عمومیمطالب کسب و کار

روش های افزایش انگیزه و حوصله برای درس خواندن

آیا معمولا هنگام مطالعه در این شرایط هستید: ده دقیقه مطالعه می کنید و ناگهان تصمیم می گیرید اینستاگرام خود را چک کنید. سعی می کنید بیست دقیقه روی مطالعه تمرکز کنید و ناگهان می خواهید کانال های تلگرام را بخوانید. چند روز دیگر امتحان دارید و مدام در حال تماشای ویدیوهای یوتیوب هستید. مقاله ای وجود دارد که حتی یک قسمت از آن را ننوشته اید یا پروژه ای را که هنوز شروع نکرده اید، و هر روز به آخرین مهلت ارسال مقاله یا اتمام پروژه نزدیک می شوید. آیا خسته هستید و بعد از کلاس گوشه ای دراز کشیده اید، اما می دانید که باید درس بخوانید، اما انگیزه کافی برای مطالعه ندارید؟ یا در حال مطالعه هستید، اما پس از چند بار خواندن یک قطعه، متوجه می شوید که هنوز معنای آن را درک نکرده اید.

اگر اغلب با این مشکلات روبرو هستید، مطمئن شوید که تنها نیستید. تقریباً همه کسانی که تا به حال دانشجو بوده اند می دانند که گاهی اوقات یافتن انگیزه برای مطالعه چقدر دشوار است و ترجیح می دهند کار دیگری را به جای مطالعه انجام دهند. خوشبختانه چند راه ساده برای ایجاد انگیزه برای مطالعه وجود دارد که در اینجا ده مورد از آنها را معرفی می کنیم. روش های مختلف را امتحان کنید و از روشی استفاده کنید که بهترین کار را برای شما دارد.

انگیزه مطالعه

راه های پیدا کردن انگیزه برای مطالعه

1- برای الهام گرفتن از خواندن به پیاده روی بروید.

برای انگیزه راه بروید

وقتی پیاده روی می تواند شما را برای مطالعه انگیزه دهد، ممکن است تعجب کنید. اما پیاده روی یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد انگیزه در خود است، نه فقط برای مطالعه، بلکه برای بسیاری از چیزها، و این همان چیزی است که بیشتر از همه در مقابل آن مقاومت می کنید. چرا وقتی درس هایی برای آموختن وجود دارد، آنها را زمین بگذارید و کنار بگذارید؟ دو دلیل اصلی برای این وجود دارد.

اول، ورزش متوسط، مانند پیاده روی، توانایی مغز را برای یادگیری و حفظ اطلاعات تقویت می کند. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که باعث بهبود خلق و خو و افزایش انگیزه می شود. همچنین اکسیژن بیشتری را به مغز منتقل می کند و خستگی طولانی مدت شما را از بین می برد.

علاوه بر این، پیاده روی به دلایل دیگری تحریک کننده است. وقتی سفر می کنید، احساس می کنید دارید کاری انجام می دهید. حتی اگر در ابتدا حوصله نداشته باشید و پیاده روی را به عنوان کار فکر نکنید، پس از آن، پیاده روی منظم باعث می شود احساس کنید در حال انجام کار مفیدی هستید. ذهن انسان زمانی که احساس می کند کار مفیدی انجام می دهد تمایل بیشتری به انجام آن دارد و بنابراین انگیزه شما برای مطالعه افزایش می یابد.

2- برای خود هدف مشخصی تعیین کنید.

ممکن است با خود فکر کنید: “هدف من فارغ التحصیلی، یافتن شغل خوب و ثروتمند شدن است.” اما این به تنهایی نمی تواند به موفقیت شما در هر روز در مدرسه یا دانشگاه کمک کند. برای تقویت انگیزه مطالعه شما باید اهداف خاصی را برای خود تعیین کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که اهداف روشنی مانند: «من تمام تلاشم را انجام خواهم داد» در نظر می‌گیرند، امتیاز بالاتری نسبت به دانش‌آموزانی با اهداف مبهم دارند.

هدف شما باید چیزی شبیه به این باشد: کسب نمره بالا در یک موضوع یا امتحان. هرچه می توانید در مورد یک موضوع بیاموزید. یک ضرب الاجل برای یک کار تعیین کنید و سعی کنید آن را در زمان تعیین شده تکمیل کنید.

3- برای تقویت انگیزه مطالعه، محل مطالعه خود را سازماندهی کنید.

مکانی برای مطالعه ترتیب دهید

داشتن یک اتاق مطالعه تمیز و مرتب به ذهن شما کمک می کند تا به روشی واضح و منظم کار کند. شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی فضای مطالعه خود را سازماندهی کنید، متوجه خواهید شد که می توانید واضح تر فکر کنید. زمانی که نیاز به استراحت دارید یا قصد دارید شروع مطالعه را برای چند دقیقه به تعویق بیندازید، مکانی برای مطالعه در نظر بگیرید. وقتی فضا پر است، ذهن شما نمی تواند آزاد باشد.

قبل از شروع خواندن، آنچه را که نیاز دارید خلاص کنید:

زباله های خود را دور بریزید

کتاب ها و دفترهای خود را در جای خود قرار دهید.

برگه های اضافی مرورگر را که نیاز ندارید ببندید.

در صورت لزوم به طور کامل به اینترنت متصل شوید.

یادداشت های خود را سازماندهی کنید. اگر یادداشت های شما نامرتب هستند، خواندن آنها سخت است و مغز شما باید برای خواندن آنها کار زیادی انجام دهد.

4- با یک درس یا موضوع ساده شروع کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام جستجوی انگیزه برای مطالعه به خاطر بسپارید و از سایت https://pourdastmalchi.net نقل شده است، این است که ابتدا از ساده ترین درس ها شروع کنید. در این صورت می توانید آن درس را به راحتی تکمیل کنید و انجام فعالیت باعث می شود احساس موفقیت کنید و انگیزه ادامه کار را در شما ایجاد کند.

اگر در زمان سختی شروع کنید، احتمالاً غرق خواهید شد و تسلیم خواهید شد. شروع با درس‌های ساده‌تر به شما کمک می‌کند از این احساسات منفی دوری کنید و در طول دوره مطالعه انگیزه‌تان را حفظ کنید.

5- مسئولیت یادگیری خود را بر عهده بگیرید.

سرزنش دیگران برای عملکرد و نمرات خود می تواند وسوسه انگیز باشد. معلم خوب تدریس نمی کند یا شما را دوست ندارد. سوالات آزمون از مطالبی است که شما یاد نگرفته اید. وظیفه شما خیلی سخت است. وقتی دیگران را به خاطر عملکرد خود سرزنش می کنید، احتمال دارد که در تست ها، تکالیف و پروژه های خود ضعیف عمل کنید.

مسئولیت یادگیری انگیزه یادگیری را افزایش می دهد. شما را به یادگیری مستقل و کنجکاوی در مورد موضوع مورد مطالعه تشویق می کند و باعث می شود در مطالب به طور کامل مشارکت کنید. دانستن اینکه شما نسبت به آنچه یاد می گیرید مسئول هستید می تواند به شما در شروع کار کمک کند. این به شما امکان می دهد حتی زمانی که حواس پرتی وجود دارد به کار خود ادامه دهید.

دفعه بعد که وسوسه شدید که مدرسه را ترک کنید و کار دیگری انجام دهید، مکث کنید و به خودتان بگویید: “هیچ کس جز من این را یاد نخواهد گرفت.”

به یاد داشته باشید که مسئولیت یادگیری به معنای سرزنش کردن خود نیست، بلکه به معنای مهربانی با خودتان است.

6- ذهنیت رشد داشته باشید.

برخی از مردم بر این باورند که شما یا باهوش به دنیا آمده اید یا نیستید و کار زیادی نمی توانید در مورد آن انجام دهید. اما تحقیقات نشان داده است که افراد موفق بر این باورند که هوش چیزی است که شما در طول زندگی خود پرورش می دهید. این افراد ذهنیت رشد دارند.

وقتی هوش شما با یک کار دشوار یا یک ایده دشوار به چالش کشیده می شود، متفکران جوان با خود فکر می کنند: “من این را نمی دانم، اما اگر سخت تلاش کنم، در نهایت آن را یاد خواهم گرفت.”

محققان دریافته‌اند که اگر باور داشته باشید که مغزتان در مواجهه با مشکلات پیچیده قوی است، نه تنها بهتر یاد می‌گیرید، بلکه نمرات بهتری کسب خواهید کرد و انگیزه یادگیری خواهید داشت.

7- برای افزایش انگیزه برای مطالعه شریک مطالعه پیدا کنید.

یک هم دانش آموز

داشتن یک شریک زندگی شما می تواند کمک زیادی به پیشرفت تحصیلی شما کند. وقتی با شخص دیگری تمرین می کنید، حواس شما پرت نمی شود یا تسلیم نمی شوید. خواندن با کسی و صحبت کردن در مورد ابزارها به شما کمک می کند اطلاعات را بهتر حفظ کنید

اما چگونه یک شریک تحصیلی انتخاب کنیم؟ برای یافتن یک شریک تحصیلی ایده آل، باید به دنبال دو ویژگی از آنها باشید. اول اینکه فرد باید انگیزه داشته باشد. این به شما کمک می کند که اگر انگیزه کافی ندارید به او تکیه کنید. مورد بعدی این است که شخصیت شما باید با هم سازگار باشد تا به خوبی با هم کنار بیایید.

برای یافتن یک شریک تحصیلی، می توانید از دوستان، همکلاسی ها یا همکاران خود بپرسید که آیا مایلند با شما مطالعه کنند یا خیر. اگر نمی توانید شخصی را به این طریق پیدا کنید، یا حتی اگر فردی در شبکه اجتماعی شما علاقه مند است که شریک تحصیلی باشد، می توانید از او بخواهید که شریک تحصیلی شما باشد.

8- یک سیستم تشویقی برای خود ایجاد کنید.

از خودتان پذیرایی کنید: تنقلاتی که از آن لذت می برید. رسانه های اجتماعی را بررسی کنید، با یک دوست تماس بگیرید، پیاده روی کنید، فیلم تماشا کنید و غیره.

بعد از یک ساعت مطالعه می توانید هر چه دوست دارید بخورید. این غذاها سالم و کم کالری هستند. شاید تصمیم به تماشای فیلم داشته باشید، اما تنها پس از سه ساعت مطالعه یا یادگیری مفاهیم جدید می توانید این کار را انجام دهید.

اگر واقعاً در تمرکز مشکل دارید، بهتر است در ابتدا فواصل بین پاداش دادن به خود را کوتاهتر کنید. به عنوان مثال، هر بار که یک مفهوم جدید یاد می گیرید یا یک مشکل آموزشی را حل می کنید، می توانید مقداری دانه یا آجیل بخورید. همانطور که انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می کنید، می توانید دوره پاداش را افزایش دهید.

نکته مهم در مورد این جوایز این است که تنها پس از انجام فعالیت مورد نظر می توانید آنها را دریافت کنید. سعی کنید اهداف واقع بینانه را برای خود انتخاب کنید. اگر گرفتن نمره برتر در کلاس دشوار به نظر می رسد، برای گرفتن نمره برتر جایزه تعیین نکنید و فقط نمره ای بالاتر از نمرات فعلی خود در نظر بگیرید. همچنین فکر نکنید که جایزه باعث استرس شما می شود. به عنوان مثال، اگر نمی خواهید پول خرج کنید، خرید را به عنوان یک پاداش تلقی نکنید.

9- روش های مختلف جستجو را امتحان کنید تا بهترین روش را برای خود بیابید.

روش نادرست مطالعه باعث می شود که شما احساس درماندگی و درماندگی کنید. به همین دلیل مهم است که روش های مختلف مطالعه را امتحان کنید تا متناسب با شخصیت خود را بیابید.

برخی از افراد متوجه می شوند که گوش دادن به موسیقی آرام در حین مطالعه به آنها کمک می کند استرس کمتری داشته باشند و راحت تر تمرکز کنند. دیگران باید در یک محیط کاملا ساکت کار کنند. برخی از افراد وقتی بعد از مطالعه در هوای تازه بیرون می آیند بهتر عمل می کنند.

روش های مختلف مطالعه را امتحان کنید تا زمانی که روشی را بیابید که از آن لذت می برید و به شما کمک می کند تمرکز کنید. اگر اولین روش هایی که امتحان می کنید برای شما کارساز نبود، ناامید نشوید و روش های بیشتری را امتحان کنید. قطعا می توانید راهی برای افزایش انگیزه خود پیدا کنید.

10- خواب کافی برای تمرکز و افزایش سطح انرژی داشته باشید.

به اندازه کافی بخوابید تا سطح انرژی خود را افزایش دهید

یکی از مهم ترین عواملی که برای افزایش انگیزه برای مطالعه باید در نظر بگیرید، خواب کافی است. اگر به اندازه کافی نخوابید، احساس خستگی می کنید و انگیزه ای برای انجام کاری ندارید. علاوه بر این، خستگی می تواند باعث شود کمتر تمرکز کنید و از تحصیل خارج شوید. اما زمانی که به خوبی استراحت می کنید، انرژی، تمرکز بیشتری خواهید داشت و می توانید کار خود را به راحتی انجام دهید.

سعی کنید هر شب حداقل هشت ساعت بخوابید تا بتوانید روز خود را شاداب و پرانرژی آغاز کنید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید یا زمانی که به خواب می روید، پس از چند ساعت از خواب بیدار می شوید و نمی توانید بخوابید، با یک روانشناس یا پزشک صحبت کنید تا راه حلی برای عادات خواب خود بیابید.

همچنین نکاتی وجود دارد که می توانید برای داشتن خواب بهتر در شب رعایت کنید: چند ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. محیطی آرام در اتاق خواب ایجاد کنید و سعی کنید الگوی خواب شبانه را ایجاد کنید.

اطلاعات بیشتر:

https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/

از جملات انگیزشی برای مطالعه استفاده کنید.

جملاتی را پیدا کنید که به شما انگیزه می دهد تا مطالعه کنید یا خودتان آنها را بسازید و آنها را در اتاق روی میز مطالعه قرار دهید یا در یک دفتر یادداشت بنویسید. در اینجا چند جمله انگیزشی برای مطالعه وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

رمز و راز پیشرفت در حال شروع است.

آیا کاری که امروز انجام می دهم مرا به جایی که فردا می خواهم باشم نزدیک می کند؟

وقتی خسته هستم وقتی کارم تمام شد متوقف نمی شوم

نمی خواهم برگردم و بگویم ای کاش بیشتر تلاش می کردم.

هر روز صبح شما دو انتخاب دارید: به رختخواب بروید و رویاهای خود را دنبال کنید یا از خواب بیدار شوید و آنها را تعقیب کنید.

این عبارات انگیزشی را هر از چند گاهی تغییر دهید زیرا بعد از مدتی اثر اولیه خود را از دست می دهند. همچنین، زمانی که خسته هستید و احساس می کنید نمی توانید ادامه دهید، تماشای یک ویدیوی مطالعه انگیزشی می تواند به شما کمک کند دوباره انگیزه از دست رفته خود را پیدا کنید.

سخن پایانی در مورد چگونگی یافتن انگیزه برای مطالعه:

وقتی نوبت به یافتن انگیزه برای یادگیری می رسد، روش های مختلفی برای افراد مختلف، بسته به تیپ شخصیتی آن ها، کار می کند. برخی ممکن است با داشتن یک شریک تحصیلی انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا کنند. برخی دیگر ممکن است نیاز به تعیین اهداف داشته باشند و برخی ممکن است برای هر نیم ساعت مطالعه به خود پاداش دهند. مهم است که روش های مختلف را امتحان کنید تا بهترین روش را پیدا کنید.

دکمه بازگشت به بالا