علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

طرز تهیه نان بربری

نان بربری با دستگاه نانوایی بربری اتوماتیک یکی از نان های بسیار خوشمزه و دوست داشتنی در میان ایرنیان است که به طور معمول برای عصرانه و صبحانه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله در ادامه با شرکت نان سالم همراه باشید.

مواد لازم نان بربری
آرد ۳ پیمانه (۴۰۰ گرم)
آب ولرم ۱ پیمانه
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ¼ پیمانه
بهبود دهنده (اختیاری) ½ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
مواد لازم رومال
آب ⅓ پیمانه
آرد ۱ قاشق غذاخوری
کنجد به مقدار دلخواه

طرز تهیه نان بربری به روش نانوایی

مرحله اول

برای تهیه ابتدا آب ولرم را به همراه شکر و خمیر مایه فوری داخل یک کاسه مناسب با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند، سپس درب کاسه را می بندیم و به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه فعال شود.

مرحله دوم

حالا در یک کاسه بزرگ روغن مایع را به همراه نمک و بهبود دهنده با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند، سپس خمیر مایه عمل آمده را اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا مواد با هم مخلوط شده و یکدست شوند.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را اضافه می کنیم و ابتدا با قاشق مواد را مخلوط می کنیم، سپس با دست به خوبی ورز می دهعیم تا خمیر نرم و کمی چسبناک به دست بیاد. به هیچ وجه نیاز به اضافه کردن آرد بیشتر نیست.

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر جمع شد، آنرا روی سطح کار به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا سطحش کاملا صاف شود. در ادامه یک کاسه مناسب را با روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را چونه می گیریم و درون کاسه قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در فضای محیط استراحت می دهیم تا خمیر حجمش تقریبا دو برابر شود. پس از گذشت این زمان سطح کار را آرد پاشی می کنیم و خمیر را به سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را چونه می کنیم. در ادامه هر چونه را به شکل بیضی با وردنه باز می کنیم و با انگشت یا هر شیء دیگری روی آنرا به صورت دلخواه نقش می اندازیم.

مرحله هفتم

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس خمیرها را به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم. در ادامه یک پارچه نمدار روی خمیرها قرار می دهیم و اجازه می دهیم ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کنند.

مرحله هشتم

در همین حین فر را با دمای ۲۳۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم گرم شود، سپس یک کاسه آب هم درون فر قرار می دهیم تا رطوبت ایجاد کند و نان ها پس از پخت خیلی خشک نشوند.

مرحله نهم

در این مرحله آب و آرد رومال را داخل یک تابه کوچک می ریزیم و با هم ترکیب می کنیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم. پس از اینکه مواد رومال کمی غلیظ شدند، آنها را از روی حرارت کنار می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله دهم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه با مواد رومال روی خمیرها را رومال می کنیم و به مقدار دلخواه کنجد می پاشیم، سپس درون فر قرار می دهیم. حدود ۱۵ دقیقه زمان برای پخت نان ها کافی است. در آخر گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی شود.

طرز تهیه نان بربری ساده به روش نانوایی با طعم و رنگ عالی

یکی از انواع نان های بسیار محبوب و پر مصرف ایرانی است که بیشتر برای صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که نام نان بربری از ایل بربر گرفته شده است که زمانی در مرز ایران و اقغانستان زندگی می کردند. طرز تهیه نان بربری در منزل بسیار هیجان انگیز و زمانی که عطر و بو نان تمام خانه را در می گیرد شما می توانید نان بربری را برای صبحانه یا عصرانه و ایام ماه مبارک رمضان تهیه کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۲ نفر نان بربری تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری نان بربری تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با نان بربری با همراه باشید.

مواد لازم

آرد ۵ پیمانه
آب ولرم ۱ پیمانه و ۱/۴ پیمانه
شیر ولرم ۵ ق غذا خوری
کره ۱ ق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ ق غذا خوری سرخالی
خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری
 کنجد و سبوس گندم به اندازه کافی

مواد لازم برای تهیه رومال بربری

آرد ۱ ق مربا خوری
آب ۵ ق غذا خوری

مرحله اول: عمل آوری مایه

ابتدا ۱/۴ پیمانه آب ولرم را داخل یک لیوان ریخته و به آن شکر و خمیر و مایه را اضافه کنید و هم بزنید و روی ظرف را بپوشانید  و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا خمیرمایه عمل بیاد و کف کند دقت کند دمای آب باید ولرم و خمیر مایه تازه باشد.

مرحله دوم: تهیه خمیر

برای تهیه ابتدا آرد را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و نمک را بریزید و هم بزنید در ادامه خمیر مایه عمل آمده و شیر را اضافه کنید و شروع کنید به تدریج به افزودن آب ولرم بسته به نوع آرد ممکن است کمتر یا بیشتر آب مصرف شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

شروع به ورز دادن کنید تا خمیر به دست نچسبد و زودتر خمیر آماده شود اگر کمی به دست می چسبید نگران نباشید با اضافه کردن کره آخر کار از بین می رود.خمیر را به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم و کره را به خمیر می افزاییم و مجددا ۵ دقیقه ورز می دهیم و به مدت ۱ ساعت به خمیر استراحت می دهیم تا حجمش دو برابر شود و پف کند.

مرحله چهارم: چانه گرفتن

و بعد از گذشت این زمان پف روی خمیر را بگیرید و شروع می کنیم به چونه گیری از خمیر چانه های یک اندازه گرفته و روی تخته ای آردپاشی شده به صورت بیضی یا گرد خمیر را باز کنید و به داخل سینی فر منتقل کنید سپس  به مدت ۱۵ دقیقه به نان ها  استراحت می دهیم و فر را روشن می کنیم.

مرحله پنجم: تهیه رومال

برای تهیه رومال نان بربری آرد را داخل یک قابلمه کوچک می ریزیم و کمی تفت می دهیم سپس حدود ۵ قاشق غذاخوری آب روی آن می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا زودتر به جوش بیاید و پیاپی هم می زنیم تا به غلظت فرنی برسد و از روی حرارت بر می داریم.

مرحله ششم: پخت نان بربری

در ادامه رومال را با  قلمو داخل مواد رومال می زنیم و روی چونه خمیر می کشیم  و کنجد روی خمیر می پاشیم و سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و سبوس گندم را روی کاغذ روغنی می پاشیم و خمیر را روی سبوس گندم ها قرار می دهیم و سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پخته شود بعد از پخت سریع از فر خارج کنید و داخل یک دستمال تمیز داخل نایلون قرار دهید تا نان سریع نرم شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت نان بربری

  1. اگر آرد مخصوص نداشتید از آرد قنادی استفاده کنید.
  2. افزودن سبوس گندم اختیاری می باشد و می توانید از نان بربری فروش ها تهیه کنید.
  3. برای اینکه نان نرمی داشته باشید یک کاسه آب داخل فر قرار دهید.
  4. مقدار آب با توجه به آردهای مختلف متغیر است پس به یکباره آب را نریزید.
  5. برای فرهای برقی و توستر و یا سولاردم دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
  6. اگر فر شما کانوکشن ندارد در انتها روی فر را روشن کنید تا سطح نان طلایی شود.
  7. برای هم زدن خمیر از قاشق چوبی استفاده کنید.
  8. به دلخواه می توانید از کمی بهبود دهنده نیز استفاده کنید.
دکمه بازگشت به بالا