مکمل گلوتامین چه تاثیری دارد؟

گلوتامین نامی آشنا و محبوب در بدنسازی است. بسیاری از بدنسازان به سراغ این مکمل می روند و عضلات خود را حفظ می کنند. اما پزشکان این گلوتامین را نه تنها برای شکل گیری فیزیکی، بلکه برای درمان برخی بیماری ها نیز توصیه می کنند.

در این مقاله ویتامین به فواید، کاربرد، بهترین دوز و عوارض مصرف گلوتامین برای همه افراد به خصوص ورزشکاران می پردازیم.
برای خرید پودر گلوتامین یونیورسال نوتریشن و خرید مکمل با ما تماس بگیرید.

گلوتامین چیست؟

این مکمل یکی از مهم ترین اسیدهای آمینه است که کاربردهای زیادی در بدن دارد. شاید باور نکنید که حدود 61 درصد از عضلات مهم بدن را تشکیل می دهد. نشانه ای از وجود این اسید آمینه در بدن خود بدهید. آیا دقت کرده اید که بعد از تمرینات حرفه ای و فشرده چقدر قدرت و استقامت بدنتان کاهش می یابد؟ این به دلیل کاهش منابع گلوتامین در عضلات شما است.

گلوتامین با فرمول شیمیایی C5H10N2O3 یکی از 20 اسید آمینه طبیعی مورد نیاز برای دریافت پروتئین روزانه است. از سوی دیگر، نیاز بدن به این اسید آمینه نیز بسیار زیاد است، زیرا 30 تا 35 درصد آمینو اسید نیتروژن خون را تشکیل می دهد و بنابراین باید به مقدار زیاد دریافت شود.

استفاده از گلوتامین

مهمترین کاربرد آن برای جلوگیری از تحلیل عضلانی یا کاتابولیسم است، اما به طور کلی این مکمل در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به شما کمک می کند:

ماهیچه های کوچک و بزرگ

خستگی و حالت تهوع

تاخیر در بهبود زخم

ضعف سیستم ایمنی بدن شما

ریکاوری آهسته بعد از ورزش

میل به نوشیدن قند و الکل

البته این مواد بخشی از مزایای این مکمل هستند. مصرف آن برای سلامت روده ها و دستگاه گوارش ما معجزه می کند و از طرفی ما را آرام می کند.

استفاده از این مکمل به این موارد محدود نمی شود و برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز کاربرد دارد. افراد مبتلا به سرطان و HIV نیز می توانند از این مکمل برای تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از کاهش وزن در طول بیماری و کاهش درد و حالت تهوع استفاده کنند.
فواید گلوتامین در بدنسازی

اگر بخواهیم به برخی از ویژگی ها و فواید مکمل گلوتامین اشاره کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. بهبود سلامت گوارش

مشکل گوارشی شما هر چه باشد، از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گرفته تا کولیت اولسراتیو (التهاب روده)، گلوتامین اینجا به شما کمک می کند.

یکی از قسمت های مورد نیاز بدن برای دریافت این اسید آمینه کلیه ها هستند که تاثیر زیادی بر سلامت دستگاه گوارش شما دارد. در نتیجه با مصرف منظم این مکمل می توانید سلامت روده و کلیه را تضمین کنید.

2. بهبود سریعتر زخم

اگر از بیماری‌های پوستی خود ایمنی مانند پسوریازیس رنج می‌برید یا زخم‌های شما به کندی بهبود می‌یابند. مصرف این مکمل یک راه حل عالی برای رهایی از مشکلات پوستی و حتی آرتروز است.

3. سلامت مغز را ارتقا می دهد

گلوتامین نقش مهم و مهمی در سلامت مغز دارد، اما چرا؟! کافی است کوچکترین کمبود یا اختلالی بین عرضه و تقاضای این اسید آمینه در بدن شما باعث بروز مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات دوقطبی، اسکیزوفرنی یا حتی سندرم ری شود. همچنین روند پیری شما را کند می کند، اما کافی است بدن شما از کمبود آن رنج ببرد. در این صورت اتصالات عصبی بدن شما با مشکل مواجه می شود و مشکلات به مغز می رسد.

4. خواص گلوتامین در بدنسازی باعث افزایش عضله سازی و جلوگیری از سوختگی عضلات می شود

آیا از تاثیر گلوتامین بر عضله سازی می دانید؟ بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از گلوتامین نه تنها به عضله سازی بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند، بلکه عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد، متابولیسم را افزایش می‌دهد و به بدن شما کمک می‌کند تا پس از ورزش سریع‌تر بهبود یابد.

در طول تمرینات سخت و قدرتی، نیاز بدن شما به این اسید آمینه افزایش می یابد و حتما باید میزان مصرف آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. زیرا پس از چنین تمرینات عضله سازی، میزان گلوتامین در بدن شما حدود 50 درصد کاهش می یابد. یعنی دچار سوختگی عضلانی خواهید شد و با مصرف این مکمل می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

5. چربی سوزی

طبق تحقیقات، پس از مصرف این مکمل، سطح HGH یا هورمون رشد آنها حدود 40٪ افزایش می یابد. یعنی با مصرف این مکمل قبل و بعد از ورزش می توانید متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و چربی بیشتری بسوزانید.

به همین دلیل افرادی که می خواهند عضله خود را از دست بدهند، مصرف آمینو اسیدها را دریافت می کنند، زیرا استفاده از آن از یک سو به چربی سوزی بیشتر و از سوی دیگر باعث افزایش سرعت و میزان عضله سازی در بدن آنها می شود. بدن

دکمه بازگشت به بالا