اقتصادیمطالب کسب و کار

آیا هنوز سرمایه‌گذاری در ترکیه سودآور است؟

کشور ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی و ایرانی برای سرمایه‌گذاری ملکی است. این کشور از نظر نزدیک بودن به ایران، ارتباط با اروپا، وضعیت اقتصادی، سطح فرهنگی و همچنین بازار فعال املاک و مستغلات، از شرایط بسیار ایده آلی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و هر ساله شاهد افزایش قیمت املاک آن هستیم. البته که افزایش نرخ تورم جهانی نیز نقش مؤثری در رشد قیمت مسکن در ترکیه داشته است.

اکنون که این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، کاندیداهای این دوره وعده‌های مختلفی درباره کاهش نرخ تورم و کنترل روند خرید ملک و سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در این کشور می‌دهند. این موضوع در کنار صعود باورنکردنی قیمت دلار به کانال 54 هزار تومان، سرمایه‌گذاران ایرانی را در خصوص آینده سرمایه‌گذاری ملکی در این کشور نگران کرده است. اگر این موضوع، نگرانی شما هم هست و فکر می‌کنید که خرید ملک در ترکیه مانند گذشته بازدهی بالایی نخواهد داشت، ادامه این مطلب را دنبال کنید. در مقاله پیش رو به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا هنوز سرمایه‌گذاری در ترکیه سودآور است یا خیر؟

وضعیت بازار مسکن و سرمایه‌گذاری ملکی در ترکیه

طی چند سال اخیر آمریکا و اروپا در شرایط انبساط پولی و تورم اقتصادی شدید قرار دارند. هم زمان با تورم اقتصادی جهان، قیمت مسکن در این کشورها ریزش شدیدی پیدا کرده، اما در کشورهای خاورمیانه قضیه کاملاً بالعکس است، چون قیمت ملک در این کشورها افزایش پیدا کرده است. یکی از این کشورها ترکیه است که قیمت ملک در کلان شهرهای آن همچنان روند صعودی را طی می‌کند.

همان طور که می‌دانید، در شرایط تورم اقتصادی اغلب سرمایه‌داران، دارایی‌های نقدی خود را به دارایی‌های غیرمنقول تبدیل می‌کنند تا دچار ضرر و زیان مالی نشوند. با توجه به افزایش قیمت مسکن در کشورهایی مانند ترکیه، طبیعتاً در بین انواع دارایی غیر منقول گزینه‌ای بهتر از خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه برای آنها وجود ندارد. این موضوع یکی از دلایل رونق بازار مسکن در این کشور است، اما دلایل دیگری هم وجود دارند که به سهم خود نقش مهمی در گردش بازار املاک و مستغلات ترکیه دارند:

  1. اجرای طرح نوسازی کلان شهرهای ترکیه توسط دولت این کشور و تبدیل آنها به شهرهای مدرن
  2. همکاری با مطرح‌ترین شرکت‌های سازنده بین المللی برای ساخت پروژه‌های مسکونی و آسمان خراش‌های خاص، مدرن و لوکس
  3. شرایط اقلیمی، منابع طبیعی بی‌نظیر و آب و هوای بسیار خوب ترکیه

همه این فاکتورها در کنار هم فرصتی را فراهم کرده تا سرمایه‌گذاران بزرگ امریکایی، اروپایی، کانادایی، چینی و… نقدینگی خود را وارد بازار مسکن ترکیه و مشارکت در لوکس‌ترین پروژه‌های ملکی این کشور کنند. احتمالاً برایتان سؤال است که چه دلیلی باعث شده این سرمایه‌گذاران نقدینگی کلان خود را وارد بازار ملک ترکیه کنند؟ پاسخ این سؤال را در بخش بعدی خواهیم داد.

دلایل محبوبیت خرید خانه و سرمایه‌گذاری در ترکیه

همه ما می‌دانیم که در پی تورم اقتصادی، بازار مسکن راکد می‌شود. دولت ترکیه در فوریه سال 2022 نرخ تورم این کشور را 68% اعلام‌ کرد، ولی همین لحظه که شما در حال خواندن این مطلب هستید، نرخ تورم ترکیه به 43% رسیده است. پس چرا بازار مسکن و خرید خانه در ترکیه همچنان فعال است و اتفاقاً هر روز با جذب سرمایه‌گذاران خارجی رونق بیشتری پیدا می‌کند؟ چه چیزی باعث اعتماد سرمایه داران و ورود آن‌ها به پروژه‌های ملکی ترکیه می‌شود؟

✔ ورود سرمایه به ترکیه بیشتر از خروج سرمایه است

یکی از فاکتورهای مهمی که سرمایه‌گذاران خارجی پیش از انتخاب بازار هدف آن را بررسی می‌کنند، میزان ورود و خروج سرمایه است. کشورهایی که میزان خروج سرمایه در آن‌ها بیشتر از مقدار سرمایه ورودی است، شرایط اقتصادی مناسبی ندارند و بستر امنی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. مثال واقعی این موضوع کشور چین است که دیگر برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست.

با توجه به اینکه ترکیه یک کشور سرمایه‌پذیر است، میزان ورود سرمایه خارجی به این کشور در مقایسه با سرمایه خروجی خیلی بیشتر است. این موضوع نشان‌ می‌دهد که بازار کشور ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی امن و مطمئن بوده و پول در این کشور در حال چرخش است. چون سرمایه‌گذاران مختلفی دارایی و نقدینگی خود را وارد این کشور کرده‌اند. هیچ سرمایه‌گذاری دوست ندارد سرمایه خود را به‌ دلیل رکورد اقتصادی از دست بدهد، در نتیجه آن را وارد کشورهایی مانند ترکیه می‌کند تا خیالش از بابت سوددهی و امنیت آن راحت باشد.

✔ بالا رفتن نرخ دلار در ترکیه باعث رشد چندین برابری قیمت ملک در این کشور می‌شود

شرکت‌های سازنده ترک مصالح لازم برای احداث پروژه‌های خود را از سایر کشورها وارد می‌کنند و طبیعتاً نرخ دلار در قیمت نهایی پروژه‌های آنها تأثیرگذار است. زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند، این شرکت‌ها ناچار هستند مصالح خود را با قیمت بالاتری وارد کنند، در نتیجه قیمت پروژه‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و معمولاً چند پله بیشتر از افزایش نرخ دلار بالا می‌رود.

✔ رشد قیمت مسکن براساس نرخ دلار در ترکیه بیشتر از ایران است

سرمایه‌گذاران ایرانی تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری ملکی و رشد قیمت املاک در ترکیه و ایران تفاوت چندانی ندارد، ولی این طرز فکر صحیح نیست. قیمت املاک در ترکیه براساس دلار افزایش پیدا می‌کند، ولی در ایران قیمت ملک به ریال بالا می‌رود. بنابراین اگر سرمایه خود را به اموال غیرمنقول تبدیل کنید که در زمان فروش، نرخ آن برحسب دلار محاسبه می‌شود، سود بیشتری کسب خواهید کرد.

✔ تقاضای خرید ملک در استانبول و کلان شهرهای ترکیه بالاست

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، ترکیه از موقعیت اقتصادی و ژئوپلتیک بسیار خوبی برخوردار است. مردم کشورهای دیگر به ‌دلیل آب و هوای بسیار خوب، اقتصاد روبه‌رشد و کیفیت بسیار بالای زندگی در این کشور، خرید ملک در استانبول و سایر شهرهای بزرگ ترکیه را دوست دارند. به همین دلیل تقاضای مهاجرت به ترکیه و خرید ملک در شهرهای بزرگ این کشور همیشه بالاست. چون این تقاضای بالا وجود دارد، ناخودآگاه رکود اقتصادی ناشی از تورم شکسته می‌شود و بازار ملک ترکیه را پررونق می‌کند.

✔ هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به پروژه‌های با سودآوری و فروش تضمینی نه بگوید

پروژه‌های برند و لوکسی که در شهرهای بزرگی مانند استانبول در حال ساخت و ساز هستند، با ضمانت سودآوری سریع و فروش مشارکت کننده جذب می‌کنند. به‌ عنوان مثال واحدهای پروژه نیشانتاشی کورو، داپ ینی لونت و پروژه لوکس یدی ماوی استانبول با ضمانت 50 درصد سود در کمتر از 3 ماه و تضمین فروش واگذار می‌شوند. هیچ سرمایه‌گذار باهوشی چنین فرصتی را از دست نمی‌دهد!

✔ مارکت ترکیه به سالانه بیش از 1 میلیون واحد مسکونی نیاز دارد

مارکت ترکیه یک نیاز داخلی دارد که طبق برنامه‌های دولت این کشور، برای تأمین مسکن مردم اجرا می‌شود. دولت سعی دارد با ارائه وام‌های کم بهره با اقساط طولانی به سازندگان ترک کمک کند تا این نیاز مهم رفع شود. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که سرمایه شما در صورت تبدیل شدن به ملک، همیشه خریدار دارد.

امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله نگرانی شما درباره ریسک خرید خانه در ترکیه رفع شده باشد. خرید ملک در ترکیه یک کالای سرمایه‌گذاری است؛ کالایی که علاوه بر حفظ ارزش پول شما، درآمد و سود ارزی قابل توجهی دارد. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره تخصصی و شنیدن نظرات متخصصین حوزه خرید و فروش ملک در ترکیه با کارشناسان هلدینگ هوم ترکی گفت‌وگو کنید. برای ارتباط با هوم ترکی فقط کافیست به نشانی hometurkie.com مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا