علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

دستگاه بخور گرم چگونه کار میکند؟

بخور دادن از قدیم یکی از درمانهای بیماریهای دستگاه تنفسی بوده است. برای افرادی که دچار سرفه های خشک یا آسم و سرماخوردگی هستند یا افراد با بیماری های سینوسی بخور دادن یک درمان محسوب می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله به سوال دستگاه بخور چگونه کار میکند؟ یک پاسخ کامل و جامع بدهیم.

دستگاه بخور چه کاربردی دارد؟

بخور به شادابی پوست کمک می کند. در درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان دستگاه بخور گرم خیلی مفید است. یکی از علتهای خروپف شبانه خشکی سیستم تنفسی است که با دستگاه بخور می توان این مشکل را بر طرف کرد. جوشهای سر سیاه با بخور گرم به راحتی برطرف می شوند. رطوبت 60- 40 درصد در محیط برای درمان بیماریهای ریوی خوب است.

همچنین با دستگاه بخور می توان راحیه خوشی را در فضا پخش کرد. استفاده از بخور اکالیپتوس درمان سرماخوردگی را سرعت می بخشد. بخور اسطوخودوس برای داشتن یک خواب راحت بسیار موثر است. بخور بابونه یا گلاب برای اعصاب بسیار خوب است.

دستگاه بخور برای گیاهان در گلخانه نیز کاربرد دارد. با این دستگاه می توان ماده ضد عفونی کننده گیاهان گلخانه را در فضا منتشر کرد. بعضی حشرات و آفات گیاهی از فضای مرطوب گریزان هستند و فضای خشک را می پسندند با دستگاه بخور می توان آنها را فراری داد.

عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوا، استفاده از سیستم سرمایشی و گرمایشی و غیره منجر به خشکی هوا می گردد. دستگاه بخور با ایجاد بخار یا مه در فضا، هوا را مرطوب می کند. رطوبت ایجاد شده توسط این دستگاه ممکن است سرد یا گرم باشد. بعضی مدلهای دستگاه بخور دو منظوره هستند و بخور سرد و هم بخورگرم تولید می کنند.

با دستگاه بخور می توان گروهی از بیماریهای تنفسی و پوستی که مربوط به خشکی هوا است را بهبود بخشید.

مکانیسم دستگاه بخور گرم و سرد چگونه است؟

مکانیسم و اندازه دستگاه بخور بستگی به دمای هوا، اندازه فضا و یا شلوغی محل تعیین می شود. دستگاه بخور سرد در فصل گرم مناسب تر است. در فصل سرد برای درمان بیماریهای سرماخوردگی یا مشکلات سینوس ها و سرفه بخور گرم کاربرد دارد. در فضای های شلوغ معمولا یک بخور سرد بهتر است. دستگاه بخور گرم برای فضاهای بزرگ مناسب نیست و بیشتر مناسب اتاق خواب یا محیط کار است. دستگاه بخور سرد مناسب فضاهای بزرگ است.

در دستگاه بخور گرم مکانیسم دستگاه بر مبنای استفاده از المنت است. یک المنت در مخزن آب است که آن را بجوش آورده سپس تبخیر می کند.

دستگاه بخور سرد ممکن است تبخیری یا اولتراسونیک یا ایمپلر باشد. دستگاه بخور سرد تبخیری یک فیلتر دارد که آب را جذب می کند سپس هوا به آن دمیده می شود. هوا در برخورد با فیلتر مرطوب شده سپس از دستگاه خارج می گردد.

دستگاه با تکنولوژی اولتراسونیک با امواج فراصوتی کار می کند. این امواج قدرت تبدیل آب به قطرات ریز را دارد.

لرزش اولتراسونیک در این مدل باعث تولید امواج با طول موج مشخص می گردد که باعث ایجاد بخار سرد در هوا می شود.

ایمپلر یک جسم پروانه مانند در سیال مورد نظر است که می چرخد و آن را تبدیل به قطرات ریز می نماید. مکانیسم دستگاه بخور سرد با تجهیزات ایمپلر نیز بر همین اساس است.

بعضی دستگاههای بخور دو منظوره هستند و هم بخور سرد و گرم تولید می کنند.

معایب دستگاه بخور چیست؟

دستگاه بخور بر حسب نوع سرد یا گرم بودن می تواند معایبی داشته باشد. دستگاه بخور گرم به علت المنت درون آن مصرف انرژی بالاتری دارد. به علت حرارت بالای آب درون آن باید در مکان امن و دور از دسترس کودکان باشد.

احتمال ایجاد رسوب در دستگاه بخور گرم بیشتر است در نتیجه آب شهری برای آن مناسب نیست. در دستگاه بخور سرد امکان رشد قارچ و باکتری و انتشار آن از طریق ذرات آب وجود دارد.

دستگاه بخور در شکل و اندازه متفاوتی در بازار عرضه می شود.

محاسن دستگاه بخور چیست؟

محاسن دستگاه بخور گرم و سرد بعضی مشترک و گروهی اختصاصی است. دستگاه بخور برای درمان بسیاری از بیماریهای ریوی مناسب است و باعث شادابی پوست می گردد. بخور باعث باز شدن منافذ پوست می گردد. دستگاه بخور سرد می تواند برای فضاهای بزرگ استفاده شود. نوع سرد آن برای خانه هایی که بچه کوچک دارند ایمن تر است. نوع سرد مصرف انرژی کمتری دارد. بخور آب گرم از رشد قارچها و باکتریها در آب جلوگیری می کند.

قیمت دستگاه بخور چگونه است؟

قیمت دستگاه بخور بر حسب نوع، مکانیسم، اندازه و برند آن متفاوت است. میزان عرضه و تقاضای هر مدل، فصل خرید آن و محل خرید قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. خرید دستگاه بخور در فصلی که بیماریهای تنفسی شیوع دارند گرانتر از سایر فصول است. فصل سرما معمولا تقاضای برای دستگاه بخور بیشتر است که این می تواند عامل افزایش قیمت آن شود.

مراقبتهای لازم از دستگاه بخور گرم و سرد چگونه باید باشد؟

برای اینکه منافذ دستگاه بخور با مواد معدنی موجود در آب مسدود نگردد از آب مقطر برای کار در آن استفاده شود.

جهت جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در دستگاه بخور سرد باید هفته ای حداقل دو بار آب آن عوض شود. در صورتی که آب آلوده در مخزن دستگاه باشد می تواند آلودگی را در هوا پخش کند.

در صورت استفاده از دستگاه بخور خصوصا دستگاه بخور گرم آن را در جای مناسب قرار دهید. احتمال سوختگی برای بچه ها با بخار آب گرم وجود دارد.

در صورتی که از دستگاه استفاده نمی کنید آب آن را خالی کنید تا در اثر تبخیر آب، جرم نگیرد. جرم دستگاه را با سرکه یا با مواد شیمیایی جرم گیر پاک کنید. بعد از استفاده از دستگاه بخور گرم اگر خواستید آب آن را خالی نمایید صبر کنید تا آب آن سرد شود. وقتی دستگاه را به برق میزنیم حتما باید به اندازه کافی آب داشته باشد.

در هنگام استفاده از سلامت دستگاه مطمئن باشید. زیرا این دستگاه با برق و آب کار می کند در نتیجه در صورت مشکل دار بودن می تواند بسیار خطرناک باشد.  در صورتی که دستگاه زیاد به برق باشد احتمال سوختگی دارد.

در استفاده از دستگاه به بروشور آن توجه کنید تا با کاربرد و محدودیت دستگاه خود آشنا شوید.

دکمه بازگشت به بالا