فرهنگ و هنر

مجسمه فردوسی از دورنگی درمی‌آید؟

این در حالی است که شهرداری از مرمت و بهسازی مجسمه فردوسی – اثر ارزشمند ابوالحسن صدیقی – پس از 63 سال به دلیل اتفاق ناگوار ماه های اخیر، این مجسمه بر اثر شستشوی نادرست آسیب دید.

سازمان زیباسازی شهر تهران از دو مجسمه ساز به نام های ایرج محمدی و طاهر شیخ حکمایی به دلیل همکاری در مرمت و بهسازی مجسمه فردوسی نام برد و در نتیجه خبرنگار نازک نارنجی تلاش کرد در جریان مرمت با شیخ حکمایی تماس بگیرد. وضعیت مجسمه فردوسی برای تصمیم گیری در مورد روند تعمیر آن قرار می گیرد.

این مجسمه ساز به نازک نارنجی گفت: این هفته در جلسه ای درباره روند مرمت این مجسمه تصمیم گیری می شود و فعلا فقط یک بار بازدید داریم.

وی همچنین درباره امکان حل مشکل دوبینی مجسمه فردوسی پس از بازسازی و مرمت گفت: این مشکلات قابل حل است اما به هر حال باید با هم تصمیم گرفت که چگونه این نقص را برطرف کرد. ایجاد شده. اما از آنجایی که مجسمه در فضای باز است و در معرض عواملی مانند آلودگی هوا، باد و باران قرار دارد، این مسائل بر روی مجسمه تاثیر می گذارد.

آیا مجسمه فردوسی از دورانگی است؟

مجسمه فردوسی پس از شستن و ناپدید شدن ناجوانمردانه

به گزارش این نازک نارنجی، تیرماه سال جاری یکی از مجسمه سازان در فضای مجازی اعلام کرد که مجسمه فردوسی در میدانی به همین نام تهران پس از شستشوی نادرست دو رنگ شد و به مجسمه ارزشمند ابوالحسن صدیقی تبدیل شد.

در آن زمان با توجه به اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران برنامه های سالانه مرمت و شستشوی آثار شهری را در برنامه کاری خود داشت، به نظر می رسید فقط یک قسمت از مجسمه را تمیز کند، در فردوسی یا در حین مرمت و بازسازی در عملیات شستشو متوجه تغییر رنگ زیادی شد حکاکی شد و برای جلوگیری از ادامه این روند و عدم تحریف بیشتر کار، کار را متوقف کردند.

اما مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کردند که از دو رنگ مجسمه فردوسی در تهران بی اطلاع هستند و مجید قادری – معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهر تهران – اعلام کرد که در زیباسازی تهران سازمان برای مرمت، شستشو و جابجایی آثار شهری برنامه مرمت مستمری دارد و چنین اتفاقاتی به ندرت رخ می دهد. چون به عقب برنمی گردند و کاری را تمیز نمی کنند یا کار را عالی انجام می دهند. اما در هر صورت پس از بررسی های لازم شستشو و نگهداری این اثر در اولویت قرار دارد.

بیژن قنچه پور در پاسخ به این موضوع به نازک نارنجی گفت: مجسمه ساز هنگام ایجاد ابعاد مجسمه خود، تاریکی و روشنی و خاکستری مجسمه را کنترل می کند، اکنون که روند مرمت باعث می شود این خاکستری ها با هم مخلوط شوند و قسمت هایی از مجسمه به صورت انتخابی انتخاب شود. پوست کنده شد، همین اتفاق برای مجسمه فردوسی افتاد، طرح و ایده مجسمه ساز تقریبا نادیده گرفته شد.

در همان زمان سیل انتقادات از سازمان زیباسازی در تهران به راه افتاد و حتی برخی از مجسمه سازان عنوان کردند که اگرچه برخورد با مجسمه فردوسی اولین بار نیست اما بدترین نمونه در نوع خود بوده است، مجسمه برگشت.

حتی برخی معتقدند در سال های اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران که با نقش کارشناسان مشاور در این حوزه بیگانه به نظر می رسد، اقداماتی را به خودی خود انجام داده است که نتیجه خوبی به همراه نداشته است. این در حالی است که هنر و مجسمه سازی شهری امری خاص است و هر گونه کار مرتبط با آن اعم از مرمت، پتینه کاری و نقاشی نیز یک تخصص محسوب می شود و لذا سازمان یا فرد بدون تخصص باید خودسرانه وجود نداشته باشد. دخالت در امور مربوطه

البته رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای شهر تهران در واکنش به خسارات وارده به مجسمه میدان فردوسی تهران نوشت: خسارت وارده به مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدانی که به نام این شاعر بزرگ وارد شده غیرقابل قبول است. “انتظار می رود شهرداری تهران نسبت به احیای این هنر گرانبهای ملی که یکی از نمادهای معروف پایتخت است، اقدام عاجل کند.”

امروز پس از گذشت دو ماه از این حادثه، سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که مجسمه فردوسی را پس از گذشت 63 سال از ساخت آن با استفاده از تمام ظرفیت های خاص علمی و دانشگاهی مرمت می کند و اکنون باید منتظر ماند و نتیجه این کار را دید. زمان. هر چه هست

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا