عمومیمطالب کسب و کار

خلاقیت های جالب برای مدرسه

بازی‌ و فعالیت‌های گروهی روشی سرگرم‌کننده برای کمک به دانش‌آموزان است تا یاد بگیرند با هم کار کنند، به دقت گوش دهند، به خوبی ارتباط برقرار کنند و خلاقانه بیندیشند. این بازی‌ها همچنین به دانش‌آموزان شما این فرصت را می‌دهند که یکدیگر را شناخته، به عنوان یک گروه به همدیگر اعتماد کنند و از همه بهتر، لذت ببرند! در زیر بازی‌ها و فعالیت‌های گروهی متنوعی جهت استفاده در کلاس‌های درس و مدرسه جمع آوری کرده‌ایم. شما حتی اگر به دنبال فعالیت‌های تیمی آنلاین مانند چرتکه مربی هم باشید، باز هم می‌توانید از بسیاری از این پیشنهادات استفاده کنید.

خلاقیت های در مدرسه

چرتکه چیست؟ چرتکه ابزاری است برای انجام محاسبات ریاضی مانند چهار عمل اصلی و جذر و اعشار که از زمان های خیلی دور در سراسر جهان کاربرد داشته است. چرتکه با هماهنگ سازی دو نیمکره مغز باعث می شود که انجام محاسبات ریاضی برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار راحت باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت چرتکه چیست و چه تاثیری بر یادگیری کودک شما دارد؟ همچنین اگر علاقه دارید تا در دوره های مربیگری چرتکه شرکت کنید، می توانید این دوره ها را در وبسایت پویا صداقت ابتکار تهیه و در پایان دوره نیز مدرک مربیگری دریافت فرمائید.

۱- نقطه‌های رنگی

برای این فعالیت، یک دایره چسبان رنگی (آبی، قرمز، سبز یا زرد) روی پیشانی هر دانش‌آموز می‌گذارید، بدون اینکه آن‌ها از رنگ آن خبردار باشند. هنگامی که بازی شروع می شود، هر گروه از دانش آموزان که رنگ دایره روی پیشانی آنها یکسان است باید یکدیگر را پیدا کنند، بدون اینکه با هم صحبت کنند. این یک فعالیت تیم‌سازی فوق العاده است چرا که ارتباط و همکاری غیرکلامی را تقویت می کند.

۲- موضوع مشترک

دانش‌آموزان را به گروه‌های ۴ نفری تقسیم کنید و از آنها بخواهید مانند یک گروه کوچک کنار هم بنشینند. به هر گروه ۵ دقیقه فرصت دهید تا با یکدیگر گپ بزنند و چیزهای مشترکی را پیدا کنند. ممکن است همه آنها فوتبال بازی کنند یا پیتزا غذای مورد علاقه آنها باشد. موضوع مشترک هرچه که باشد، گفتگو به آنها کمک می کند تا یکدیگر را بهتر بشناسند. بعد از ۵ دقیقه از گروه‌ها بپرسید که آیا به زمان بیشتری نیاز دارند یا خیر. بعد از اینکه هر گروه عنصر مشترک خود را پیدا کرد، از آن‌ها بخواهید پرچمی که معرف آن‌هاست را با کمک یکدیگر، درست کنند.

۳- طناب کشی چهار طرفه

این فعالیت سرگرم‌کننده در فضای باز لذتی بیش از طناب کشی سنتی دارد. دو طناب ورزشی بلند را در نقاط مرکزی آنها به هم گره زده و یک شکل «X» مانند ایجاد کنید. در نقطه مرکزی یک دستمال یا پارچه‌ ببندید. در مرحله بعد، یک دایره روی زمین بکشید که محل اتصال طناب‌ها و پارچه در مرکز آن قرار می‌گیرد.

حالا چهار گروه به تعداد مساوی تشکیل دهید و هر تیم را در یکی از چهار انتهای طناب ها قرار دهید. با علامت شما، هر گروه شروع به کشیدن می کند. برنده این بازی اولین گروهی است که بقیه را به اندازه کافی به سمت خود بکشد تا دستمال از دایره زیر خارج شود. اگر دانش‌آموزانی از شرکت در این فعالیت احساس نگرانی می‌کنند، می‌توانید از آن‌ها در تیم داوری استفاده کتید تا همه احساس امنیت کنند.

۴- طبقه بندی

برای این فعالیت، یک سینی با ۲۰ شی گوناگون و بی‌ربط به یکدیگر آماده کنید. مثلا، یک قرقره‌ی نخ، یک پاک‌کن، یک آب میوه و غیره. اگر تهیه این موارد سخت است می‌توانید عکس این ۲۰ شی را در یک صفحه کنار هم بگذارید یا روی یک صفحه نمایش در کلاس پخش کنید.

کلاس خود را به تعداد زوج گروه‌بندی کنید. یک تایمر تنظیم کرده و از هر گروه بخواهید این ۲۰ مورد را به ۴ دسته مختلف تقسیم کند به نحوی که در میان اشیای انتخاب شده یک رابطه منطقی از نظر آن‌ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است گوشواره، دستکش، هدست، جوراب و تصویر یک لبخند را در دسته‌ای با عنوان «چیزهایی که می پوشید» قرار دهند. از گروه‌ها بخواهید بی سر و صدا کار کنند تا ایده‌هایشان مخفی بماند. هنگامی که کار تیم‌ها تمام شد، به هر یک زمان دهید تا دسته‌بندی های خود و منطق پشت آن‌ها را برای انتخاب در هر دسته ارائه دهند.

۵- خطوط راه آهن

دو طناب بلند را به موازات یکدیگر قرار دهید و از دانش‌آموزان بخواهید در وسط آن به صف بایستند. هر بار ۲ تصویر یا شی متضاد مانند شیرین یا ترش، روز یا شب، گربه یا سگ را در دو طرف طناب بگذارید. دانش آموزان اگر مورد اول را ترجیح می دهند از روی طناب چپ و اگر مورد دوم را ترجیح می دهند از روی طناب راست می پرند. به آنها یک دقیقه فرصت دهید تا به اطراف نگاه کنند و سپس دوباره از همه بخواهید برای دور بعدی به وسط برگردند.

این فعالیت راه خوبی برای شناخت بهتر همکلاسی‌ها، و دیدن ترجیحات مشترکشان است.

۶- صندلی داغ

کلاس خود را به ۲ گروه تقسیم کنید و از آنها بخواهید در دو۲ تیم روبه‌روی تخته سفید یا تخته سیاه با هم بنشینند. سپس یک صندلی خالی -یکی برای هر تیم- برداشته و آن را در جلوی کلاس، رو به اعضای تیم قرار دهید. این صندلی‌ها، «صندلی‌های داغ» هستند. از هر تیم یک داوطلب را انتخاب کنید تا روی «صندلی داغ»، روبه‌روی هم‌تیمی های خود و پشت به تخته بنشیند.

فهرستی از لغات را برای استفاده در بازی abacus تهیه کنید. یکی را انتخاب کرده و واضح بر روی تخته بنویسید. هر تیم باید سعی کند با استفاده از مترادف‌ها، متضادها، تعاریف و تعابیر، هم‌تیمی نشسته بر صندلی داغ را به سوی حدس کلمه راهنمایی کند. مطمئن شوید که اعضای تیم با هم همکاری می‌کنند تا همه بچه‌ها فرصتی برای توصیف سرنخ‌ها داشته باشند.

دانش‌آموز روی صندلی داغ به صحبت هم‌تیمی های خود گوش می‌دهد و سعی می‌کند کلمه را حدس بزند. اولین دانش‌آموزی که درست حدس زند، یک امتیاز برای تیمش برده و بلافاصله هر دو نفر جای خود را به هم‌تیمی دیگرشان می‌دهند. یک دانش آموز جدید از هر تیم روی صندلی داغ نشسته و دور جدید با یک کلمه متفاوت آغاز شود.

۸- به صف شدن تولدی

این بازی یک فعالیت سرگرم کننده برای قرار دادن بچه ها در صف است که با توجه به سن دانش آموزان شما ممکن است ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد، بنابراین بر اساس آن برنامه ریزی کنید. هدف این است که دانش‌آموزان به ترتیب روز تولدشان از اول فروردین تا ۲۹ اسفند در صف قرار گیرند.

برای انجام این کار، آنها باید ترتیب ماه‌ها و تولد خود را بدانند. همچنین باید با یکدیگر صحبت کنند تا بفهمند چه کسی باید جلوی چه کسی بایستد. برای اینکه بازی را چالش برانگیزتر کنید، به آنها بگویید که باید این کار را بدون صحبت کردن و با استفاده از علامت‌های دست انجام دهند.

۹- مربع کامل

این فعالیت مستلزم ارتباط و همکاری کلامی قوی است. تنها چیزی که نیاز دارید یک طناب بلند است که انتهای آن به هم گره خورده باشد و چیزی که به عنوان چشم بند برای دانش آموزان استفاده شود، مانند نوارهای پارچه ای.

از دانش‌آموزان بخواهید در یک دایره بایستند و طناب را در مقابل خود نگه دارند. به آنها علامت دهید که چشم بند خود را گذاشته و طناب را روی زمین جلوی خود قرار دهند. پس از آن از بچه‌ها بخواهید که برگردند و کمی از دایره فاصله بگیرند. برای هر دانش‌آموزی که ممکن است به کمک نیاز داشته باشد یک یار اختصاص دهید. در نهایت، از همه بخواهید به سمت طناب برگشته و سعی کنند با چشمان بسته یک مربع تشکیل دهند. یک محدودیت زمانی تعیین کنید تا آن را چالش برانگیزتر کند.

۱۰- سنگ، کاغذ، قیچی

برای این فعالیت به مقداری فضا نیاز دارید. دانش آموزان را به ۲ تیم تقسیم کنید. قبل از شروع، مرز هر تیم را مشخص کرده و یک پایگاه در انتهای هر تیم قرار دهید. برای هر دور، هر تیم باید مشورت کند و تصمیم بگیرد که سنگ، کاغذ یا قیچی باشد.

از دو تیم بخواهید روبروی یکدیگر در صف بایستند و با علامت شما، از همه بازیکنان بخواهید سنگ، کاغذ، قیچی را اجرا کنند. بچه‌های تیم بازنده باید قبل از اینکه توسط یکی از بچه‌های تیم برنده گرفتار شوند، به سمت پایگاه خود بدوند.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا