عملکرد پمپ سانتریفیوژ

پمپ سانتریفیوژ  از انرژی برای حرکت آب استفاده می کنند و به همین دلیل به آنها پمپ های گریز از مرکز می گویند. در این پمپ ها ابتدا آب وارد قسمت جلویی کمپرسور می شود و با چرخش پمپ به خروجی و سپس به خروجی پمپ منتقل می شود. نیروی محرکه پروانه توسط پمپ و موتور تامین می شود. اتصال پمپ و موتور می تواند مستقیم (مونوبلوک) یا غیر مستقیم (مشترک) باشد. پمپ های گریز از مرکز عمدتاً در کاربردهای ساختمانی، صنعتی و کشاورزی استفاده می شوند. از این پمپ ها می توان برای انتقال و انتقال آب گرم یا روغن استفاده کرد.

پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند؟

مکانیسم کار پمپ گریز از مرکز به این صورت است که یک یا چند پروانه سیال را از ورودی پمپ گرفته و با فشار بالا و سرعت بالا به خروجی منتقل می کنند. برای درک بهتر، مسیر حرکت سیال در نمودار روبرو نشان داده شده است. همانطور که می بینید، مایع ابتدا توسط پروانه از طریق ورودی (مکش) مکیده شده، از چشم ها عبور کرده و در فضای خالی بین پره ها رسوب می کند. با چرخش پروانه، سیال توسط پره ها به داخل محفظه مارپیچی (محفظه مارپیچی) پرتاب شده و با فشار زیاد و سرعت بالا به سمت خروجی هدایت می شود.

پمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند؟

قطعات پمپ گریز از مرکز

پروانه: پروانه از طریق گردش خود باعث افزایش انرژی جنبشی سیال می شود و با توجه به نوع کاربرد پمپ در انواع مختلفی طراحی و ساخته می شود. پروانه مهمترین عامل در تعیین عملکرد پمپ گریز از مرکز است. با طراحی مناسب پروانه، جریان بهینه می شود که باعث کاهش تلاطم و افزایش راندمان پمپ می شود.

پوشش: قیف خمیده ای است که با نزدیک شدن به قسمت تخلیه، مساحت آن افزایش می یابد. ملخ در این قسمت تعبیه شده است که با چرخش خود مایع را با فشار به دیواره های محفظه پرتاب می کند. در نهایت، شیلنگ برای هدایت مایع به خروجی پمپ مورد نیاز است.

شفت یا روتور (Oskai/Rotor): شفت جزء دوار با سطح مقطع دایره ای است که جزء مهمی از الکتروپمپ محسوب می شود. این قسمت وظیفه انتقال گشتاور از موتور به پروانه را بر عهده دارد. شفت ها با توجه به نوع کارشان در مواد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. محور معمولاً از فولاد ساخته می شود.

اجزای یک پمپ گریز از مرکز

بلبرینگ: یاتاقان ها محور را نگه می دارند و وظیفه نگه داشتن شفت را در جهت صحیح در برابر بارهای محوری و شعاعی بر عهده دارند. یاتاقان هایی که در برابر بارهای عمودی محافظت می کنند، یاتاقان های کروی و یاتاقان هایی که در برابر بارهای شعاعی محافظت می کنند، یاتاقان های شعاعی نامیده می شوند.

بسته شدن شفت: احتمال نشتی سیال در قسمتی از پمپ که شفت از محفظه عبور می کند وجود دارد. بنابراین باید پارچه ای برای جلوگیری از نشت مایع از پمپ وجود داشته باشد. برای این منظور در پمپ گریز از مرکز از قطعه ای به نام سیل مکانیکی استفاده می شود. نمونه ای از آب بند مکانیکی را در عکس زیر مشاهده می کنید.

انواع پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز انواع مختلفی دارند که می توان آنها را به روش های مختلف طبقه بندی کرد: واردات دستگاه

انواع پمپ های گریز از مرکز بر اساس نوع خودرو

پمپ های سانتریفیوژ را می توان بر حسب نوع پروانه به انواع پروانه بسته، پروانه نیمه باز و پروانه باز تقسیم کرد که در زیر به اختصار توضیح می دهیم:

ملخ بسته: در این مدل، تیغه پروانه بین دو دیسک قرار گرفته و سیال از کانالی بین این دو دیسک عبور می کند. این نوع پروانه برای جابجایی مایعات مناسب است

ملخ نیمه باز: اجزای این نوع ملخ از یک طرف آزاد و از طرف دیگر به دیسک دوار متصل می شوند. این مجموعه پروانه برای جابجایی آب با درصد مواد جامد کم (مانند فاضلاب تصفیه شده) مناسب است.

پنکه باز: در این نوع پنکه برخلاف دو مدل قبلی، پره های دو طرف آن آزاد بوده و هیچ تکیه گاهی ندارند. این مدل برای انتقال مایعات حاوی مواد جامد مانند فاضلاب شهری و صنعتی مناسب است. پروانه های مورد استفاده در پمپ های گل معمولاً از همین نوع هستند.

انواع پمپ های گریز از مرکز بر اساس تعداد پایه

پمپ های گریز از مرکز می توانند تک مرحله ای (تک پروانه) یا چند مرحله ای (چند پروانه) باشند. پمپ های چند مرحله ای که به پمپ های کف نیز معروف هستند از یک شفت و یک سری پروانه و دیفیوزر تشکیل شده اند. سرعت و فشار مایع با ورود به هر مرحله افزایش می یابد و سپس به مرحله بعدی هدایت می شود و پس از خروج از آخرین مرحله به درگاه خروجی ارسال می شود. پمپ های چند مرحله ای را می توان در انواع کاربردهای فشار بالا مورد استفاده قرار داد. در تصویر زیر نمونه ای از پمپ گریز از مرکز تک پروانه و چند پروانه را مشاهده می کنید.

نوع پمپ گریز از مرکز بر اساس منطقه عملیاتی

پمپ های گریز از مرکز را نیز می توان بر اساس آنها طبقه بندی کرد به عنوان مثال از پمپ های سانتریفیوژ شناور و شناور برای استخراج سیالات از چاه ها استفاده می شود. یا مثلاً پمپ های گریز از مرکز روغن داغ که برای گردش روغن با دمای بالا طراحی شده اند.

مزایای پمپ های گریز از مرکز

اکثر پمپ های گریز از مرکز به صورت خودکششی هستند و می توانند مایع را از عمق 7 تا 8 متری پمپاژ کنند همچنین این پمپ ها قابلیت جابجایی حجم زیادی از مایعات را دارند. اما به یاد داشته باشید که انواع پمپ های گریز از مرکز در عملکرد آنها متفاوت است.

طراحی پمپ های گریز از مرکز نسبت به پمپ های چرخشی با جابجایی مثبت آسان تر است. به همین دلیل معمولاً این پمپ ها ارزانتر از دو مدل ذکر شده هستند.

پمپ های گریز از مرکز به طور کلی طراحی ساده ای دارند و حجم کمی دارند. بنابراین فضای نسبتا کمی را اشغال می کند.

پمپ های گریز از مرکز در مقایسه با پمپ های جابجایی مثبت، سایش کمتر و عمر طولانی تری دارند. آنها در هنگام کار نسبت به پمپ های جابجایی مثبت صدای کمتری تولید می کنند.

طراحی پمپ های گریز از مرکز به گونه ای است که تمامی قطعات به راحتی قابل دسترسی هستند. بنابراین مراقبت از آنها آسان است.

پمپ های گریز از مرکز بسیار پرکاربرد و پرکاربرد هستند و به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد دارند. برای خرید قطعات صنعتی با الکتنو تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا