علمی و پزشکی

تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان‌پذیر شد

نازک نارنجی/ خراسان رضوی علائم بالینی بیمار و قابل اندازه گیری، مانند تجمع آمیلوئید بتا در مایع مغزی نخاعی، ممکن است به تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر کمک کند.

به گفته نوروساینس، اختلالات حافظه ذهنی مرتبط با سطوح آشکار پروتئین های بتا آمیلوئید در مایع مغزی نخاعی (CSF) شاخص های قوی بیماری آلزایمر هستند. نتیجه مطالعه ای بود که توسط موسسه تحقیقاتی آلمان برای بیماری های عصبی (DZNE) انجام شد که در آن حدود 1000 سالمند شرکت کردند.

تحقیقات این گروه به رهبری فرانک جسن، محقق زوال عقل، می تواند به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری آلزایمر کمک کند.

اگر افراد احساس می کنند که حافظه یا سایر توانایی های ذهنی آنها رو به کاهش است اما هدف آزمایش ها نشان نمی دهد، از نظر پزشکی به آن “اختلال شناختی ذهنی” یا به اختصار SCD می گویند. این پدیده سالهاست که موضوع تحقیق بوده است.

پروفسور فرانک جسن، دانشمند مرکز و مدیر بخش روانپزشکی دانشگاه کلن، توضیح می‌دهد: «افراد مبتلا به این بیماری مشکلات روانی جدی را گزارش می‌کنند که باعث اضطراب جدی در آنها می‌شود، اما با روش‌های فعلی اندازه‌گیری نمی‌شوند. SCD در حال حاضر به عنوان یک عامل خطر شناخته شده است، اما علامت هشدار قطعی زوال عقل در آینده قابل پیش بینی نیست.

او گفت: “در بسیاری از افراد مبتلا به SCD، کاهش تدریجی عملکرد شناختی وجود ندارد.” برای ارزیابی دقیق‌تر ریسک فردی باید عوامل دیگری در نظر گرفته شوند. ما اکنون آن را می دانیم. اگر علاوه بر SCD، شواهدی مبنی بر تجمع برخی پروتئین های مغزی وجود داشته باشد، اینها معمولاً نشانه های قوی بیماری آلزایمر هستند.

تحقیق در سراسر جهان

این ارزیابی بر اساس یک مطالعه طولانی مدت در مرکز DZNE به نام DELCODE است که شامل 10 مرکز تحقیقاتی در سراسر آلمان و چندین بیمارستان دانشگاهی است. در این زمینه، عملکرد شناختی حدود 1000 مرد و زن مسن سالانه برای چندین سال ثبت شد.

این با استفاده از روش‌های مرسوم تست عصب روان‌شناسی انجام شد. علاوه بر این، مایع نخاعی در چندین شرکت‌کننده در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و حجم مغز با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تعیین شد.

جیسون و همکارانش اکنون در حال بازبینی مجموعه‌های اندازه‌گیری فردی هستند که هر کدام حداکثر یک دوره پنج ساله را پوشش می‌دهند. میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه حدود 70 سال بود و در ابتدا از طریق کلینیک های حافظه شرکت کنندگان در بیمارستان دانشگاه و از طریق آگهی های روزنامه جذب شدند.

این گروه شامل بیش از 400 نفر مبتلا به SCD در ابتدا و حدود 300 نفر با ناتوانی های شناختی قابل اندازه گیری تا علائم زوال عقل آلزایمر بودند.

علاوه بر این، این گروه شامل بیش از 200 بزرگسال بود که عملکرد ذهنی آنها نرمال بود و در ابتدا SCD را نشان ندادند. این افراد “سالم” به عنوان کنترل عمل می کنند. به طور کلی، این یکی از جامع ترین مطالعات SCD تا به امروز است.

بیومارکرهای مایع مغزی نخاعی

پروتئین بتا آمیلوئید که در طول بیماری آلزایمر در مغز تجمع می یابد، نقش مهمی در تحقیقات دارد.

تجمع مغز را می توان به طور غیر مستقیم بر اساس سطح پروتئین در مایع مغزی نخاعی ارزیابی کرد. اگر سطح از آستانه فراتر رود، شواهدی از تجمع بتا آمیلوئید در مغز در نظر گرفته می شود. این افراد می توانند «آمیلوئید مثبت» باشند. 83 شرکت کننده مبتلا به SCD و 25 داوطلب از گروه کنترل این وضعیت را داشتند.

جسون بیان می کند که رسوب بتا آمیلوئید، مانند SCD، یک عامل خطر برای بیماری آلزایمر است. با این حال، نه تنها یکی از این دو رویداد نشانه واضحی از بیماری است، بلکه همانطور که تحقیقات ما نشان داده است، اگر این رویدادها در یک دوره زمانی طولانی‌تر در کنار هم وجود داشته باشند، ممکن است تصویر واضح‌تر شود.

تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان پذیر شده است

در طول زمان پیشرفت کنید

در طول دوره مطالعه، برخی از افراد در گروه SCD و همچنین سایرین در گروه کنترل دچار اختلالات شناختی قابل اندازه گیری شدند. این به ویژه در ابتدا در افراد مبتلا به SCD مثبت آمیلوئید دیده می شود.

در مقایسه، کاهش شناختی در افراد دارای آمیلوئید مثبت کمتر از گروه کنترل بود. داده های مغزی MRI نیز تفاوت هایی را نشان داد.

هیپوکامپ، بخشی از مغز که به دو نیمکره مغز تقسیم می‌شود و مرکز کنترل حافظه در نظر گرفته می‌شود، در افراد مبتلا به آمیلوئید SCD مثبت کوچکتر از افراد دارای آمیلوئید مثبت در گروه کنترل است. نشانه آتروفی است. توده ای از مغز است.

مرحله دوم بیماری آلزایمر

جیسون می‌گوید: «اگر تمام یافته‌ها، از جمله داده‌های افرادی را که قبلاً ناتوانی‌های شناختی قابل اندازه‌گیری داشتند، جمع‌آوری کنیم، ترکیب SCD و وضعیت آمیلوئید مثبت را به عنوان یک شاخص قوی در مراحل اولیه بیماری آلزایمر می‌بینیم».

اگر آلزایمر را طبق معمول به شش مرحله طبقه بندی کنید، که مرحله 6 نشان دهنده زوال عقل شدید است، ما معتقدیم که ترکیب SCD و وضعیت آمیلوئید مثبت با مرحله دوم مطابقت دارد. این قبل از مرحله ای که علائم قابل اندازه گیری برای اولین بار ظاهر می شود رخ می دهد و همچنین به آن اختلال شناختی خفیف می گویند.

روشی برای تشخیص زودهنگام

تا به امروز هیچ درمان موثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. با این حال، به طور گسترده اعتقاد بر این است که درمان باید در اسرع وقت آغاز شود.

جیسون افزود: “اگر علائم بالینی قابل اندازه گیری وجود داشته باشد، مغز در حال حاضر بسیار آسیب دیده است.” از دیدگاه فعلی، شانس کمی برای یک درمان موفق و پایدار وجود دارد.

او در پایان گفت: «بنابراین سؤال این است که چگونه می‌توان افراد به ظاهر سالمی را که واقعاً به بیماری آلزایمر مبتلا هستند و احتمال ابتلا به زوال عقل دارند، شناسایی کرد. من ترکیبی از اختلال شناختی ذهنی و وضعیت آمیلوئید مثبت را معیار امیدوارکننده‌ای می‌دانم که هنوز باید در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار گیرد.

این یافته ها در مجله Alzheimer’s & Dementia منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا