اقتصادیمطالب کسب و کار

وکیل طلاق توافقی زن یا مرد؟ کدام بهتر است؟

شرایط طلاق توافقی چیست؟

به نقل از موسسه حقوقی سزا آنلاین به طور خلاصه توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند و هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه ، نفقه زن، اجرت المثل ، حضانت و  نفقه فرزندان باشد.

نکته:  مراحل طلاق توافقی در صورت اختیار وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد نیست. از طرفی با مطالعه کامل این متن شرایط و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل هم با توجه به رویه عملی دادگاه ای خانواده به صورت مفصل و گام به گام توضیح داده شده است . هیچ نکته مبهمی باقی نمانده است. همانطور که سابقا گفته شد شما اجباری برای انتخاب وکیل دادگستری ندارید و کاملا موضوع اختیاری است.

به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

رویه و شرایط طلاق توافقی گروه وکلای پارسای چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضاء ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین دادخواست طلاق ثبت و رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود. نکته قابل توجه اینکه با الکترونیکی شدن وکالت دادن به وکیل دادگستری امکان عدم حضور فیریکی در دفتر وکالت هم وجود دارد. با این توضیح که وکالت از طریق درخواست وکیل و تایید موکل در سامانه ثنا قوه قضاییه انجام میشود. با این وصف از همه کشور میتوان قرارداد وکالت دادگستری در سامانه ثنا ثبت کرد.

نکته: فرض کنید زن و شوهر در آپارتمانی با هم شریک هستند نحوه توافق آنها در مورد استفاده یا فروش ملک مشترک ارتباطی به دادگاه خانواده ندارد اگرچه که توافق مکتوب آنها بین ایشان در مورد اموال مشترک معتبر و در دادگاه دیگر قابلیت استناد دارد ولی در رای طلاق نوشته نمیشود لااقل رویه دادگاه های خانواده تهران اینگونه است.

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال ۹۷ تاکنون ۱۴۰۱ در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند  به شخصه و بدون وکیل مراحل مربوطه را انجام دهند. در ابتدا هر دو یا یکی از آنها می بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی، یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. متاسفانه بعد از کرونا جلسات مشاوره تا حدودی تشریفاتی و صوری شده است. در حال حاضر در تهران امکان اخذ رای طلاق بدون سامانه تصمیم هم وجود دارد و البته ممکن است این موضوع  تا آخر سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شود که در این صورت این مطلب به روز میشود و آخرین شرایط طلاق توافقی اطلاع رسانی میشود. در ادامه متن توضیح کاملتر میدهیم.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در مهلت ۹۰ روز می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق در هر کجای کشور برای ثبت طلاق بروند. سه ماه از زمان صدور رای قطعی دادگاه. البته تکنیک های وجود دارد که میشود مدت را بیشتر کرد مثل ثبت اولیه در دفتر طلاق در مدت سه ماه و بعد مراجعه بعدی زیرا اجرای ثبت و تشریفات طلاق با سردفتر طلاق است و آنچه مهم است مراجعه به دفتر طلاق و ثبت دادنامه است و نه لزوم اجرای ثبت طلاق و ثبت در شتاسنامه در مدت سه ماه! موضوع کاملا فنی و ظریف است! و حربه قانونی خوبی برای خریدن زمان است چه بسا دوباره به هم رجوع کردید!

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است و همچنین تعیین تکلیف اجرت المثل ایام زوجیت.

به این نمونه توافقنامه طلاق توافقی که مثال فرضی و خلاصه است توجه کنید :

زوجه از ۵۰۰ سکه مهریه تعداد ۳۹۰ سکه را بذل میکند و زوج قبول بذل میکند ۱۱۰ سکه به صورت هر سه ماه یک سکه تا اتمام آن به زوجه بعد از طلاق پرداخت میشود. زوجه نسبت به نفقه و اجرت المثل ادعایی ندارد و حضانت فرزند مشترک ۴ ساله پسر با مادر است و پدر ۲۴ ساعت در هفته حق ملاقات دارد نفقه فرزند ماهانه دو میلیون تومان از سوی پدر به مادر پرداخت میشود.

مثال دیگر توافقنامه طلاق توافقی:

زوجین توافق کردند که در ازای کلیه مهریه که ۳۱۴ سکه و هزینه سفر حج عمره است را یه دستگاه آپارتمان به پلاک ثبتی … واقع در … به زوجه انتقال رسمی یابد و مبلغ ده هزار تومان در ازای طلاق بذل میکند و زوج قبول بذل میکند زوجه نسبت به نفقع معوقه و جاری ادعایی ندارد و مبلغ ۵۰ میلیون تومان بابت اجرت المثل در محضر طلاق دریافت میکند حضانت فرزند مشترک تا سن رشد با پدر است و مادر هر جمعه ۲۴ ساعت حق ملاقات دارد.

نکته: مدت زمان طلاق توافقی در کرج و تهران توسط وکیل طلاق توافقی در گروه وکلای پارسای حدود ۱۰ تا ۱۵ روز کاری است

نکته: توجه داشته باشید هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفتر خانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند طلاق را بدون رای دادگاه ثبت کند. در فرض اگر دفترخانه ای بدون رای دادگاه اقدام به ثبت طلاق کند پروانه شغلی او باطل خواهد شد. حتی اگر زوجین خارج کشور باشند یا طلاق خارجی گرفته باشند. بنابراین طلاق توافقی بدون رای دادگاه امکان پذیر نیست.

ممکن است که برای کسی سئوال شود که چطور و چگونه با وجود اجباری شدن مشاوره بدون حضور زوجین رای طلاق توافقی اخذ می کنید؟
جواب این است که به هیچ عنوان کار خلاف قانون و مقررات انجام نمی شود. در حال حاضر اکثر شعب خانواده تهران دادخواست طلاق یک طرفه – که فعلا در تهران نیاز به مشاوره ندارد – را تبدیل به طلاق توافقی می کنند بنابراین در صورتی که یکی از زوجین بخواهد در مشاوره شرکت نکند درخواست طلاق به صورت یکطرفه از جانب زوج یا زوجه ثبت می شود و بعد از ارجاع به شعبه، توافق طرفین به دادگاه رسیدگی کننده اعلام می شود و در نهایت دادگاه، دادنامه را مطابق توافق طرفین یا وکلای آنها صادر می کند. بنابراین اینکه با شرایط ذکر شده طلاق توافقی چقدر زمان میبرد؟ زمان قطعی نمی توان پیش بینی کرد اما با عنایت به تجربه و شعب مختلف دادگاه که رویه یکسانی هم ندارند حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری است. و آنچه گفته شد فقط برای شهر تهران است.

پس با این اوصاف چقدر حضور زوجین لازم است؟

فقط یک بار زوجین یا کسی که وکالت در طلاق دارد به ما برای امضاء و ثبت توافق ها مراجعه می کند. اگر سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیکی) ثبت نام نکرده باشد لزوماً یک بار برای داشتن سامانه ثنا به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و اگر هم قبلاً در سامانه مذکور ثبت نام شده باشد دیگر نیازی به مراجعه به دفتر خدمات قضایی توسط موکلین نیست. نکته مهم اینکه با عنایت به الکترونیکی شدن قراردادهای وکالت، زوجین میتوانند بدون حضور فیزیکی در دفتر وکالت و حتی از شهر دیگر به ما وکالت بدهند در این مورد و برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرد مشاوره رایگان است.

برای دانستن اینکه در هر شهر دفاتر خدمات قضایی کجا هستند از سایت عدل ایران قوه قضاییه بازدید کنید یا با جستجو در گوگل اطلاع کامل پیدا کنید.
در طول مدت و مراحل کار هم فقط در صورت ادعایباکره بودن، زوجه به پزشکی قانونی خواهد رفت و در غیر آن ارائه جواب آزمایش بارداری الزامی است. در بیشتر دادگاه های خانواده تهران آزمایشگاه وجود دارد که زوجه با راهنمایی ما به آنجا برای دادن تست خون مراجعه می کند مگر اینکه خارج از کشور باشد و یا وکالت طلاق داده باشد. به دلیل شیوع کرونا بعضی از شعب دادگاه ارائه جواب آزمایش بارداری را موکول به ثبت طلاق در دفترخانه طلاق می کنند که در این صورت نیازی به حضور زوجه نیز در دادگاه مطلقاً نخواهد بود.

قانون جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲ چیست؟

همه آنچه در این مطلب که کاملاً به روزرسانی شده نوشته شده رویه دادگاه های خانواده شهر تهران است و قانون جدیدی هم وجود ندارد و بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲ که  بعضی اشاره می کنند قدیمی است و بیشتر برای جلب توجه است و مربوط به سال ۱۳۹۷ است هرگونه سئوال و ابهامی اگر دارید با ما در تماس باشید.

سوال میشود که بخشنامه جدید طلاق توافقی چیست؟

همانطور که به دفعات به اطلاع خوانندگان محترم رسیده است طلاق تفاهمی به رویه چند سال اخیر است و در سال ۱۴۰۲ اتفاق جدیدی نیوفتاده است یا باید برای دادخواست طلاق توافقی به مشاوره بهزیستی رفت و گواهی عدم انصراف از طلاق گرفت یا اینکه با دادن دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین در دادگاه، طلاق را تبدیل به توافقی کرد که در این صورت اخیر نیاز به مشاوره در تهران نیست. اما در بسیاری از شهرستانها حتی طلاق یکطرفه هم بایستی از طریق سامانه تصمیم باشد و شنیده ها حاکی از این است که با گسترش زیر ساخت ها در تهران در آینده طلاق یک طرفه هم نیاز به مشاوره خواهد داشت که البته فعلا اجرایی نیست ولی بسیار دیده شده دادگاه ها یا واحد ارجاع مجتمع قضایی خانواده ،دادخواست طلاق را به جهت تلاش برای صلح و سازش بین زن و شوهر به شورای حل اختلاف میفرستند و در صورت عدم موفقیت در سازش دوباره پرونده طلاق به دادگاه می آید.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

عقدنامه یا رونوشت

شناسنامه و کارت ملی زوجین

ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک( ثنا).

اگر کارت ملی را در دسترس نداشته باشید ولی شماره ملی را بدانید برای دادخواست طلاق کفایت می کند. در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می بایستی به دفترخانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید. اگر رن یا شوهر وکالت در طلاق از دیگری دارند فقط ثبت نام وکیل وکالتنامه طلاق در ثنا کافی است. چون به دلیل کهولت سن، بیماری یا خارج کشور بودن موکل ثنا نداشته باشد.

اگر وکالت طلاق وجود داشته باشد از مدارک طلاق توافقی ضمیمه کردن وکالت رسمی طلاق است.

اگر هم از سامانه تصمیم اقدام شده باشد در زمان ثبت دادخواست طلاق توافقی بایستی گواهی عدم انصراف از طلاق هم پیوست شده باشد تا دادخواست ارجاع شود. در واقع از مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی همین داشتن گواهی مذکور است و همان طور که عرض  شده راه دیگر این است که دادخواست طلاق یکطرفه ثبت شود و بعد از ارجاع به توافقی تبدیل شود البته در تهران این راه پذیرفته شده ولی بعضی شهرستانها در مقابل این راه مقاومت میکنند و به محض اعلام توافق زوجین را به مشاوره ارجاع میدهند اگر قصد دارید روند طلاق در تهران انجام شود با ما تماس بگیرد.

نکته: تا قبل از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود.

اما پس از صدور رای طلاق تفاهمی بر طبق مواد ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده اگر زوج (مرد) پشیمان شود و به دفترخانه برای ثبت طلاق نیاید امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در ضمن رای دادگاه یا به صورت وکالت در طلاق () وکالت در مراجعه به دفترخانه برای ثبت طلاق داشته باشد.

اما اگر زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) پشیمان شود زوج می تواند بدون حضور او به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید البته باید دانست که در صورتی که طلاق خلعی باشد زوجه می تواند در ایام عده (سه ظهر) از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.

توجه داشته باشید که در عمل اگر زوجه یا وکیل او در دفترخانه طلاق برای ثبت حاضر نشوند محضر طلاق از شعبه ای که رای را صادر کرده در این خصوص استعلام میکند و عمده محاکم خانواده اجازه ثبت طلاق بدون رضایت زوجه را نمی دهند. اگر چه که قانون این اجازه را داده است و قاضی و سردفتر تخلفی مرتکب نمیشوند.

نکته: در طلاق توافقی خلعی اگر زن باکره و يا يائسه نباشد، از فاصله ثبت طلاق تا پايان عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند. برای جلوگيری از اين کار می بايستی از دادگاه درخواست کرد که در رای گنجانده شود  زن حق رجوع به مابذل ( آنچه را که بذل کرده) را از خود ساقط کرده است -اصطلاح حقوقي است – و یا اینکه مهریه را ابراء کند. این مطلب که زن میتواند به مهریه بذا شده فقط در مدت عده به مهریه رجوع کند بعضی از آقایان را دچار نگرانی کرده است جواب این است که اولا مدت آن فقط در ایام عده است و ثانیا سردفتر طلاق رجوع به مهریه را به اطلاع میرساند و این امکان حقوقی برای مرد وجود دارد که او هم با توجه به عوض شده نوع طلاق در همان مدت به زن روجع کند و طلاق از بین برود. با ما مشورت کنید.

بدیهی است که زن دوشیزه (باکره ) عده ندارد و امکان رجوع هم متصور نیست. مگر اینکه دوباره عقد کنند. توضیح اینکه تا ۳ بار امکان عقد و طلاق برای یک زن و شوهر در فقه شیعه وجود دارد و در فرض نادر که برای بار چهارم بخواهند عقد کنند نیاز به محلل است.

نکته : توافقنامه طلاق توافقی  اگر حتی به امضاء طرفین رسیده باشد ولی منجر به ثبت طلاق نشود و یکی از طرفين پشیمان شود اثر حقوقی ندارد و از درجه اعتبار خارج است. به عبارت دیگر هر نوشته ای حتی رای دادگاه اگر منجر به ثبت رسمی طلاق نشود باطل است البته بعد از سه ماه . مثلا زوجه میپرسد که اگر بنویسیم مهریه را بخشیدم یا بذل کردم ولی شوهرم پشیمان شود وضعیت مهریه چه میشود؟  جواب این است که مهریه پابرجاست مگر اینکه طی سند رسمی مستقلی – در فرض – در قبال گرفتن وکالت برای طلاق، مهریه بخشیده یا ابراء شده باشد.

ولی به این نکته مهم توجه کنید که اگر واقعا مهریه را دریافت نکردید یا سند رسمی اقرار به دریافت مهریه نداده اید ، در اعلام توافق ها و یا صورتجلسه دادگاه و وکیل ننویسید که مهریه را دریافت کرده اید زیرا ممکن است به هر دلیلی طلاق انجام نشود ولی از نوشته ای که زوجه داده یا امضاء کرده مبنی بر دریافت مهریه سوء استفاده شود ما با نمونه این پرونده برخورد کرده ایم. و مورد سوء استفاده طرف مقابل قرار گرفت.

نکته: اگر زن باکره (دوشیزه) باشد دادگاه های تهران فقط گواهی بکارت پزشکی قانونی را معتبر می دانند و اگر باکره نباشد صرف جواب آزمايش بارداری کفایت می کند. مگر اینکه زن یائسه باشد سن ملاک در یائسگی ۵۰ سال است. اگر زوجه باردار و دارای حمل باشد منعی برای صدور حکم طلاق نیست

منبع : انجمن وکلای آمریکا

دکمه بازگشت به بالا