اجتماعی

ارتقای سطح آموزش دانش آموزان و جبران کاستی ها در طرح مدرسه تابستان رضایت بخش بود؟

نازک نارنجی/قم نماینده آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم می گوید: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده از اثربخشی طرح تقویت یادگیری و جبرانی و قطعاً تعداد دانش آموزان در معرض خطر تکرار پایه اطمینان داریم. مرحله. توجه محدود می شود و دانشجویان پذیرفته شده به سطح بالاتری ارتقا می یابند.

یکی از مهمترین بخش هایی که با شیوع بیماری کرونا در پایان سال 2018 بسته شد، آموزش است. اگرچه این تعطیلی دیری نپایید و به سرعت آموزش آنلاین به عنوان جایگزینی برای آموزش حضوری انتخاب شد، اما فعالان عرصه آموزش و بسیاری از مسئولان به اهمیت آموزش حضوری تعالی و کیفیت آموزشی پی بردند. و کاستی های فضای مجازی و بارها تکرار شده است که در بهترین حالت آموزش مجازی نیمی از کیفیت آموزش را پیاده می کند.

ضعف زیرساخت‌های فنی، عدم دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف به‌ویژه در برخی مناطق روستایی، عدم آشنایی معلمان و دانش‌آموزان در فضای مجازی، نبود محتوای آموزشی آنلاین، عدم دسترسی همه دانش‌آموزان به گوشی هوشمند از جمله چالش‌های موجود است. . به دنبال آموزش آنلاین

از این رو با تداوم آموزش های حضوری در کلاس های درس، نیاز به آموزش های تکمیلی و اجرای برنامه هایی برای جبران ضعف های آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان بیشتر احساس شد.

و در همین راستا وزارت آموزش و پرورش در استان ها برنامه جبران و تقویت یادگیری دوره اصلی را اعلام کرده است.

در همین راستا در تیرماه در گفت و گو با نماینده آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، 150 پایگاه فعال برای اجرای طرح تقویت یادگیری و جبران خدمت داریم و بیش از 19 هزار دانش آموز ثبت شده است. برای شرکت در کلاس های تابستانی

در خصوص زمان اجرای طرح و ذی نفعان آن نیز آمده است: این طرح در بازه زمانی 21 تیرماه تا 21 شهریورماه اجرا می شود و پس از طی دوره آموزشی دو ماهه، نتایج ارزیابی ها در طول دوره آموزشی خلاصه می شود. و امیدواریم دانش آموزان بتوانند تلاش کنیم به مرحله ای برسیم که بتوان آنها را به سطح بالاتری ارتقا داد زیرا جایگاه دانش آموز در سطح قطعا آسیب هایی در ابعاد مختلف خواهد داشت.

با اتمام این طرح، با توجه به نتایج ارزیابی و میزان رضایت از اجرای این طرح و مشکلات آن، بار دیگر با معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در قم گفتگو کردیم.

مریم سادات پهننده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت وگو با خبرنگار نازک نارنجی، با بیان اینکه طرح تقویت و پرداخت هزینه دوره ابتدایی در هر دو مرحله اجرا می شود، اظهار کرد: مرحله اول اجرا می شود. اجرای این طرح در بهمن ماه این کار انجام شده است اما با توجه به شرایط خاص ویروس کرونا و تمدید آموزش به صورت غیر شخصی و در قالب فضای مجازی، آنچه از اجرای این طرح می خواهیم محقق نشده است.

پناهجویان با اشاره به اینکه آغاز مرحله دوم طرح تثبیت و پرداخت یادگیری از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه صورت گرفت، تصریح کرد: پایگاهی در سطح استان تعیین شد و مدیران مدارس نام آن را وارد کردند. دانش آموزان مشمول این طرح به سامانه و بر اساس آن برآورد آماری در سطح استان انجام می شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه طرح تثبیت و جبران یادگیری از 21 تیر لغایت 21 شهریور اجرا شد، اظهار داشت: بر اساس آمار در سطح استان 65 درصد دانش آموزان واجد شرایط در کلاس ها شرکت می کنند. و معلمان پایه های مختلف در مدارس و پایگاه های خاص حضور فعال دارند.

وی ادامه داد: در طول اجرای طرح ارزیابی هایی از والدین، معلمان و مدیران مدارس به ویژه برای دانش آموزان به ویژه در مقاطع بالاتر داریم که از نظر سنی می تواند در جایگاه ارزیابی و نقد یک برنامه باشد.

پناهنده اضافه کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان به دلیل دوری از مدرسه در سایه ویروس کرونا از لحاظ شرایط روحی تمایل زیادی به حضور در کلاس دارند، در مجموع روند اجرای این طرح بیشتر با رضایت اولیا و والدین همراه است. دانش آموزان.کشاورزان دیدند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر اینکه معلمان معتقدند این طرح تاثیر خوبی دارد و در صورت عدم اجرای آن بسیاری از دانش آموزان مجبور به تکرار سطح تحصیلی خواهند شد، یادآور شد: با توجه به که تا 12 شهریور ماه کلاس ها ادامه دارد و ارزیابی نهایی انجام می شود بنابراین نمی توان تعداد و تعداد خاصی را اعلام کرد.

این پناهنده در ادامه تصریح کرد: اما با توجه به اینکه گاهی دانش آموزان مشمول این طرح در سال تحصیلی خود دوره را با استاد نمی گذرانند، لذا نتایج ارزشیابی ها باید در دوره تابستانی به معلم اصلی منتقل شود. معلم دانش آموزان و در نهایت نتیجه نهایی توسط شورای مدرسه ارزیابی خواهد شد. به دانش آموزان و اولیا اطلاع رسانی خواهد شد و نتایج برای دریافت خلاصه نهایی در سامانه بارگذاری می شود.

وی افزود: اما با توجه به ارزیابی های انجام شده به اثربخشی این طرح اطمینان داریم و قطعا تعداد دانشجویانی که در معرض خطر تکرار مبانی هستند کاهش چشمگیری داشته و بر دانشجویان پذیرفته شده در سطح تاکید بیشتری می شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه یکی از مشکلات طرح تثبیت و جبران یادگیری زمان اجرای آن است، تصریح کرد: زمان اجرای طرح هیچ چیزی ندارد. به استان، زیرا طرح اولیه از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ و بومی سازی و در استان اجرا شد.

پناهنده در ادامه تاکید می کند: در کارگروه هایی که با حضور نمایندگانی از مدیران مناطق مختلف استان تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طول سال تحصیلی اغلب بعد از سه ماه وضعیت تحصیلی دانش آموز مشخص می شود. دانش آموزی که برای یادگیری نیاز به توجه بیشتری دارد، می تواند از ژانویه به بعد در معرض آموزش های بیشتری قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: این برنامه را برای سال تحصیلی 1401-1402 با تغییرات ایجاد شده بعد از کارشناسی و برنامه هایی که در نظر داریم کیفیت این برنامه ها را ارتقا دهیم ادامه می دهیم. شاهد تاثیر این طرح برای سال تحصیلی آینده بودیم و امیدواریم با اجرای این طرح زمینه رشد و پیشرفت دانش آموزان مقطع ابتدایی را بیشتر کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا