علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

تاثیر شنا بر سلامتی کودکان و بزرگسالان

محتوای این مطلب پنهان
1 با فواید بی‌نظیر شنا کردن برای سلامتی آشنا شوید

با فواید بی‌نظیر شنا کردن برای سلامتی آشنا شوید

بدون شک چیزی به نام ورزشِ معجزه‌آسا که سراسر فایده است و سلامتی بدن را دگرگون می‌کند وجود ندارد. ولی اگر بخواهیم به طور فرضی ورزش‌هایی را که می‌توانند این عنوان را در اختیار بگیرند نام ببریم، بدون شک ورزش شنا باید در فهرستمان وجود داشته باشد. شنا مزایای فراوانی برای جسم و روان دارد و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی سلامت کلی شما را بهبود ببخشد. جالب اینجا است که برای دستیابی به این فواید لازم نیست مانند ورزشکاران المپیکی شنا کنید یا ساعت‌ها درون استخر وقت بگذرانید. از میان مهم‌ترین فواید شنا برای سلامتی می‌توانیم گزینه‌های زیر را فهرست کنیم.

۱. شنا کردن سراسر بدن را درگیر و فعال می‌کند

یکی از بزرگ‌ترین فواید شنا این است که می‌تواند همه‌ی ماهیچه‌های بدن را به کار بگیرد و سراسر بدن را تقویت کند. شما با شنا کردن می‌توانید:

  • ضربان قلب خود را بدون آنکه بدن را زیر فشار و استرس قرار دهید بالا ببرید.
  • ماهیچه‌های خود را تقویت کنید.
  • نیرو و استقامت بدن را افزایش دهید.

جدا از این، در صورتی که از شیوه‌های گوناگون شنا کردن در استخر کودکان مانند کرال سینه، کرال پشت، پروانه و… استفاده کنید می‌توانید تمرکز بیشتری روی برخی از گروه‌های عضلانی بدن داشته باشید. یعنی در کنار تقویت سراسر بدن می‌توانید برخی ماهیچه‌ها را بیشتر درگیر و تقویت کنید.

۲. به سلامت اندام‌های درونی هم کمک می‌کند

در کنار ماهیچه‌ها، سایر اندام‌های بدن از جمله سیستم قلب و عروق هم هنگام شنا کردند فعالیت دارند و سلامت آن‌ها بهبود پیدا می‌کند. شما با شنا کردن می‌توانید سلامت قلب و عروق و ریه‌ها را حفظ کنید و کارکرد آن‌ها را ارتقا دهید.

این موضوع می‌تواند به کالری‌سوزی، بهبود فرآیند نفس کشیدن و همچنین کاهش فشار خون و قند خون کمک کند و جلوی بسیاری از بیماری‌های قلبی و خطرناک را بگیرد.

۳. برای کسانی که آسیب‌دیدگی یا بیماری خاصی دارند مناسب است

شنا می‌تواند یک ورزش ایمن و مفید برای کسانی باشد که مشکلات زیر را دارند:

  • آرتروز
  • آسیب‌دیدگی
  • ناتوانی جسمی
  • مشکلات دیگری که جلوی اجرای ورزش‌های شدید با فشار بالا را می‌گیرند

شنا حتی ممکن است به کاهش درد و بهبودی پس از آسیب هم کمک کند. یک پژوهش نشان داده شنا کردن منجر به کاهش درد افراد مبتلا به آرتروز می‌شود و سفتی و خشکی مفاصل را درمان می‌کند. این موضوع هم دامنه‌ی حرکتی آن‌ها را افزایش می‌دهد و انجام دوباره‌ی شنا و ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری را آسان‌تر می‌کند.

۴. گزینه‌ی مناسبی برای کسانی است که آسم دارند

محیط مرطوب استخر اینتکس شنا را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می‌کند. افزون بر این، فعالیت‌ها و کارهایی که هنگام شنا کردن باید انجام دهید، مانند حبس کردن نفس، می‌تواند ظرفیت ریه را افزایش دهد و منجر به بهبود کنترل تنفس در بیماران آسمی شود.

البته برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند مواد شیمیایی موجود در استخر ممکن است خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است پیش از آنکه به سراغ شنا بروید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان در استخرهایی ورزش کنید که از آب نمک به جای کلر استفاده می‌کنند.

۵. شنا کردن برای افراد مبتلا به ام‌اس هم مناسب است

افراد مبتلا به ام‌اس هم ممکن است شنا کردن را یک ورزش مفید و کارآمد در نظر بگیرند. شما زمانی که در آب قرار می‌گیرید، اندام‌هایتان شناور می‌شوند و این به حمایت بیشتر برای ورزش کردن کمک می‌کند. آب همچنین نیروی مقاومتی ملایمی به وجود می‌آورد که برای تقویت ماهیچه‌ها و حرکت دادن آن‌ها مناسب است.

در پژوهش‌ها هم دیده شده افراد مبتلا به ام‌اس با شنا کردن منظم توانسته‌اند درد خود را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهند و همچنین کمتر با نشانه‌هایی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی روبه‌رو شوند.

۶. شنا کردن کالری بالایی می‌سوزاند

شنا یک ورزش عالی برای کالری‌سوزی است. یک فرد کم‌وبیش ۷۰ کیلویی هنگام شنا کردن با سرعت کم تا متوسط می‌تواند حدود ۴۲۳ کیلوکالری در هر ساعت بسوزاند. افزایش سرعت شنا هم این میزان کالری‌سوزی را افزایش می‌دهد و هرچه سریع‌تر و برای مدت زمان بیشتری شنا کنید می‌توانید کالری و چربی بیشتری بسوزانید و وزن خود را بهتر مدیریت کنید.

میزان کالری‌سوزی با شنا بسیار بیشتر از ورزش‌هایی مانند دویدن و یوگا است. به همین دلیل مردم بسیاری از شنا برای کاهش وزن و دستیابی به اندام مورد نظرشان کمک می‌گیرند.

۷. خواب شما را بهبود می‌بخشد

پژوهش‌ها همچنین خبر می‌دهند که شنا کردن با بهبود خواب و استراحت همراه است. در یک مطالعه دیده شد کسانی که به بی‌خوابی دچار بودند با انجام منظم تمرین‌های هوازی از جمله شنا توانستند کیفیت خواب خود را افزایش دهند و خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشند.

۸. با شنا کردن مغز شما بهتر فعالیت می‌کند

فواید شنا کردن تنها به جسم و ماهیچه‌ها خلاصه نمی‌شوند. شنا می‌تواند خون‌رسانی را به مغز افزایش دهد و اکسیژن بیشتری به آن برساند. این به معنای بهبود کارکرد مغزی، افزایش هوشیاری، تقویت حافظه و بهبود ویژگی‌های شناختی و ذهنی است.

۹. استرس را کاهش می‌دهد و خلق‌وخو و روحیه را بهبود می‌بخشد

آب‌تنی بدون شک روحیه را تقویت کرده و بدن را هم شاداب می‌کند، به‌ویژه اگر در آب یخ شناور شوید. شما با شنا کردن می‌توانید خستگی، تنش، درد و افکار منفی را دور کنید و اوقات شاداب‌تری داشته باشید. بنابراین، اگر دیدید ذهنتان به هم ریخته یا حالتان خوب نیست، تنی به آب بزنید و کمی شنا کنید!

پژوهش‌ها هم این موضوع را تأیید کرده و نشان داده‌اند افراد افسرده و مضطرب با شنا کردن می‌توانند احساس بهتری به زندگی داشته باشند، کمتر با اندیشه‌های منفی مواجه شوند و جلوی استرس و نشانه‌های آن را بگیرند.

۱۰. شنا کردن فشار خون شما را پایین می‌آورد

اگر فشار خون بالایی دارید شنا کردن یک راهکار عالی برای درمان این بیماری خواهد بود. یک پژوهش با بررسی مردان و زنان کم‌تحرکی که فشار خون بالا داشتند و به مدت ۱۰ هفته تمرین‌های شنا انجام می‌دادند، مشاهده کرد ضربان قلب و فشار خون آن‌ها به طور قابل‌ توجه‌ای کاهش پیدا کرده است. جدا از این، پژوهش‌های دیگر هم نشان داده‌اند با شنا کردن می‌توان حساسیت به انسولین را بهبود بخشید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ کاهش پیدا کند.

۱۱. طول عمرتان را افزایش می‌دهد

راهکارهای فراوانی برای افزایش عمر وجود دارند و شنا کردن یکی از آن‌ها است. یک پژوهش با بررسی تأثیر شنا کردن و سایر ورزش‌های آبی نتیجه‌گیری کرد این ورزش‌ها می‌توانند خطرات مرگ‌ومیر را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

۱۲. با شنا کردن می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید

در یک پژوهش که روی بیماران مبتلا به آرتروز مطالعه شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که شنا کردن می‌تواند به اندازه‌ی دوچرخه‌سواری (و گاهی بیشتر) روی بهبود کارکرد قلبی و عروقی و کاهش التهاب تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

۱۳. کمردرد را هم کاهش خواهید داد

به جای آنکه از مسکن‌ها استفاده کنید می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید و به سراغ تمرین با فوم رولر یا شنا کردن بروید. یک پژوهش نشان داده ورزش‌های آبی می‌توانند به طور قابل توجه‌ای دردهای بدن به‌ویژه کمردرد را کاهش دهند.

۱۴. شنا کردن می‌تواند یک جایگزین فوق‌العاده برای ورزش‌های شدید باشد

شنا فشار کمی به مفاصل وارد می‌کند و همچنین ماهیچه‌هایی را به کار می‌گیرد که شما در حالت عادی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. بنابراین، یک جایگزین عالی برای ورزش‌هایی است که ضربه‌ی زیادی به مفاصل زده و به آن‌ها آسیب می‌زنند. جدا از این، احتمال آسیب‌دیدگی‌های ناشی از به هم ریختن تعادل یا زمین خوردن هم که معمولا هنگام دویدن و ورزش‌های شدید رخ می‌دهند کاهش پیدا می‌کند.

۱۵. شنا کردن برای زنان باردار خطری ندارد

زنان باردار و فرزندانشان هم می‌توانند از شنا کردن سود ببرند و سلامتی خود را بهبود ببخشند. در برخی مطالعه‌ها که روی جانوران تمرکز کرده بودند، مشاهده شد شنا می‌تواند رشد مغز جنین را افزایش دهد.

سایر پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند شنا کردن در استخر با وجود کلر و مواد شیمیایی تأثیر منفی روی زنان باردار و کودکانشان نمی‌گذارد. در حقیقت، زنان باردار با شنا کردن منظم در آغاز تا میانه‌ی دوران بارداری توانستند خطر زایمان زودرس و نقص‌های مادرزادی را کاهش دهند.

البته یادتان باشد این موضوع ممکن است برای همه صدق نکند. برخی زنان باردار ممکن است به دلیل عوارض بارداری با محدودیت‌هایی مواجه شوند و نتوانند به‌خوبی فعالیت کنند. بنابراین، پیش از انجام هر ورزش یا فعالیتی باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و ببینید می‌توانید آن را در دوران بارداری انجام دهید یا خیر.

۱۶. برای کودکان هم مناسب است

به نظر می‌رسد شنا کردن برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد. یک پژوهش روی ۷۰۰۰ کودک زیر ۵ سال مطالعه کرد و نشان داد کودکانی که در سنین پایین شنا می‌کنند می‌توانند مهارت‌های بیشتری پیدا کنند و زودتر توانایی‌های جسمی و روانی خود را ارتقا دهند.

همچنین کارشناسان ادعا دارند کودکان باید روزانه ۶۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهند. لازم نیست این ورزش سخت و طاقت‌فرسا باشد. شنا یک گزینه‌ی عالی برای کودکان به شمار می‌رود و یک فعالیت سرگرم‌کننده و بسیار لذت‌بخش است. یادگیری شنا و انجام انواع گوناگون آن همچنین اعتمادبه‌نفس کودکان را بالا می‌برد و آن‌ها را برای یک زندگی بهتر و پربارتر آماده می‌کند.

۱۷. کم‌هزینه است!

همه‌ی فوایدی که تاکنون نام بردیم در حالی است که ورزش شنا به‌نسبت کم‌هزینه است و در مقایسه با سایر ورزش‌ها به هزینه و تجهیزات کمی نیاز دارد. جدا از این، بسیاری از استخرها ممکن است تخفیف‌های مختلف یا جلسه‌های رایگان داشته باشند. اگرچه کم‌هزینه‌ترین ورزش را می‌توانیم پیاده‌روی و دویدن در نظر بگیریم، ولی شنا با توجه به تأثیر مثبتی که روی سلامت بدن می‌گذارد به‌راستی ارزش کمی هزینه را برای رفتن به استخر دارد.

منبع: وبسایت ایران اینتکس

دکمه بازگشت به بالا