عمومی

آغاز بکار مجلس ملی ترکیه در دور جدید

آغاز بکار مجلس ملی ترکیه در دور جدیدبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، بنا به قوانین ترکیه سه روز پس از آنکه شورای عالی انتخابات نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را اعلام کرد، مجلس ترکیه با نشست مجمع عمومی و سوگند نمایندگان آغاز بکار می کند و مسن ترین نماینده تا انتخاب رئیس و هیئت رئیسه جدید پارلمان، بعنوان رئیس موقت تصدی اداره برگزاری نشستها را بعهده خواهد داشت.
در دوره جدید دولت باغچه لی رهبر حزب ملی بعنوان مسن‌ترین نماینده بعنوان رئیس موقت و دومین فرد مسن نیز نائب رئیس و متصدی این روند خواهند بود.
رئیس و هیئت رئیسه مجلس از میان نمایندگان داوطلب و یا نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب سیاسی دارای کرسی انتخاب می شوند.
دوره پارلمانی ترکیه پنج ساله است و در این مدت دو بار رئیس مجلس انتخاب می شود، مدت دوره نخست دو سال و مدت دوره دوم این مقام سه سال تعیین شده است.
رئیس مجلس حداکثر در پنج روز و در چهار دور رای گیری مخفی از نمایندگان انتخاب می شود.
در دو دور نخست نامزد این مقام می بایست دو سوم آرای نمایندگان یعنی ۴۰۰ رآی کسب کند، در غیر این صورت در سومین دور ۳۰۱ رآی و چنانچه در سومین دور هم انتخاب نشود، هر یک از دو داوطلب راه یافته به دور چهارم با کسب حداکثر آرا رئیس مجلس خواهد شد.
بنا به نتایج رسمی شورای عالی انتخابات ترکیه در بیست و هشتمین دوره پارلمانی حزب عدالت و توسعه ۲۶۸، حزب جمهوریخواه ۱۶۹، حزب رفاه پنج و حزب سعادت نیز سه کرسی کسب کرده اند.
با توجه به اینکه اکثریت کرسی های پارلمانی با ۳۲۳ نماینده در دست ائتلاف جمهور( اردوغان و حامیانش) است پیش بینی می شود داوطلب معرفی شده از سوی این ائتلاف رئیس مجلس جدید ترکیه شود.
گفتنی است در مراسم ادای سوگند نمایندگان مجلس که ده ساعت طول می کشد، تک تک نمایندگان به ترتیب الفبا پشت کرسی رفته و متن سوگند که مضمون آن ادای وفاداری به قانون اساسی و پاسداری از آن است را با صدای بلند قرائت می کنند.
بنا به تقویم اعلام شده مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان روز شنبه در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد، اردوغان پس از ادای سوگند بعنوان سیزدهم

دکمه بازگشت به بالا