همه چیز در رابطه با رشته گرافیک

 

یکی از رشته های جذاب و پرطرفدار هنر، رشته گرافیک است. علاقه مندان به این رشته از دو طریق هنرستان و کنکور هنر می توانند وارد این رشته شوند.

رشته گرافیک چیست؟

رشته گرافیک (Design Graphic) از جمله هنرهای تجسمی و در واقع زبان تصویر است. دانش اموزان می توانند از دوره دوم متوسطه با ورود به هنرستان یا فنی و حرفه ای آن را دنبال کنند. این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود و تنوع بالایی در حوزه کار دارد. دانشجویان این رشته از کار بر روی طراحی و نقاشی تا استفاده از رنگ ها، نمادها و هرآنچه یک تصویر می سازد را می آموزند. این رشته چه در دوره هنرستان و چه در دوران دانشگاه، نیاز به ابزارهای طراحی و نقاشی داشته و کار عملی فراوانی دارد.

دوره جامع آموزش طراحی سایت همراه با استخدام

ماهیت رشته گرافیک

طراحی گرافیک به عنوان طراحی ارتباطات نیز شناخته می شود. طراحان گرافیک تصاویر بصری را با استفاده از قلم و کاغذ، و یا نرم افزارهای رایانه ای ایجاد می کنند. این طراحان از محیط اطراف ایده می گیرند تا بتوانند آثاری برای آگاهی دادن یا جذب مشتری خلق کنند. این رشته به در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارائه می شود. افراد علاقه مند به این رشته می توانند در هنرستان وارد این رشته شوند و بعد از قبولی در کنکور فنی و حرفه ای، وارد مقطع کاردانی شوند. این افراد بعد از اتمام مقطع کاردانی وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته این رشته می شوند.

راه دیگر برای ورود به رشته گرافیک، شرکت در کنکور هنر است. کنکور هنر با کنکور فنی و حرفه ای تفاوت دارد. داوطلبان با شرکت در کنکور هنر بر اساس وضعیت خود، رتبه و در نظر گرفتن دیگر شرایط می توانند نسبت به انتخاب این رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی اقدام کنند. البته به نفع شما است که در مقطع کارشناسی پیوسته قبول شوید.

آیا تحصیل در رشته گرافیک سخت است؟

کار در حوزه گرافیک به همان اندازه که برای اطرافیان جذاب و زیبا به نظر می رسد، شاید برای دانشجویان آن رشته آنطور نباشد. زیرا این حرفه با تمام کاربردهایی که دارد، بسیار پر استرس است. به دلیل رشد بسیار سریع این صنعت، داوطلبان ملزم به یادگیری فناوری ها جدید، نرم افزارهای جدید هستند، تا بتوانند با ارائه ایده های جذاب، احساسات طرف مقابل را جذب کنند. اگر فرد واقعا علاقه مند به این رشته باشد و سختی های این رشته را می پذیرد، تا آینده خوبی داشته باشد. در قسمت های پایینی مطلب درباره بازارکار این رشته و درآمد آن بیشتر صحبت می کنیم.

دوره جامع اموزش ادمینی همراه با استخدام

توانایی های موردنیاز برای ورود به رشته گرافیک

بیشتر افراد تا صحبت از طراح گرافیک می شود، در ذهنشان فردی آرام و مدام در حال طراحی تصور می کنند. طراحان گرافیک شخصیت متمایز از سایر افراد دارند. این افراد بسیار دارای ذوق هنری و خلاقیت هستند. برخلاف تصور مردم جامعه، طراحان گرافیک اغلب افرادی ماجراجو، برونگرا، مشتاق، با اعتماد به نفس و قاطع هستند. بخش بزرگی از کار یک طراح گرافیک و توجه به نیازهای مشتری است. برای درک و مدیریت انتظارات و انتقادات مشتری ، مهارت های ارتباطی بسیار خوبی لازم است.

برای اینکه یک طراح گرافیک باشید لازم نیست که یک هنرمند شگفت انگیز باشید، اما باید بتوانید طرح ها و نقاشی های اساسی را روی کاغذرشم کنید. طرح ها و نقاشی های شما باید بتواند ایده های شما را به شخص دیگری منتقل کند. اگر احساس ضعف در رسم طرح ها دارید، نگران نباشید، به مرور و با تمرین این مشکل رفع می شود.

بازار کار رشته گرافیک در ایران

فارغ التحصیلان رشته گرافیک فرصت های شغلی زیادی میتوانند داشته باشند و تبلیغات فقط قسمتی از آن است و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و تبلیغ از هر نوعی در حیطه دانش متخصص گرافیک یا ارتباط تصویری است.طراحی روی جلد کتب ، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. به طور کلی اگر دوست داشته باشید بدانید باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات ؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی کتاب ، صفحه آرایی مجلات و روزنامه ها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است ؛ یعنی گرافیست تعیین می کند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگ ها در گیرنده ها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.

اگر به دنبال مجموعه گرافیکی برای استخدام یا انجام امور گرافیکی خود هستید پیشنهاد ما مجموعه گرافیکی باتیس گرفی می باشد که متشکل از بهترین و مجرب ترین طراحان گرافیک فعال کشور می باشند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا