فرهنگ و هنر

کرونا از جنگ بالاتر است!

محمد صیاد ، یک عکاس باسابقه اخبار که کار خود را در زمان کرونا از دست داد ، گفت که از گرفتن عکس دلتنگ شده و از زندگی در خانه خسته شده است. وی گفت: “کرونا رویدادی بسیار بلندتر از جنگ است.”

محمد صیاد ، عکاس پیشکسوت و با تجربه در عکاسی از وقایع مهم جاری در کشور مانند انقلاب و جنگ ، در مصاحبه با نازک نارنجی در مورد اینکه آیا می توان دوره تاج را با بحران های دیگر مانند انقلاب ، جنگ ، زلزله و. کرد گفت: “کرونا فاجعه ای است که هرگز در جهان دیگری رخ نداده است.” این آفت باعث شده است که مردم دنیا سالها فلج و رنج بکشند.

وی گفت: “کرونا افرادی را که در زندگی آنها وجود ندارند آزار می دهد.” “جنگ متفاوت است و من فکر می کنم تاج بلندتر از جنگ است!” ما در مورد این داستان اطلاعاتی نداریم ، که داستان بدی نیز است. مرگ و میر انسان زیاد است ، و با وجود همه هشدارها برای پیروی از پروتکل های بهداشتی ، برخی از مردم واقعاً اهمیتی نمی دهند و فکر می کنند مرگ برای همسایه است ، بلکه برای خود آنها است.

صیاد همچنین در مورد تأثیر زمان کرونا در حرفه خود اظهار داشت: 100٪ موثر بود. من از حضور در برنامه ها می ترسیدم. زیرا تاج خطری است که اطرافیانش را تهدید می کند. من از نشستن در خانه خسته شده بودم و واقعاً دلم برای عکس گرفتن تنگ شده بود. روزهای عید ، 10 دقیقه از خانه بیرون رفتم ، اما به خانه نرسیدم ، پیاده روی کردم و از خیابان فاطمی به سمت چمپ الیزه عکس گرفتم و بعد از سه ساعت به خانه آمدم.

وی با تأکید بر اهمیت حرفه عکاسی گفت: “هر روز صبح که به روزنامه ها نگاه می کنیم ، ابتدا عکس ها را نگاه می کنیم و سپس به سرخط خبرها می رویم.” این مانند ارزش دادن به مردم در سراسر جهان در عکاسی است و امیدوارم توجه بیشتری به عکاسی داشته باشیم.

این عکاس پیشکسوت می گوید: “مزایای زیادی برای عکاسان وجود دارد:” به عنوان مثال ، وقتی در خیابان عکس می گیرم ، عابری پیش من می آید ، وارد کار من می شود و بحث می کند. اگر این افراد به کاری که ما انجام می دهیم توجه کنند ، از ما تشکر می کنند. با این حال ، به طور کلی ، مردم گاهی اوقات با لحن نامناسبی با عکاسان صحبت می کنند. مهربانی مدیران نیز وجود دارد و به راستی می توان گفت که این مهربانی کلی از مهربانی مدیران ناشی می شود.

****

محمد صیاد صبور (متولد 1326 ، بندرانزلی ، ایران) یا “م. صیاد – همانطور که در پشت عکس های وی آنلاین شده است – یکی از پیشگامان عکاسی خبری در ایران بود. وی در سال 1969 به انجمن روزنامه نگاران پیوست و حرفه خود را آغاز کرد شغلی. وی از سال 1350 تا 1357 با روزنامه آیندگان در بخشهای سیاسی ، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه انقلاب ، همکاری خود را با آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال 1380 ادامه داشت.

از آغاز جنگ تحمیلی ، شکارچی همیشه عکس می گرفت و آنها را به جبهه می فرستاد. عکس های مربوط به انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب های مختلف منتشر شده است. در سال 1980 ، صیاد جایزه بهترین عکاس خبری خاورمیانه را توسط خبرگزاری EP برای عکس های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس دریافت کرد. (آسوشیتدپرس). وی اکنون عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا