علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

تصفیه فاضلاب به روش mbbr

روش تصفیه فاضلاب به روش MBBR

تصفیه فاضلاب به روش MBBR در واقع همان روش لجن فعال هوادهی گسترده می باشد که برای افزایش سطح تماس و به دنبال آن افزایش جمعیت میکروارگانیسم ها در حوض هوادهی که منجر به افزایش راندمان تصفیه فاضلاب و همچنین کاهش حجم و فضای اشغالی تصفیه خانه، داخل حوض هواهی از پکینگ مدیا استفاده می گردد تا روش لجن فعال به روش MBBR تغییر فاز دهد.جهت اطلاع از قیمت دستگاه آب تصفیه کن صنعتی لطفا کلیک کنید.

به روش MBBR از انواع فرآیندهای رشد معلق از نوع چسبیده می باشد که درصدی از حوض هوادهی با توجه به طراحی سیستم با پکینگ مدیا پر می شود و میکروارگانیسم ها به راحتی می توانند بر روی این پکینگ های معلق رشد یابند و اکسیژن مورد نیاز خود خود را نیز از هواده های موجود در تصفیه خانه تامین می کنند تا تکثیر یابند و از طریق تغذیه از مواد آلی موجود در فاضلاب و واکنش بیولوژیکی این مواد را مصرف کنند و باعث تصفیه فاضلاب و کاهش BOD و نیترا و سایر آلاینده های موجود در فاضلاب گردند. ظرفیت سیستم دستگاه تصفیه آب صنعتی 20 متر مکعب به راحتی با تغییر میزان پکینگ مدیا در حوض هوادهی قابل تغییر است و این موضوع باعث می شود تا در طراحی بتوان با تغییر بر روی حجم هوادهی، میزان مدیا و ظرفیت تصفیه خانه به سادگی تعادل برقرار کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب به روش MBBR در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • تصفیه فاضلاب بهداشتی- انسانی
  • تصفیه فاضلاب بیمارستانی
  • تصفیه فاضلاب هتل ها و مجتمع های مسکونی
  • تصفیه فاضلاب کمپ های کارگری، کارگاه ها و کارخانه ها
  • خدمات طلایی: تصفیه فاضلاب بهداشتی

ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب به روش MBBR

  1. راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب بهداشتی و سایر فاضلاب های با بار آلودگی بالا
  2. کاهش حجم مخزن هوادهی و به دنبال آن کاهش حجم پکیج تصفیه فاضلاب
  3. شوک پذیری نسبت به تغییرات کمی و کیفی فاضلاب
  4. کیفیت بسیار مناسب پساب خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب
  5. لجن دفعی کمتر به دلیل هضم مناسب لجن
  6. کاهش مشکلات فرار لجن و همچنین عدم نیاز به برگشت لجن
  7. بهره برداری بسیار ساده و عدم نیاز به اپراتور تمام وقت

مشخصات فنی پکیج تصفیه فاضلاب به روش MBBR:

  • آشغالگیر: جهت جلوگیری از ورود ذرات درشت دانه به واحد متعادل ساز از جنس استنلس استیل (SS 316)
  • واحد متعادل ساز و ایستگاه پمپاژ: جهت جلوگیری از نوسانات کمی و کیفی فاضلاب و قرار دادن پمپ های مستغرق
  • پمپ مستغرق: جهت پمپاژ فاضلاب از ایستگاه پمپاژ در زیر سطح زمین به واحد هوادهی
  • واحد هوادهی: جهت هوادهی برای فرآیند هوازی تصفیه فاضلاب بوسیله میکروارگانیسم های تکثیر یافته بر روی پکینگ مدیا
  • پکینگ مدیا: جهت رشد میکروارگانیسم ها بر روی سطح آنها و افزایش راندمان سیستم تصفیه و کاهش حجم مخزن هوادهی
  • نگهدارنده پکینگ مدیا: جهت جلوگیری از خروج مدیا از حوض هوادهی
  • بلوئر هوادهی: جهت تامین اکسیژن مورد نیاز میکروارگانیسم ها و همچنین اختلاط حوض هوادهی
  • دیفیوزر: جهت افزایش سطح تماس هوای تزریق شده در دو شکل دیفیوزر حباب درشت و حباب ریز
  • واحد ته نشینی: جهت ته نشینی لخته های تشکیل شده در حوض هوادهی
  • واحد کلر زنی: جهت میکروب زدایی و از بین بردن میکروارگانیسم هایی که در هوادهی پرورش داده ایم
  • پکیج تزریق کلر: جهت تزریق کلر با دوز مناسب به واحد کلر زنی شامل مخزن، میکسر و دوزینگ پمپ
  • هاضم لجن: جهت نگهداری و هضم بی هوازی لجن های اضافی که در سیستم تصفیه از بین نرفته اند

شاسی از جنس کربن استیل با سه لایه پوشش زینک ریچ، لایه میانی و کولتار اپوکسی مقاوم در برابر محیط خورنده فاضلاب به همراه تابلو برق تمام اتوماتیک (PLC) جهت کنترل تمام اتوماتیک سیستم تصفیه فاضلاب

توضیحات

فرآیند MBBR) Moving Bed Biological Reactor) از جمله فرآیندهای بیولوژیکی هوازی تصفیه فاضلاب می باشد. تصفیه فاضلاب به روش MBBR از زیر شاخه های فرآیند لجن فعال می باشد و بسیار شبیه به فرآیند هوادهی گسترده است و مانند فرآیند هوادهی گسترده دارای واحد های آشغالگیری، هوادهی، ته نشینی، کلرزنی و ذخیره لجن می باشد. تنها تفاوت این فرآیند با فرآیند هوادهی گسترده استفاده از بستر رشد بیولوژیکی (پکینگ مدیا) در مخزن هوادهی می باشد. فراب زیست فراز در انواع مختلف پکیجهای خود پکیج تصفیه فاضلاب با روش MBBR را نیز در لیست تولیدات خود ارائه میدهد.

نقش پکینگ مدیا افزایش سطح نسبت به حجم در مخزن هوادهی می باشد که به موجب آن ابعاد مخزن هوادهی کاهش می یابد. این کاهش ابعاد سبب کاهش هزینه ساخت پکیج می گردد. از فرآیند MBBR می توان برای تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی و فاضلابهای بهداشتی استفاده کرد. فرابی زیست فراز یکی از باتجربه ترین شرکتهای سازنده در ایران میباشد.

مزایای تصفیه فاضلاب با روش MBBR

  • مقاومت بسیار بالا نسبت به شوک های بارآلی، سمی و هیدرولیکی
  • تولید لجن بسیار کم نسبت به سایر فرآیند ها
  • قابلیت افزایش ظرفیت تصفیه
  • مشکلات بسیار کمتر راهبری و نگهداری نسبت به سایر فرآیندها
  • کاهش ابعاد مخزن هوادهی و در نتیجه کاهش ابعاد کل پکیج
  • هزینه ساخت پایین تر
  • راندمان بسیار بالا در حذف بار آلی

مراحل تصفیه فاضلاب به روش MBBR

در حالت کلی حوضچه های تصفیه یا پکیج تصفیه فاضلاب که با روش MBBR سعی در بهبود فاکتورهای کیفیت پساب ها دارند، از چند بخش و گام مهم تشکیل شده اند که عبارتند از:

تصفیه فیزیکی فاضلاب

اولین گام در روند تصفیه به MBBR، حذف مواد جامد معلق با اندازه های بزرگ موجود در پساب ها می باشد که تاثیری در BOD و COD و سایر فاکتورهای سنجش کیفیت فاضلاب ندارند. این گام و مرحله باعث میشود تا از فشار وارد شدن به تجهیزات تصفیه در مراحل بعد کاسته شده و سرعت تصفیه بهبود پیدا کند. روند جداسازی مواد جامد معلق به کمک آشغالگیر دستی و آشغالگیر مکانیکی انجام میشود که انتخاب آنها به میزان بزرگی تصفیه خانه بستگی دارد.

متعادل سازی فاضلاب

در گام بعد تمام به کمک پمپ های مستغرق و مخصوص تعادل در تمام بخش های حوضچه تصفیه ایجاد میشود. این تجهیزات باعث میشوند تا کیفیت پساب ها در تمام بخش های حوضچه یکسان بوده و در نهایت نتیجه بهتری از روند تصفیه دریافت خواهد شد.

حوضچه هوادهی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در تصفیه فاضلاب به روش MBBR، حوضچه های هوادهی می باشند که هوادهی گسترده و عمیق در آنها صورت میگیرد. در این بخش بیومس یا پکینگ مدیا با اندازه های کوچک و به تعداد زیاد وارد فاضلاب شده و عمل هوادهی به کمک دیوفیوزر انجام میشود. با توجه به اینکه هوادهی در این مرحله عمقی می باشد، به همین دلیل اکسیژن زیادی در پساب ها وارد شده و شرایط رشد باکتری های هوازی به طور ایده آلی فراهم خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که به منظور جلوگیری از خروج بیومس یا پکینگ مدیا در این مرحله بر روی حوضچه ها از توری های مخصوص استفاده میشود.

واحد ته نشینی لجن

باکتری های هوازی موجود در پساب ها به مرور با مصرف زیاد مواد آلی رشد پیدا نموده و به یکدیگر چسبیده و به صورت توده سنگینی تبدیل میشوند. وزن زیاد این توده باعث میشود تا به کف حوضچه تصفیه انتقال پیدا نموده و ته نشین شوند. در تصفیه فاضلاب با روش MBBR لجن تولید شده مجدد وارد حوضچه نشده و لجن برگشتی نخواهد بود. با کمک تجهیزات مخصوص لجن انباشته شده در کف حوضچه ها جمع آوری و تخلیه و پساب ها با درصد بسیار پایینی از مواد آلی از حوضچه یا پکیج خارج میشوند.

تصفیه شیمیایی فاضلاب

به عنوان آخرین گام در این روش تصفیه می توان به تصفیه شیمیایی فاضلاب اشاره نمود.

منبع : wepar

دکمه بازگشت به بالا