علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

تفاوت باسلوق و لوکوم چیست؟

تفاوت لوکوم و باسلوق + طرز تهیه آنها

لوکوم یکی از بهترین و خوشمزه ترین تنقلات می باشد که می توانید آن را مصرف کنید. یکی دیگر از شیرینی های بسیار عالی باسلوق می باشد این دو طرز تهیه تقریبا مشابهی دارند، اما بهتر است قبل از خرید باسلوق و خرید لوکوم به خوبی تفاوت لوکوم و باسلوق را بدانید. در ادامه به بیان تفاوت این دو برای شما می پردازیم. با یادگیری و دانستن روش های پخت لوکوم و باسلوق می توانید تفاوت لوکوم و باسلوق را به راحتی متوجه بشوید.

طرز تهیه باسلوق

طرز تهیه باسلوق به این شرح است:

مواد لازم:

بهتر است قبل از شروع هر کار مواد لازم را تهیه کنید در ادامه مواد لازم را برای طرز تهیه باسلوق بیان کرده ایم.

  • نصف لیوان نشاسته
  • ۱ و نیم لیوان آب سرد
  • نصف لیوان شکر
  • یک بسته ژله رنگی
  • ۳ قاشق غذاخوری گلاب
  • نصف قاشق غذاخوری کره

دستورالعمل تهیه باسلوق

زمانی که مواد لازم برای درست کردن باسلوق تهیه کردید باید دستورالعمل آن را هم به خوبی بررسی کنید تا بتوانید به راحتی این شیرینی عالی را برای خود درست کنید.

  • نشاسته و آب سرد را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و کاملا مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  • سپس شکر و پودر ژله را اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • هم زدن مواد را ادامه دهید تا زمانی که دانه های نشاسته کاملا در آب حل شوند.
  • قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مواد را مرتبا با یک قاشق هم بزنید.
  • بعد از سفت شدن مخلوط، گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد دیگر مخلوط شود.
  • کره را اضافه کنید و هم بزنید.
  • بعد از اینکه مخلوط کاملا غلیظ شده و از قابلمه جدا شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
  • قالبی که در نظر گرفته اید را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید و با استفاده از روغن کمی چرب کنید.
  • مخلوط باسلوق را با قطر تقریبا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر به صورت یکنواخت روی پلاستیک چرب شده‌ ی درون قالب پهن کنید و قالب را برای ۵ تا ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید.
  • سپس قالب را از یخچال بیرون بیاورید و باسلوق را به صورت مربعی شکل برش بزنید.
  • مربع ها را داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت بغلتانید و داخل ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

طرز تهیه لوکوم نارگیلی

یکی از انواع لوکوم، لوکوم نارگیلی می باشد که طعمی بسیار عالی دارد.

مواد لازم

در ادامه مواد لازم را برای درست کردن، این نوع لوکوم در اختیار شما قرار داده ایم.

  • ۴ فنجان (۸۰۰ گرم) شکر گرانول
  • ۴ و نیم فنجان (۲ لیتر) آب
  • ۲ قاشق چایخوری آب لیموی تازه
  • ۱ و یک چهارم فنجان نشاسته ذرت
  • ۱ قاشق چایخوری خامه تارتار
  • ۱ قاشق غذاخوری گلاب
  • ۱ فنجان (۸۵ گرم) پودر نارگیل شیرین شده
  • رنگ خوراکی صورتی
  • پودر قند به میزان لازم

دستورالعمل تهیه لوکوم نارگیلی

:برای اینکه بتوانید این نوع لوکوم را به بهترین شکل ممکن و همچنین راحتی درست کنید؛ باید دستورالعمل آن را به خوبی بدانید.

  • درون یک قالب ۹×۹ اینچی کاغذ روغنی قرار دهید و با اسپری آشپزی اسپری کنید. کنار بگذارید.
  • در یک قابلمه متوسط، شکر، ۱ و نیم فنجان آب و آب لیمو را با هم مخلوط کنید.
  • از یک برس شیرینی پزی مرطوب برای جلوگیری از تشکیل کریستال های شکر روی قابلمه استفاده کنید.
  • هنگامی که مخلوط به جوش آمد، یک دماسنج مخصوص شیرینی پزی را داخل آن وارد کنید.
  • اجازه دهید بدون هم زدن به جوشیدن ادامه دهد تا به دمای ۲۴۰ درجه فارنهایت برسد.
  • در حالی که مخلوط در حال جوش است، نشاسته ذرت، خامه تارتار و ۳ فنجان آب باقیمانده را در یک قابلمه بزرگتر مخلوط کنید.
  • با لیسک هم بزنید تا توده ها از بین بروند. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و بگذارید بجوشد.
  • وقتی مخلوط شکر به ۲۴۰ درجه فارنهایت رسید، آن را به آرامی داخل مخلوط نشاسته ذرت بریزید و مدام هم بزنید.
  • دوباره آن را به جوش بیاورید و حدود یک ساعت به پخت ادامه دهید.
  • مخلوط بسیار غلیظ می شود و به رنگ زرد کم رنگ در می آید.
  • بعد از یک ساعت از روی حرارت بردارید و گلاب را اضافه کنید.
  • مخلوط را در قالب آماده شده بریزید و بگذارید یک شب در جای خنک (اما نه در یخچال) بدون درب بماند.
  • مخلوط را از قالب به روی سطحی که پودر قند پاشیده اید انتقال دهید.
  • با چاقوی چرب شده برش دهید و در نارگیل بغلتانید. اگر لوکوم هنوز چسبناک است، در مقدار بیشتری شکر بغلتانید.

با نگاه کردن به دو دستور پخت بالا تفاوت لوکوم و باسلوق برای شما کاملا مشخص می شود. همانطور که مشاهده می کنید طرز تهیه این دو شیرینی بسیار راحت است و تفاوت کمی در روش پخت آنها وجود دارد.

از جمله تفاوت های باسلوق و لوکوم این است که در لوکوم شما بایستی از رنگ خوراکی و یا عصاره میوه ها استفاده کنید تا لوکوم ها رنگ داشته باشند، اما در باسلوق از پودر ژله برای این کار استفاده می شود. در ضمن در لوکوم برای قوام بیشتر مواد از خامه تارتار استفاده می شود اما در مورد باسلوق نیازی به استفاده از این ماده نیست.

راحت الحلقوم (لوکوم) تبریز

تا به حال طعم بی‌نظیر راحت الحلقوم تبریز را چشیده‌اید؟ در این مقاله به برسی کامل راحت الحلقوم که با نام لوکوم نیز شناخته شده، پرداخته شده است. همچنین تاریخچه این شیرینی معروف در شهر تبریز به همراه جزئیات طرز تهیه آن در منزل به شما عزیزان آموزش داده شده است. لوکوم یا راحت الحلقوم که طرفداران خاص خود را دارد می‌تواند به عنوان هدیه ای دلچسب با بسته بندی شیک و کاملا مناسب برای سوغات باشد.

در میان انواع شیرینی‌جات معروف در تبریز، راحل الحلقوم همانطور که از نامش پیداست به دلیل نرمی زیاد، بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته است. شیرینی راحت الحلقوم در بسیاری از کشورهای خاورمیانه رایج است و طرفداران بسیاری دارد. ریشه کلمه راحت الحقوم از عربی وارد ترکی استانبولی شده و همچنین که از اسم این شیرینی پیداست به معنی لقمه‌ای است راحت از گلو پایین می‌رود. در ادامه بطور کامل با این شیرینی محبوب که در سرتاسر ایران طرفدار دارد، آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

آشنایی با راحت الحلقوم تبریز

لوکوم تبریز را راحت الحلقوم یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه در شهر تبریز است که از سوغاتی‌های لذیذ این شهر نیز محسوب می‌شود. نام دیگر راحت الحلقوم، لوکوم نیز می‌باشد. از لوکوم معمولا در شب‌های یلدا بر سر سفره‌های اهالی تبریز استفاده می‌شود. این شیرینی فقط مختص تبریز نیست و در کل کشور محبوبیت خاصی دارد و از کودکان تا افراد مسن به دلیل نرمی بافت آن، بسیار به خوردنش علاقمند هستند. البته راحت الحلقوم تبریز دارای عطر و طعم بی‌نظیری است و مزه‌اش به کل با تمام راحت الحلقوم‌های شهرهای دیگر ایران تفاوت دارد.

راحت الحلقوم تبریز از شیرینی‌های سنتی این شهر محسوب می‌شود که در اصل ریشه ترکی دارد. راحت الحلقوم از خانواده شیرینی‌های ژله‌ای است که از ژل نشاسته و قند تهیه می‌شود و معمولا با گلاب، ترنج، لیمو یا دارچین و نعناع طعم‌دار می‌شود. از گردو، پسته، فندق خرد شده به همراه پودر نارگیل نیز برای پوشش این شیرینی لذیذ استفاده می‌شود.

فواید و میزان کالری راحت الحلقوم تبریز

لوکوم یا راحت الحلقوم با نشاسته و شکر موجود در آن یک ذخیره انرژی کامل است. در این حالت، لوکوم یا راحت الحلقوم در گروه کربوهیدرات‌ها، یکی از عناصر سازنده بدن قرار می‌گیرد. پس از مصرف لوکوم یا راحت الحلقوم درست مثل همه غذاهایی که کربوهیدرات هستند در مدت زمان کوتاهی سوزانده می‌شود. اما نکته مهم در اینجا عدم مصرف زیاد لوکوم است که بدن نمی‌تواند از آن استفاده کند. همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌هایی که هضم نمی‌شوند یا به عنوان انرژی استفاده نمی‌شوند، به عنوان چربی در کبد ذخیره می‌شوند و این باعث افزایش وزن ناسالم می‌شود. با این حال مصرف لوکوم یا راحت الحلقوم بسیار سودمند است به شرطی که به مقدار آن توجه شود.

وقتی کربوهیدرات‌هایی مانند لوکوم را با پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز مقایسه می‌کنیم، به راحتی می‌توان گفت که کربوهیدرات‌ها آن‌طور که به نظر می‌رسد خطرناک نیستند. برای مثال، در حالی که غذاهای پروتئینی در بدن می‌سوزند و از تشکیل عضلات پشتیبانی می‌کنند موادی مانند کراتینین، اوره و اسید اوریک به عنوان زباله در بدن تجمع می‌یابند، در حالی که پروتئین به انرژی تبدیل می‌شود. این مواد عملکرد کبد و کلیه را در مقادیر خون افزایش می‌دهند. تجمع این مواد زائد که از طریق ادرار دفع نمی‌شوند، در خون نشانگر آن است که کبد و کلیه‌ها در انجام وظایف خود مشکل دارند.

لوکوم تبریز یا راحت الحلقوم تبریز دسری فوق العاده است که پزشکان به بیماران کلیوی توصیه می‌کنند. به خصوص لذت وانیل و کاکائو که در تهیه لوکوم وجود دارد، کمک می‌کند مواد زائد را بدون دریافت کالری اضافی از بدن خارج کنید. با این حال از دوران باستان از لوکوم برای بهبود زخم‌ها و جوش استفاده می‌شده است. طبیعی است که شما به سلامت این موضوع شک کنید. با این حال در برخی از شهرهای ترکیه از جمله آنادولی، هنوز هم از این روش‌ها استفاده می‌کنند. لوکوم یا راحت الحلقوم، که یک نوع دسر برای استفاده ما در بعضی از مناسبت‌ها محسوب می‌شود مانند شب یلدا. برخی افراد راحت الحلقوم را با قهوه ترک نیز سرو می‌کنند.

تاریخچه راحت الحلقوم و نحوه شکل‌گیری آن

بسیاری از افراد هستند که با نام انگلیسی راحت ‌الحلقوم از طریق نخستین فیلم سری فیلم‌های نارنیا آشنا شدند و می‌دانند که شیرینی با پودر سفیدرنگ که جادوگر فیلم به شخصیت اصلی به نام ادموند داد، راحت ‌الحلقوم یا به انگلیسی، Turkish Delight است. بااین‌حال این شیرینی تاریخچه طولانی‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین اجناس صادراتی ترکیه به‌حساب می‌آید. باهم به سال ۱۷۷۷ بازمی‌گردیم تا تاریخچه و نحوه شکل‌ گیری این دسر شیرین را مورد بررسی قرار بدهیم.

راحت ‌الحلقوم با ۵۰۰ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های جهان به‌حساب می‌آید و می‌توان گفت که از روزی که راحت ‌الحلقوم برای نخستین بار پخته شد تا به امروز، دستور پخت آن تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. داستان از جایی شروع می‌شود که در سال ۱۹۷۷ و در دوران حکومت سلطان عبدالحمید اول، وی برای اینکه بتواند نظر مساعد ملکه خود را جلب کند، به سرآشپزها و شیرینی پزان خود دستور داد تا یک دسر منحصربه ‌فرد را تولید کنند. در این زمان قنادان گرد هم جمع آمدند و در نهایت یک شاگرد شیرینی ‌پز به نام بکیر افندی که از شهر کوچکی در شرق آناتولی خود را به استانبول رسانده بود توانست راحت ‌الحلقوم را متولد کند.

دیگر روایت این داستان حاکی از آن است که بکیر افندی به‌شخصه به ایده راحت‌الحلقوم دست ‌یافته و آن را اختراع کرده بود و در یک فروشگاه کوچک در مرکز شهر به فروش این شیرینی مشغول بود. راحت ‌الحلقوم به‌سرعت توانست شهرت بالایی در میان دوستداران شیرینی به دست بیاورد و به یک هدیه شیک و ویژه تبدیل شد که در دستمال‌هایی توری بسته ‌بندی می‌شد. پس‌ازآنکه این شیرینی به یکی از شیرینی‌های همیشه حاضر محضر پادشاه بدل شد، بکیر افندی نیز به‌عنوان شیرینی پز دربار عثمانی منصوب شد. در قرن ۱۹ بود که راحت ‌الحلقوم راه خود را به غرب پیدا کرد. یک مسافر انگلیسی که به‌شدت از این شیرینی خوشش آمده بود، بسته‌ای از این شیرینی که خود او آن را  لذت ترکی (Turkish Delight)  می‌نامید را با خود به بریتانیا برد.

ترکیبات راحت الحلقوم

راحت الحلقوم یا لوکوم تبریز در ترکیبات خود شیره، شیر و نشاسته دارد و این مواد پس از ترکیب شدن با یکدیگر به مدت ۵ الی ۶ ساعت پخته می‌شوند و بعد از این مرحله طعم‌دهنده‌های مختلفی به این مخلوط اضافه می‌شود. این ترکیب را در مرحله بعدی بر روی سینی بزرگ چوبی ریخته و پخن می‌کنند و ۵ ساعت می‌گذارند بماند تا بعد از ۵ ساعت آن را لوله کرده و ببرند. در مرحله تزئین بر روی این مواد پودر رنگی می‌ریزند که کاملا سلیقه‌ای است.

راحت الحلقوم تبریز که اصیل است در ۲۴ طعم مختلف تهیه می‌شود که در میان آن‌ها طعم‌هایی مانند گلاب، کندر، راحت ‌الحلقوم ساده، نعنا، قهوه و غیره به چشم می‌خورند. داخل راحت ‌الحلقوم نی با مغزهایی مانند فندق، پسته و گردو پر می‌شود. در شهر افیون در ترکیه نیز نوع خاصی از راحت ‌الحلقوم تولید می‌شود که در وسط آن لایه‌ای از سرشیر قرار دارد و روی آن نیز با پودر نارگیل تزئین می‌شود.

انواع راخت الحلقوم

امروزه انواع مختلفی از راحت الحلقوم در اشکال مختلف تهیه می‌شود که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به راحت الحقوم ژله‌ای، راحت الحقوم مغزدار، راحت الحقوم پرچمی، راحت الحقوم رولی و راحت الحقوم نگین‌دار اشاره کرد.

نتیجه گیری

تفاوت لوکوم و باسلوق هم از نظر طرز تهیه آنها و هم مواد لازم برای درست کردنشان بسیار کم می باشد و هر دو دستور پخت آسانی دارند. لوکوم و باسلوق جزو شیرینی های خانگی بسیار خوشمزه می باشند که می توانید به راحتی در منزل آن ها را تهیه کنید.

برگرفته از: سایت طلوع پخش

دکمه بازگشت به بالا