اجتماعیمطالب کسب و کار

چگونه از لق شدن سرامیک و کاشی پیشگیری کنیم؟

علت لق شدن کاشی و سرامیک + آموزش لق گیری

لق شدن کاشی و سرامیک یکی از اتفاقات آزاردهنده‌ و خطرناکی (بخصوص در سطوح عمودی) است که هم در ساختمان‌های قدیمی و هم در بناهای نوساز ممکن است اتفاق بیفتد. لق‌شدگی می‌تواند در اثر پوکی ملات در برخی نقاط در زیر کاشی ایجاد شود و یا این که نشان‌دهنده عدم چسبندگی کافی ملات با مصالح باشد. لقی کاشی و سرامیک تبعات زیر را به همراه دارد:

  • از بین بردن یکدستی و زیبایی سطوح
  • عدم ایمنی و خطر سقوط در سطوح عمودی
  • ایجاد سر و صدا در هنگام تردد
  • ایجاد شکستگی در اثر فشار در نواحی که زیر سرامیک خالی شده باشد.

عوامل مختلفی در لق شدن سرامیک و کاشی دخیل هستند که با شناختن آن‌ها و استفاده از صفحه پرسلان بر می‌توان تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کرد و یا در جهت رفع آن اقدام نمود. در این مطلب با دلایل لق شدن مصالح کاشی و سرامیک و راه حل‌های آن آشنا خواهیم شد.

خرید مصالح مورد نیاز لق گیری کاشی و سرامیک

برای خرید پرسلان بر و سایر مصالح مورد نیاز برای رفع لق شدن سرامیک ها و کاشی ها می توانید از قسمت محصولات سهند شیمی، محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش نمایید. برند سهند شیمی تولید کننده انواع محصولات از قبیل: چسب کاشی و سرامیک، همتراز کننده کاشی، چسب بتن و پوشش نانو نما و سایر مصالح مورد نیاز برای کارهای ساختمانی می باشد.

دلایل لق شدن کاشی و سرامیک ( علت بلند شدن سرامیک و کاشی)

جهت تعمیر لقی سرامیک باید ابتدا دلایل بروز آن را بدانیم.برای دانستن علت جدا شدن کاشی از دیوار و سرامیک ها باید گفت که دلایل مختلفی برای لق شدن کاشی و سرامیک وجود دارد و اگر به طور اساسی این موارد را رفع نسازیم، ممکن است مجددا بروز کنند و سبب کنده شدن کاشی گردند. به طور کلی علت جدا شدن کاشی از دیوار و لق شدن سرامیک و کاشی بیشتر به نحوه کاشی‌کاری و نگهداری نادرست آن بستگی دارد تا نوع کاشی و سرامیک. در این قسمت به بررسی دلایل این موضوع می‌پردازیم.

1- خشک بودن ملات در زمان نصب

یکی از دلایل رایج و علت لق شدن سرامیک کف، سفت و خشک بودن ملات در زمان نصب است. در هنگام نصب کاشی، ملات باید تا حدودی خیس باشد تا چسبندگی کافی برقرار شود. اگر تأخیری در نصب کاشی اتفاق بیفتد و در این فاصله ملات خشک شود یا این که به هر دلیلی رطوبت ملات کافی نباشد، با چند بار تردد و در زمان کوتاهی، کاشی یا سرامیک جدا خواهد شد.

2- تردد زیاد

برای اماکن پرتردد، خصوصا اگر سایز کاشی و سرامیک زیاد باشد، لازم است از متریالی با کیفیت بالا جهت چسباندن پوشش‌ها استفاده شود. در جاهای شلوغ استفاده از ملات، قدرت کافی برای نگهداری سرامیک‌ها را ندارد و اگر از محصولات جدید و قدرتمندی همچون چسب کاشی استفاده نشود می تواند یک علت لق شدن سرامیک کف باشد و در نهایت بارها مجبور به تعمیر سرامیک کف خواهیم بود.

3- عدم بندکشی کاشی و سرامیک

بندکشی اگر به طرز صحیحی انجام شود، موجب آب‌بندی درزها خواهد شد. درزها در کاشی‌کاری از اهمیت زیادی برخوردارند و اگر از متریال مناسب برای پوشاندن آن‌ها استفاده نشود، علاوه بر این که کاشی‌ها و سرامیک‌ها در لبه‌ها به‌خوبی متصل نمی‌شوند، آب و شوینده‌ها به راحتی به درون نفوذ کرده و به‌تدریج باعث کاهش چسبندگی می شود.

4- تردد روی کاشی و سرامیک تازه نصب‌ شده

پس از نصب کاشی و سرامیک بلافاصله نباید بهره‌برداری صورت گیرد و حداقل 24 ساعت باید به کاشی استراحت داد. در اثر تردد زودهنگام، ملات یا چسب زیر سرامیک جابه‌جا می‌شود و به دلیل از بین رفتن تقارن، چسبندگی در همه نقاط پنل یکسان نیست. این اتفاق بعدها سبب خالی شدن زیر کار و لق شدن کاشی و سرامیک می‌گردد که این مسئله علت بلند شدن سرامیک کف خواهد بود.

5- عدم استفاده از چسب کاشی و نگهدارنده مناسب

نسل جدید کاشی و سرامیک که از نوع پرسلان هستند، درصد جذب آب بسیار کمی دارند که باعث می‌شود، به خوبی به ملات نچسبند. به همین علت اگر از نگهدارنده‌های قوی همچون چسب کاشی برای نصب این محصولات استفاده نشود، احتمال کنده شدن کاشی و سرامیک بالا می‌رود.

به طور کلی برای نصب و بندکشی پنل‌ها در انواع و ابعاد مختلف، استفاده از محصولات نوین و قدرتمند، تضمین بیشتری دارد و در آینده شما را از پرداخت هزینه مجدد جهت تعمیر سرامیک کف و تعمیر لقی کاشی بی‌نیاز خواهد کرد.

6- تغییرات درجه حرارت

از آن جا که میزان انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما، بین کاشی و ملات یکسان نیست، ممکن است در اثر تغییرات آب‌وهوایی به راحتی از هم جدا ‌شوند.

7- کافی نبودن ضخامت ملات

یکی از دلایل عمده لق شدن کاشی و سرامیک، ضخامت کم ملات است . اگر به مقدار کافی و لازم از ملات های مخصوص استفاده نشود ، می تواند علت بلند شدن سرامیک کف در حمام و دستشویی باشد.برای جلوگیری از این اتفاق به خصوص در قسمت‌های لوله‌کشی‌شده و یا سیستم‌های گرمایش از کف، به چندین لایه سیمان‌کاری نیاز داریم.

8- عدم مهارت کاشی‌کار در نصب کاشی

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم لق شدن کاشی و بلند شدن سرامیک  بیشتر در اثر کاشی‌کاری و سرامیک کاری غیراصولی اتفاق می‌افتد. یک نصاب ماهر ضمن داشتن تسلط کافی در زمینه‌های ترازبندی، نصب، بندکشی و … وظیفه دارد همواره بهترین و مرغوب‌ترین مصالح را به کارفرما معرفی کند؛ زیرا استفاده از محصولات نوین که مزایای بسیار خوبی به لحاظ انعطاف‌پذیری، قدرت چسبندگی و … نسبت به ملات دارند، تا حد زیادی از لق شدن و کنده شدن کاشی و سرامیک و آسیب‌های بعدی پیشگیری می‌کند.

نحوه رفع و تعمیر لقی کاشی و سرامیک ( لق گیری سرامیک و کاشی)

جهت رفع لقی سرامیک و کاشی و نحوه لق گیری آن می‌توان به ترتیب زیر عمل کرد:

1) خارج کردن کاشی یا سرامیک لق‌ شده

ابتدا کاشی و سرامیک لق‌شده را با روش مناسبی از محل خود خارج می‌کنیم. اگر پنل مورد نظر سالم است باید دقت کنید تا حین جدا شدن، دچار شکستگی نشود. برای این کار باید درز دورتادور کاشی یا سرامیک با ابزارهایی همچون فرز یا کاردک و فرچه به طور کامل از مواد بندکشی قبلی خالی گردد. سپس می‌توان از یک مکش (قاپک) برای خارج کردن پنل از محل خود استفاده کرد.

2) تمیز کردن محل اتصال و استفاده از چسب یا ملات تازه

در مرحله بعدی لازم است مقداری از ملات قبلی تراشیده و محل اتصال تمیز گردد تا فضای لازم جهت ریختن چسب یا ملات تازه ایجاد شود. حال می‌توان از ملات، چسب کاشی و یا ترکیب چسب بتن و سیمان در محل نصب استفاده کرد.

بهترین چسب لق گیری سرامیک و کاشی چسب بتن سهند شیمی است. این چسب را می توان در محل اتصال کاشی و سرامیک با کف و یا دیوار قرار دهید و لق شدگی آن را رفع نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دستورالعمل استفاده به صفحه مربوطه چسب بتن رفته و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

3) قرار دادن کاشی یا سرامیک در محل نصب

کاشی را در جای خود قرار داده و با چکش پلاستیکی و یا چکش ویبره به آن ضربه وارد می‌کنیم تا ضمن ایجاد چسبندگی کامل، همتراز با سطح گردد. سپس با موادی همچون پودر بندکشی، دورتادور آن را درزگیری می‌کنیم. با پاک کردن مواد اضافی و تمیز کردن سطح کاشی یا سرامیک، عملیات لق‌گیری به پایان می‌رسد. به یاد داشته باشید تا 24 ساعت نباید روی پنل‌های تعمیر شده، تردد انجام شود.

رفع لقی سرامیک و کاشی و تعمیر آن در خانه

در نگاه اول لق شدن یک یا چند کاشی و سرامیک در خانه ممکن است خیلی مهم به نظر نیاید؛ اما اگر تجربه این اتفاق را داشته باشید حتما می‌دانید که وجود کاشی و سرامیک لق، تا چه اندازه در ظاهر سطوح تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. از طرفی مراجعه به یک استادکار در چنین شرایطی ممکن است خیلی اقتصادی نباشد. خوشبختانه روش ساده‌تری وجود دارد که در مواقع لق شدن کاشی و سرامیک در خانه می‌توانید انجام دهید. برای این کار به مواد و وسایل زیر نیاز دارید:

  • چسب بتن
  • دریل
  • وزنه
  • گان (در ابزارفروشی‌ها موجود است)
  • اسفنج و صابون

روش رفع لقی سرامیک در منزل :

ابتدا با دریل در چهار طرف کاشی و روی درزها، سوراخ ایجاد کنید و ضایعات را با جاروبرقی تمیز نمایید. عمق 2 سانت برای این سوراخ‌ها کافی است و مراقب باشید که به کف اصلی نرسید. چسب بتن را پس از آماده‌سازی در گان ریخته و داخل منافذ را با آن پر کنید. سپس وزنه‌ها را روی سطح سرامیک قرار دهید. با این کار کمی از چسب بیرون می‌زند که می‌توانید با اسفنج و صابون آن را تمیز کنید.

چگونه از لق شدن سرامیک و کاشی پیشگیری کنیم؟

کاشی و سرامیک جزو مقاوم‌ترین متریال پوششی در کلیه سطوح و در اماکن مختلف به حساب می‌آیند. این محصولات پیوسته در معرض رطوبت، سایش، فشار، رفت‌وآمد، یخ‌زدگی، مواد شیمیایی همچون شوینده‌ها و … قرار دارند. موادی همچون ملات و دوغاب که در روش سنتی به‌تنهایی برای نصب و بندکشی این پنل‌ها استفاده می‌شوند، مقاومت کافی در برابر عوامل مخرب را ندارند و به تدریج دچار خوردگی و ترک می‌شوند. این اتفاق موجب لق‌‌شدگی، ترک و شکستگی در مصالح پوششی خواهد شد و در صورت گسترش آسیب‌ها، می‌تواند خسارت هنگفتی به همراه داشته باشد.

امروزه محصولاتی همچون پودر بندکشی ضداسید و آنتی‌باکتریال، انواع چسب کاشی و آب‌بندکننده‌ها در بازار موجود هستند که استفاده از آن‌ها موجب دوام و پایداری طولانی‌مدت کاشی‌ها و سرامیک‌ها می‌شود. خوشبختانه هر یک از این محصولات انواع مختلفی دارند که آن‌ها را برای کاربری در شرایط محیطی گوناگون و ساختمان‌هایی با نیازهای متفاوت مناسب ساخته است.

همانطور که خواندید یکی از این دلایل اصلی لق شدن کاشی و سرامیک، ضعف ملات و روش‌های سنتی نصب هستند که مصالح را در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌پذیر می‌سازند. برای مثال ضعف ملات در برابر انقباض و انبساط و عدم انعطاف‌پذیری متریال بندکشی، موجب ترک خوردگی، نفوذ مایعات و در نهایت آسیب به مصالح پوششی می‌شود.

خوشبختانه امروزه محصولات جدید با خواص بهبودیافته تولید و در بازار عرضه می‌شوند که مشکلات مواد قدیمی را ندارند. استفاده از مصالح نوین و نگهدارنده‌هایی با چسبندگی بالا و خواص مطلوب می‌تواند مانع لق شدن مصالح تا پایان عمر ساختمان گردد و از هدررفت سرمایه‌ای قابل توجه جهت تعمیر لقی کاشی و سرامیک جلوگیری کند.

بالا آمدن سرامیک کف

یکی از مشکلات رایج به وجود آمده در سرامیک کف مورد اجرا در هر بخش از ساختمان، بالا آمدن سطح این قطعه است. دلایل عمده بروز این مشکل عبارت است از:

  • تغییرات دمایی: می‌توان گفت دلیل اصلی بالا آمدن سرامیک کف انقباض و انبساط دمایی مولکولی مواد تشکیل‌دهنده آن و در نهایت ایجاد تفاوت درجه برودت میان ملات و بتن با سرامیک خواهد بود. این امر موجب ازبین‌رفتن بندکشی سرامیک و متعاقباً بالا آمدن آن شده که البته از طریق انجام فرایند بندکشی مجدد سرامیک اقدام به رفع مشکل پیش‌آمده خواهیم کرد. گفتنی است سرامیک‌های مورد اجرا در محیط‌های سرباز و در معرض تابش نور آفتاب بیش از سایر موارد در معرض بروز آسیب بالاآمدگی قرار دارند.برای جلوکیری از این مشکلات پیشنهاد میکنیم از پرسلان بر استفاده نمایید

 ملات اتصال: عامل اصلی برقراری اتصالی قوی و پایدار بین سرامیک و سطح کف زیرین، ملات و یا چسب مناسب است. استفاده از ملات بی‌کیفیت، خشک و سفت و همچنین با ضخامت کم به‌مرور موجب ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک کف خواهد شد. به‌عنوان‌مثال یک نصاب ماهر آگاه است که در نصب سرامیک کف‌پوش بر روی مکان‌های جاگیری تأسیسات لازم است از سرامیک با ضخامت مناسب استفاده کند.

  • سایز سرامیک: هرچه سایز سرامیک بزرگ‌تر باشد به علت عدم دسترسی ملات اتصال به تمام قسمت سطح زیرین سرامیک و در نتیجه کاهش میزان چسبندگی و اتصال، امکان ایجاد مشکل بالاآمدگی بیشتر خواهد شد.
  • تردد بیش از حد: در مکان‌هایی که احتمال عبور و مرور بیش از حد وجود دارد، انتخاب سرامیکی کاملاً مقاوم در برابر فشار بار زنده امری ضروری خواهد بود. عدم کیفیت سرامیک در برابر تردد و حرکت بار موجب ایجاد مشکل بالاآمدگی آن می‌شود.
  • بندکشی مناسب: در صورت عدم بندکشی مناسب، لبه قطع‌های سرامیک‌ها به‌خوبی بر روی‌هم چفت نشده و به‌مرورزمان موجب ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک خواهد شد.

عواملی دیگر از قبیل نشست ساختمان در مرور زمان، مهارت ناکافی نصاب، استفاده بلافاصله از سرامیک کف پس از نصب، عدم استفاده از مواد ضدیخ در ملات اتصال سرامیک، جابه‌جا کردن غیراصولی اسباب منزل بر روی سطح سرامیک و عدم رعایت فاصله بین سرامیک‌ها از جمله دلایل ایجاد مشکل بالا آمدن سرامیک به شمار می‌آیند.

علت خیس شدن سرامیک کف

این آسیب یکی دیگر از مشکلات رایج سرامیک کف به‌خصوص در سازه‌هایی واقع در محیط‌های با دمای پایین و همچنین مرطوب به‌حساب می‌آید. گفتنی است واحدهای واقع بر روی پارکینگ نیز به علت خالی بودن فضای زیرین واحد و یا عدم عبور لوله‌های تأسیسات گرمایشی بیش از سایر طبقات در معرض بروز این آسیب رایج در سرامیک هستند. علت خیس شدن سرامیک کف وجود رطوبت بالا و یا هوای سرد و ایجاد نم بر روی فضای کف‌پوش و در نهایت بروز آسیب‌های جدی بر روی سطح آن است. به‌منظور مقابله با این مشکل دو راه‌حل پیشنهاد می‌شود:

  • ایجاد تغییرات در اجرای کفپوش واحد:

راه‌حل کم‌هزینه استفاده از موکت‌های پُرزدار ضخیم به‌صورت موقت و در فصول سرد سال است. این امر فضای سرامیک را گرم نگه‌داشته و از تعریق و خیس شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر مایلید که اقدامی اساسی‌تر را انجام دهید، لازم است سطح کف‌پوش را به‌طورکلی برداشته و از مصالحی در نقش عایق حرارتی از جمله انواع فوم‌ها به‌عنوان اجرای فرایند زیرسازی استفاده کنید.
دقت داشته باشید در صورت عدم توجه به مشکل خیس شدن سرامیک‌های ساختمان و ادامه‌دار شدن این آسیب، علاوه بر ازبین‌رفتن سرامیک‌ها به سایر اجزای قرار گرفته بر روی سطح کف‌پوش از جمله تخت و مبلمان و صندلی‌ها نیز خسارات جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد.

  • ایجاد ترمیم در سقف پارکینگ:

اگر بنا به هر دلیل ممکن، استفاده از روش اول برای واحدهای اجرایی بر روی پارکینگ جوابگو نبود، ناگزیر به اعمال تغییرات و به‌کارگیری عایق در قسمت سقف پارکینگ خواهید بود. گفتنی است این روش به نسبت روش اول نیازمند زحمت بیشتری خواهد بود و خبر خوب این است که در اغلب موارد با ایجاد تغییرات در اجرای کف‌پوش واحد مشکل خیس شدن سرامیک‌ها به طور کامل حل خواهد شد.

این آسیب که خود ناشی از مشکل بالا آمدن سرامیک کف است، دیگر مشکل رایج در استفاده از این نوع کف‌پوش محسوب می‌شود.

ایجاد سروصدا در هنگام عبور از روی سرامیک لق شده موضوعی آزاردهنده بوده که به‌خصوص در هنگام شب و در سکوت منزل موجب ایجاد مزاحمت برای سایر ساکنین می‌شود. از همین رو حل مشکل لق شدن سرامیک امری ضروری به نظر می‌آید.

همان‌طور که اشاره شد از آنجایی‌که علت لق شدن سرامیک کف، خود از مشکل بالا آمدن آن چشمه می‌گیرد بنابراین می‌توان گفت دلایل بروز این آسیب نیز مشابه علل بالا آمدن سرامیک خواهد بود؛ تردد بیش از حد، قرارگیری بار سنگین و جابه‌جایی غیر‌اصولی آن بر روی سطح سرامیک، عدم اختصاص زمان کافی به ایجاد اتصال سرامیک مورد اجرا در کف و عبور و مرور بلافاصله پس از نصب این کف‌پوش و البته عدم بندکشی مناسب از جمله دلایل لق شدن سرامیک کف قلمداد می‌شوند.

حال سؤال مطرح شده این است که چگونه سرامیک لق شده را ترمیم کنیم؟ در ادامه مقاله به نحوه تعمیر سرامیک لق شده خواهیم پرداخت. با سرام پخش همراه باشید.

 

منبع مقاله : آمازون

دکمه بازگشت به بالا