استان ها

یک شهر در انتظار اتوبوسی برای گردش/ اتوبوس‌های گردشگری در شهر تردد می‌کنند؟

آنا گزارش می دهد؛

اتوبوس های توریستی دو طبقه قرار است در شهر تردد کنند و گردشگران را حمل کنند، اما هر بار تردد آنها محدود به عید و روزهای خلوت تهران است و هیچکس نمی تواند آنها را در جاهای دیگر ببیند. روز سال.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رفت و آمد در شهرهایی با جاذبه های فراوان نیازمند یک وسیله حمل و نقل عمومی اما تخصصی است. درست است که می توان از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به مکان های توریستی استفاده کرد، اما بهتر است فردی که فقط می خواهد جاذبه ها را ببیند، یک شهر را در قالب یک تور برنامه ریزی شده ببیند. معمولاً وقتی گردشگران از یک دستگاه و یک نوع خدمات با هم استفاده می کنند، هزینه کمتری را پرداخت می کنند. از این رو برای گشت و گذار در شهرها و دیدن مکان هایی که به دلیل فاصله زیاد از یکدیگر نیاز به وسیله نقلیه دارند، تورهایی با اتوبوس های مخصوص مسافرتی تشکیل می شود.

اتوبوس های قرمز دارای ایستگاه های ویژه بسیاری هستند و گردشگران را جابجا می کنند. محبوبیت این اتوبوس های گردشگری شهری به حدی است که می توان آن ها را جزء مهمی از تورهای شهری به خصوص در شهرهای توریستی مانند مادرید، بارسلون و پاریس دانست.

این اتوبوس ها دو طبقه هستند و معمولاً دارای رنگ ها و طرح های قرمز و زرد از جمله جاذبه های گردشگری شهر هستند. مسافر برای آنها یک بلیط جداگانه دریافت می کند و یک راهنما در هر ایستگاه توضیحاتی در مورد آن جاذبه گردشگری به آنها می دهد. در برخی از این تورها که معمولا یک روزه یا نیم روزه یا چند ساعته هستند خدماتی مانند پذیرایی نیز در نظر گرفته می شود.

امروز در ایران؛ برخی از مدیران تور برای نشان دادن امکانات تور خود از عبارت اتوبوس توریستی استفاده می کنند در حالی که معنای این اتوبوس ها متفاوت است.

نام اتوبوس توریستی از سال 2015 بر سر زبان ها افتاد، در آن زمان اتوبوس های ولوو زیادی وارد ایران شد و بیشتر آنها علاقه مند به آوردن شرکت ها و هتل های خاص بودند و مسافران و ورزشکاران را با خود می آوردند. این وسایل نقلیه همچنان برای سفرهای بین شهری مورد استفاده قرار می گیرند اما مدل اتوبوس های توریستی شهری با آنها متفاوت است و این اتوبوس های دو طبقه در داخل شهرها تردد می کنند.

در ایران زیاد نیست. در پایتخت که قرار بود به عنوان پایلوت آن اتوبوس ها راه اندازی شود. این پروژه هر بار شکست خورد.

در گذشته اتوبوس های دو طبقه قرمز رنگ برخی از سفرهای درون شهری را در پایتخت انجام می دادند که راهبر پشیمان شد. قوانین راهنمایی و رانندگی و مشکلات ایجاد شده توسط مسئولان شهری مانع از تردد آن می شود. به همین دلیل متوقف شد.

بارها نمونه کوچکی از این طرح در تهران و شهرهای دیگر مانند اصفهان اجرا شد. مسئولان نیز بر این باورند که داشتن اتوبوس توریستی یکی از نیازهای این شهر است که جاذبه های متفاوتی دارد. اما داشتن این امکانات نیازمند هماهنگی بین سازمان های مختلف از جمله شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی و وزارت میراث فرهنگی است.

از آنجایی که شهرداری تهران در زیرمجموعه خود ستادی به نام گردشگری دارد و این ستاد باید کارهای مربوط به گردش پایتخت و ایجاد زیرساخت های گردشگری را انجام دهد. هر از چند گاهی از این ستاد قول راه اندازی اتوبوس های گردشگری داده می شود. به عنوان مثال زمانی که فرزاد هوشیار پارسیان رئیس این ستاد بود، در مراسم افتتاح این اتوبوس های گردشگری شهری بدون سقف که در باغ فردوس برگزار شد، گفت: این نوع اتوبوس ها در 40 شهر دنیا استفاده می شود. اتوبوس های پایتخت نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد شده و در تهران بومی سازی می شوند. این اتوبوس ها با ترجمه همزمان و مسیریابی، در خیابان های امام خمینی (ره)، ولیعصر (عج)، جمهوری اسلامی، سی تیر برای بازدید از بیش از 50 موزه و باغ موزه تردد می کنند.. اگرچه این تورهای شهری بیشتر در ایام عید استفاده می شود، اما در هر زمان استقبال می شود، زیرا شهر تهران خلوت است و این اتوبوس مزاحم نیست، اما پس از سال ها و گشت های بسیار نه تنها از کار افتاد، بلکه اتوبوس های دیگر نیز از کار افتادند. . .که قرار بود به ایران برود گمرک هم جا مانده بود.

شهری در انتظار اتوبوس تور / آیا اتوبوس های توریستی در شهر تردد می کنند؟

حتی عید امسال مهرشاد کاظمی که رئیس اداره گردشگری شهرداری است از برگزاری چند تور تهران گردی با اتوبوس های گردشگری خبر داد. البته این اتوبوس ها از نوع دو طبقه و BIG BUS نیستند بلکه اتوبوس های معمولی شهری برای این منظور در نظر گرفته شده است.

امروز امیر قاسمی رئیس جدید ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: مذاکرات با شرکت واحد اتوبوسرانی ادامه دارد تا بتوانیم تعداد اتوبوس های گردشگری و حتی تولید و تجهیز اتوبوس های گردشگری را افزایش دهیم. به عنوان استفاده در تابلوهای شناسایی مناطق گردشگری در مناطق مجاور احیا مسیرهای گردشگری از دیگر اقدامات مهمی است که مناطق باید در دستور کار خود قرار دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار خدمات اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: تاکسی، اتوبوس و مینی بوس نیاز جامعه است. اتوبوس توریستی از جمله صحبت هایی است که آقای ضرغامی در شورای شهر مطرح کردند و ضرورت این اتوبوس ها را تشریح کردند. امروز استفاده از اتوبوس های گردشگری را در دستور کار قرار دادیم. در این زمینه نشستی با متولیان راهنمایی و رانندگی تهران و نیازهای آنها برگزار خواهیم کرد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: شاید بتوان این الزامات را در نظر گرفت اما این طرح اجرایی می شود، هرچند پلیس راهنمایی و رانندگی قطعا بر ایمنی مردم تاکید دارد اما می توان آنها را در برنامه ها گنجاند. اگر به هر دلیلی نتوانیم به نتیجه برسیم حتما علت توقف آن را به اطلاع مردم می رسانیم.

وی گفت: باید امکانات زیرساختی برای ماندگاری این اتوبوس ها برای شهر وجود داشته باشد. همچنین در حال مذاکره با واحد اتوبوسرانی برای افزایش تعداد اتوبوس ها هستیم. بیمه آنها را هم پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی با بیان اینکه در هر یک از مناطق 22 گانه شهر تهران باید حداقل یک اتوبوس گردشگری داشته باشیم، گفت: این امکان وجود دارد. به فرد بستگی ندارد. این اتوبوس ها برای تهران می ماند. وقتی آن را در مجموعه ستاد برجسته کردیم و به مسافران معرفی کردیم. همچنین مشوق هایی برای بخش خصوصی ایجاد می شود.

دفتر اصلی گردشگری شهرداری با مدیریت جدید خود می خواهد این منطقه را تغییر دهد. شاید این بار بتواند در مذاکراتی که انجام داده روش استفاده از اتوبوس بزرگ در تهران را پیاده کند اما در سایر شهرها نیز مشکلات اساسی آن حل شده و گردشگران می توانند شاهد تردد اتوبوس های ویژه در شهر باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا