علمی و پزشکی

حکایت جنجال‌های ضد واکسن و خطر بازگشت بیماری‌ها

در حالی که Corona با تمام امیدهای تولید واکسن روبرو است و جهان در تلاش برای ساختن آن است ، برخی ادعاهای ضد واکسن و غیرواقعی توسط برخی کاربران در فضای مجازی مطرح شده است. ادعاهایی که می تواند سلامت کودکان را تهدید کند و به بیماری های تحت کنترل واکسن بازگردد …

به گزارش نازک نارنجی، برنامه ایمن سازی کشور در سال 1963 در کشور ما آغاز شد و اکنون به بیش از 98٪ پوشش رسیده است. براساس همین برنامه ، ایران میزان مرگ و میر و زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و به دستاوردی همچون دریافت سند هلال احمر از سازمان بهداشت جهانی ، کنترل 19 ساله فلج اطفال از جمله موارد دیگر است. .

به طور کلی ، نابرابری و جنجالهای واکسیناسیون غیر اختصاصی اخیر مطرح می شود زیرا ایمنی کودکان یک سرمایه گذاری جهانی است. امید به زندگی سالانه در حدود 2.6 میلیون نفر در سراسر جهان است .

اثر غیرقابل انکار واکسن ها

در همان جهت ، سید محسن زهرائی رئیس گروه بیماریهای عفونی وزارت بهداشت در مصاحبه با نازک نارنجی وی با بیان اینکه اولین واکسن در 210 سال پیش به شکل جدید ایجاد شده است ، اظهار داشت: از آن زمان تاکنون واکسن های زیادی در جامعه بشری استفاده شده است. با گذشت سالها ، آنها خدمات خوبی را نشان داده اند و اثربخشی واکسنها غیرقابل انکار است.

وی گفت: “واکسیناسیون از 3 میلیون مرگ در سال جلوگیری می کند.” “واکسن ها اغلب برای کودکان استفاده می شود ، بنابراین وقتی کودک سالم است ، می تواند زندگی طولانی داشته و به کشور خود خدمت کند.”

بیماری های کنترل شده از واکسن

زهرائی درباره تأثیرات واکسیناسیون در کشور ما گفت: سالها پیش ، فلج اطفال یکی از شایع ترین بیماری های کشور ما بود که هر ساله حدود یک هزار کودک مبتلا به فلج دائمی رنج می برند. ” این بیماری در سالهای اخیر در جامعه بسیار شایع است که مثلاً وقتی کودکی پس از تزریق دچار فلج اطفال می شود ، به خانواده این فکر را می دهد که تزریق کودک خود را فلج کرده است. خوشبختانه ، اکنون با واکسیناسیون کودکان 19 سال است که هیچگونه بیماری فلج اطفال در کشور نداریم در حالی که این بیماری در کشورهای همسایه ما وجود دارد. علاوه بر فلج اطفال ، بسیاری از بیماری ها از جمله سرخک ، دیفتری و غیره کنترل می شوند.

بروز هپاتیت را تا یک چهارم کاهش دهید

وی با اشاره به واکسیناسیون هپاتیت گفت: “قبل از واکسیناسیون علیه هپاتیت ، حدود 2.5 تا 4 درصد از جمعیت ما به ویروس هپاتیت B آلوده شده بودند که می تواند باعث بیماری های کبدی و بیماری های جدی شود.” ب) ویروس نیز مسری است. بدون واکسن داده شده ، با توجه به شیوع داروهای تزریقی ، نمی توان وضعیت واکسن جامعه را تعیین کرد. اما اکنون شیوع هپاتیت B از زمان شروع واکسن حدود یک سوم تا یک چهارم کاهش یافته است.

رئیس این گروه از سؤالات مربوط به واكسنهای واكسنی برای جلوگیری از واكسن برای هر كس برای هر كس امكان پذیر بود ، گفت: “به هیچ وجه ممكن نیست كه كشور بتواند از آن ایمن سازی كند. خدمات واکسیناسیون کشور ما نمونه خوبی از اجرای عدالت اجتماعی است. همان واکسن مورد استفاده در شهرهای بزرگ در شهرهای دور افتاده استفاده می شود. واکسن کاری ساده و بی اهمیت نیست که هر شرکتی بتواند از پس آن برآید.از کشورهای اسلامی فقط دو کشور توانایی تولید واکسن را دارند که یکی از آنها است. ایران. دستگاههای پیشرفته کنترل و کنترل واکسن مجهز به مراحل مختلف هستند تا اثربخشی خود را نشان دهند. واکسن ها ، مانند داروها ، آنها شماره سریال خاص خود را دارند که پس از تولید براساس شماره سریال بررسی و برای استفاده تأیید می شود.

وی شفاف سازی ادعاها مبنی بر استفاده از جنین مرده در واکسن ها را از جمله موارد دیگر عنوان کرد. اگر من با یک متخصص پزشکی در مورد ساخت ماهواره اظهار نظر می کردم ، ممکن است قوی تر از صحبت نباشد. همه باید درباره دانش و علم خود نظر دهند.

در مورد احتمال عوارض بعد از واکسیناسیون ، زهراعی اضافه کرد: “هر چه اثرات آن باشد ، به عنوان مثال ، حتی اگر یک استامینوفن ساده مصرف کنید ، اثرات بروشور احتمالی در داخل جعبه وجود دارد.” در این حالت ، باید دید که آیا مزایای آن از اثرات آن بیشتر است. در مورد واکسن ها ، زیرا فرآیند کنترل کیفیت دقیق و پیچیده است ، عوارض جانبی ملایم تر هستند و اغلب باعث می شوند سیستم ایمنی بدن به آنتی ژن ورودی به بدن پاسخ دهد. تب موضعی عارضه ای است که در 10 تا 20 درصد از افراد مشاهده می شود ، همه این نشانگر پاسخ ایمنی بدن به ورود آنتی ژن است و باعث می شود فرد در آینده از این بیماری مصون شود. اثرات اصلی مشاهده شده پس از واکسیناسیون ناچیز است ، که می توان نادیده گرفت.

خطر عود هنگام ایمن سازی توسط کودکان

وی افزود: در چهار ماه گذشته و یا زمانی که بیماری Qovid 19 در کشور ظاهر شد ، تمام جوانب زندگی مردم تحت تأثیر قرار گرفته است. حتی اگر توصیه ای در مورد ماندن در خانه و ماندن در خانه ضروری نباشد ، خانواده ها باید بدانند که کارهایی که ما در زمینه بهداشت کودکان انجام داده ایم به دلیل شیوع بالای واکسیناسیون است و باید از واکسن خودداری کنیم. به علت بیماری عروق کرونا قلب این تلفات از دست رفته و پوشش ایمن سازی ما کاهش یافته و کنترل بیماری می تواند بازگردد. پوشش واکسن مهمترین محافظت در برابر بیماریهای عفونی است

کاهش مراجعه افراد به واکسن کودکان

واکسیناسیون کودکان را به تعویق نیاندازد

زهرايی توضيح داد: در چهار ماه گذشته ما شاهد كاهش تعداد افراد متقاضی واكسن بودیم. وی گفت: “تلاش ما این است که از خانواده ها بخواهیم واکسیناسیون فرزندان خود را به تعویق بیندازند تا عود بیماری برای سلامتی کودکان خطری نداشته باشد.” ما ممکن است برای یک یا دو سال آینده با کرونا باشیم و اگر در اوقات دیگر ایمن سازی فرزندان خود را ادامه دهیم ، فرزندان ما در معرض خطر هستند.

وی در مورد واکسیناسیون در ابتدای مدرسه و دانش آموزان پایه دهم گفت: همه شرایط برای واکسیناسیون و مراکز درمانی برای ادامه خدمت وجود دارد. بیشتر مراکز ما مراکز تمیز هستند. این بدان معناست که در این مراکز ، هم در بیمارستان تاج و هم به طور کلی بیمار مراجعه نمی شود و فقط خدمات توسط مادر و کودک ارائه می شود.

امید واکسن در برابر تهدید تاجگذاری

وی با بیان اینکه در مواجهه با تهدید سلامتی به نام تاج ، امید به تولید واکسن وجود دارد ، اضافه کرد: “این نشان می دهد که مردم درک واضح و واکسینه ای دارند. همین مقدار در مورد آن ها اعمال می شود واکسن هایی که داریم و نباید از این نعمت ها غافل شویم. ” .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا