اجتماعی

رفاه‌طلبی بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) یکی از علل اصلی وقوع عاشورا بود

رفاه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) یکی از عوامل اصلی عاشورا است

اوج دنیاپرستی صحابه و پیروان پیامبر اکرم (ص) زمانی خود را نشان داد که هزاران نامه برای فرزندش نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند، اما زمانی که از سوی دولت سوریه تهدید، مرعوب و متقاعد شدند که به فرزندشان زنگ بزنند و با آن حضرت بیعت کنند، (ع) را فراموش کردند و از او روی برگرداندند و عده ای در کربلا در مقابل پیامبر اکرم صف آرایی کردند و با سرنیزه و شمشیر از مهمانان خود پذیرایی کردند تا به مال دنیا و امارت برسند. در عرض چند روز

به گزارش نازک نارنجی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم معصومی -عضو هیئت مدیره انجمن ها مهدویت حوزه و استاد دانشگاه – سیر سیاسی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) و یکی از عوامل عاشورا به نام رفاه پس از پیامبر (ص) در این یادداشت به آن پرداخته شده است.

در زمان پیامبر(ص) نشانه هایی از دنیاطلبی و سعادت برخی از صحابه مشاهده شد که موجب نارضایتی پیامبر(ص) از آنان شد، اما در عین حال حضور پیامبر اسلام (ص) یکی از موانع قیام برخی از صحابه بود. از این رو پس از رحلت پیامبر(ص) افرادی مانند طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص، زید بن ارقم و… از فرصت استفاده کردند و به ثروت اندوزی و قدرت یابی پرداختند. البته دو امر مهم در زمان خلفای سه گانه موجب این امر شد; اول: فتوحات و گسترش قلمرو اسلام که موجب سرازیر شدن ثروت های فراوان به مرکز خلافت شد. از این رو وضعیت زندگی برخی از همکاران و بزرگان تغییر کرد و ثروتمند شدند.

ثانیاً، روش خلیفه دوم در تقسیم بیت المال باعث شد برخی از مسلمانان (بزرگان و اصحاب) به ثروت هنگفتی دست یافتند، از این رو در زمان عثمان بسیاری از اموال جامعه و نزدیکان خلیفه جزء ثروتمندان بودند. جوامع و برای برخی از آنها هزاران اسب، شتر، برده و زن در تاریخ ثبت شده است. همچنین برخی پول، طلا و جواهرات زیادی به دست می آورند که با تبر طلا را می شکنند و از آن استفاده می کنند.

اما حاکمان برای پیشبرد حکومت خود، اکثر اصحاب عالم را نجس کردند و آنان نیز از ترس جان و مقام و دنیا دوستی بیش از حد از حق حمایت نکردند و شاهد حوادث ناگوار بودند. تاریخ. این نکته باید درس عبرتی باشد برای کسانی که روزگاری در رکاب حق بوده اند، اما از آن روی گردانیده اند و در حضور حق فعال هستند.

البته سکولاریسم مختص زمان پیامبر (ص) و زمان خلفای سه گانه نیست. اما در زمان حضرت علی (ع) همین مردم به دنبال دنیا و رفاه بودند، وقتی حضرت علی (ع) به خلافت رسید، انتظار می رفت که همه انحرافات اصلاح شود و همه انحرافات اصلاح شود. مشکلات اما هنگامي كه به خلافت رسيد، برخي از بزرگان و اصحاب گمان كردند كه پيامبر اكرم نيز مانند خلفاي سه گانه، سخاوت بيت المال را بر آنان فرو خواهد برد و يا به آنان مناصب و مقامي خواهد داد. این نشان از روحیه دنیوی صحابه است که در سالهای گذشته گریبان آنان را گرفته بود، لذا از حضرت امیر انتظاراتی داشتند که به سختی با درخواست نامشروع آنان روبرو شد. در نتیجه وقتی دیدند درخواستشان پذیرفته نمی شود، پروژه رویگردانی از امام علی (ع) را آغاز کردند و سه جنگ بزرگ (جمل، صفین و نهروان) را بر آن حضرت تحمیل کردند، لذا حضرت امیر (ع) بسیار عطا فرمودند. خطبه هایی در مورد مذمت دنیاطلبی و عدم آن جنگ و مقاومت در برابر شام را ناشی از سکولاریسم و ​​تعصب آنها دانست.

بعد از شهادت حضرت علی (ع) مشکلات زمان امام حسن (ع) دنیا طلبی و رفاه طلبی مردم بود. از این رو هنگامی که امام تصمیم گرفت با معاویه بجنگد، عده ای از سپاهیانش به خاطر طمع و غنائم جنگی وارد لشکر امام شدند و امام را نیز مجبور به آتش بس با معاویه کردند. اما اوج دنیاپرستی صحابه و پیروان پیامبر (ص) زمانی نمایان شد که هزاران نامه برای فرزندش نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند، اما زمانی که مورد تهدید، مرعوب و جذب دولت شام قرار گرفتند، دعوت به عمل آمد. . و وفاداری به امام را فراموش کردند و از او روی گردانیدند و برخی از آنان نیز در آنجا هستند کربلا در مقابل پیامبر صف کشیده و با سرنیزه و شمشیر از مهمانان خود پذیرایی کردند تا در عرض چند روز به ثروت جهان و امپراتوری برسند.





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 رای موافق و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا