اقتصادیمطالب کسب و کار

اجزای اصلی شومینه گازی را نام ببرید؟

اجزای شومينه گازی مي توانند اسم هاي متفاوتي داشته باشند. مثلا مجمر يا همان آتش دان قسمتی است که آتش در آن شعله ور می شود

شومینه چیست؟

شهر شومینه .شومینه وسیله خوبی برای تولید گرماست اما متاسفانه باید بگوییم که امروزه این وسیله گرمایشی به یک وسیله تزئینی برای بیشتر خانه ها تبدیل شده است و افراد معمولا به جای آن که شومینه را در محل مناسبی برای تولید گرما قرار دهند آن را به گوشه ای در انتهای خانه منتقل می کنند که دکوراسیون و چیدمان خانه را با آن زیباتر کنند.

البته لازم به ذکر است که شومینه بیشتر در مناطق سردسیر کارایی داشته و شهرهایی که دارای آب و هوا معتدل و مطلوبی هستند، احتیاجی به استفاده از شومینه ندارند. بنابراین اگر ساکن شهری سردسیر هستید که هر ساله زمستان های استخوان سوزی را پشت سر می گذارید، به شما پیشنهاد می کنیم از یک شومینه مدرن استفاده کنید.

شومینه ها با طرح های فوق العاده زیبایی در بازار وجود دارند که می توانند فصل سرد زمستان را برای شما لذت بخش و خاطره انگیز کنند.

 انواع شومینه

انواع مختلف شومینه در ادامه برای شما شرح داده می شود:

  • شومینه سنگی
  • شومینه الکلی
  • شومینه برقی
  • شومینه هیزمی
  • شومینه چدنی
  • شومینه گازی

شومینه سنگی: این مدل از شومینه برای کسانی طراحی شده که علاقه مند به زندگی روستایی هستند و به استفاده از مصالح طبیعی در چیدمان خانه علاقه دارند. سوخت این شومینه از چوب و زغال تامین شده و از معایب آن تولید دوده و سیاه شدن سقف و دیوار خانه است.

شومینه الکلی: این شومینه از الکل به عنوان سوخت استفاده می کند و نیازی به تعبیه کردن دودکش ندارد. جالب است بدانید شعله های این شومینه، طبیعی و نامنظم می سوزند و به همین دلیل جلوه زیبایی در خانه ایجاد می کنند.

شومینه برقی: این نوع از شومینه بسیار ایمن بوده و مواد آلاینده خطرناک تولید نمی کند. شومینه برقی از انرژی الکتریکی برای تولید گرما استفاده می کند.

شومینه هیزمی: این شومینه از قدیمی ترین مدل های شومینه است. سوخت آن از هیزم تهیه شده و بیشتر در ویلاها از آن استفاده می شود.

شومینه چدنی: این شومینه که همانطور از نام آن پیداست از جنس چدن بوده و قیمت بسیار بالایی دارد. سوخت شومینه چدنی از هیزم یا گاز تهیه شده و هر دو مورد به دودکش احتیاج دارند.

در ادامه این مقاله توجه شما را به نکاتی درباره شومینه گازی جلب می کنیم.

شومینه گازی و انواع آن

شومینه گازی، یکی از انواع شومینه است که برای سوخت به جای چوب از گاز استفاده می کند و سوخت آن از گاز شهری تامین می شود. این شومینه مجهز به دودکش برای خارج کردن گازهای آلاینده از اتاق است.

پیش از نصب کردن این نوع از شومینه باید محل مناسب برای نصب آن بررسی شود. زیرا شومینه های گازی نیازمند محلی هستند که به لوله گاز متصل باشند. همچنین باید دقت شود که ساخت و نصب شومینه های گازی در مرحله سفت کاری ساختمان صورت می گیرد.

این نوع از شومینه در مقایسه با سایر انواع شومینه ها گرمایش بیشتر داشته و می تواند فضای بیشتری از خانه را گرما ببخشد.

نکته مهم درباره شومینه گازی این است که می تواند به شومینه هیزمی تبدیل شود و این یک مزیت برای این نوع شومینه به حساب می آید.

شومینه های گازی دارای دو مدل زیر هستند:

شومینه گازی ال سی دی

کوچک شدن فضای خانه ها در زندگی امروز، باعث شده که دیگر نتوان به راحتی از شومینه های بزرگ قدیمی که روی زمین قرار داده می شدند، استفاده کرد. به همین خاطر طراحان تصمیم گرفتند از راهکاری هوشمندانه استفاده کنند تا استفاده از شومینه در همه خانه ها امکان پذیر باشد.

شومینه ال سی دی که در طرح های گوناگون و زیبایی ساخته می شوند راهکار حل این مشکل بوده و قابلیت نصب شدن در تمامی خانه ها با هر متراژی را دارد. این نوع شومینه نسبت به سایر شومینه تخت تر بوده و عمق کمتری دارد، به همین دلیل فضای کمتری را اشغال می کند.

شومینه های ال سی دی گازی می توانند در پذیرایی خانه ها نصب شوند و گرمای لذت بخشی را به ساکنین خانه هدیه دهند.

این مطلب را از دست ندهید:  

نکاتی درباره شومینه گازی که خوب است بدانید!

  • برخلاف شومینه های آجری و سنگی که معمولا به صورت جعبه هستند، شومینه مدرن گازی با متریال متفاوت و در اشکال مختلف ساخته می شود.
  • ظاهر این نوع شومینه ها ساده است ولی دارای طراحی های جذاب بوده که شکل ظاهری این شومینه ها را خلاقانه تر از سایر سبک ها کرده است.
  • شومینه های گازی قابلیت نصب شدن در هر مکانی را دارند. مثلا می توان آن را وسط پذیرایی روی زمین گذاشت یا بر روی دیوار نصب کرد. جالب است بدانید که مدل های معلق در هوا، طرحی جدید از این نوع شومینه می باشد.
  • مدل های جدید شومینه گازی علاوه بر گاز، با اتانول (الکل)، چوب و برق هم می توانند کار کنند.

انواع شومینه گازی

شومینه‌های گازی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به دو نوع مدرن و کلاسیک دسته‌بندی نمود. این دو سبک از شومینه طرفداران مخصوص به خود را دارند و افراد با توجه به دکوراسیون داخلی خانه خود یکی از این دو نوع را برمی‌گزینند. شومینه‌های مدرن مانند معمولا دارای طراحی مینیمال بوده و برخلاف سبک کلاسیک از دیزاین پر زرق و برق و شلوغی برخوردار نمی‌باشند.

از متریال‌های مختلفی که در برابر حرارت مقاومت مناسبی دارند، در ساخت شومینه‌های گازی استفاده می‌شود. شومینه‌های گازی براساس مصالح ساخت، به انواع آجری، بتن نسوز، سنگی، شیشهای، گچی و چدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اجزای شومینه گازی

هیزم شومینه: هیزم شومینه علاوه‌بر زیبایی با جذب حرارت شعله، سبب انتقال بهتر گرما به محیط می‌گردد.

  1. لوله اصلی شومینه: لوله اصلی شومینه گازی وظیفه رساندن گاز به مشعل را به عهده دارد.
  2. لوله شمعک شومینه: لوله شمعک شومینه گاز را به سمت شمعک هدایت می‌کند.
  3. مشعل شومینه: وظیفه مشعل شومینه، پخش درست شعله آتش می‌باشد.
  4. مجموعه فندک شومینه: شمعک، چینی جرقه‌زن و ترموکوپل مجموعه فندک شومینه را تشکیل می‌دهند.

مزایا و معایب شومینه گازی

از مزایای شومینه‌های گازی می‌توان به ایجاد و انتقال حرارت بیشتر نسبت به سایر شومینه‌ها، استفاده از هیزم در صورت قطع گاز به عنوان سوخت جایگزین، ظاهر زیبا و انتقال حس لذت و گرمی خاصی که نشستن در کنار شعله‌های آتش منتقل می‌کند، اشاره نمود. یکی دیگر از مزایای شومینه گازی، طراحی ظاهر و پیشانی شومینه به سلیقه و طرح دلخواه شماست که این مزیت موجب هماهنگی بیشتر با سبک دکوراسیون منزلتان می‌شود.

ثابت بودن و عدم امکان جابجایی و انتقال به مکان جدید، هدر رفت نسبتا زیاد گرمای تولید شده از طریق دودکش را می‌توان به عنوان یکی از معایب شومینه گازی ذکر کرد. یکی دیگر از معایب این نوع شومینه، تولید گازهای سمی است که برای خروج این گازها نیازمند تعبیه دودکش است، به همین جهت در مراحل اولیه ساخت خانه باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی شود.

نکات ایمنی شومینه گازی

یکی از رایج‌ترین انواع مرگ و میر در کشور، خفگی بر اثر نشت گاز وسایل گرمایشی گاز سوز می‌باشد، لذا برای جلوگیری از بروز حادثه لازم است که شومینه گازی مجهز به ترموکوپل و شیر جداگانه برای قطع و وصل گاز باشد. عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی، سالانه باعث ایجاد حوادث آتش سوزی زیادی می‌گردد. موارد ذکر شده اهمیت رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گاز سوز را به روشنی بیان می‌کند.

شومینه‌های گازی نیز به عنوان یک وسیله گرمایشی گاز سوز دارای نکات ایمنی گوناگونی می‌باشند که رعایت آن‌ها می‌تواند از ایجاد حادثه جلوگیری نماید. انتقال گاز‌های مضر ناشی از سوختن گاز شهری به بیرون خانه به وسیله دودکش انجام می‌شود. همچنین بررسی سالانه مسیر دودکش بسیار مهم است؛ زیرا عواملی مانند لانه سازی پرندگان در داخل دودکش ممکن است باعث مسدود شدن آن و در نتیجه عدم خروج گاز‌های مضر و برگشت آن به داخل خانه شود.

لوله اصلی در شومینه گازی وظیفه انتقال گاز به مشعل را به عهده دارد. لذا در اتصال شیر کنترل به لوله اصلی بسیار دقت نمایید. چرا که عدم اتصال درست سبب نشت گاز در محیط شده و موجب بروز حادثه می‌گردد. در شومینه‌های گازی به منظور زیبایی و انتقال بهتر حرارت مشعل به محیط، از هیزمهای دکوراتیو و مصنوعی استفاده می‌گردد. در انتخاب، چینش و تعویض به موقع هیزم شومینه دقت نمایید؛ زیرا خرد شدن و یا عدم قرارگیری درست آن، باعث بستن منافذ مشعل می‌شود. این امر سبب می‌گردد که گاز منو اکسید کربن وارد خانه شده و باعث مرگ افراد گردد.

نکته‌ دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، اطمینان از سالم بودن و نصب درست ترموکوپل می‌باشد. ترموکوپل وظیفه‌ قطع جریان گاز در هنگام وزش باد و خاموش شدن شعله را به عهده دارد و اگر به درستی کار نکند در صورت خاموش شدن شعله، گاز در خانه پخش شده و باعث بروز حادثه می‌گردد. یکی دیگر از نکات مهمی که در خصوص شومینه‌های گازی باید به آن توجه شود، استفاده از حفاظ مناسب به منظور جلوگیری از حادثه سوختگی می‌باشد؛ این موضوع برای خانواده‌هایی که دارای کودک کم سن و سال می‌باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکات مهم در نصب و اجرای شومینه گازی

امروزه با توجه به استفاده گسترده از شومینه‌های گازی دانستن نکات اجرا و نصب استاندارد و اصولی آن حائز اهمیت می‌باشد، تا ضمن پیشگیری از هدر رفت گرما و اتلاف انرژی، از پخش شدن گاز‌های مضر در محیط نیز جلوگیری شود. مکان و موقعیت قرارگیری شومینه گازی باید در مراحل ابتدایی ساخت ساختمان مشخص گردد تا عملیات ساخت شومینه به آسانی انجام شود. طراحی و ساخت شومینه در دو مرحله‌ی آماده‌سازی و راه‌اندازی انجام می‌شود. در ابتدا دیوار کاذب شومینه، با قرار دادن لوله‌ای به عنوان دودکش، ساخته شده و سایر لوله‌های موردنیاز برای عبور اتصالات نیز در آن تعبیه می‌گردند

منبع : napoleon

دکمه بازگشت به بالا