اقتصادی

«فقط ۱۵ میلیون ایرانی راحت برنج می‌خرند»

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار 40 هزار تومان افزایش یافته در حالی که برنج خارجی 30 هزار تومان گران شده است.

به گزارش نازک نارنجی ، روزنامه “همشهری” در ادامه می نویسد: یک سوم تقاضای سالانه بازار برنج ایران از طریق واردات تأمین می شود. واردات که از اوایل سال گذشته به دلیل مشکلات تحریم ها و تأمین ارز با مشکلات زیادی روبرو بود و در پایان سال 1999 حجم آنها به کمتر از نصف نیاز در بازار مصرف داخلی رسیده بود. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، با وجود وخیم شدن وضعیت کرونا و تبادل کالا و مسافر در هند ، واردات برنج از این کشور متوقف نشده است ، اما مشکلات کلی واردات واقعاً بازار را تحت تأثیر قرار داده است. .

در گفتگو با مسیح کشاورز ، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، شرایط بازار برنج را بررسی کردیم.

از این مرحله ، ما گفتگو با هند را آغاز خواهیم کرد. آیا به دلیل گرانی و مشکلات تجاری در سال گذشته ، آیا هنوز برنج از هند خریداری می شود؟

مطمئناً ما از هند برنج خریده ایم اما تعداد خرید بسیار کم شده و قابل مقایسه با سالهای قبل نیست. البته ، واردات برنج به هند توجیه اقتصادی ندارد؛ از آنجا که قیمت تمام شده برنج هندی در بازار بسیار به برنج ایرانی نزدیک است و بسیاری از مصرف کنندگان برنج هندی ، با قیمت فعلی ، دیگر توانایی تهیه آن را ندارند. در این شرایط ، برخی از بازرگانان فقط برای حفظ مارک بازار خود از هند برنج وارد می کنند.

در سال 1999 ، برنج غلات کامل چقدر بود؟

سال گذشته ، بالغ بر 870،000 تن برنج به کشور وارد شد ، در حالی که اگر دولت 200،000 تن برای ذخایر احتمالی وارد کند ، واردکنندگان خصوصی نیز 600،000 تن وارد می کنند. در حالی که در سال 1998 ، ارزش واردات برنج یک میلیون و 650 هزار تن بوده است. این مقایسه نشان می دهد که سال گذشته 50٪ تقاضای سالانه کشور برای برنج وارد شده است.

دلیل کاهش تعداد واردات برنج چیست؟

تقاضا برای واردات به دلیل مشکلات پرداخت نقدی و تصویب دلار به شدت کاهش یافته است.

تحلیل شما از تأثیرات کاهش واردات چیست؟

نکته مهم این است که اگر مقامات این ارقام را ترکیب کرده و کاهش واردات و کاهش تقاضای بازار را مقایسه کنند ، به این نتیجه رسیدند که مصرف کننده برنج وارداتی باید در صورت امکان به مصرف برنج در ایران متوسل شود. شما گران ترید در حالی که به نظر من این نتیجه گیری نادرست است؛ کسی که تا سال گذشته در ایران برنج خریداری کرده هنوز آن را دارد اما کسی که برنج وارداتی 8000 تومانی را مصرف کرده است ، طبیعتاً قدرت پرداخت هزینه بیشتری برای خرید برنج را ندارد. زیرا اگر او بتواند برای هر کیلو برنج 26 تا 30 هزار تومان پرداخت کند ، شما از همان ابتدا برنج ایرانی را خریداری خواهید کرد. امروزه برای چنین شخصی ، هم برنج ایرانی و هم برنج خارجی غیرقابل دستیابی است. در نتیجه ، برنج از جدول این شخص گرفته می شود و نکته مهم این است که جایگزینی برای شالیزار برنج وجود ندارد.

راه حل چیست؟

ما یک راه حل برای واردات عملکرد شالیزار برنج ارائه می دهیم ، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است و هنوز هم هیچ کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

چه اتفاقی می افتد که باعث کاهش مصرف شالیزار برنج در سایر محصولات جایگزین می شود؟

برنج بعد از گندم دومین کالای استراتژیک کشور است و با گرانی برنج ، خانوارها به نان روی می آورند. اگر نان گران شود ، سو mal تغذیه برای بسیاری از بخشهای جامعه در معرض خطر است. از طرف دیگر ، قیمت بالای برنج خارجی همچنین می تواند بازار برنج ایران را مختل کند. با افزایش بیشتر قیمت برنج در ایران ، این محصول از جدول طبقات متوسط ​​نیز حذف خواهد شد.

چرا واردات برنج از تایلند در دستور کار نیست؟

انواع وارداتی شالیزار برنج ، لوکس و پر بازده ، مطابق با سلیقه مصرف کنندگان ایرانی از هند و پاکستان وارد می شود. با این وجود برنج به تازگی از تایلند وارد شده است ، اما از آنجا که مشکل جدی انتقال پول برای تجارت در تایلند وجود دارد و هزینه های زیادی برای مبادله ارز به بازرگانان تحمیل می شود ، بیشتر برنج وارداتی به تایلند نمی رود.

آیا هیچ مشکلی در مبادله بین هند و پاکستان وجود ندارد؟

چرا ، مشکلات تجاری مشابهی در این دو کشور وجود دارد ، اما به دلیل سابقه طولانی در این زمینه ، این مشکلات ایجاد شده و مبادلات با هزینه بسیار کمتری انجام می شود.

انجمن واردکنندگان اخیراً تغییر در کشورهای مبدا واردات برنج را پیشنهاد داده است. این پیشنهاد از کجا آمده است؟

سال گذشته انجمن واردکنندگان برنج برای پایین آوردن قیمت بازار پیشنهاد واردات برنج با عملکرد بالا از آمریکای جنوبی را داد و این پیشنهاد توسط دولت بررسی می شود. همچنین جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو ، استاندارد و وزارت جهاد در این زمینه در وزارت صنعت برگزار شد. در آن جلسه ، جزئیات کلی طرح توافق شد ، اما مجبور شد چندین جلسه برای بررسی جزئیات تشکیل شود ، که این اتفاق نیفتاد. از طرف دیگر ، در میان اعضای انجمن ، به دلیل کاهش تقاضای بازار ، کسی تقاضای واردات از آمریکای جنوبی را نکرد. عدم پیگیری دولت و عدم تقاضای واردات ، این مسئله را با مشکل روبرو کرده است.

شاید ایده کلی جلوگیری از واردات شالیزار برنج باشد؟

در صورت حذف واردات ، وزارت جهاد باید در نظر بگیرد که چگونه می تواند هزینه های تولید برنج داخلی را کاهش دهد تا قیمت های بازار کاهش یابد و به جدول برگردد.

به نظر شما دلیل رفع موانع واردات چیست؟

این کشور با مشکلات جدی مالی روبرو است. بهترین راه برای کاهش هزینه واردات پایین آوردن نرخ ارز است. اگر شرایط به گونه ای باشد که امکان کاهش نرخ ارز وجود ندارد ، این مسئله به طور خودکار در اولویت قرار می گیرد و هرگز مورد توجه قرار نمی گیرد.

آیا نمی توانیم برنج خانگی را با واردات جایگزین کنیم؟

در شرایطی که قیمت برنج خارجی به 28 تا 30 هزار تومان رسیده است ، بخش کشاورزی باید سعی کند به هر شکل ممکن بازار برنج خارجی را اشغال کند اما برای دستیابی به این هدف ، قیمت برنج ایرانی باید به تعداد برسد. کمتر از قیمت برنج خارجی. اما به نظر می رسد وزارت جهاد در این راستا گامی بر نداشته است.

ممکن است شایعه ای وجود داشته باشد که نگرانی شما از توقف واردات برنج صرفاً صنفی است. پاسخ شما چیست؟

در واقع ، نگرانی ما فقط اتحادیه نیست. از آنجا که برنج ، چه ایرانی و چه خارجی ، از سفره فقرا گرفته می شود ، ادامه وضعیت فعلی باعث می شود که طبقه متوسط ​​نتواند به اندازه قبل برنج تولید کند. طبق آمار و برآوردها ، تا 70 میلیون نفر از جمعیت ایران در دسته افراد با درآمد متوسط ​​و پایین طبقه بندی می شوند. افزایش قیمت برنج باعث شده تا 15 میلیون نفر برای مصرف این محصول مغذی به دهان خود برسند. وقتی قیمت کالاهای پروتئینی مانند گوشت ، مرغ و تخم مرغ نیز در حال کاهش است ، کاهش مصرف برنج خبر خوبی نیست. تغییر احتمالی شرایط آب و هوایی و افت تولید در سال جاری می تواند وضعیت را بدتر کند و با افزایش قیمت ها ، شالیزارهای برنج را از سفره های زیرزمینی تسهیل کند. مدیران تجارت و کشاورزی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر کالایی را از یک کالای اول به دو کالای اول تغییر دهیم ، این کالا نباید از جدول خارج شود ، بلکه باید مدیریت شود تا آسیب نبیند. . . اینها مشاغلی هستند که ما و مردم عادی انجام می دهیم ، اما متأسفانه تصمیماتی که در سطح کلان گرفته می شود و همچنین تنظیم بازار یا در سطح وزارتخانه ، تخصصی نیستند. وزیر صنعت ، معدن و تجارت باید به عنوان متولی واردات ، کمیته ای تشکیل دهد و راهکاری برای کاهش قیمت تمام شده واردات برنج اتخاذ کند. جهاد کشاورزی همچنین باید سعی کند قیمت برنج را در ایران افزایش ندهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا