اجتماعیمطالب کسب و کار

علت برگشت آب از لوله فاضلاب لباسشویی

زمانی که مشکل گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی دارید، میتواند چیزی بیش از یک مشکل باشد که مانع کار کردن دستگاه شود. متأسفانه، این نوع گرفتگی می تواند باعث برگشت آب به داخل شلنگ یا خود ماشین شود که می تواند کاملا مشکل ساز شده و کثیف کاری زیادی را ایجاد نماید. با کمی عیب یابی، گاهی اوقات می توان علت گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی را مشخص کرد و متعاقباً آن را رفع نمود. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد با متخصص لوله بازکنی جنت آباد تماس بگیرید.

نکات ضروری قبل از شروع  رفع گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی

  • اگر تخلیه لباسشویی شما مسدود شده باید قبل از شروع، آب مورد نیاز را قطع کنید. علاوه بر این دستگاه را حتما خاموش نمایید. در صورت برگشت آب از شیلنگ، اگر آب بتواند به سیم برق یا در معرض پریز برق قرار گیرد، وضعیت خطرناکی ایجاد کند.
  • اگر در ماشین لباسشویی، لباس دارید بهتر است آنها را از داخل دستگاه بیرون بیاورید چون امکان برگشت فاضلاب در صورت جدی بودن مشکل وجود دارد. در صورت امکان لباس ها را روی یک قفسه آویزان کنید یا آنها را درون سبد یا سطل قرار دهید.
  • اگر آب درون ماشین پر شده باید آن را تخلیه کنید. این کار شاید سخت باشد چون دستگاه مخصوصی برای آن ندارید و باید با استفاده از لیوان یا فنجان تمام آب فاضلاب را تخلیه نمایید.

نحوه کارکرد لباسشویی

قبل از اینکه به مواردی در رابطه با گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی بپردازیم، بیایید خیلی سریع ببینیم که یک ماشین لباسشویی چطور کار میکند. هنگامی که ماشین لباسشویی در حال شستشو است، موتور پمپ تخلیه در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد و به آب اجازه می دهد تا در دستگاه جریان پیدا کند. هنگامی که زمان تخلیه فرا میرسد، آب در پمپ تخلیه پر می شود، و موتور جهت وادار ساختن خروج آب از طریق شلنگ تخلیه، جهت چرخش را معکوس می کند. پمپ از فشار هوا برای فشار آوردن به آب جهت خروج از شلنگ تخلیه و بیرون دستگاه استفاده می کند. سرانجام آب از شیلنگ به سمت پایین می رود که به یک لوله تخلیه وصل شده یا مستقیماً به سیستم فاضلاب منزل متصل شده و به مخزن سپتیک یا سیستم فاضلاب شهری منتهی می شود.

چرا لوله فاضلاب لباسشویی می گیرد؟

گاهی اوقات زمان استفاده از لباسشویی پس از تخلیه شاید آب فاضلاب از لوله تخلیه خود لباسشویی بالا بزند و شاید هم از لوله کف آشپزخانه، بعضی مواقع نیز امکان دارد اصلا شما از لباسشویی استفاده نکرده باشید اما به یکباره ببینید آب چاه از کف آشپزخانه بالا زده و همه جا را به گند کشیده است! این اتفاق که برای خیلی از مردم رخ داده دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که قطعا خیلی از شما عزیزان از آنها خبر ندارید و سوالات زیادی برایتان پیش آمده است. حتما برایتان سوال است که داخل لوله تخلیه لباسشویی چه اتفاقی می افتد که لوله مسدود شده و چاه فاضلاب بالا میزند؟ دلایل مختلف گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی عبارتند از:

  • موی بلند
  • پرز لباس و پارچه
  • گرد و خاک داخل پارچه و لباس ها
  • لجن
  • رسوب
  • چربی
  • افتادن اشیا داخل لوله

نحوه تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی

برای تشخیص باید ماشین را پر از آب کنید و به جای تنظیم زمان برای شستشو آن را بر روی تخلیه تنظیم نمایید. قبل از تخلیه حتما مطمئن شوید که لوله فاضلاب لباسشویی را میبینید و دسترسی به آن دارید. بلافاصله پس از تخلیه آب دستگاه را خاموش کنید. آنچه که شما باید به دنبال آن باشید این است که در زمان تخلیه آب چطور از لوله خارج می شود. اگر در همان ثانیه های ابتدایی تخلیه آب با فشار از لوله فاضلاب بالا آمد، به این معنی است که لوله کاملا مسدود شده و با یک فنر معمولی به احتمال زیاد باز شود. اما اگر آب با سرعت خیلی پایین تخلیه شد و به اصلاح زمان برد تا تخلیه شود، به این معنی است که گرفتگی در عمق بیشتر لوله قرار دارد و حتما باید از فنر برقی جهت استفاده کرد.

۵ روش آسان برای باز کردن گرفتگی لباسشویی

همانطور که گفتیم گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی میتواند به خاطر مو، پرز، گرد و خاک یا مواد دیگر باشد. خبر خوب این است که معمولا این گرفتگی ها در ابتدای رخ دادن مشکل به راحتی قابل رفع هستند. برای اینکار میتوانید از روش های زیر که همگی آزمایش شده هستند استفاده نمایید.

۱. ریختن آب گرم درون لوله تخلیه لباسشویی

بهترین روش رفع گرفتگی لوله فاضلاب ماشین لباسشویی در اولین مرحله ریختن یک سطل آب گرم می باشد. یک سطل آب گرم آماده کنید و آن را به آرامی و در چند مرحله درون لوله لباسشویی بریزید. چند دقیقه صبر کنید و باز این کار را تکرار نمایید. اگر آب پایین رفت یعنی مشکل حل شده در غیر این صورت بهتر است بار دیگر این راه حل را تکرار نمایید.

  • در این روش به هیچ عنوان از آب جوش استفاده نکنید و دقت داشته باشید که آب گرم به کار رود.

۲. محلول خانگی بسیار قوی

محلول خانگی لوله بازکنی با ترکیبات بسیار ساده ساخته می شود. برای ساخت محلول لوله بازکنی به روش خانگی نیاز به جوش شیرین و سرکه دارید. نصف فنجان جوش شیرین و یک فنجان یا یک لیوان سرکه آماده کنید. برای باز کردن لوله فاضلاب لباسشویی اول جوش شیرین را داخل آن بریزید و سرکه را به آن اضافه نمایید. این دو ماده یک ترکیب شیمیایی ایجاد می کنند که قادر هستند مو، پرز، چربی و مواد اضافی داخل لوله را از بین ببرند. بعد از ریختن محلول، نیم ساعت یا ۱ ساعت صبر کنید و سپس درون لوله آب گرم بریزید. اگر مسیر باز شده بود که مشکل رفع شده در غیر این صورت میتوانید بار دیگر این روش را تکرار نمایید.

  • سعی کنید ترکیبات را بیش از حد اضافه نکنید. همچنین میتوانید برای قوی تر شدن ترکیب از نوشابه و یا نمک به همراه دو ماده ای که گفته شد استفاده نمایید.

۳. فنر دستی

فنرهای دستی ابزارهای بسیار کاربردی برای رفع گرفتگی سطحی و غیر پیچیده هستند. این فنرها در متراژ های مختلف به فروش میرسند که شما برای تهیه آن میتوانید متراژ ۶ متری را انتخاب نمایید که قیمت ارزانی هم دارد. بعد از خرید فنر دستی برای باز کردن گرفتگی لوله لباسشویی آن را وارد لوله کنید تا جایی که مطمئن شوید یا احساس کنید به محل گرفتگی برخورد کرده است. حالا باید فنر را در جهت عقربه های ساعت یا برعکس آن بچرخانید. در آخر مقداری آب داخل لوله بریزید و آزمایش کنید که گرفتگی رفع شده یا نه. اگر لوله باز نشده بود میتوانید باز هم این کار را تکرار نمایید.

  • در خرید فنر دستی دقت کنید چون علاوه بر متراژ، جنس آلیاژ آن هم مهم است. بهتر است فنری را تهیه کنید که انعطاف پذیر و نرم باشد.

۴. جارو برقی تر و خشک

اگر در خانه جارو برقی تر و خشک دارید میتوان گفت این دستگاه برای رفع گرفتگی فاضلاب لباسشویی یک گزینه فوق العاده و کاملا تضمینی می باشد. جارو برقی تر میتواند گرفتگی را مکش کند و مسیر آب را کاملا باز کند. برای انجام کار ابتدا جار برقی را روی حالت تر تنظیم نمایید، سپس خرطومی آن را درون لوله قرار دهید و دستگاه را روشن کنید تا عامل انسداد را بالا بکشد.

  • دقت کنید که قبل از روشن کردن دستگاه حتما روی حالت تر تنظیم شده باشد تا اگر آبی داخل لوله بود و مکش شد، اتفاقی برای دستگاه نیفتد.

۵. دستگاه فنر برقی

فنر برقی هر نوع گرفتگی را ۱۰۰% تضمینی باز می کند. فنرهای برقی نیز همانند نوع دستی آنها آلیاژ و متراژهای متفاوتی دارند. همچنین قطر فنرها هم با هم فرق می کند. به همین خاطر است که برای هر نوع گرفتگی فنر متفاوتی وجود دارد و میتواند گرفتگی های سخت و پیچیده را در کمترین زمان و کاملا قطعی باز کند. متاسفانه خرید این دستگاه برای مردم عادی مقرون به صرفه نیست و باید برای استفاده از آن با شرکت لوله بازکنی تماس بگیرید. در صورت تمایل میتوانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید تا متخصصان شرکت خدماتینو شما را راهنمایی کنند.

  • این روش یک راه حل تضمینی است که به طور قطع لوله را باز خواهد کرد. همچنین فنر برقی بدون کثیف کاری و خیلی فوری کار را انجام می دهد.

اگر گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی در شلنگ تخلیه بود چکار کنیم؟

گاهی اوقات گرفتگی در شلنگ تخلیه ماشین است و اگر اینطور باشد کار شما بسیار راحت و ساده است چون نیازی به استفاده از روش های بالا ندارید. برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب لباسشویی در شلنگ تخلیه طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • لباسشویی را جلو بکشید تا به پشت آن دسترسی داشته باشد.
  • شلنگ تخلیه را از لوله فاضلاب بیرون بکشید.
  • بست شلنگ را از روش ماشین باز کنید تا بتوانید آن را خارج کنید.
  • حالا با استفاده از فنر دستی یا یک میله، گرفتگی داخل شلنگ را از بین ببرید.
  • شلنگ را به خوبی با آب گرم بشویید.
  • مجددا شلنگ را روی ماشین ببندید و آن را درون لوله فاضلاب قرار دهید.

منبع: لوله بازکنی 24

دکمه بازگشت به بالا