اقتصادی

آمار بالای مرگ قنات‌ها در سه شهرستان استان مرکزی

نازک نارنجی/ مرکز مدیر آب و زمین جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در اراک، ساوه و زرندیه حفر بی رویه چاه و در نتیجه بیشترین تلفات قنات ها رخ داده است.

فرزاد کوهدانی در گفت وگو با نازک نارنجی، اظهار کرد: 3 هزار و 606 رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 387 رشته در حال حاضر فعال است.

وی در خصوص علت غیرفعال بودن تعداد قنات ها افزود: خشکسالی سال های اخیر و حفر بی رویه چاه های مجاز و غیرمجاز یکی از دلایل آن است که در حال حاضر حدود 7400 رشته قنات، چاه مجاز و حدود 4000 قنات غیرمجاز وجود دارد. چاه های استان.» برداشت بی رویه این چاه ها بر مرگ و میر قنات ها تأثیر گذاشته است.

مدیر آب و اراضی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: بیشترین قنات های استان در شهرستان شازند با 363 خط، اراک با 300 خط و ساوه و خمین و بیشترین تلفات قنات در مناطقی است که چاه وجود دارد. بیشتر حفر شده اند. در جاهایی مثل شازند، تفرش، آشتیان چون امکان حفر چاه های زیادی وجود ندارد قنات ها کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند اما در اراک، ساوه و زرندیه چاه های زیادی حفر شده و در نتیجه بیشتر قنات حفر شده است. مرگ و میر رخ داده است.

کوهدانی تصریح کرد: برای قنوات منابعی برای اعتبارات ملی و استانی وجود دارد که عمده اعتبارات ملی است و این اعتبارات محدود به استان است اما وضعیت اعتبارات و تخصیص اعتبارات جوابگوی نیاز شهرستان نبوده است. طول قنات های استان 3600 کیلومتر است و میانگین هزینه احیای هر متر قنات 700 هزار تومان برآورد شده است. در مجموع سالانه بالغ بر 25 میلیارد تومان از سوی استان برای این مهم اختصاص می یابد که با این میزان اعتبار سالانه حدود 30 کیلومتر قابل احیا است که در مقایسه با 3600 کیلومتر زمان طولانی برای احیای این قنوات است.

وی ادامه داد: پس از احیای قنات، نگهداری از آن نیز حائز اهمیت است، اما متاسفانه کشاورزان این اهمیت را کنار گذاشته و آن را وظیفه دولتی دانسته اند، بنابراین باید پس از چند سال احیا و لایروبی کنیم که نمونه آن است. این در گذشته مهم بود.”

کوهدانی در خصوص مشکلات قنات ها گفت: کاهش سطح آب های زیرزمینی به دلیل خشکسالی، احیای قنات ها و نبود حریم کشاورزان، ساخت و ساز در محدوده قنات در مناطق مسکونی شهری یا روستایی و کمبود اعتبارات عمرانی به دلیل تعداد زیاد است. کار و … یکی از مشکلاتی که در این مورد وجود دارد این است که باعث آسیب به کانال ها می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا