حوادث

از چک ایمنی ترمینال ها تا راه اندازی سامانه مراقبت جاده ای

یک محقق ایمنی می گوید شغل یک راننده حرفه ای کمتر از خلبان نیست. از ترمینال حمل بار و مسافر باید به عنوان فرودگاه برخورد کرد.

فرشید قاسملو در مصاحبه با نازک نارنجی ، وی با تأکید بر اهمیت توجه به تصادفات جاده ای گفت: تصادفات جاده ای یک چالش جهانی است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، سالانه به طور متوسط ​​1.3 میلیون نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه می دهد: 30 تا 50 میلیون نفر نیز در این حوادث به شدت آسیب دیده اند. برخی از آنها از ناتوانی دائمی رنج می برند. این رویدادها به طور متوسط ​​سه درصد از تولید ناخالص داخلی یک کشور را تشکیل می دهد. به همین ترتیب ، 93٪ از مرگ و میرهای خیابانی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​اتفاق افتاده است. از طرف دیگر ، این کشورها 60٪ از ماشین را در اختیار دارند.

این محقق ایمنی گفت: “بر اساس میانگین جهانی ، ما در رتبه 42 هستیم.” البته این آمار مربوط به سال 2018 است ، زیرا سفرهای جاده ای پس از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. بنابراین تصادفات را به طور مصنوعی کاهش دهید. بر اساس این آمار ، کشور ما سالانه 21000 کشته در حوادث رانندگی دارد.

قاسملو ، با بیان اینکه علل تصادفات رانندگی به دو دسته علل اولیه و ثانویه تقسیم می شوند ، گفت: افراد به عنوان راننده ، عابر پیاده و مسافر ، اتومبیل و جاده علت اصلی هستند. زمان روز و شب ، روز هفته ، شرایط آب و هوایی ، شرایط پستی و جاده ای زیاد و … از عوامل فرعی موثر در تصادفات هستند.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده ای یک صنعت است اظهار داشت: در همین راستا ما در حال بررسی م componentsلفه های ایمنی صنعت حمل و نقل جاده ای هستیم. یک حادثه علت واحدی ندارد ، اما یک سری عوامل مانند بذرهای یک زنجیره در کنار یکدیگر قرار می گیرند که غالباً اولین حلقه زنجیره خطاهای انسانی است. البته ، لازم به یادآوری است که آسیب آخرین حلقه زنجیره است.

قاسملو افزود: برای ایمنی لازم است آسیب های ناشی از حوادث رانندگی را کنترل کنیم. کمربند ایمنی از تصادف جلوگیری نمی کند ، اما آسیب دیدگی را کنترل می کند. کلاه ایمنی موتورسیکلت ، صندلی کودک و … آسیب ها را کنترل می کند.

وی گفت: “در آغاز قرن بیستم ، یک مهندس برجسته ایمنی 75000 تصادف صنعتی را با دقت بررسی کرد و دریافت که 88٪ از حوادث مربوط به علل ناامن و 10٪ مربوط به شرایط ناایمن است ، اما هیچ عاملی برای 2 f اگر بگوییم که عوامل ایمنی با تصادفات رانندگی مرتبط هستند ، به این معنی است که افزایش سرعت متوسط ​​هم احتمال و هم سکته را افزایش می دهد. و تصادف. برای هر یک درصد افزایش سرعت ، خطر تصادف منجر به مرگ چهار درصد افزایش می یابد.

پژوهشگر دوم در زمینه ایمنی می گوید: درگیری دوم در تصادفات را می توان اثری از مصرف الکل و داروهای روانگردان دانست. رانندگی بعد از نوشیدن مشروبات الکلی احتمال تصادف را که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در جهان بیشتر می کند. عامل سوم حواس پرتی مانند سیگار کشیدن ، خوابیدن ، توجه به تلفن های همراه و … است. برخی از افراد تصور می كنند اگر هنگام رانندگی از هندزفری استفاده كنند ، ایمن هستند ، در حالی كه هندزفری نیز می تواند باعث حواس پرتی شود.

وی ادامه می دهد: دلیل چهارم استفاده از تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی نیست و اینها عمده ترین دلایل بروز حوادث هستند.

وی با اشاره به شرایط ناامن که باعث تصادف می شود ، گفت: “یکی از دلایل طراحی ناامن جاده ها است.” در طرح راه باید به یاد داشته باشیم که تأثیر بسزایی در ایمنی دارد. در این طرح ، همه از جمله عابر پیاده ، دوچرخه سوار ، اتومبیل و … استفاده خواهند کرد. اگر ایمن سازی جاده امکان پذیر نیست ، باید از علائم و هشدارها استفاده کنید. مسیر باید سخاوتمندانه باشد و اولین اشتباه نباید آخرین اشتباه باشد.

این محقق ایمنی با بیان اینکه 75 درصد کشور ما کوهستانی است ، می گوید: “بدیهی است که در شرایط کوهستانی 100٪ شرایط ایمن نداریم.” به همین دلیل است که راننده ابتدا باید از آن آگاه باشد و همچنین از علائم هشدار دهنده استفاده کند.

وی گفت: “ببینید ، می بینیم كه بعضی اوقات اتومبیلی با نقص ترمز فنی از ترمینال خارج می شود.” “این غیر قابل قبول است.” در وسایل نقلیه سنگین ، سیستم دیگری وجود دارد که به توقف سریع خودرو کمک می کند ، ترمز موتور یا اگزوز نامیده می شود. نگاه کنید ، گاهی دیده می شود که راننده گاهی با اتکا به ترمز روی آن ، نقص فنی اتومبیل را نادیده می گیرد.

این محقق در مورد مانور وسایل نقلیه سنگین گفت: “گاهی اوقات مانور وسایل نقلیه سنگین ، به عنوان مثال ، یک مخزن سوخت به آن اضافه می شود ، این مرکز ثقل اتوبوس را تغییر می دهد و احتمال سقوط را افزایش می دهد. گاهی اوقات متوجه می شویم که بسیاری از اتوبوس ها هنگام حرکت پایدار نیستند. این می تواند به دلیل مانور یا کنترل بارهای سنگین باشد.

وی گفت: “راننده باید هزینه این چیزها را بپردازد و شغل راننده حرفه ای كمتر از خلبان نیست.” در این حالت ، حرفه ای بودن راننده می تواند در به حداقل رساندن تصادفات بسیار مثر باشد. آیا سیستم معلم و دانش آموز برای آموزش یک راننده حرفه ای کافی است؟ من فکر می کنم یک راننده حرفه ای باید حداقل تجربه آموزش فنی و حرفه ای داشته باشد.

قاسملو در مورد نظم ترمینال ها گفت: چگونه ممکن است خودرویی با نقص فنی از پایانه مسافربری خارج شود؟ چرا فرودگاه ها را برای سفرهای جاده ای ترتیب ندهید؟ با ترمینال مسافری و باربری باید به عنوان فرودگاه رفتار شود. قبل از پرواز ، یک سری بررسی ها انجام شد ، شبیه کاری که ترمینال ها باید انجام دهند. همچنین ، در فرودگاه ها ، آنها منتظر نمی مانند که هواپیماها سقوط کنند و سپس آنها را به یک فروشگاه منتقل می کنند. همچنین از نظر ایمنی اتوبوس ها باید مرتباً بررسی شوند.

وی گفت: “از سال 1997 ، سوئدی به نام Vision Zero در سوئد انجام شده است.” شعار آن این است که مرگ یک شخص در تصادفات جاده ای غیر قابل قبول است. ما نمی توانیم تصادفات را به صفر برسانیم زیرا تصادف یک عامل علی است. در اسکن تصادف ، هدف این است که حادثه اتفاق بیفتد اما صدمه جدی به مردم وارد نشود. واقعیت این است که همه کشورها تصادف می کنند ، اما آنها در حال کاهش اقدامات خود هستند.

قاسملو می گوید بسیاری از کارها باید با هم انجام شود تا حوادث به حداقل برسد: “این اسکن پنج راه حل اصلی دارد که باید مرتب باشد.” کاربر ایمن ، اتومبیل ایمن ، جاده ایمن ، سرعت مطمئنه ، اضطراری و مراقبت های کافی بعد از تصادف پنج چیز است.

وی افزود: آموزش ، اجرا ، مهندسی ، مشوق های اقتصادی و امکانات واکنش اضطراری می تواند خطرات مانند تصادفات جاده ای را کاهش دهد.

وی گفت: “همانطور که ما سیستمی به نام نظارت پرواز داریم ، به سیستم نظارت جاده ای نیز نیاز داریم که سازمان های مختلف بتوانند در آن شرکت کنند.” “ما هنوز هم می توانیم در این مورد از اهدا کنندگان کمک بگیریم.” من فکر می کنم ما باید هدف خود را بدون نیاز به کشته شدن در تصادفات جاده ای ، اسکن کشورمان انجام دهیم ، بنابراین ما به یک سیستم مراقبت از جاده نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر قانون ایجاب می کند ، ما باید این قانون را به مجلس بیاوریم ، در هر صورت ، چون امکان ایجاد آن وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا