علمی و پزشکی

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

به گزارش شفاف، به نظر می رسد در مقایسه با سایر گروه های خونی، افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار می گیرند، البته این تفاوت زیاد نیست و نیازی به مراقبت و معاینه بیشتر نیست.

گروه های خونی مواد شیمیایی مختلفی را در سطح گلبول های قرمز توصیف می کنند. از جمله معروف ترین آنها «الف» و «ب» نامگذاری شده اند.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی، تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که ناشی از جهش در ژن‌ها است. تحقیقات ژنومی اکنون یک رابطه واضح بین ژن زیرگروه A-1 (A1) و سکته اولیه را شناسایی کرده است. محققان داده های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل حدود 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. تمامی شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

یک جستجوی گسترده ژنومی دو موقعیت مرتبط با خطر سکته اولیه را شناسایی کرد. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه تطابق ژن های گروه خونی است. تجزیه و تحلیل دوم از انواع خاصی از ژن های گروه خونی نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای یک نوع گروه خونی A کدگذاری شده است، 16 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار داشتند. در افراد با گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است. .

اما محققان می گویند که افزایش خطر سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A اندک است و بنابراین نیازی به مراقبت های اضافی یا نظارت و غربالگری برای این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر سکته مغزی را تجربه می کنند و حدود سه چهارم این موارد در افراد 65 سال و بالاتر رخ می دهد. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته های مهم این مطالعه از مقایسه سکته مغزی در سنین پایین تر 60 سال با افراد بالای 60 سال بدست آمد. برای این منظور، محققان از داده های حدود 9300 نفر که در سن 60 سالگی سکته مغزی کرده بودند و همچنین حدود 25000 نفر در سن 60 سالگی که سکته مغزی نکرده بودند، استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی که در سنین بالا رخ می‌دهند داشته باشند. سکته مغزی در افراد جوان کمتر با رسوبات چربی در شریان ها مرتبط است، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بخشی از ژنوم که برای گروه خونی کد می‌کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق کرونا ویروس مرتبط است که جریان خون را محدود می‌کند و با حمله قلبی مرتبط است.

منبع: Science Alert

دکمه بازگشت به بالا