حوادثمطالب کسب و کار

دیه تصادف

با گسترش شهرنشینی، جمعیت شهر ها و استفاده از وسایل نقلیه بسیار گسترده شده است. از دیرباز، درست در زمانی که انسان  زندگی گروهی را آغاز کردند، حیات و مماتشان بسیار مهم شده است. با هر دینو اعتقادی، با هر فرهنگی و در هر کشوری که باشید، جان انسان ها مهم است. به این معنا که همه بر این باورند که جان را خدا به انسان داده و فقط اوست که میتواند این حق را از انسان ها سلب کند. از این رو، هر کسی که به صورت عمدی و یا غیر عمد، موجب سلب حق حیات یک انسان و یا موجود زنده شود، باید تقاص این اشتباه و جرم خود را پس دهد.

در بسیاری از کشور های دنیا، قوانین سختگیرانه ای برای این موضوع وضع کرده اند. گاهی فردی با داشتن نیت قبلی و یا از عمد، یا به دلیل وجود بیماری های روانی، مرتکب قتل خواهد شد. اما امروزه به دلیل گسترش شهر نشینی و همچنین وسایل نقلیه، در کنار عدم رعایت مردم به قوانین عبور و مرور در شهر، تصادفات بی شمار رخ می دهد. همانطور که میدانیم، تمامی برخورد هایی که در سطح شهر و یا خارج از محیط شهری، میان دو وسیله نقلیه یا یک وسیله نقلیه و یک عابر پیاده صورت میگیرد منجر به فوت نخواهد شد.

اما هر نوع برخوردی که یک سوی آن وسیله نقلیه ای باشد، تصادف تلقی شده و فردی که در آن برخورد آسیب بدنی دیده باشد، شامل دیه خواهد شد. خواه این آسیب منجر به فوت او، قطع عضو، آسیب های سطحی و یا هر آسیب دیگری شود. بررسی علت در تصادفات و  عمدی و غیر عمدی بودن آن، وظیفه ایست که به پلیس و مراجع قضایی سپرده شده است. اما داشتن یک وکیل خوب میتواند تاثیر به سزایی در این فرایند ها داشته باشد. با این حال، بد نیست اگر در خصوص دیه تصادفات اطلاعات داشته باشیم. از این رو در مطلب زیر خواهید خواند:

  • بررسی عمدی و یا غیر عمدی بودن تصادف
  • محاسبه دیه
  • شیوه پرداخت دیه

بررسی عمدی و یا غیرعمدی بودن تصادف

در تمامی جرائم، قصد و نیست مجرم بسیار مهم است. در تصادفات و جرائمی که منجر به تصادف نیز می شود، قصد و نیت مورد بررسی قرار خواهد رفت تا عمد و یا غیر عمد بودن آن ثابت شود در بسایری از تصادافاتی که در ایران رخ می دهد، فعل فردی که از وسیله نقلیه استفاده می کند با نتیجه ای که حاصل می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا هم بیمه گر وضعیت و تکلیف خود را در این خصوص بدانید هم مقصر و هم فردی که در تصادف آسیب دیده است. گاهی ممکن است، عمل فردی که از وسیله نقلیه استفاده م کند، جرم بوده و نتیجه آن در هر حال آسیب رساندن به عابرین پیاده و یا سایر مردم است.

برای مثال حرکت با سرعت زیاد با وسیله نقلیه در پیاده رو ، در تمامی موارد منجر به تصادف خواهد شد. از آن جایی که چنین عملی خود جرم بوده و فرد وسیله نقلیه را به محیطی غیر از جایی که برای عبور و مرور برایش در نظر گرفته شده حرکت داده و در عین حرکت نیز سرعت بی رویه داشته است، اگر منجر به تصادف شود، مراجع قضایی عمل را عمدی تلقی کرده و بیمه گر هیچ حقی در خصو پرداخت دیه ندارد. اما فرد راننده خود مقصر کامل بوده اگر تصادف منجر به فوت شود، قتل عمد در نظر می گیرند.

اما اگر عابر پیاده به ناگاه در محل عبور و مرور خودرو ها حاضر شده و منجر به تصادف شود، با در نظر گرفتن این موضوع که وسیله نقلیه سرعت مناسب داشته، تصادف غیر عمد بوده و عابر پیاده باید دیه و خسارت وارده بر وسیله نقلیه را پرداخت کند. این ها مثالاتی از رایج ترین تصادفات بود. اما برای تعیین دقیق عمد و یا غیر عمد بودن تصادف، مراجع قضایی به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی، اقدام خواهند کرد. حضور بهترین وکیل شیراز در چنین پروند هایی میتواند روند تعیین دیه و پرداخت خسارت را سرعت و به نفع موکل خود تغییر دهد.

محاسبه دیه

همانطور که گفتیم پس از برخورد و تصادف، اگر فردی آسیب دیده باشد، باید دیه و خسارت پرداخت شود. مراجع قضایی برای این موضوع نیز قوانینی را وضع کرده اند که به محاسبه دقیق میزان دیه خواهد پرداخت. به طور معمول، قانون هر ساله دیه کاملی را برای پرداخت در هنگام تصادفات منجر به فوت اعلام می کند که برای مثال در سال 1401 معادل 600 میلیون تومان در ماه های عادی و 800 میلیون تومان در ماه های حرام بوده است. حال برای محاسبه میزان دیه سایر خساراتی که به اعضا بدن وارد شده ولی منجر به فوت فرد نشده اند، درصدی تعلق خواهد گرفت که این میزان را نیز مراجع قضایی به کمک پزشکی قانونی تشخیص خواهند داد.

همچنین بحثی در خصوص از کار افتادگی نیز در این میان مطرح می شود که برای افرادی است که با تصادف، توانایی کسب درامد را از دست خواهند داد. روند  تعیین و تشخیص میزان دیه و روش پرداخت آن میتواند بسیار طولانی باشد.که در این زمان فرد مقصر در بازداشتگاه خواهد بود و یا با قید وثیقه به دستور قاضی، به صورت موقت از بند رها خواهد شد اما اجازه خارج شدن از شهر یا استان و یا کشور را به اون نخواهند داد.

شیوه پرداخت دیه

به طور کلی دادگاه های و مراجع قضایی تاکید دارند تا طرفین در خصوص میزان دیه و نحوه پرداخت آن به توافق برسند. در چنین حالتی، هیچ شخصی حق دخالت ندارد. اما طرفین دعوا میتوانند برای جلوگیری از شاعبه های بعدی در این میان با در میان گذاشتن بهترین وکیل شیراز این موضوع را پوشش دهند. اما در صورت عدم توافق طرفین در روش و میزان پرداخت دیه، مراجع قضایی دخالت خواهند کرد. در این روش، پرداخت کننده باید میزان تعیین شده را به صندوق دادگستری پرداخت و این صندوق خود به حساب آسیب دیده وارد می کند. در صورت عدم مصالحه در چنین پرونده هایی قاضی ممکن است هر کدام از روش های زیر را انتخاب کند:

  • در جرائم عمدی، یک سال قمری از زمان وقوع جرم برای پرداخت دیه در نظر گرفته خواهد شد.
  • در جرائم شبه عمد، دو سال قمری از زمان وقوع جرم در نظر میگیرند که در این روش، در هر سال یاید نصف مبلغ دیه را پرداخت کنند.
  • در خطا محض ظرف سه سال قمری پرداخت دیگه انجام خواهد شد. بدیهی است که در چنین حالتی،  در هر سال یک سوم مبلغ دیه پرداخت خواهد شد.

بیمه گر همیشه یکی از پایه های اصلی در چنین جرائمی است که میتواند نقش مهمی در پرداخت دیه و روش های پرداخت داشته باشد.به طور کلی کارشناسان بیمه خود جدا از نظظر دادگاه و مراجع قضایی، آسیب های وارده را بررسی و میزان سنجی می کنند که در پرداخت دیه تاثیر گذار خواهد بود. در چنین حالاتی، بیمه گر مبلغ دیه را در بازه های زمانی مشخص شده به حساب صندوق دادگستری واریز و سپس صندوق موظف به واریز وجه به حساب آسیب دیده خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله خواندیم که تصادافات در شهر و یا خارج از شهر زمانی رخ میدهد که یک سوی دعوا، وسیله نقلیه ای جای داشته باشد. در چنین جرائمی، فرد آسیب دیده میتواند درخواست دیه نماید که در صورت درخواست، مبلغ دیه باید به صورت توافقی و یا به دستور قاضی پرونده در فواصل زمانی منطقی منتقل شود. پیش از بررسی میزان دیه باید عمدی و یا غیر عمدی بودن جرم ثابت شود، پس از آن شرکت بیمه گر، میزان بیمه را مشخص و دادسرا میزان دیه را مشخص و زمان پرداخت را تعیین خواهد کرد. در چنین جرائمی پرداخت میتواند از یک سال، تا 3 سال پس از وقوع جرم صورت گیرد. اما دادسرا ها عموما توصیه می کنند تا شاکی و متهم به مصالحه برسند. با این حال حضور وکیل دیه و تصادفات میتواند نقش پر رنگی در روند پرونده بر جای داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا