اقتصادیمطالب کسب و کار

آموزش ساخت nft رایگان

آموزش ساخت NFT رایگان؛ چطور در OpenSea ان اف تی بسازیم و بفروشیم؟

آموزش ان اف تی؛ ساخت و فروش ان اف تی به حوزه‌ای جذاب تبدیل شده است. نحوه و طریقه ساخت NFT رایگان در اپن سی را بررسی کرده و مراحل فروش آن را آموزش می‌دهیم. ساخت ان اف تی ممکن است برای تازه‌واردان این حوزه کمی پیچیده به‌نظر برسد. در این مطلب، نحوه و طریقه ساخت NFT رایگان در بازارهایی مانند OpenSea را آموزش داده و مراحل گام به گام فروش آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توکن ان اف تی چیست؟

برخلاف توكن‌های استاندارد، NFTها قابلیت تعویض‌پذیری ندارند. به‌عنوان مثال، همه واحدهای بیت کوین مشابه هم‌اند و از نظر ارزش باهم تفاوتی ندارند. اما توکن NFT از این حیث متفاوت است و نمی‌توان آن‌ها را با یکدیگر جایگزین کرد. این نوع از رمز ارزها در واقع نماینده دیجیتالی یک آیتم مانند اثر هنری، عکس، ویدیو یا هرچیز قابل تبدیل به توکن هستند. تا به حال شاهد ورود انواع برندها از بخش مد و ورزش گرفته تا شرکت‌های فعال در حوزه ملک و املاک، به این صنعت بوده‌ایم. مثلا، اخیرا شرکت نایکی یک مجموعه کالکتیبل ان اف تی به نام RTFKT را به‌عنوان بخشی از تحول دیجیتال خود خریداری کرده است. این مجموعه به تولید کفش‌های دیجیتالی برای نایکی می‌پردازد.

کابرد توکن های غیر مثلی

هدف NFTها کپی‌برداری از خصیصه‌های محسوس آیتم‌های فیزیکی نظیر منحصربه‌فردی، کمیابی و اثبات مالکیت است. از طرف دیگر، محصولات مشهود به‌خاطر ارزش‌شان و نه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، قابل تعویض هستند. با این حال، محصولات دیجیتال تنها در صورت استفاده در کنار محصولات نماینده خود معتبرند.

کاربرد بالقوه ان اف تی ها و کالکتیبل‌های دیجیتال در کنار جذب مستمر توجهات جامعه کریپتو، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. این نوع رمز ارزها از کاربردهای عادی مانند بازی‌ها و اثر هنری دیجیتال، به حوزه مد، موسیقی، دانشگاه و توکن‌سازی اشیاء دنیای واقعی، حق اختراع و برنامه‌های عضویت و وفاداری گسترش یافته‌اند. همچنین هنوز جای برای ترکیب مزایای فناوری NFT با عملکردهای امور مالی غیر متمرکز (دیفای) وجود دارد. مثلا، می‌توان توکن‌های غیر قابل تعویض را وام داد و وام گرفت و از آن‌ها به‌عنوان وثیقه برای تامین اعتبار وام‌ها استفاده کرد.

آموزش مراحل کلی ساخت و فروش NFT

عبارت «مینت (Mint) کردن» که غالبا برای ساخت ان اف تی ها به‌کار می‌رود، فرآیند توکنیزه کردن یک فایل دیجیتال است. خود توکنیزه کردن هم پروسه تبدیل یک دارایی به یک توکن دیجیتال است که امکان انتقال، ذخیره و ثبت آن در بلاک چین وجود دارد. همه افراد قادر به مینت کردن NFTها هستند. در این مطلب، ابتدا مراحل کلی ساخت توکن‌های غیرمثلی برای انواع پلتفرم‌ها و بازارهای خرید و فروش این نوع رمز ارزها را توضیح داده و سپس به صورت تخصصی این مراحل را برای بازارچه اوپن سی آموزش می‌دهیم.

مراحل کلی ساخت توکن غیر مثلی و فروش آن در بازارچه‌ها به صورت زیر است:

  1. انتخاب فرمت و محتوا
  2. ساخت NFT
  3. انتخاب بازارچه برای فروش
  4. ساخت کیف پول رمز ارزی
  5. پیروری از قوانین و دستورالعمل های پلتفرم فروش ان اف تی
  6. تبلیغ ان اف تی

1. انتخاب فرمت و محتوا

اول از همه، سازندگان باید فرمت ان اف تی‌شان را انتخاب کنند. NFT شما می‌تواند یک نقاشی، عکس، متن، فایل صوتی یا ویدیویی باشد. محصولات خلاقانه دیگری به‌عنوان کالکتیبل‌های رمز ارزی، آیتم‌های مجازی درون بازی‌های ویدیویی نظیر آواتار، سلاح و ارز و همچنین زمین مجازی در دنیای متاورسی مانند دسنترالند و سندباکس وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به صورت توکن غیرمثلی نمایش داد. البته هر چیز دیجیتالی را می‌توان به NFT تبدیل کرد. مثلا، کدهای منبع ورلد واید وب که توسط سازنده آن یعنی آقای تیم بارنرز-لی (Tim Barners-Lee) به شکل ان اف تی به قیمت 5.4 میلیون دلار فروخته شد، از این دست است.

برای انتخاب فرمت و قالب، دست شما به‌عنوان یک سازنده باز است و به تم اثر هنری و تخیلات شما بستگی دارد. به ياد داشته باشيد كه پس از انتخاب نوع محتوا و فرمت، باید توکن‌تان را به یک فایل مناسب برای فروش در بازارچه مورد نظر تبدیل کنید. اکثر آیتم‌ها بیشتر به صورت PNG یا GIF ذخیره می‌شوند. متن‌ها نیز قالبا فرمت PDF دارند. موسیقی به صورت MP3 و فایل‌های ویدیویی در قالب MP4 نگهداری می‌شوند.

2. ساخت NFT

ارزش توکن غیرقابل تعویض شما بر اساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن تعریف می‌شود. البته موقعیت‌هایی هم وجود دارد که سازندگان مایل به تولید کپی‌هایی از ساخته‌هایشان هستند. مثلا، در هنگام فروش یک مجموعه کالکتیبل، شاید نسخه‌های مختلفی از آن را ارائه دهید که برخی از آن‌ها انحصاری‌تر از دیگر ورژن‌ها باشند. در این حالت، از آنجایی که این تعداد ثابت خواهد بود و پس از ساخت ان اف تی دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد، باید تعداد کپی‌های یکسان از NFTتان در بلاک چین را نیز مشخص کنید.

همانطور که گفتیم، فرآیند ساخت NFT مینت کردن یا مینتینگ (Minting) نام دارد. برخی از فناوری‌های حوزه ان اف تی، در هنگام تغییر مالک یک آیتم ارجاعی، اجازه دریافت مستمر کمیسیون به سازنده اصلی آن را می‌دهند. یعنی سازندگان در هنگام ساخت یک توکن ان اف تی قادر به تعیین یک کد وفاداری هستند تا فروش‌های متعاقب آیتم دیجیتال‌شان نوعی درآمد منفعل ایجاد کند. با محبوب شدن اثر هنری و افزایش ارزش آن، افراد قادر به کسب سود از آن هستند.

3. انتخاب بازارچه (مارکت‌پلیس) برای فروش و پرداخت کارمزد

پس از آماده شدن آیتم NFT، حالا نوبت به انتخاب بازارچه برای فروش آن می‌رسد. انتخاب یک پلتفرم مناسب بخش ضروری از فرآیند تولید ان اف تی‌هاست و به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع بلاک چین، استانداردها و فرمت‌های پشتیبانی‌شده، دسترسی و قیمت مینت کردن آن بستگی دارد.

اولین استاندارد برای نمایش یک توکن غیر قابل معاوضه در بلاک چین اتریوم، ERC-721 نام دارد. این استاندارد دارای ویژگی نیمه-تعویض‌پذیری است. برخلاف ERC721 که در آن شناساگر منحصربه‌فرد نماینده یک دارایی است، شناساگر استاندارد توکن ERC-1155 نماینده کل کلاس دارایی‌های قابل تعویض و تعداد قابل ارسال آن به دیگران است. محتویات یک ان اف تی بر اساس استاندارد ERC-998 بسته به توکن مورد نظر تمپلیت‌هایی هستند که می‌توانند هم دارایی تعویض‌پذیر و هم غیرقابل تعویض باشند.

اتریوم انحصار NFTها را در اختیار ندارد. با این وجود، اکثر پلتفرم‌های خرید و فروش مبتنی بر این شبکه هستند. دیگر مارکت‌پلیس‌های ان اف تی غیر اتریومی متعلق به اکوسیستم‌هایی نظیر کازموس (Cosmos)، پولکادات (Polkadot) یا بایننس اسمارت چین (BSC) هستند.

هر کدام از این بازارچه‌ها عملکرد، دستورالعمل و مزایا و معیاب متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. مثلا، ساخت ان اف تی در برخی از پلتفرم‌ها ارزان‌تر است و برخی دیگر از یک سری فرمت‌های خاص پشتیبانی نمی‌کنند. بعضی کاربردپسند و بعضی دیگر پیچیده هستند.

در حال حاضر مارکت‌پلیس‌های متعددی در فضای کریپتو وجود دارد. دو نوع کلی پلتفرم توکن غیر مثلی داریم: سرپرستی‌شده و غیر سرپرستی‌شده.

در مدل غیرسرپرستی‌شده شما برای آپلود NFT خود صرفا به ثبت نام و پرداخت کارمزد تراکنش برای مینت کردن آن روی بلاک چین نیاز دارید. یکی از این پلتفرم‌های غیرسرپرستی‌شده OpenSea است که امکان ساخت و ترید ان اف تی‌ها را فراهم کرده است. يکی دیگر از این نوع پلتفرم‌های محبوب، Rarible نام دارد. نحوه ساخت و صدور NFT در این بازارچه نیز بسیار شبیه به اوپن سی است.

اما بازارهای سرپرستی‌شده مانند SuperRare و Nifty Gateway، نسبت به انتخاب سازندگان خود حساس‌ترند. برای فعالیت در این نوع پلتفرم‌ها شما باید یک فرم درخواست حاوی معیارهای سخت‌گیرانه را ثبت کرده و مدت طولانی را در صف انتظار تایید کارشناسان بمانید.

نکته: دقت داشته باشید که خود ساخت توکن دیجیتال رایگان است. مثلا اگر با بازی بلاک چینی سندباکس آشنا باشید، می‌دانید که نرم افزاری به نام VoxEdit توسط تیم آن توسعه داده شده که امکان ساخت این نوع توکن‌ها را به صورت رایگان برای کاربران فراهم کرده است. شما بدون پرداخت هیچ‌گونه پولی در فضای این برنامه، آیتم دیجیتالی‌تان را می‌سازید.

اما در مرحله بعد، برای به اصطلاح مینت کردن و ثبت توکن ساخته‌شده در بلاک چین که نشان‌دهنده مالکیت آن باشد، باید یک تراکنش در شبکه (مانند اتریوم) انجام دهید. قطعا این تراکنش هم نیازمند پرداخت کارمزد است که به ماینرها یا اعتبارسنج‌های شبکه تعلق خواهد گرفت. البته ساخت توکن غیرمثلی در اوپن سی روی بلاک چین پالیگان به صورت رایگان و بدون پرداخت کارمزد گس انجام می‌شود.

4. ساخت کیف پول رمز ارزی

کیف پول ارز دیجیتال بخشی ضروری در هر سیستم بلاک چینی است. بر اساس اصول اولیه بلاک چین، کاربران برای دسترسی به پلتفرم‌های مختلف، امضای تراکنش‌ها و مدیریت موجودی، به یک والت مخصوص نیاز دارند. بنابراین، بازارچه‌های توکن غیر مثلی نیاز به ذخیره داده‌های حساب کاربر را از بین برده و باعث افزایش امنیت شده‌اند.

برنامه‌های موبایل و دسکتاپ و همچنین گزینه‌های سخت افزاری کیف پول ها در بازار در دسترس است. برای مینت کردن توکن در بلاک چین، کاربران باید فی و کارمزد گس (Gas Fee) ثبت سابقه آن را بپردازند. کارمزد گس هزینه‌ای است که کاربر برای جبران انرژی مورد نیاز جهت پردازش و اعتبارسنجی تراکنش در بلاک چین می‌پردازد. مقداری به نام گس لیمیت (Gas Limit) نیز وجود دارد که حداکثر گس قابل پرداخت توسط کاربر برای یک تراکنش را مشخص می‌کند.

حال برای خرید و فروش و ساخت ان اف تی، به یک کیف پول سازگار با بلاک چین مربوطه و پلتفرم مورد استفاده نیاز دارید. از آنجایی که اکثر توکن‌های غیرمثلی روی شبکه اتریوم قرار دارند، بهترین و راحت‌ترین گزینه استفاده از کیف پول متامسک است. البته این والت از دیگر شبکه‌ها نظیر پالیگان و بایننس اسمارت چین نیز پشتیبانی می‌کند.

5. پیروی از قوانین و دستورالعمل های پلتفرم ساخت و فروش NFT

هر بازارچه ان اف تی دستورالعمل‌های خاصی دارد که تمام سازندگان باید برای عرضه توکن‌ها از آن‌ها پیروی کنند.

اول از همه، برای تبدیل فایل به NFT، مارکت‌پلیس‌ها عموما از کاربر می‌خواهند که فایل‌شان را آپلود کرده و یک عنوان و توضیح مختصر برای آن مشخص کنند. در این مرحله، کاربران باید مدتی را به پر کردن جزئیات توکن غیر مثلی خود برای جذب هرچه بیشتر کلکسیونرها و افزایش شانس فروش ساخته‌های خود اختصاص دهند. پس از آپلود فایل دیجیتال، حالا باید مینت آن به صورت یک توکن واحد یا یک کلکسیون را انتخاب کنید.

دوم اينكه دو راه برای فروش توکن غیر قابل تعویض وجود دارد: قیمت ثابت یا مزایده. قیمت ثابت (Fixed Price) حالتی است که کاربران قیمت مورد نظرشان برای فروش ان اف تی را مشخص می‌کنند. این قیمت کاملا شفاف و مشخص است.

در روش دوم، دو نوع مزایده برای فروش NFT در بازارچه‌ها وجود دارد. اولین نوع، مزایده انگلیسی (English Auction) است که یک حالت حراج به صورت قیمت فزاینده است و بالاترین پیشنهاد برنده آن خواهد بود. همچنین نوعی از مزایده انگلیسی به‌نام مزایده زمان‌دار (Timed Auction) هم وجود دارد که در آن هر نفر قادر به پیشنهادگذاری در یک بازه زمانی مشخص است و پس از اتمام دوره، بالاترین پیشنهاد برنده رقابت خرید NFT خواهد شد.

نوع دوم حراج، مزایده هلندی (Dutch Auction) است که به حراج قیمت کاهنده نیز معروف است و در آن قیمت تا زمان پیدا شدن خریدار کاهش می‌یابد.

سپس، بسته به بازارچه انتخاب‌شده، باید یک قیمت اولیه برای توک خود مشخص کنید. در برخی از مارکت‌پلیس‌ها همچنین نیازمند تعیین یک درصد وفاداری هستید. درصد وفاداری مقداری است که کاربران از فروش‌های آتی NFT خود توسط دیگر کلکسیونرها دریافت می‌کنند. مشخص کردن این درصد خود نیازمند ایجاد تعادل است، چون تعیین درصد بالا با اینکه در هر فروش درآمد بیشتری برای شما ایجاد می‌کند، اما از طرفی یک عامل بازدارنده برای فروش‌های آتی توسط دیگر خریداران است چون باعث کاهش سود آن‌ها می‌شود.

6. تبلیغ ان اف تی

بعد از همه این مراحل، باید NFTتان را تبلیغ کنید. تبلیغ یک توکن به خصوصیات ان اف تی شما بستگی دارد. یکی از موثرترین تکنیک‌های تبلیغ، روابط عمومی است که به ایجاد یک شهرت مثبت در جامعه از طریق انتشار اطلاعات مطلوب درباره کلکسیون توکن غیرمثلی شما اطلاق می‌شود.

راه دیگر، تبلیغ آنلاین است که شامل انتشار اطلاعات مربوط به توکن در روزنامه‌ها و حضور در پادکست‌های کریپتویی و رسانه‌های اجتماعی است. اگر به دنبال جذب کلکسیونرهای بزرگ‌تر هستید، باید مخاطبان بیشتری را جذب کنید که در این صورت استفاده از رسانه‌های اجتماعی مهمترین ابزار است.

کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی مانند توییتر، تلگرام و دیسکورد به راحتی قادر به انتشار لینک NFT شما هستند. بنابراین، پرورش یک جامعه وفادار به‌خاطر نقش‌شان در حمایت، پخش اطلاعات و سرمایه گذاری و خرید توکن، عاملی حیاتی برای تبلیغ ان اف تی‌هاست.

آموزش نحوه و طریقه ساخت و فروش ان اف تی در OpenSea

همانطور که گفتیم، اوپن سی (OpenSea) یک پلتفرم غیرسرپرستی‌شده است که امکان مینت و ترید ان اف تی‌ها، مشاهده داده‌ها و بررسی آمار مربوط به آن را برای کاربران فراهم کرده است. این مارکت‌پلیس در سال 2017 راه‌اندازی شد و تقریبا تمام کلکسیون‌های هنری و تعداد عظیمی از آیتم‌های بازی‌های بلاک چینی را در خود دارد. در حال حاضر میلیون‌ها NFT در این بازارچه برای فروش عرضه شده است.

اتصال کیف پول متامسک به اوپن سی

همانطور که در بخش قبل گفتیم، اولین مرحله برای مینت و فروش ان اف تی، ساخت یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک و اتصال آن به مارکت‌پلیس مورد نظر است. برای این کار ابتدا وارد سایت اوپن سی به آدرس opensea.io شده و از نوار ابزار بالا، روی آیکن آدمک و سپس گزینه “Profile” کلیک کنید. در صفحه بازشده، باید از میان گزینه‌ها والت مورد نظر برای اتصال به این پلتفرم را انتخاب کنید. روی متامسک کلیک کنید.

پس از آن، چند مرتبه ارائه و تایید دسترسی اوپن سی برای استفاده از وجوه داخل متامسک از شما درخواست می‌شود. روی “Sign” کلیک کنید تا این مراحل تکمیل شود.

پس از تایید، شرایط و ضوابط کار با اوپن سی را تیک بزنید. در این مرحله، ساخت حساب و اتصال والت به OpenSea به پایان می‌رسد. حال برای مینت کردن ان اف تی ساخته ‌شده، ملزم به پرداخت کارمزد هستید. اگر هنوز ارزی مانند اتر در والت‌تان ندارید، می‌توانید برای خرید اتریوم از وب سایت ما روی گزینه “Add Funds” در کیف پول‌تان کلیک کنید.

آموزش ساخت کلکسیون NFT در اوپن سی

اکنون که والت شما برای پردازش تراکنش روی بلاک چین اتریوم آماده است، زمان ساخت اولین کلکسیون ان اف تی فرا رسیده است. برای این کار وارد پروفایل‌تان شده و “My Collection” و سپس “Create a collection” را انتخاب کنید. کلکسیون شما حاوی لوگو، تصویر شاخص و بنر خواهد بود.

در زیر، قسمت‌های مختلفی مانند URL کلکسیون توکن غیر مثلی، توضیحات، دسته‌بندی و لینک وبسایت و رسانه‌های اجتماعی‌تان را مشاهده می‌کنید که نیازمند پر شدن است. این قسمت‌ها اطلاعات مربوط به توکن شما هستند که به دیگران نشان داده خواهند شد.

قسمت بعدی، اطلاعات مربوط به درصد وفاداری در تب “Creator Earnings” است که در بخش قبل به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم. در OpenSea می‌توانید تا 10 درصد این مقدار را تعیین کنید.

علاوه بر این، آیتم‌های جدید روی بلاک چین دلخواه شما ذخیره خواهند شد. دو بلاک چین اتریوم و پالیگان در اوپن سی پشتیبانی شده است. پالی گان یک زنجیره جانبی لایه دوم است که از شبکه‌های لایه اول مانند اتریوم جداگانه عمل می‌کند و دارای کارمزد کمتری است. در تب “Blockchain” قادر به انتخاب هر کدام از این شبکه‌ها هستید. (البته همانطور که گفتیم، ساخت ان اف تی روی پالیگان بدون پرداخت کارمزد و به صورت رایگان انجام می‌شود).

در مرحله بعد، باید توکن پرداختی برای خرید و فروش ان اف تی ها را مشخص کنید. در نهایت روی “Create” کلیک کنید تا کلکسیون شما ساخته شود.

مینت ان اف تی در OpenSea

تا اینجا شما کلکسیون توکن غیرقابل معاوضه‌تان را ساختید. اکنون نوبت به مینت و ثبت مالکیت آن در بلاک چین می‌رسد. این فرآیند بسیار ساده است و نیازی به دانش فنی خاصی برای آن ندارید:

  1. وارد کلکسیون خود شده و روی “Add Item” در گوشه راست بالای صفحه کلیک کنید.
  2. آیتم دیجیتالی از جمله تصویر، صدا، ویدیو یا مدل 3بعدی‌تان را آپولد کنید.
  3. جزئیات مربوطه نظیر نام و توضیحات را وارد کنید. (دقت داشته باشید که این توضیحات صرفا متادیتاهای مربوط به توکن شما هستند و کاربرد آنچنان خاصی ندارند، بلکه مرحله مهم برای فروش یک ان اف تی و جذب خریدار، تبلیغ درست آن است).
  4. سپس کلکسیون مورد نظر برای نمایش ان اف تی در آن را انتخاب کنید. در این مثال، همان کلکسیون ساخته‌شده در مرحله قبل را انتخاب می‌کنیم. حال جزئیات مربوط به توکن مانند چشم‌ها، رنگ، نماد، نام هنرمند و موارد دیگر را در بخش “Properties” وارد کنید.
  5. در بخش بعد یعنی “Levels”، باید سطح NFTتان را انتخاب کنید. مثلا لول قدرت یا سرعت توکن شما 5/10 است.
  6. حالا یک سری آمار را باید در بخش “Stat” وارد کنید.
  7. بخش “Unlockable Content” برای پنهان کردن یک سری از اطلاعات خاص یا حساس مربوط به توکن است. مثلا اگر فردی NFT شما را در یک قرعه‌کشی برنده شد، اطلاعات وی نمایش داده نشود.
  8. در نهایت، در بخش “Supply” و “Blockchain” باید عرضه که تعیین‌کننده تعداد کپی‌های قابل مینت شدن از ان اف تی شما هستند و شبکه مورد نظر را مشخص کنید.
  9. روی “Create” کلیک کنید تا آیتم شما به صورت یک توکن NFT در کلکسیون مربوطه نمایش داده شود.

دقت داشته باشید كه اوپن سی 2.5 درصد از هر تراکنش را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

فروش ان اف تی در اوپن سی

همانند قبل، روی پروفایل‌تان در صفحه اصلی OpenSea کلیک کرده و NFT مورد نظر برای فروش را انتخاب کنید. حال روی گزینه “Sell” در گوشه راست بالای صفحه کلیک کنید.

سپس به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که امکان تعیین قیمت و نوع فروش وجود دارد. همانطور که در بخش قبل گفتیم، فروش به صورت Fixed Price بر اساس قیمت ثابت انجام می‌شود. مثلا در تصویر زیر، قیمت ثابت ان اف تی را 1 اتر تعیین کرده‌ایم.

همچنین گزینه Timed Auctionیا مزایده زمان‌دار نیز در دسترس است. این مدت را می‌توان یا به صورت 1 روزه، 3 روزه و 1 هفته‌ای، یا با استفاده از تقویم به صورت دستی تعیین کرد.

در آخر، می‌توانید توکن‌تان را برای یک خریدار خاص رزرو کنید. برای این کار، آدرس وی را در قسمت “Reserve for a specific buyer” وارد نمایید.

در نهایت، تراکنش مربوطه را باید در کیف پول متامسک تایید کنید.

جمع‌بندی

خرید و فروش ان اف تی در بازارهایی مانند اوپن سی به یک روش درآمدزا برای کاربران تبدیل شده است. ساخت و مینت کردن NFT در بلاک چین بسیار ساده است و طی تنها چند دقیقه انجام می‌شود. پیش از انتخاب مارکت‌پلیس برای ترید توکن های غیر مثلی، ابتدا باید با ویژگی‌های آن مانند کارمزد، دستورالعمل‌ها و قوانین آشنا شوید.

آموزش ساخت رایگان توکن NFT + نحوه خرید و فروش NFT

مقدمه

توکن‌ های غیر قابل تعویض (NFT) به یکی از داغ‌ترین ترندهای صنعت کریپتو در سال ۲۰۲۱ میلادی تبدیل شده‌اند، به طوری‌که فروش این نوع توکن‌ها از سال ۲۰۲۰ تاکنون رشد چشمگیری را تجربه کرده و از ۲۵۰ میلیون دلار به بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار در نیمه اول سال جاری میلادی رسیده است. در این مقاله، آموزش ساخت رایگان توکن NFT یا توکن غیر قابل تعویض و همچنین نحوه خرید و فروش این دارایی‌های دیجیتال محبوب را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

توکن غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

توکن ‌های غیر قابل تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی منحصربه‌فردی هستند که از اوایل سال ۲۰۱۲ هنگامی که مفهوم کوین‌های رنگی (Colored Coins) بیت کوین برای اولین بار مطرح شد، وجود داشته‌اند. این کوین‌های رنگی که با اطلاعات مشخصی علامت‌گذاری یا رنگ‌آمیزی شده و به دارایی‌های جهان واقعی مرتبط بودند، در بیشتر موارد برای ایجاد و معامله آثار هنری مانند کارت‌های دیجیتال پپه قورباغه (Rare Pepe) در پلتفرم کانترپارتی (Counterparty) -پلتفرمی برای ایجاد برنامه‌های مالی همتابه‌همتا در بلاکچین بیت کوین- استفاده می‌شدند.

این تصاویر قورباغه کارتونی که از یک میم اینترنتی وایرال‌شده اقتباس شده بودند، اولین نمونه‌های آثار هنری دیجیتال و منحصربه‌فرد بودند که به توکن‌های رمزارزی گره خوردند. این کلکسیون راه را برای ایده‌پردازی و ایجاد استانداردهای توکن‌های غیر قابل تعویض جدید هموار کرد.

از توکن‌های غیر قابل تعویض می‌توان برای نمایش تقریباً هر نوع کالای واقعی یا ناملموس استفاده کرد؛ از جمله: آثار هنری، آیتم‌های مجازی در بازی‌های ویدئویی، موسیقی، کالاهای کلکسیونی، دارایی‌های توکنیزه‌شده دنیای واقعی از املاک و خودروها گرفته تا اسب‌های مسابقه و کفش‌های کتانی طراحان معروف، زمین مجازی و ویدئوهایی از لحظات شاخص ورزشی.

نحوه ساخت توکن‌ NFT

ایجاد و ساخت توکن‌ NFT یا توکن ‌های غیرقابل تعویض آثار هنری، چه به صورت GIF و چه به صورت یک تصویر، فرآیند نسبتاً ساده‌ای است و به دانش گسترده‌ای از صنعت ارزهای دیجیتال نیازی ندارد.

قبل از شروع، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید توکن غیر قابل تعویض خود را روی کدام شبکه بلاکچینی صادر کنید. در حال حاضر، اتریوم شبکه بلاکچینی پیشرو در زمینه انتشار توکن‌های NFT است. با این حال، طیف وسیعی از شبکه‌های بلاکچینی دیگر نیز به طور فزاینده‌ای در حال کسب محبوبیت در این حوزه هستند، از جمله شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain)، فلو (Flow) متعلق به شرکت دپر لبز (Dapper Labs)، ترون (Tron)، ایاس (EOS)، پولکادات (Polkadot)، تزوس (Tezos)، کازماس (Cosmos) و وکس (WAX).

هر کدام از این شبکه‌های بلاکچینی استاندارد توکن NFT، خدمات کیف پول و بازارهای خرید و فروش خاص خود را دارند. به عنوان مثال، اگر توکن غیر قابل تعویض خود را روی شبکه هوشمند بایننس ایجاد کنید، تنها می‌توانید آن را در پلتفرم‌هایی که توسط شبکه هوشمند بایننس پشتیبانی می‌شوند، به فروش برسانید. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید این توکن را در VIV3، یک بازار مبتنی بر بلاکچین فلو یا اوپن‌سی (OpenSea)، یک بازار NFT در شبکه اتریوم، بفروشید.

از آنجایی که اتریوم بزرگ‌ترین اکوسیستم NFT را دارد، در این مقاله به آموزش ساخت آثار هنری، موسیقی یا ویدئوی NFT در این شبکه بلاکچینی می‌پردازیم. برای ساخت توکن NFT یا توکن غیر قابل تعویض در بلاکچین اتریوم به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کیف پول اتریوم که از ERC-721 (استاندارد توکن NFT مبتنی بر اتریوم) پشتیبانی کند، مانند متامسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet) یا کوین بیس والت (Coinbase Wallet).
  • حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دلار اتریوم (ETH).

پس از آنکه این موارد را آماده کردید، به بازاری برای صدور و معامله توکن غیر قابل تعویض خود نیاز خواهید داشت. پلتفرم‌های زیادی با محوریت NFT وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند کیف پول خود را به آنها متصل کنید و تصویر یا فایل انتخابی را که می‌خواهید به NFT تبدیل شوند، بارگذاری نمایید.

بازارهای اصلی توکن‌های NFT در شبکه اتریوم عبارتند از: اوپن‌سی (OpenSea)، راریبل (Rarible) و مین تیبل (Mintable).

این بازارها امکان ایجاد و ساختن توکن ‌های غیر قابل تعویض را برای کاربران فراهم می‌کنند، اما ابتدا باید در آنها ثبت‌نام کنید تا نام شما به عنوان یک هنرمند در این پلتفرم‌ها لیست شود.

نحوه ساخت توکن‌‌ غیر قابل تعویض در بازار OpenSea

در این بخش، نحوه ساخت توکن‌ غیر قابل تعویض را در OpenSea، بزرگ‌ترین بازار NFT مبتنی بر اتریوم، به صورت گام به گام آموزش می‌دهیم.

با کلیک روی گزینه Create (ایجاد) در گوشه سمت راست بالا، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که از شما می‌خواهد کیف پول مبتنی بر اتریوم خود را متصل کنید. پس از وارد کردن رمز عبور کیف پول خود، کیف پول شما به طور خودکار به بازار متصل می‌شود. برای اثبات اینکه این آدرس کیف پول متعلق به شما است، ممکن است مجبور شوید پیامی را به صورت دیجیتالی در کیف پول اتریوم خود امضا کنید. امضای دیجیتالی این پیام هزینه‌ای ندارد و فقط اثبات می‌کند که شما مالک این کیف پول هستید.

در مرحله بعدی، باید در تب Create (ایجاد)، گزینه My collections (کلکسیون‌های من) را انتخاب کنید. در این بخش، باید همانند شکل زیر روی دکمه آبی Create (ایجاد) کلیک کنید.

در این مرحله، پنجره‎ای ظاهر می‎شود که از طریق آن می‌توانید آثار هنری خود را بارگذاری کنید، یک نام برای آن بگذارید و توضیحات لازم را اضافه نمایید.

در واقع، در این بخش، شما فولدری را ایجاد می‎کنید تا NFT های ایجادشده وارد آن شوند.

در این مرحله، می‌توانید تصویری را به کلکسیون خود اختصاص دهید (آبی). پس از آن، با کلیک روی نماد مداد در گوشه سمت راست بالا، یک تصویر بنر را به صفحه خود اضافه کنید (قرمز).

در نهایت، صفحه شما باید شبیه به تصویر زیر باشد.

اکنون، شما می‌توانید اولین توکن غیر قابل تعویض خود را ایجاد کنید. روی گزینه Add New Item (اضافه کردن آیتم جدید) کلیک کنید و پیام دیگری را با استفاده از کیف پول خود امضا نمایید.

در این مرحله، پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن می‎توانید تصویر، صدا، GIF یا مدل سه بعدی توکن NFT خود را بارگذاری کنید.

در اوپن‌سی و بسیاری از بازارهای دیگر، شما می‌توانید ویژگی‌های خاصی را نیز برای افزایش منحصربه‌فرد بودن توکن NFT خود در نظر بگیرید. علاوه بر این، سازندگان توکن‌های غیر قابل تعویض این امکان را نیز دارند که محتوای خاصی را که تنها توسط خریدار قابل‌مشاهده است، درج کنند. این محتوا می‎تواند هر چیزی باشد، از گذرواژه‌‌ها تا دسترسی به خدمات خاص گرفته تا کدهای تخفیف و اطلاعات تماس.

پس از اتمام کار، روی گزینه «ایجاد» در قسمت پایین کلیک کنید و پیام دیگری را در کیف پول خود امضا نمایید تا ایجاد و ساخت توکن NFT شما تأیید شود. سپس، آثار هنری توکنیزه‌ شده در کلکسیون شما ظاهر خواهند شد.

هزینه ساخت توکن NFT چقدر است؟

ایجاد و ساخت توکن NFT یا توکن‌ غیر قابل تعویض در بازار اوپن‌سی هیچ هزینه‌ای ندارد، اما برخی از پلتفرم‌ها برای این منظور کارمزد دریافت می‌کنند. در پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم، این کارمزد تحت عنوان گس شناخته می‌شود؛ یعنی مقدار اتریوم مورد نیاز برای انجام یک عملیات خاص در بلاکچین. کارمزد گس بسته به شلوغی شبکه اتریوم متفاوت است. هرچه تعداد افرادی که در یک زمان معین در شبکه فعالیت داشته باشند بیشتر باشد، کارمزد گس بیشتر است و برعکس.

متوسط کارمزد گس اتریوم در تعطیلات آخر هفته که افراد کمتری در حال انجام تراکنش در شبکه هستند، به طور قابل‌توجهی کمتر است. همچنین، اگر چندین توکن NFT را برای فروش بگذارید، این امر نیز می‌تواند به کاهش کارمزدها کمک کند.

نحوه فروش توکن‌ NFT

برای فروش توکن ‌های NFT خود در بازار، باید آنها را در کلکسیون خود قرار دهید، روی آنها کلیک کنید و گزینه Sell (فروش) را انتخاب نمایید. با کلیک بر این گزینه، شما به صفحه قیمت‎گذاری هدایت می‌شوید که در آن می‌توانید شرایط و قیمت فروش را تعیین کنید.

اتریوم و سایر توکن‌های ERC-20 رایج‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که شما می‌توانید NFTهای خود را به ازای آنها بفروشید. با این حال، برخی از پلتفرم‌ها فقط از ارز دیجیتال اختصاصی بلاکچین خود پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، VIV3، یک بازار مبتنی بر بلاکچین فلو، تنها توکن FLOW را می‌پذیرد.

با کلیک روی گزینه Edit (ویرایش) در کنار تصویر کلکسیون خود در اوپن‌سی، امضای پیام مورد نظر با استفاده از کیف پول خود و رفتن به پایین صفحه، می‌توانید حق امتیاز توکن‌های خود را نیز تعیین کنید و انتخاب کنید که می‌خواهید کدام توکن ERC-20 را در ازای فروش توکن NFT خود دریافت کنید.

همچنین، داشتن حق امتیاز این امکان را برای سازندگان توکن‌های NFT فراهم می‌کند تا پس از هر بار فروش دارایی آنها به شخص جدید، حق کمیسیون دریافت کنند. این قابلیت به طور خودکار و به لطف قراردادهای هوشمند، جریان درآمد منفعل و مادام‌العمری را برای هنرمندان و سایر تولیدکنندگان محتوا ایجاد می‌کند.

در نهایت، در نظر داشته باشید که برخی از بازارها برای لیست کردن توکن‌های NFT جهت فروش نیز کارمزد دریافت می‌کنند.

نحوه خرید توکن NFT

قبل از خرید توکن NFT باید چهار نکته را در نظر بگیرید:

  1. از کدام بازار قصد دارید توکن‌ NFT بخرید؟
  2. برای اتصال به پلتفرم و خرید توکن NFT چه کیف پولی را باید دانلود کنید؟
  3. برای تکمیل فروش، به کدام ارز دیجیتال در کیف پول خود نیاز دارید؟
  4. آیا NFTهایی که می‌خواهید بخرید، در یک زمان خاص و از طریق یک پک دراپ (Pack drop) یا آرت دراپ (Art drop) به فروش می‌رسند؟

همان‌طور که گفته شد، برخی از توکن‌های غیر قابل تعویض تنها در پلتفرم‌های خاصی در دسترس هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید پک‌های NBA Top Shot را خریداری کنید، باید یک حساب کاربری در NBA Top Shot باز کنید، یک کیف پول دپر (Dapper) بسازید و درون آن استیبل کوین USDC یا ارزهای فیات پشتیبانی‌شده را واریز کنید. همچنین باید منتظر بمانید تا یک پک دراپ اعلام شود و سپس، شانس خود را برای خرید آنها امتحان کنید.

این روزها، پک دراپ‌ها و آرت دراپ‌ها روشی رایج برای فروش توکن‌ های NFT کمیاب به خریداران مشتاق به شمار می‌روند. در این دراپ‌ها معمولاً از کاربران خواسته می‌شود که از قبل ثبت ‌نام کنند و حساب‌های خود را شارژ نمایند تا به هنگام اجرای دراپ، فرصت خرید NFT ها را از دست ندهند. پک دراپ‌ها و آرت دراپ‌ها می‌توانند در عرض چند ثانیه به پایان برسند؛ بنابراین باید همه چیز را از قبل آماده کنید.

توکن‌های غیر قابل تعویض را از کجا خریداری کنیم؟

برای معامله‌گران رمزارزی که به خرید توکن ‌های NFT علاقه دارند، در اینجا لیستی از محبوب‌ترین بازارهای NFT در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است:

اوپن سی (OpenSea)، راریبل (Rarible)، سوپر رِر (SuperRare)، نیفتی گیت‌وی (Nifty Gateway)، فاندیشن (Foundation)، اکسی مارکت‌پلیس (Axie Marketplace)، بیکری سواپ (BakerySwap)، ان‌اف‌تی شوروم (NFT ShowRoom) و VIV3.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روش ایجاد و ساخت رایگان توکن NFT یا توکن غیر قابل تعویض و همچنین نحوه خرید و فروش آنها پرداختیم.

شوق و هیجان دنیای NFTها هنوز به پایان نرسیده و این روزها دوباره در حال اوج گرفتن است. برندهای بزرگ و افراد مشهور زیادی، قراردادهایی را برای عرضه مجموعه توکن‌های NFT خود امضا کرده‌اند.

ماسون نیستروم (Mason Nystrom)، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی مساری (Messari) پیش‌بینی می‌کند که ارزش بازار NFTها تا پایان سال ۲۰۲۱، به صورت قابل‌توجهی افزایش یابد؛ چون هنرمندان و برندهای بزرگ بیشتری جهت ساخت توکن‌های منحصربه‌‌فرد خود وارد این حوزه می‌شوند. با توجه به افزایش رقابت میان شبکه‌های بلاکچینی برای ارائه خدمات بهتر برای NFTها و وجود گستره وسیعی از پلتفرم‌ها برای انتخاب، به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای ورود به این فضا باشد.

منبع:

https://www.arzido.com/nft/

https://www.arzido.com/

دکمه بازگشت به بالا