اجتماعی

از ارائه ۱۰ تجربه مشارکت مردم در اداره شهر تا الزام گزارش ماهانه به شهردار تهران

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران گفت: کارگاه های آموزشی و گفتمان سازی با هدف تبادل نظر و تجارب ارزنده در حوزه عمومی سازی مدیریت شهری برگزار می شود.

محمدعلی الفت پور در گفت وگو با نازک نارنجی. وی در خصوص استقبال از رویداد مدیریت شهری که فردا پنجشنبه برگزار می شود، گفت: برای اولین بار در شهرداری تهران مباحث آموزشی را با روش های جدید اجرا می کنیم.

وی ادامه داد: در رویداد «توسعه مردمی برای مدیریت شهری» از 12 گروه با تجربه موفق در حوزه عمران مردمی دعوت کردیم تا پیشرفت موارد محوله را بر اساس همکاری با مردم بیان کنند. برخی از این مجموعه ها پیش از این در حوزه مدیریت شهری فعال بوده اند و برخی دیگر وارد فعالیت هایی شده اند که قابل تطبیق و تعمیم با موضوعات حاکم بر شهر هستند.

الفت پور گفت: مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها بر اهمیت مردمی شدن و مشارکت مردم در توسعه فعالیت های مدیریتی تاکید کرده اند. از سوی دیگر دولت آقای عبودیان را به عنوان دستیار ویژه در این زمینه برای حضور در این مراسم معرفی کرد.

رضایت از پدیده محبوبیت; از سیاست گذاری تا ارائه تجربیات

وی در خصوص جزئیات این رویداد اظهار داشت: فردا پنجشنبه ابتدا پنل سیاست گذاری و مدیریتی با حضور شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری اعم از معاونین شهردار، مدیران عامل سازمان ها، شرکت ها، مدیران کل خواهیم داشت. . و متخصصین در این زمینه. در این جلسه در خصوص لزوم مردمی‌سازی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات شهرستان، تاریخچه و روش سیاسی و چالش‌های موجود برای تحقق مردمی‌سازی توضیحاتی ارائه شد.

الفت پور درباره قسمت دیگر فعالیت مردمی سازی برای مدیریت شهری افزود: بعد از قسمت مذکور به سراغ انتقال تجربیات گروه های موفق می رویم و برای بیان تجربیات، مدیریت شهری را از مدیریت غیر شهرداری جدا می کنیم. در این قسمت ارائه 10 دقیقه ای تجربیات مدیریت موفق با مشارکت مردم ارائه می شود. ما همچنین ارائه دیگری درباره جمع سپاری هوشمند و فناوری های جمع سپاری داریم.

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران گفت: در مقوله جمع سپاری یکی از روش ها بی مسئولیتی است. برای رسیدن به این هدف وظایفی از لایه های حاکمیت حاکمیتی به حکومت مردمی محول می شود.

جزئیات حوزه های محبوبیت در مدیریت شهری

الفت پور با اشاره به 5 حوزه پیش بینی شده برای همگانی سازی مدیریت و مدیریت مردمی در شهرداری تهران، گفت: اولین بخش عمومی سازی در «کشف مسئله» است که از مردم برای درک مشکلات شهر بر اساس بازخوردهای مردمی استفاده می کنیم. نیازسنجی محلی و منطقه ای .

وی افزود: حوزه دوم شامل «سیاست گذاری، ارائه راهکار و برنامه ریزی» است و در این بخش نیز از مشارکت مردمی و توده نخبگان و صاحب نظران استفاده می کنیم. ما معتقدیم که مردم برای ارائه راه‌حل‌ها دقیق‌تر عمل می‌کنند و در بیشتر موارد پیامدهای سیاست‌ها را می‌شناسند و هشدار می‌دهند.

الفت پور ادامه می دهد: حوزه سوم مشارکت مردم در «ترویج و تبیین مسائل» است. اگر از نقش مردم در این بخش استفاده کنیم، شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود. مردم می توانند پیوندی بین خودشان باشند. زیرا پذیرش راهکارها و سیاست های اتخاذ شده از سوی رهبران جامعه و عموم مردم ممکن و مؤثرتر است.

وی گفت: حوزه چهارم و پنجم شامل «کشتار و نظارت» است. در بخش اجرا، علیرغم اینکه ظرفیت گسترده ای برای همکاری با مردم وجود دارد، تنها افراد را در حوزه سرمایه گذاری مشارکت می دهیم و از آنها فقط به عنوان بازیگران مالی با کیفیت پایین استفاده می کنیم. من معتقدم نحوه مشارکت بخش خصوصی و مردم در پروژه های شهری مطلوب نیست و در بخش اجرا به صورت محدود و بد همکاری از مردم استفاده می کنیم. 70 درصد پروژه ها در زمینه مشارکت های دولتی و خصوصی مختل شده اند. زیرا گزینه مناسبی برای همکاری انتخاب نشده و یا از توانمندی افراد در فرآیندهای همکاری به خوبی استفاده نمی شود.

وی درباره چشم انداز استفاده از ظرفیت های مدیریتی مردمی در مدیریت شهری گفت: بهترین بازخورد در مورد کیفیت ارائه خدمات به شهروندان را می توان از خود مردم جویا شد. موافقت با تعامل و نظارت عمومی در سطح یک سامانه و شماره تماس کافی نیست. اساسی ترین بخش مدیریت افراد در حوزه مدیریت شهری، جنبه کیفی پروژه های شهری است. به عنوان مثال یکی از اقدامات خوب و مستمر شهرداری درج کد و شناسه منحصر به فرد برای تمامی دارایی های شهر اعم از ناوگان حمل و نقل اعم از اتوبوس، مترو و حتی تجهیزات پارکی است. اسکن کد فعلی

ارائه گزارش ماهانه از اقدامات در زمینه عمومی سازی

رئیس مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری تهران در پایان درباره تداوم رویداد همگانی سازی مدیریت شهری گفت: در اولین روز این رویداد که بحث و آموزش است، 7 نماینده از 7 معاون شهردار تهران ایراد گرفتند. ارائه اقدامات و تجربیات و برنامه های گذشته در زمینه عمومی سازی فعالیت خواهند کرد. در دومین روز این رویداد که روز پنجشنبه 22 مردادماه برگزار می شود، نگارش سند با حضور دستیاران متخصص و بر اساس آموزش های مکتوب و کارگاه ها و جلسات برگزار می شود. در این اسناد راهبردی، هر یک از ادارات شهرداری تهران به صورت جداگانه پیشنهادات و برنامه های آتی خود را در پنج حوزه ای که قبلا ذکر شد ارائه کردند. مرکز تحول و نوسازی اداری شهرداری در راستای رعایت مفاد این اسناد، هر ماه گزارش پیشرفت کار را دریافت و به تک تک معاونت های شهرداری تهران ارائه می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا