اقتصادیعمومیمطالب کسب و کار

جایگاه زبان ترکی استانبولی در جهان و یونسکو

سیر تکامل زبان ترکی استانبولی از ابتدا تا کنون

اگر را از ابتدا تا کنون مطالعه کنید، به اطلاعات جالبی دست خواهید یافت. با بررسی تاریخچه زبان ترکی استانبولی می توان به این نکته پی برد که اولین آثاری که از این زبان در تاریخ دیده می‌شود مربوط به قرن‌ ۱۳ میلادی می‌باشد. در آن زمان زبان ترکی از نوع آناتولی قدیمی بود. این زبان از قرن ۱۳ تا ۱۵ میلادی در بین ترک زبانان رواج داشت.

تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی: در قرن ۱۶ تغییراتی در زبان ترکی ایجاد شد و زبان ترکی از آناتولی قدیمی به عثمانی کلاسیک تغییر یافت. زبان عثمانی کلاسیک حدود سه قرن در میان مردم ترکیه بسیار رایج بود. در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ همزمان با پیشرفت جوامع بشری زبان عثمانی کلاسیک به سبب مشکلاتی نظیر وجود کلمات سنگین و سخت، گرامر ناواضح و… به تدریج کمرنگ شد و زبان ترک عثمانی نو روی کار آمد.

در قرن ۲۰ زبان ترکیه با اصلاحات بسیاری روبه رو شد. تغییرات اساسی مانند تغییر حروف الفبا و… روی زبان عثمانی نو اعمال شد و در نهایت زبان ترکی استانبولی نوین که امروزه در ترکیه به کار برده می‌شود، به وجود آمد.

زبان ترکی برخلاف زبان‌ فارسی که در دسته بندی هندی آسیایی قرار می‌گیرد، در دسته زبان اورال آلتایی قرار گرفته است. ریشه اصلی زبان ترکی در ترکستان چین در قاره آسیا بخش مرکزی می‌باشد. این زبان منطقه بالکان تا دریای خزر را پوشش می‌دهد. البته امروزه این محدوده گسترده تر شده است؛ به طوری که در حال حاضر مردمان شرق اروپا و مناطقی از فلات مرکزی آسیا نیز به این زبان جذاب تسلط کامل دارند.

تاریخچه زبان ترکی استانبولی؛ مبدا و و زبان های هم خانواده

ترکی ترکیه‌ای که همان ترکی استانبولی است، از خانواده اوغوز می‌باشد؛ به عبارتی، ترکی استانبولی از مهم ترین زبان‌های این خانواده است. شاخه جنوب غربی خانواده اوغوز را انواع زبان‌های ترکی شامل می‌شوند.

در تاریخچه زبان ترکی استانبولی به نظر می‌رسد که ترکی با زبان‌هایی نظیر فنلاندی، مجارستانی و مغولی هم ریشه است‌. البته پس از آموزش و تسلط براین زبان نباید این انتظار را داشته باشید که بتوانید به طور مثال با مردمان کشور مجارستان به راحتی ارتباط برقرار کنید؛ چرا که اگرچه بسیاری از کلمات ترکی ریشه در کلمات مجارستانی دارند، اما به هرحال به مرور زمان تا حدودی دچار تغییر شده و گاهی حتی معنا و مفهوم کلمه نیز تغییر کرده است.

زبان ترکی قدیمی، حتی پیش از تغییرات اساسی که پس از دولت عثمانی در الفبای آن انجام شد، بیش از ۸۵۰۰ سال قدمت دارد. زبان ترکی نیز همانند سایر زبان‌ها در طی سال‌ها تحت تاثیر زبان‌های عربی، فارسی و فرانسوی قرار گرفته است.

تا پیش از سال ۱۹۲۹، که به کل تغییر کرد و از عربی به لاتین تغییر داده شد، بسیاری از کلمات ترکی ریشه در زبان فارسی، عربی و انگلیسی داشتند؛ اما به تدریج پس از تغییر حروف الفبای این زبان و تلاش انجمن زبان‌های ترک، بسیاری از کلمات با ریشه غیر ترکی از این زبان حذف شدند.

ترکی استانبولی زبان رسمی کدام کشورها است؟

کشور ترکیه از جمله اصلی ترین کشورهایی است که زبان رسمی آن ترکی می‌باشد؛ چرا که بسیاری از مردم، زبان ترک را با مردمان کشور ترکیه عجین می‌دانند. زبان رسمی این کشور طبق قانون اساسی که در سال ۱۹۸2 تصویب شده است، ترکی اطلاق می‌شود و به موجب قانون در طی سال‌های آینده نیز غیر قابل تغییر است.

با بررسی تاریخچه زبان ترکی استانبولی می توان سایر مناطق و کشورهایی که این زبان، زبان رسمی آن‌هاست، شناسایی کرد. این مناطق یا کشورها عبارتند از:

  • قبرس شمالی و قبرس جنوبی
  • استان کرکوک در شمال کشور عراق
  • مناطق غربی کشور مقدونیه‌‌
  • رومانی
  • بلغارستان
  • یونان

جایگاه زبان ترکی در یونسکو

تقریبا همه افراد ترک زبانان در سراسر جهان معتقدند که زبان ترکی در سازمان جهانی یونسکو به عنوان سومین زبان زنده دنیا ثبت شده است. اولین بار روزنامه امید زنجان به این موضوع اشاره کرد. به نظر می‌رسد که این ادعا صحیح نیست؛ چرا که هیچ منبع موثقی در این خصوص وجود ندارد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی سازمان جهانی یونسکو جشنی به مناسبت نگارش اثری ترکی به نام “دده قورقود” برگزار کرده است. یونسکو ضمن برگزاری این جشن، این کتاب را کتابی ارزشمند برشمرده است. این گونه جشن‌ها توسط یونسکو برای حافظ شیرازی در سال ۱۹۸۷ و برای شاهنامه فردوسی در سال ۱۹۸۸ نیز برگزار گردیده است.

طبق آخرین خبرهای مرتبط با جایگاه زبان ترکی در یونسکو، سازمان جهانی یونسکو از سال ۱۹۹۲ کلیه دبیرستان و دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا را موظف به تدریس زبان ترکی کرده است. این دستورالعمل تا به امروز در سراسر مدارس و دانشگاه‌های فوق در حال اجرا می‌باشد.

درباره زبان ترکی استانبولی بیشتر بدانید

درباره زبان ترکی استانبولی همین نکته را ابتدای مقاله بدانید که دسته وسیعی از زبان‌‌های آسیای مرکزی تا خاورمیانه را شامل می‌شود. زبان ترکی استانبولی، زبان شهر استانبول کشور ترکیه است. انواع مختلف زبان‌های ترکی تا حدودی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگرچه انواع مختلف زبان‌های ترکی یکسان نیستند اما شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند؛ به طوری که اگر زبان مادری شما، ترکی تبریزی و یا آذری باشد؛ به راحتی در مدت زمان اندکی می‌ توانید به زبان ترکی استانبولی مسلط شوید‌.

تاریخچه زبان ترکی استانبولی به اندازه ای قدیمی است که شاید باورش برایتان سخت باشد که بدانید عده‌ای در سال ۱۹۲۸ در زمان حکومت مصطفی کمال آتاتورک( رییس جمهور وقت ترکیه در آن زمان که پس از فروپاشی دولت عثمانی به سلطنت نشست) در راستای تغییر حروف الفبای این زبان می‌کوشیدند. تلاش‌هایی که در آن‌ها سال صورت می‌گرفت بی نتیجه نماند و سرانجام حروف الفبای ترکی از عربی به غربی لاتین تغییر یافت. درباره ترک زبان ها در کشور ترکیه باید گفت یکی از شیرین‌ ترین مکالمه ها در سرتاسر کره زمین به شمار می‌رود؛ به طوری که غیرممکن است مکالمه ترک زبانان با یکدیگر را بشنوید و ناخودآگاه تحت تاثیر قرار نگرفته و غرق صحبت‌های آنان نشوید.

5 واقعیت جالب درباره زبان ترکی استانبولی

  1. قدمت زبان ترکی استانبولی از سال‌های دور و زمان دولت عثمانی وجود داشت. در سال‌های پیش از 1932، تنها 40 درصد از کلمات زبان ترکی، واقعا ریشه ترکی داشتند و 60 درصد دیگر اگرچه توسط ترک زبانان به کار برده می‌شد اما ریشه این کلمات به فارسی یا عربی برمی‌گشت.
  2. طی دهه‌های اخیر پس از تشکیل انجمن زبان ترکی به منظور حذف کلمات با ریشه غیرترکی، ایالت متحده آمریکا زبان ترکی استانبولی را به رسمیت شناخته و از آن به عنوان یک زبان انتقادی یاد می‌کند.
  3. واقعیت جالب دیگری که درباره تاریخچه زبان ترکی استانبولی وجود دارد این است که در زبان ترکی به جای این‌که برای توضیح بیش ‌تر تعدادی کلمه به یک جمله اضافه کنیم و باعث طولانی شدن جمله شویم، پسوندهای مناسب به کلمات اصلی اضافه می‌کنیم. به طور مثال: اضافه کردن e یا a متناسب با حروف مصوت یک کلمه معنی <به،> را به جمله اضافه می‌کند.</به،>
  4. در هنگام مطالعه برای آموزش زبان ترکی استانبولی قطعا با تعداد زیادی کلمه مواجه خواهید باشید که برایتان آشنا باشند. علت این موضوع این است که بسیاری از کلمات ترکی ریشه در زبان فارسی یا انگلیسی دارند و به همین دلیل به گوش شنونده آشنا هستند. به طور مثال: قهوه (kahve ), رستوران (restoran ). این ویژگی را آسان می کند.
  5. در سراسر جهان زبان ترکی زبان اول ۶۰ میلیون نفر و زبان دوم حدود ۱۵ میلیون نفر می‌باشد. به عبارتی مجموعا ۷۵ میلیون نفر در کره زمین به زبان ترکی مسلط هستند و در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنند. برای فهم دقیق این عدد کافیست در نظر بگیرید که مجموع جمعیت در کشورهای کرواسی، دانمارک، فنلاند، سوئد، مولداوی، یونان، بلژیک، سوئیش، اتریش، نروژ و ایرلند، در حدود ۷۵ میلیون نفر می‌باشد‌.

چند نکته مهم درباره زبان ترکی استانبولی

آشنایی با نکات گرامر ترکی استانبولی تا حد زیادی سبب می‌شود تا یادگیری این زبان جذاب برای شما راحت تر شود.

  • اولین نکته گرامری مهمی که باید درباره ترکی استانبولی بدانید این است که در زبان ترکی مانند زبان فارسی و برخلاف زبان انگلیسی، فعل جز در موارد استثنا در آخر جمله قرار می‌گیرد.
  • اسامی در زبان ترکی فاقد هرگونه جنسیت هستند؛ به همین دلیل تنوع اسم‌ها کم‌ تر است.
  • یکی دیگر از نکات جالب در خصوص زبان ترکی استانبولی هم آوایی حروف صدادار با یکدیگر است. این به آن معناست که همه حروف باصدا در واژه باید یا کوتاه و یا کشیده باشند. به طور مثال: در واژه صالح، حرف ا کشیده است به همین دلیل -ِ نیز باید به حرف کشیده تبدیل شود پس صالح به ترکی صالیح گفته می‌شود. با آموزش به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد.
  • زبان ترکی از جمله زبان‌های پسوندی است؛ به این صورت که پسوندهای مختلف به یک واژه اضافه می‌شوند و معانی بزرگ را به وجود می‌آورند. از می توان اشاره کرد به واژه sevimlisin که معنای فارسی آن ( تو دوست داشتنی هستی) می‌باشد.
  • در این زبان منحصر به فرد، نقش واژه در جمله تاثیر به سزایی در شکل واژه دارد. به عبارتی با توجه به این که واژه در جایگاه فاعل، مفعول یا غیره قرار می‌گیرد ممکن است شکل واژه تغییر کند. تغییر شکل کلمات در زبان ترکی معمولا به وسیله پسوندها انجام می‌گیرد
دکمه بازگشت به بالا