یادگیری کودکان اوتیسم

انتخاب بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم برای والدین گاهی می‌تواند سخت و چالش برانگیز باشد. به طور کلی آموزش به کودکان و یادگیری آن‌ها تجربه لذت بخشی برای مادر و پدر و خود کودک است، اما این لذت در آموزش کودکان اوتیسم به نحوه دیگری خود را بروز می‌دهد. ترکیبی از لذت و شوق به همراه چالش‌های جدید و در نهایت غرور و افتخار به کودکی که توانسته از پس این سختی‌ها بربیاید. با این حال این مسیر پر پیچ و خم و پر از چالش می‌تواند آسان‌تر طی شود، به همین دلیل نیز در این مطلب می‌خواهیم در مورد آموزش مهارت به کودکان دارای اختلال اوتیسم صحبت کنیم.

ارتباطات اجتماعی برای کودکان اوتیسم | آموزش کودک اوتیسم - کلینیک رویا

مهم‌ترین چیزی که باید در مورد آموزش به کودکان اوتیستیک بدانید این است که آن‌ها در واقع یکسان نیستند. این موضوع می‌تواند برای معلمان و مربیانی که به دنبال یک استراتژی خاص برای کار روی تمام کودکان یک مرکز اوتیسم هستند، خبر بدی باشد! اما اینکه چه روشی بهتر عمل می‌کند به نیازها و شخصیت هر کودک دارای علائم اوتیسم بستگی دارد.لباس نظامی چریکی از نمونه لباس‌های بسیار پرطرفدار در فروشگاه ما است.

در نهایت یک معلم یا مراقب باید یاد بگیرد که چگونه این تفاوت‌ها را شناسایی کرده و یک رویکرد مناسب برای این کودکان ارائه دهد! این مطلب بهترین روش‌ها را برای طی کردن این مسیر به شما نشان می‌دهد، از آموزش مهارت و کاردرمانی گرفته تا آموزش الفبا به کودکان اوتیسم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

برای شروع آموزش به کودکان اوتیسم، ابتدا باید درک کنید که این اختلال یک ناتوانی یادگیری و یا ذهنی نیست. بنابراین این کودکان می‌توانند به خوبی آموزش ببینند، البته اگر از راه و روش درستی برای آموزش مهارت و توانبخشی به آن‌ها استفاده شود. بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم آشنا شویم.

از یک برنامه منظم و روتین پیروی کنید

اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به تغییرات ناگهانی در برنامه روتین خود حساس هستند و در موقعیت‌های معمولی و همیشگی یادگیری بهتری خواهند داشت. بنابراین، در صورت امکان، حفظ یک روال و یا برنامه روتین روتین در هنگام آموزش به کودکان اوتیسم بسیار مؤثر است.

اگر تغییر در برنامه آموزشی یا روال ضروری باشد، می‌توانید به کودک از قبل هشدار داده و او را باخبر کنید. اما اگر تغییر غیرمنتظره‌ای در روال معمول رخ داد و فرصت هیچ هشداری نداشتید، مطمئن شوید از کودک، حمایت بیشتری می‌کنید. به عنوان مثال، می‌توانید برای او یک مکان جدا برای تنهایی یا سکوت کامل اختصاص دهید تا به مدیریت تغییرات غیرمنتظره کودک کمک کنید.

از نشانه‌های بصری استفاده کنید

اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم، از لحاظ بصری یادگیری سریع‌تر و بهتری دارند. به معنای دیگر بهترین روش آموزش به کودکان اوتیسم، روشی است که در آن مطالب به‌جای بیان کلامی یا روش‌ها‌ی دیگر، به صورت دیداری و بصری ارائه شود.

نشانه‌های بصری می‌تواند راهی برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری و حفظ مهارت‌ها و کمک به برقراری ارتباط باشد. منظور از نشانه بصری، انواع تصویر، نقاشی، اینفوگرافی و غیره است. در ادامه، با چند روش خاص برای استفاده از نشانه های بصری در آموزش کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم آشنا می‌شویم.

استفاده از نشانه‌ها

اغلب کودکان دارای علائم اوتیسم در تمرکز یا شرکت در فعالیت‌هایی که آن‌ها را دوست ندارند، مشکل دارند. به این فعالیت‌ها، فعالیت‎‌های غیر ارجح گفته می‌شود. به منظور ایجاد انگیزه و بهبود شانس یادگیری این گونه فعالیت‌ها، ابتدا می‌توان از یک نشانه استفاده کرد. این نشانه در واقع تصویری مربوط به فعالیت غیر ارجح کودک است.

برای مثال، یک نشانه می‌تواند شامل عبارت اول این فعالیت را انجام بده ( منظور فعالیت غیر ارجح) و کلمه سپس می‌توانی این فعالیت را انجام دهی (تصویر یک بازی ترجیحی) باشد. این نوع نشانه گذاری به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا دستورالعمل‌ها را دنبال کرده و مهارت‌های جدید را آموزش ببینند.

آموزش تصویری برای آموزش فعالیت‌ها

یک آموزش تصویری و بصری می‌تواند آموزش یک مهارت را بخش بندی کرده یا برای برجسته کردن یک روتین آموزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شود. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب با پیروی از دستورالعمل‌های چند مرحله‌ای مشکل دارند، بنابراین یک آموزش تصویری با اشکال کودکانه می‌تواند هنگام آموزش مهارت‌های جدید مفید باشد.

به عنوان مثال، اگر کودکی در حال یادگیری طرز تهیه ساندویچ است، آموزش تصویری می‌تواند شامل بخش‌های خاص این کار، از جمله تهیه مواد، قرار دادن مواد روی ساندویچ و خوردن ساندویچ باشد. بسته به نیاز کودک، این آموزش تصویری می‌تواند بسیار خاص طراحی شده و هر قسمت با تشریح بیشتری همراه شود.

به علاوه آموزش تصویری می‌تواند برای ترسیم یک برنامه معمول برای یک کودک مبتلا به اوتیسم نیز استفاده شود. این آموزش تصویری می‌تواند آموزش یک روال روزانه شامل بیدار شدن، لباس پوشیدن، خوردن صبحانه و غیره باشد و تا پایان فعالیت‌های روزمره کودک ادامه پیدا کند.

مهم نیست که این آموزش تصویری برای چه چیزی استفاده می‌شود، مهم است که استفاده از آن را به صورت آهسته و پیوسته تمرین کنید تا به ترویج انتقال مهارت و یادگیری کودک کمک کند.

از علایق ویژه کودک استفاده کنید

به طور کلی، کودکان مبتلا به اوتیسم ترجیحات یا علایق خاصی دارند. این علائق می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از ورزش گرفته تا یک شخصیت سینمایی یا تلویزیونی. برای برخی از کودکان دارای اختلال اوتیسم، ممکن است استفاده از این علاقه خاص به عنوان راهی برای آموزش مهارت‌های مهم، کارساز باشد.

برای مثال اگر کودک علاقه خاصی به شخصیت یک فیلم دارد، می‌توان از این شخصیت برای آموزش مهارت‌های اجتماعی مناسب استفاده کرد. این شخصیت می‌تواند در داستان‌های اجتماعی برای آموزش انواع هنجارها و مهارت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع استفاده از شخصیت مورد علاقه کودک اوتیسمی باعث تسهیل اعتماد و همچنین درگیر نگه داشتن کودک در حین آموزش می‌شود. بنابراین مهم است که قبل از اجرای این روش آموزش به کودکان اوتیسم، کودکانی را که با آن‌ها کار می‌کنید به خوبی بشناسید. لباس پلیس نوپو سرهمی، یکی از پرطرفدارترین لباس های پلیسی فروشگاه اینترنتیما هست که برای بچه های بین 2 تا 6 سال تهیه شده.

تمرین و تکرار

مهارت‌های اجتماعی اغلب حوزه‌ای است که کودکان اوتیسمی با آن مشکل دارند. به طور خاص، هنجارهای اجتماعی اغلب دشوارترین مهارت‌ها برای آموزش به این کودکان هستند. صرف نظر از مهارت یا موضوعی که آموزش داده می‌شود، تمرین مهارت‌های اجتماعی برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار مهم است.

حذف عوامل محیطی آزاردهنده

کلاس درس می‌تواند محیطی پر هیجان باشد، به‌ویژه در سطوح پایین‌تر مانند کلاس‌های ابتدایی یا پیش دبستانی. از فریاد و خنده کودکان گرفته تا زمزمه و سر و صداهای دیگر، باعث حواس‌پرتی همه کودکان می‌شود اما این عوامل محیطی برای کودکان اوتیسمی بیشتر طاقت‌فرسا است.

طبق آخرین تحقیقاتی که در یک صورت گرفت، متخصصان به این نتیجه رسیدند که از ۶۹ تا ۹۳ درصد کودکان دارای علائم اوتیسم، حساسیت مفرط به برخی علائم حسی دارند. برای مثال در برابر صدا گوش های خود را می‌پوشانند. بنابراین برای جلوگیری از آزردگی کودک و به عنوان یک روش آموزش به کودک اوتیسم، می‌توان از حذف عوامل محیطی آزاردهنده استفاده کرد.

استفاده از پاداش و تشویق

در حین آموزش، شفاف و صریح باشید

کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین، ضروری است که هنگام آموزش مهارت یا کاردرمانی و توانبخشی اوتیسم یا هنگام پرسیدن سؤال یا راهنمایی واضح و مستقیم صحبت کنید. از زبان استعاری یا انتزاعی خودداری کرده و برای به حداقل رساندن خطر سوء تفاهم، عبارت ساده و سرراست را انتخاب کنید. به عنوان مثال به جای جمله « بیا امروز کاری خلاقانه انجام دهیم»، از جمله «می‌خواهی بنویسی یا نقاشی بکشی؟» استفاده کنید.

تمرکز بر راهبردهای درک مطلب

یادگیری خواندن یک مهارت ضروری برای کودکان است. بدون مهارت‌ درک مطلب قوی، نه تنها دانش‌آموزان در تکمیل تکالیف خود و حفظ و یادگیری مطالب به مشکل برمی‌خورند، بلکه در معرض اعتماد به نفس پایین و احساس بی‌کفایتی نیز قرار گرفته و از آموزش دلسرد می‌شوند. بنابراین مطالب خواندنی را انتخاب کنید که برای کودک دارای اختلال اوتیسم محرک فکری باشد، مانند مطالبی که مربوط به موضوعات مورد علاقه او باشد.

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

کودکان دارای علائم اوتیسم ممکن است در یادگیری، تشخیص و نوشتن حروف الفبا با تأخیر و چالش مواجه شوند. نوشتن و خواندن مهارت‌های ارتباطی قدرتمندی هستند و آموزش الفبا به کودکان اوتیسم یک گام اساسی در مهارت‌های سوادآموزی به آن‌هاست. در ادامه با چند راه آسان برای روش آموزش به کودکان اوتیسم در زمینه سوادآموزی آشنا می‌شویم.

۱-تطبیق حروف کوچک و بزرگ

در این روش می‌توانید از کارت‌های الفبا استفاده کنید. کارت یک حرف الفبا را به کودک بدهید و از او بخواهید که کارت‌های مشابه را با هم مطابقت دهد. برای مثال کارت حرف (الف) را مقابل کودک قرار داده و منتظر بمانید تا کودک کارت (الف) دیگر را پیدا کرده و با کارت مربوطه مطابقت دهد.

۲-شناسایی حروف الفبا

کارت‌های حروف الفبا را جلوی کودک قرار دهید. از کودک بخواهید کارت حرف (الف) را لمس یا به آن اشاره کند. در صورت لزوم کودک را تشویق یا اصلاح کنید.

۳-خواندن حروف

کارت‌های حروف الفبا را روی میز بگذارید یا آن را جلوی کودک نگه دارید. یکی از حروف الفبا را انتخاب و از او بپرسید : « این چه حرفی است؟». صبر کنید تا کودک حرف را شناسایی و آن را بخواند. قیمت لباس پلیس بچه گانه در کرج از سوی شرکت تولیدی آن تعیین میشود.

هنگامی که کودک دارای علائم اوتیسم، تطبیق و شناسایی حروف الفبا را یاد گرفت، می‌توانید آموزش او را به مرحله بعدی ببرید. می‌توانید از فلش کارت های دست نویس برای مطابقت حروف الفبا استفاده کنید، حروف را به رنگ‌های مختلف نوشته یا با حروف یک بازی حافظه انجام دهید.

همچنین می‌توانید از مهره‌های دارای حروف، حروف الفبای فومی یا بلوک‌های چوبی با حکاکی حروف الفبا نیز به عنوان یک روش آموزش به کودکان اوتیسم استفاده کنید. با پیشرفت کودک، از او بخواهید حروف الفبا را به ترتیب کنار هم بگذارد یا با آن‌ها کلمات جدید بسازد.

نکات کلیدی آموزشی به کودکان اوتیسم

علاوه بر مرکز اوتیسم یا کاردرمانی اوتیسم، والدین کودکان اوتیسمی می‌توانند آموزش مهارت و توانبخشی این کودکان را در خانه نیز انجام داده و یا با آن‌ها بیشتر تمرین کنند. بنابراین در ادامه برخی از نکات کلیدی آموزشی به کودکان اوتیسم را برایتان گلچین کرده‌ایم:

  • دستورالعمل های ساده بدهید

کودکان دارای اختلال اوتیسم نمی‌توانند به سوالات پیچیده به صورت هوشمندانه پاسخ دهند. هنگامی که از آن‌ها می‌خواهید کاری مانند حفظ اعداد را انجام دهند، به یاد داشته باشید که ابتدا آن‌ها را به طور مودبانه مورد خطاب قرار داده و سپس دستورالعمل‌های ساده و مستقیمی را در مورد آنچه باید انجام دهند، ارائه دهید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا