علمی و پزشکی

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال گذشته، روزهای سختی را گذرانده‌ایم تا یک مهمان ناخوانده کوچک و سرسخت داشته باشیم. بیماری کرونری قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، اثرات زیادی بر سلامت انسان دارد. از زمان شروع این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از سویه‌های جدید کرونا، آسیب‌های جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه نیز ممکن است رخ دهد. سلامت روان رکاملاً مختل کننده است و منجر به استرس، اضطراب و افسردگی مداوم می شود.

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و یکی از بیماری های روانی هستند، اما تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای کاهش اضطراب است. و افسردگی به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب و زندگی روزمره.

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید مراقب سلامت روان خود باشند. اما واقعیت این است که احساسات، افکار و رفتار شما می تواند بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. سلامت روانی خوب می تواند توانایی شما را برای مقابله با مشکلات روزمره و بحران ها و چالش های جدی تر تقویت کند. بنابراین یکی از کارهایی که یک فرد می تواند برای کاهش سطح استرس انجام دهد این است که زمانی را از فعالیت های مربوط به کار دور کند، زمانی را برای استراحت و لذت بردن از تعطیلات اختصاص دهد.

تعطیلات عامل موثری در سلامت روان انسان است

به گفته روانشناسان و بر اساس تحقیقات مختلف، از جمله تعطیلات، تفریح ​​و استراحت موضوعات مهمی هستند که بر سلامت جسمی و روانی تأثیر مثبت دارند. زهرا شایگان منش، روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا. آنها مردم دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تعطیلات منظم منجر به زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتر می شود. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد کاری و اجتماعی موثر است.

تعطیلات را نادیده نگیرید

شایگان منش درباره افرادی که در موضوع تعطیلات، تفریح ​​و سرگرمی اختلاف نظر دارند و فکر می‌کنند تعطیلات اتلاف وقت و عقب‌نشینی در کارها و هدف هستند، گفت: این‌ها افرادی هستند که اغلب طرح کمال‌گرایی و محدودیت عاطفی دارند. با این حال، واقعیت این است که تعطیلات و تفریح ​​از مسائل مهمی هستند که برای سلامت جسمی و روحی مهم هستند. تعطیلات پر از پیچیدگی سرگرم کننده یا راحت نیستند. نادیده گرفتن تعطیلات در نهایت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، فرسودگی شغلی، افسردگی و اضطراب خواهد شد. بنابراین تعطیلات و تفریحات را یکی از مهمترین موضوعات زندگی قرار دهید.

سفر

شادترین کشورها، کشورهایی که بیشترین تعطیلات را دارند

شایگان منش درباره تعطیلات در کشورهای دیگر تاکید کرد: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و کشورهای دیگر به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان نگاه کنیم، می بینیم که کشورهای آن نسبت به سایر کشورها نرخ تعطیلات بالاتری دارند. مانند تعطیلات آخر هفته دو روزه و ساعات کاری کوتاهتر. این کشورها ساعات کاری بسیار طولانی تری دارند، اما بهره وری آنها بسیار بیشتر از ما است، زیرا زمان تعطیلات در این کشورها به گونه ای برنامه ریزی شده است که کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد. و سلامت روان بهتری داشته باشند تا بتوانند از حداکثر توان خود در ساعات کاری استفاده کنند.

تاثیرات تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه بیشتر به جسم و روح را از مزایای تعطیلات می داند و می گوید: «ممکن است در طول هفته و روزهای کاری به دلیل شرایط استراحت، خواب، تفریح ​​و ورزش کافی وجود نداشته باشد، اما در ایام تعطیل فرصت داریم. برای بازسازی جسمی و روحی… «تعطیلات ما هم از محیط پرتنش کار و محیط اجتماعی برای تجدید قوا طول کشید.

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا فقط یک تعطیلات برای جسم و روح خوب است یا تعطیلات باید باکیفیت باشد، گفت: درست است که ما به تعطیلات نیاز داریم، حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد، اما تاکید کردیم که باید تلاش کنیم. برای داشتن تعطیلات با بالاترین کیفیت. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید و سرگرم شوید و با افراد مثبت تعامل داشته باشید تا احساس خوبی داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن خود را متعادل کنید.” حتی اگر برنامه سفر خاصی برای کرونا نداشته باشید، مجبور نیستید کارهای عجیب و غریب انجام دهید، اما می توانید وقت خود را صرف بازی های خانوادگی سرگرم کننده کنید، بیرون بروید و تماشا کنید. به فیلم های کمدی نگاه کنید.”

علت خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیر خسته و غمگین هستیم؟ وی توضیح می دهد: مردم معمولا دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در ایام تعطیلات این محیط برایشان فراهم می شود اما بعد از تعطیلات چون بیشتر وارد می شوند، همچنین در زندگی پر استرس گذشته مشکلاتی به وجود می آید. مانند افسردگی، اضطراب و عدم علاقه به آنها دیده می شود.افسردگی پس از تعطیلات ممکن است بعد از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته یا بعد از یک تعطیلات طولانی مانند تعطیلات عید رخ دهد.«به طور طبیعی بعد از تعطیلات احساس غم و اندوه می کنیم، اما در این شرایط می توان اقدامات زیادی برای پیشگیری از افسردگی پس از تعطیلات انجام داد.»

افسردگی

چگونه سال جدید را با شور و شوق شروع کنیم؟

شایگان منش در پایان گفت: با این حال پایان دادن به تعطیلات به تنهایی باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان بعد از تعطیلات می تواند به زندگی عادی بازگردد، اما بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خودمان این کار را انجام دهیم. . برای ماه مبارک رمضان آماده شوید و از اخبار بد دوری کنید، برنامه ریزی کنید، کارهای سرگرم کننده انجام دهید، عادت های مثبتی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن، بخشش دیگران و رفع ابهامات، مثبت اندیشی و … را در خود ایجاد کنید. از نظر فیزیکی.”

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا