فرهنگ و هنر

چرا تلویزیون بی ستاره شده؟

یک تهیه‌کننده تلویزیون محدودیت‌هایی را که حضور هنرمندان تلویزیون را محدود می‌کند، فهرست می‌کند و در این رابطه به موضوعاتی مانند درخواست دستمزدهای بالا و بعضاً غیرعادی، ممنوعیت تم، ممنوعیت‌ها، تصویر و غیره می‌پردازد و در عین حال تاکید می‌کند: اگر ظرفیت اگر به آنتن درست نگاه شود، به نظر می‌رسد تلویزیون می‌تواند مکان بهتری برای سخنان مؤثر باشد و این امر با نزدیک‌تر شدن رسانه ملی به زندگی مردم جامعه محقق می‌شود.

محمدجواد محد – تهیه کننده سریال اپیزودیک «تازه بخش» که پخش آن از شبکه سه سیما به پایان رسید، در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره علاقه مخاطبان به محصولات سینمایی تلویزیون و اینکه آیا پرداختن به فعالیت های روز می تواند یکی از این محصولات باشد، گفت. وی درباره دلایل این علاقه گفت: اگر محبوبیت شبکه نمایش خانگی زیاد شده به این دلیل نیست که با مردم صحبت می کند. شاید برای یکی دو تا از مشاغل درجه یک در این رسانه این اتفاق افتاده باشد، اما می توانم 10 شغلی را که در یکی دو سال اخیر برای شبکه خانگی انجام شده است نام ببرم و این سوال جدی را برای مخاطبان ایجاد کنم که ما در کجا هستیم. زندگی می کند؟ من فکر می کنم سینمای خانگی برای مردم جذاب است، احتمالاً به این دلیل که احساس می کنند برایشان ارزش بیشتری قائل هستند و می توانند ستاره های سینما را در خانه خود ببینند.

تلویزیون هنوز هم می تواند مکان بهتری برای کلمات موثر باشد

تهیه‌کننده «تازه ورد» در ادامه صحبت‌های خود درباره دلایل تماشای محصولات شبکه تلویزیونی خانگی از سوی تماشاگران، بازتر بودن فضای داخلی، نوع پوشش بازیگران و کمدی‌های ممنوعه تلویزیونی به‌عنوان ملی می‌گوید. رسانه ها از جمله دلایل ارتباط بیشتر مخاطبان خود، رسانه ها هستند. از طرفی مردم هر زمان که بخواهند می توانند سریال را در شبکه نمایش خانگی دنبال کنند. به خصوص اگر نمی خواهند فرزندانشان پای این اعمال بنشینند، اما چیزی به نام ویژگی تلویزیون وجود ندارد.

موحد در عین حال تاکید کرد: فراموش نکنیم اگر سریالی 20 تا 25 درصد بیننده تلویزیون داشته باشد یعنی چهار تا پنج میلیون نفر آن را تماشا می کنند و این تعداد از تعداد بینندگان برنامه های شبکه خانگی بیشتر است. ، که پربازدیدترین شغل است. دو میلیون دنبال کننده دارد. تلویزیون هنوز هم می تواند مکان بهتری برای کلمات موثر باشد. چون مخاطب جهانی دارد. البته زمانی این اتفاق می افتد که به زندگی افراد جامعه نزدیک باشد.

این تهیه کننده درباره ظرفیت های تلویزیون نیز گفت: اگر ظرفیت آنتن به درستی دیده شود، به نظر می رسد همچنان سریال سازی تلویزیون تاثیرات اجتماعی دقیق تری داشته باشد. چون پربیننده ترین سریال های تلویزیونی مثل سریال گاندو که بین 15 تا 20 میلیون نفر دنبال می شود و نون خا که به دلیل نزدیک بودن به زندگی شخصیت های زندگی تا 80 درصد بیننده دارد. برای مردم عادی، در مقایسه با پربیننده ترین فیلم های تلویزیونی.

ممنوع کردن تصویر یا صدای برخی بازیگران تلویزیون

این تهیه کننده در ادامه درباره نقاط ضعف سریال های تلویزیونی اظهار داشت: سختی های کار با تلویزیون از الزامات آن است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از موارد ممنوع التصویری یا ممنوع التصویری برخی بازیگران است که قطعا در انتخاب بازیگران یک سریال تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه درباره ساخت سریال «نورسیده ها» به سختی های ساخت یک سریال تلویزیونی اپیزودیک پرداخت و توضیح داد: یکی از مشکلات اپیزودیک در 40 تا 50 دقیقه این است که سه داستان اکشن دو پرده شد.

موحاد افزود: داستان سریال های غیر اپیزودیک شامل اول، وسط و یک سوم آخر است، قسمت آخر که به پایان می رسد، اما در اکشن های اپیزودیک نمی توان به حد وسط و طبیعی پرداخت. ما همچنین در “Taze Ward” هستیم، متوجه می شویم که این پرش می تواند مخاطب را ناراحت کند. زیرا او هنوز یک سوم میانی را که باید به آن نگاه می کرد، ندیده است، اما این شرط شغلی «نیو آریوال» است.

تهیه کننده «تازه وارد» ادامه می دهد: البته بهتر است بگوییم این کار را نکردیم و شاید افراد باتجربه بتوانند به گونه ای قصه بگویند که مخاطبان برای پرش به موقع آنقدر اذیت نشوند. از طرفی باید بگویم که نمی‌توانیم در پایان سریال را ترک کنیم، اما داستان هر قسمت باید تمام شود. پس مجبور شدیم بپریم. همچنین تجربه ساخت «تازه وارد» باعث شد برای سریال جدیدمان برنامه ای بیندیشیم که اگر داستانی پتانسیل گفتن کامل را دارد، دستمان را بند نکنیم و آن را در چند مرحله انجام دهیم.

چرا هیچ ستاره ای در تلویزیون وجود ندارد؟

اکثر سریال ها برای گرفتن ستاره مشکل دارند

موحد در بخشی دیگر از گفت وگوی نازک نارنجی درباره مشکلات انتخاب بازیگر برای کارهای اپیزودیک گفت: به نظر من اولین مشکلی که گریبان تلویزیون را در آثار انتخاب بازیگر می گیرد این است که به دلیل فضاسازی، فیلم کوچک تری دارد. ستاره ها یا افراد مشهور آنها را می توان در آثار تلویزیونی دید. «تازه ورد» بعد از سریال «قاعده رشد» روی آنتن رفت. این سریال 30 قسمتی از نظر تولید قوی است و تهیه کننده شناخته شده ای دارد، اما شاید به معنای معمول محبوبیتی نداشته باشد. حتی اگر بازی هایی مثل «زیرخاکی» باشد که ژاله صامتی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی آن هستند، اما اکثر سریال ها برای گرفتن ستاره مشکل دارند و اگر این مشکل را در نظر بگیریم، مختص «بخش تازه» نیست. سلسله.

وی ادامه می دهد: مسائل مالی دومین مشکلی است که من به عنوان تهیه کننده برای آوردن هنرمند باید با آن مواجه شوم. ما در تلویزیون با دستمزدی کار می کنیم که می تواند چهار تا پنج برابر کار و درآمد بسیار ساده تر و سریعتر در شبکه خانگی باشد و این قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید با بازیگری که ستاره تلویزیونی بود برای حضور در «تازه وارد» صحبت کردیم و او حاضر شد بازی کند، اما در ازای دستمزدش رقمی را پیشنهاد داد که پول تولید کل صحنه بود. یعنی مثلا اگر پول تولید یک دوره 200 میلیون تومان باشد همین مقدار حقوق می خواهد.

چرا هیچ ستاره ای در تلویزیون وجود ندارد؟

شما نمی توانید از بازیگران انتقاد کنید

تهیه کننده «تازه ورد» با بیان اینکه بیشتر بازیگران وقتی در حال کار روی یک سریال هستند و هر شب روی آنتن می روند دوست دارند نقش اول را داشته باشند، گفت: بازیگران این گونه می بینند و توانایی های خود را نشان می دهند. به این ترتیب نمی توان آنها را به خاطر این موضوع مورد انتقاد قرار داد و حتی می توان گفت که درخواست آنها موجه است. این مورد نیز یکی از دلایلی است که ترمز بازیگران شناخته شده تازه وارد را گرفت، اما باید بگویم که من از گروه بازیگران واقعا راضی هستم و فکر می‌کنم تولید و تیم مجری در حال عبور هستند. مقطع تحصیلی.

محد افزود: اگرچه عده ای به این موضوع فکر می کنند اما برای یک بازیگر نام کارگردان از نظر هنری بسیار مهم است و نام تهیه کننده از نظر اجرایی و مالی بسیار مهم است. دیدگاه، و این چهارمین دلیل است. چرا یک بازیگر مشهور ممکن است همیشه در گروه های جوان ظاهر نشود؟ شناخته شده برای همکاری با یکدیگر.

دلایل تفاوت دستمزد بازیگران تلویزیون و شبکه نمایش خانگی

وی درباره دلایل تفاوت دستمزد بازیگران تلویزیون و شبکه نمایش خانگی گفت: به نظرم تلویزیون باید به هزینه کارش بیشتر توجه کند. در واقع نرخ رشد سریال های تلویزیونی در هر دقیقه با نرخ تورمی که در 6 سال اخیر به دست آورده ایم یکسان نیست. مثلاً اگر هزینه ساخت یک سریال در سال 1393 دقیقه ای سه میلیون تومان بود، الان باید 10 میلیون برای آن هزینه می شد. این مشکل نشان می دهد که همه ابعاد تولید افزایش یافته است. از طرفی در شبکه نمایش خانگی، مشاغل به صورت غیرمنطقی شارژ می شوند، یعنی اگر کاری بتواند عدد معقولی در شبکه نمایش خانگی داشته باشد، سه برابر عدد معقول ساخته می شود. همزمانی این دو اتفاق و ارتباط متقابل آنها باعث افزایش فاصله شبکه نمایش خانگی با تلویزیون و همچنین اختلاف زیادی در دستمزد بازیگران و عوامل می شود.

تهیه کننده «تازه ورد» ادامه داد: برای فیلمبرداری سریال «تازه ورد» دستیار داریم که با وجود قرارداد با ما، بدون مشکل با پیشنهاد شبکه نمایش خانگی کار کرد که از نظر مالی بهتر بود. نسبت به «تازه وارد»» مواجه شد و کار را رها کرد. این اتفاق برای دستیاران دیگر مجموعه ما افتاده است و ما باید تغییر کنیم. در حال حاضر می توان گفت که این یک اتفاق منطقی است. از آنجا که زندگی یک فرد جنبه های مختلفی دارد، برای انجام یک کار باید این جنبه ها را در نظر بگیرد.

بهتر است تلویزیون خود را به منطق تولید نزدیک کنید

موحد تاکید می کند: برای کاهش این فاصله بهتر است تلویزیون خود را به منطق تولید نزدیک کنید و همچنین یک مرجع مدیریتی برای پرداخت ها ایجاد کنید. چون مبنای پرداخت این دستمزدها حداقل برای من تهیه کننده مشخص نیست. از سوی دیگر به نظر من تفاوت دستمزد نه تنها بر تلویزیون تاثیر می گذارد، بلکه بر سینما نیز تاثیر می گذارد و این تولید آثاری است که حتی به درد بازیگران هم نمی خورد.

کاستی های “جدید”

وی در ادامه درباره بازخوردهای دریافتی از سریال اپیزودیک «تازه بخش»، خاطرنشان کرد: با پخش این اثر از تلویزیون بازخوردها مثبت‌تر شد و این نشان می‌دهد که تا حدودی موفق شده‌ایم موضوعی را به مخاطب بدهیم. . گفتیم، حتی اگر نتوان در هیچ کاری از کاستی های فیلمنامه و تولید چشم پوشی کرد.

این تهیه کننده با بیان اینکه «تازه ورد» سعی کرد فضایی برای بحث درباره موضوع سریال یعنی بچه دار شدن و شاید جمعیت باز کند، گفت: «تازه ورد» باعث بحث بیشتر درباره موضوع پیری جمعیت و اثبات آن می شود. از آن جمله گفتگوهایی است که در فضای مجازی این سریال صورت می گیرد. اگرچه این صحبت ها با انتقاداتی به سریال همراه بود اما این موضوع برای من قابل تامل و هیجان انگیز بود.

سریالی با موضوع اقتصادی بسازید

تهیه کننده «تازه ورد» با اعلام این خبر گفت: باشگاه فیلم سوره ساخت سریالی 20 قسمتی با موضوع اقتصادی را در دستور کار قرار داده است تا مرکز تولید سریال اپیزودیک با موضوعات محوری حفظ شود. و مذاکرات اولیه قبلا با دوستان صداسیما انجام شده است. البته این سریال در ساخت «نیوآریوال» تغییراتی دارد، از جمله اینکه می‌توانیم یک داستان را در سه مرحله روایت کنیم تا فیلمساز در پشت صحنه کسب‌وکارش تجربه بیشتری کسب کند.

موحد در پایان تاکید می کند: یکی از اهداف کلیدی ساخت سریال اپیزودیک، ایجاد کادر متخصص است. به همین دلیل باید با نهادی که به این موضوع اهمیت می دهد همکاری کنیم. خانه تولیدی جوان صداوسیما در حال حاضر هدف ما در این حوزه است و به توسعه سری جدید خود در این سازمان ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا