علمی و پزشکی

عکس | شهر باستانی 1800 ساله به طور کامل از زیر خاک بیرون آمد

باستان‌شناسان مصری یک «شهر مسکونی کامل از دوران روم» با قدمت ۱۸۰۰ سال را در قلب شهر جنوبی اقصر، مصر کشف کردند. به گفته «مصطفی وزیری»، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، این شهر که قدمت آن به قرن دوم و سوم می‌رسد، «قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهری است که در ساحل شرقی اقصر کشف شده است.»

وزیری در بیانیه خود گفت که باستان‌شنان تعداد ساختمان مسکونی و همچنین دو برج کبوتر (که برای نگهداری کبوترها استفاده می‌شود) و تعدادی کارگاه فلزی را کشف کرده‌اند. همچنین داخل این کارگاه‌ها، محققان مجموعه‌ای از کوزه‌ها، ابزار و «سکه‌های رومی برنزی و مسی» پیدا کردند.

شهر باستانی

بیشتر فعالیت‌های باستان‌شناسی شهر اقصر که تاکنون مواد باستانی مختلفی در آن کشف شده، روی معابد و مقبره‌ها متمرکز شده است، بنابراین کشف این شهر مربوط به دوران روم یک مورد نادر برای کشور مصر محسوب می‌شود. فقط در سال گذشته، ۶۰ بقایای مومیایی‌شده و یک مقبره سلطنتی جدید در اقصر کشف شده است.

همچنین دره پادشاهان و ملکه‌ها (گورستان فرعون‌های مصر باستان) در شهر اقصر قرار دارد که تاکنون تعداد مقبره سنگی حفاری شده در آن پیدا شده است.

تلاش مصر برای رشد صنعت گردشگری

صنعت گردشگری

تمرکز مصر روی ترویج و نشان‌دادن اکتشافات شهر اقصر مانند این گزارش، به عنوان بخشی از یک تلاش بزرگ‌تر برای احیای صنعت گردشگری این کشور انجام می‌شود که پس از سال‌ها ناآرامی سیاسی و همه‌گیری کووید-۱۹ بسیار تضعیف شده بود. صنعت گردشگری مصر حدود دو میلیون شغل ایجاد کرده است و ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را پوشش می‌دهد.

درهمین‌حال، اواخر سال جاری میلادی، انتظار می‌رود که این کشور «موزه بزرگ مصر» را در نزدیکی اهرام جیزه افتتاح کند که علاقه‌مندان این حوزه از مدت‌ها در انتظار آن بودند. این بزرگ‌ترین موزه آثار تاریخی جهان خواهد بود و حدود ۶۵۰ میلیون دلار روی آن هزینه شده است و بسیاری از گنجینه‌های باستان‌شناسی در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا