بلافاصله پروتز خارج می شود. برای تثبیت کامل وضعیت لثه و فک، چند هفته پس از کشیدن دندان به بیمار داده می شود و در طی آن از پروتز فوری استفاده می شود.

پروتزهای کامل نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند که شامل نوع معمولی و نوع لثه نرم است. در واقع پروتز کامل از دندان و لثه تشکیل شده است. قسمت لثه در حالت نرمال و نرم ارائه می شود که در موارد خاص و در ابتدای قرار دادن دندان ها استفاده می شود.

2. خلال دندان

دسته دیگری از پروتزهای متحرک، پروتزهای جزئی یا کامل هستند که علاوه بر جایگزینی بقایای دندان، دارای وسایل دیگری مانند نگهدارنده هستند. نگهدارنده فلزی به ثابت و دائمی پروتز کمک می کند. این نوع پروتزها برای تعداد کمی دندان مناسب هستند و در دسته پروتزهای ارزان و سریع قرار می گیرند که از فشار و آسیب به دندان های باقی مانده جلوگیری می کنند.

زمانی که متخصص توصیه می کند زمانی از پروتز جعفری استفاده شود که تعداد دندان های سالم فک بالا و پایین کافی باشد و نیازی به کشیدن آنها نباشد. اما اگر دندان های دیگر آسیب دیده و عفونی شده باشند، بقیه را می کشند و از کل دندان استفاده می کنند.

پروتزهای پارسیل در دسته بندی های مختلفی از جمله پروتزهای بافت اکریلیک، پروتزهای فریم فلزی و پروتزهای انعطاف پذیر قرار می گیرند.

3. پروتزهای دندانی Ordenture

دسته دیگری از پروتزهای متحرک، اوردنچر هستند که ترکیبی از پروتز کامل با پایه ایمپلنت است. در واقع در این حالت دو یا چند پایه ایمپلنت در داخل لثه ساخته می شود تا فرد راحتی بهتری داشته باشد و پروتز محکم و محکم در دهان قرار گیرد.

مواد مصنوعی متحرک

مواد مورد استفاده در ساخت پروتزهای سلولی متفاوت است و از ترکیبات مختلفی در این زمینه استفاده می شود. در مورد پروتز جزئی، ما با کامپوزیت صورت، تمام اکریلیک یا فلیپر سروکار داریم. علاوه بر این، آلیاژهای فلزی نیز بخشی از پروتز هستند، از جمله کبالت و کرم. البته گاهی به دلیل ظاهر قطعات فلزی این پروتزها از ذرات انعطاف پذیر یا ذرات فلکسیت نیز استفاده می شود.

نحوه ساخت پروتز متحرک

فرآیند آزمایش برای تشکیل و قرار دادن دندان ها در دهان چند هفته طول می کشد. ابتدا چندین جلسه معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان انجام می شود و تمامی نکات توسط متخصص به مراجعه کننده گزارش می شود. در مرحله بعد، مراحل دریافت پروتز متحرک را طی می کنیم.

معاینه و بررسی اولیه وضعیت فک پایین و فوقانی مراجعه کننده. در این مرحله مواردی مانند موقعیت فک ها، نحوه قرارگیری آنها بر روی یکدیگر، فضای بین فک ها و ….

نتایج در نتیجه یک آزمایش کامل به دست می آید که بر اساس آن فرآیند قالب گیری انجام می شود. برای ریخته گری از مواد موم مانند استفاده می شود که قابلیت ریخته گری و رسیدن به نتیجه نهایی را دارند.

پروتزهای مصنوعی را می توان به طور کامل یا جزئی در صورت نیاز ساخته و آماده مناسب و مناسب شدن است.

پس از قرار دادن دندان ها، تنظیماتی برای راحتی فرد در ویزیت بعدی انجام می شود.

درمان پروتزهای متحرک

مسواک زدن دندان ها

یکی از عواملی که بر زیبایی، دوام و عملکرد دندان مصنوعی متحرک تأثیر می گذارد، مراقبت ویژه از پروتز متحرک است. این درمان ها از زرد شدن و تیره شدن آن ها جلوگیری می کند و به آن ها آسیبی نمی رساند. بدون ترک و زنگ زدگی. به عنوان نگهداری:

شستن و تمیز کردن پروتز متحرک دو بار در روز.

هنگام خواب دندان را از دهان خود خارج کنید تا در چند روز اول حساسیت آن کاهش یابد.

برای شستن دندان مصنوعی خود به مسواک نیاز دارید.

بهداشت لثه، دهان و سایر قسمت های دهان را کنترل کنید.

پس از بیرون آمدن دندان از دهان باید آن را در آب نمک قرار داد.

پاک کننده ها و ضدعفونی کننده های مخصوص دندان وجود دارد که باید هفته ای یک یا دو بار از آنها استفاده کنید.

ماندگاری دندان مصنوعی چقدر است؟

ممکن است در ابتدا با یک جسم خارجی در دهان مشکل کوچکی داشته باشید اما کم کم به آن عادت کنید و باید تا حد امکان از آن مراقبت و نگهداری کنید. پروتزهای متحرک دندان های دائمی هستند و در صورت نگهداری و مراقبت مناسب در طول زندگی فرد عمل کرده و مشکلی ایجاد نمی کنند. این پروتزها به دلیل ساختاری که دارند ماندگاری بسیار بالایی دارند و صرفاً به دلیل عدم توجه، فشار ناگهانی و … می توانند ترک بخورند، بشکنند و یا ….

اکثر مردم در طول زندگی خود از دندان مصنوعی متحرک استفاده می کنند.

مشکلات پروتزهای متحرک

می توان گفت در استفاده از پروتزهای دندانی عوارض خطرناکی وجود ندارد، اما برخی مشکلات کوتاه مدت در ابتدای استفاده از پروتز در افراد ایجاد می شود. شامل می شود:

عادت کردن به ناراحتی ناشی از وجود یک جسم خارجی در دهان دشوار است.

به دلیل نحوه قرارگیری پروتز در دهان و درب ایجاد کننده آن در تکلم و همچنین حس چشایی مشکلاتی ایجاد می کند.

به دلیل عدم رعایت بهداشت پروتز متحرک، مشکلات دهان و دندان از جمله عفونت های سطحی ایجاد می کند.

در دراز مدت، شکل لثه ها تغییر می کند و احتمال لق شدن دندان متحرک وجود دارد. بنابراین لازم است با یک متخصص مشورت کنید و آن را جایگزین کنید.

نتیجه

نوع پروتز متحرکی که برای شما استفاده می شود و وضعیت دهان و دندان شما بر قیمت نهایی تاثیر می گذارد. موقعیت کلینیک، مهارت متخصصان، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت قالب و پروتز و … نیز از جمله مواردی است که به این معناست که نمی توانیم هزینه ای واحد و مشخص برای پروتزهای دندانی ارائه کنیم. البته در ویزیت اولیه و پس از معاینه، متخصص هزینه را به مشتری اعلام می کند.

دکمه بازگشت به بالا