علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

دوش گرفتن در زمستان و مراقبت از پوست

با آغاز فصل زمستان و قرار گیری در روزهای سرد و نسبتا خشک بدن ما دچار تغییرات فصلی خواهد شد. تغییراتی که بیستر از هر مورد دیگری پوست بدن شما را درگیر خواهد کرد. با رعایت نکاتی ساده اما کلیدی می توانیم لطافت پوست را حفظ کرده و شرایط طبیعی تری را برایش فراهم کنیم.

یکی از نکاتی که باید در فصل زمستان رعایت کرد دوش گرفتن است. همگی ما فکر می کنیم که هیچ چیز به اندازه یک دوش آب گرم در روزهای سرد برای بدن مان مفید نباشد. در حالی که اگر نکات ریز دوش گرفتن را رعایت نکنیم بزرگ ترین ضربه را به پوست خود وارد خواهیم کرد.

در ادامه این مقاله که توسط نویسنده های فروشگاه اینترنتی ارس خرید تهیه شده همراه باشید تا به بررسی نکاتی بپردازیم که منجر می شود در کنار یک حمام دلپذیر زمستانی، پوست زیبا و لطیف نیز داشته باشید.

دوش گرفتن طولانی می تواند پوست شما را خشک کند

سعی کنید زمان دوش خود را به 5 تا 7 دقیقه محدود کرده و دمای آن را  بین ۳۵ تا ۴۵ درجه نگه دارید. مقادیر بیشتر دما یا زمان طولانی تر، می تواند پوست شما رطوبت اساسی پوست را برطرف کرده و مانع محافظ طبیعی پوست شما را از بین ببرد، که می تواند منجر به اختلال در رطوبت پوست شود.

در انتخاب شوینده دقت کنید

شما ممکن است از شوینده دائمی خود بسیار راضی باشید. اما این تمام ماجرا نیست. لازم است در انتخاب شوینده های خود در فصل زمستان تجدید نظر کنید. استفاده از صابون های سنتی می تواند بیش از پوست شما را خشک کند. ترجیحا از شامپو بدن های ملایم و صابون های غنی از روغن گیاهی استفاده کنید.

همچنین لوسیون های بدن داخل حمام و بعد از حمام در حفظ زیبایی پوست شما بسیار موثر است. سعی کنید استفاده از لایه بردار ها را کاهش داده و مرطوب کننده را جایگزین آنها کنید. انجام اینکار از ایجاد چروک در پوست شما جلوگیری خواهد کرد.

از اصلاح مو بدن با تیغ خودداری نمائید

از استفاده از تیغ های اصلاح مو در مدل های مختل آن می تواند باعث ایجاد زبری بیشتر و افزایش سوزش و موی زائد بیشتر در فصل زمستان شود. پیشنهاد پزشکان یک جایگزین مناسب مثل کرم یا اسپری موبر است که ترجیحا فرمولاسیون های طبیعی تری داشته باشند.

با این حال اگر طرفدار مصرف از انواع نوع تیغ های اصلاح مو هستید بعد از دو الی سه بار مصرف آن را تعویض کنید چرا که ممکن از در اثر استفاده طولانی مدت از آنها پوست شما به باکتری های آن آلوده شود و دچار لک شود.

هر روز دوش نگیرید

اکثر افراد در روزهای دیگر سال، روزانه عادت به دوش گرفتن دارند. اما بهتر است در روزهای سرد سال عادات خود را تغییر دهید. دوش روزانه بدن شما را خشک کرده و همچنین آسیب پذیری بدن شما را در برار سرما و بیماری های زمستانی بالا خواهد برد.

در نگهداری موهای خود دقت بیشتری کنید

همانطور که پوست شما در معرض آسیب قرار خواهد گرفت موی شما نیز آسیب می بیند. شستشوی روزانه مو می تواند تمام لطافت موها را نابود کند. در نهایت موهایی شاخه شاخه شده و زبر به شما تحویل دهد و همچنین در انتخاب شوینده مناسب مو دقت کنید.

چنانچه موهای شما دارای ریشه های چرب هستند و می خواهید از خرید شامپو های مخصوص موهای چرب استفاده کنید. بهتر است که فقط ریشه موهای خود را با شامپو ماساژ دهید. نگران نباشید ساقه موهای تان در حین آبگیری و ماساژ هنگام شستشو در زیر آب تمیز خواهد شد.

استفاده از آبرسان و ماسک مو امری بسیار ضروری است

ساقه ها و انتهایی ترین قسمت موی شما در معرض خطر بیشتری است چرا که دارای کمترین میزان روغن های طبیعی است در نتیجه ممکن است در اثر خشکی و از دست دادن رطوبت دچار آسیب شدیدی شود. آبرسان ها و ماسک موهای غنی از ویتامین و مواد روغنی گیاهی مناسب گزینه بسیار خوبی برای جلوگیری از این اتفاق است.

بعد ازحمام در خشک کردن پوست خود دقت زیادی کنید

استفاده از حوله نرم بسیار ضروری است. سریعا بعد از خروج از حمام پوست خود را خشک نکنید. بین زمان اتمام دوش گرفتن تا پوشیدن حوله کمی زمان قرار دهید. بگذارید پوست کمی به خودش بیاید در غیر این صورت منتظر پوسته دادن پوست بدن تان و لایه لایه شدن آن باشید.

فراموش نکیند این امر برای موهای تان بسیار راحت تر اتفاق می افتد. در انتخاب کلاه حمام بسیار دقت کنید هرچه جنس پارچه لطیف تر یا به اصطلاح پنبه ای تر باشد برای موهای شما بهتر خواهد بود.

کلر موجود در آب موی شما را خشک تر می کند

در حالت عادی نیز این اتفاق وجود دارد اما در روزهای سرد سال اهمیت بیشتری پیدا می کند. برخی از سردوش ها به گونه ای طراحی شده اند قادر هستند آب را از کلر تصفیه کنند. به جز این مورد اگر خیلی به فکر سلامت موهای خود هستید مقداری از آب را که برای شستشوی مو نیاز دارید از قبل در ظرفی ریخته تا کلر آن کم شود.

در لیف کشیدن خود دقت کنید

لیف ها می توانند حاوی باکتری و قارچ شوند هر از چند یک بار لیف خود را تعوض کنید و آنها را خش نگه دارید. در روزهای سرد زمستان که آفتاب کمتری در اختیار ما قرار می گیرد می توانید با استفاده از اتو آنها را میکروب زدایی کنید.

درصورتی که سرما خورده اید باید بدانید

حمام گرم برای شما بسیار مفید است اما نباید طولانی باشد. همینطور می توانید قبل ورود به حمام آن را گرم کرده و از گل هایی که برای بخور در سرما خرودگی پیشنهاد می شود برای معطر کردن حمام استفاده کنید. دقت کنید که خشک کردن کامل بدن تان در یک محیط گرم بعد از حمام نکته ای بسیار ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا