عمومیمطالب کسب و کار

کاربرد انواع سری فرز انگشتی

فرز انگشتی چیست؟

یکی از ابزارهای برقی کوچک، دستی و دوار و از خانواده فرز هاست که کاربرد هریک را معرفی کردیم. فرز انگشتی با هوای فشرده یا برق تغذیه می‌شود و یک اسپیندل چرخشی دارد. قطعه برش توسط کولت نگه داشته شده و بعضی از این ابزارها می‌توانند با سرعت 30000 دور در دقیقه کار کنند. مته‌ برش با سرعت بسیار زیادی می‌چرخد و برای جداسازی مواد از قطعه کار استفاده می‌شود که قطعه کار می‌تواند از جنس چوب، فلز یا سنگ باشد. فرز‌های انگشتی دو نوع گلو کوتاه و معمولی دارند که با اتصال چرخ‌های رزینوئیدی، چرخ‌های فلپ ساینده یا انواع سری‌ها به این ابزار می‌توان از آنها استفاده کرد (توجه داشته باشید که کاربرد فرز انگشتی با متفاوت است و نباید اشتباه گرفته شوند).

کاربرد سری‌های فرز انگشتی

اگر از سری‌ها و اتصالات مناسب برای فرزهای انگشتی استفاده کنید، می‌توانید کارهای زیادی با آنها انجام دهید. برخلاف که برای کارهای صنعتی و بزرگ از فرزهای انگشتی برای کار با فلز و به‌ویژه برای ساخت ابزار و قالب استفاده می‌شود اما برای مواد حساس‌تر مانند پلاستیک و چوب هم قابل استفاده هستند.

می‌توانید مواد مختلف را با استفاده از سری مناسب در انتهای فرز انگشتی بزنید، سنباده‌کاری کنید، برش بدهید، صیقل دهید یا سنگ‌زنی کنید. انواع سری باعث می‌شوند که فرز انگشتی به ابزاری همه‌کاره تبدیل شود. امروزه ابزارسازان از فرز انگشتی برای سوراخ‌کاری، پخ‌زنی، پولیش‌کاری، سنگ‌زنی و جفت‌کردن سطوح جوش‌خورده استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که از انواع سری‌ها می‌توان به‌طور مشترک برای چوب، فلزات و سنگ استفاده کرد.

سری فرز انگشتی برای سنگ

از فرز انگشتی در صنعت سنگ‌کاری استفاده می‌شود و با استفاده از آن می‌توان سطوح سنگی مختلف را با استفاده از سری‌های مناسب فرز انگشتی پرداخت کرد. در بخش بعدی چند سری مناسب برای فرز انگشتی معرفی می‌شود که بعضی از سری‌ها برای سنگ‌کاری هم مناسب هستند.

سری فرز انگشتی برای آهن

پولیش‌کاری فلزات موضوع مهمی است چون فلزات به ‌ویژه فولاد ضد زنگ همیشه بعد از پرداخت‌کاری بهتر به نظر می‌رسند و ظاهر بهتری پیدا می‌کند البته اگر قطعه کار بزرگ باشد، پولیش‌کاری آن مشکل‌تر می‌شود. برای مثال می‌توان خودرو را پولیش کرد اما واقعا خسته‌کننده و زمان‌بر است در این حالت استفاده از بای سطح کارهای بزرگ استفاده می‌شود. با کمک فرز انگشتی با سری‌های مناسبِ پرداخت فلزی می‌توانید حتی سطوح بزرگ را به‌راحتی پرداخت کنید. مته‌های پولیش‌کاری دوار سطح مقطع گردی دارند به همین دلیل برای پولیش‌کاری، حفره‌ها و سطوح منحنی مناسب هستند. از این سری‌ها برای تمیزکردن و جلادادن پروفیل‌های قالب هم استفاده می‌شود. با این وجود اگر میزان صافی سطح خیلی مهم باشد فرز انگشتی ابزار مناسبی برای پرداخت سطوح صاف نیست.

اگر تا به ‌حال قطعات آهنی را به هم جوش داده باشید، می‌دانید که نقاط جوش چقدر آزاردهنده است. با کمک فرز انگشتی می‌توانید به‌آسانی نقاط جوش اضافی را جدا کنید تا سطح جوشکاری‌شده صاف‌تر و تمیزتر به نظر برسد. اگر زیاد جوشکاری یا فلزکاری می‌کنید، حتما این ابزار را هم تهیه کنید و از سری‌های مناسب استفاده کنید و نقاط جوش اضافی را بردارید. در مجموع فرزهای انگشتی ابزار مفیدی برای سایت‌های ساختمانی، تعمیرگاه‌های خودرو، کارگاه‌های فلزکاری و سایر بخش‌هایی هستند که با فلزات به‌ویژه آهن سروکار دارند. برای انواع مختلف کار با فلز هم سری‌های مختلفی در بازار موجود است.

سری فرز انگشتی برای چوب

پس از اتمام پروژه‌های نجاری، باید محصول نهایی را صاف کنید؛ چراکه کارتان باید ظاهری حرفه‌ای و زیبا داشته باشد. فرقی نمی‌کند که کارتان مبلمان چوبی باشد یا یک مجسمه چوبی زیبا؛ در هر صورت باید سطح صافی داشته باشد. این کار دشواری است و اگر به‌درستی آن را انجام ندهید این احتمال هست که پروژه‌ای را که ساخته‌اید، خراب کنید. با اتصال سری‌های مناسب به فرز انگشتی می‌توانید سطوح مختلف چوبی را به‌صورت اتوماتیک صاف کنید و پرداختی حرفه‌ای روی آنها انجام دهید. از مته‌های کاربیدی و فرز انگشتی در هنر مجسمه‌سازی با چوب استفاده می‌شود. برای چوب و طراحی روی سطح آن هم سری‌های مناسبی ساخته شده‌اند.

سری‌های مورد استفاده برای فلزات، چوب و سنگ

  • مجموعه سری‌های مته دوار فرز انگشتی 8 × 6 میلی‌متری تنگستن کاربید 0.63 سانتی‌متری برای فلزات مختلف سخت‌شده و سنگ‌هایی مانند مرمر و یشم مناسب هستند. سختی ماشین‌کاری آنها هم کمتر از 70hrc  است. سری‌های مختلف پخ، کروی و شیاردار این مجموعه برای قطعه‌های کار با سختی کم مانند چوب و پلاستیک هم مناسب است.
  • از سری‌های دوار با دو لبه برش در مجموعه کاربید فرز JESTUOUS با قطر ساقه 0.63 سانتی‌متر برای کارهای فلزی و قالب‌سازی، تمیزکاری و نگهداری کفپوش، بازکردن سوراخ‌ها یا حذف نقطه ‌‌جوش روی قطعات آهنی استفاده می‌شود. این سری‌ها از کاربید تنگستن تحت عملیات حرارتی و ماشین‌کاری‌شده ساخته می‌شوند. سری‌های کاربیدی در بیشتر ابزارهای دوار کوچک و فرزهای انگشتی برای پروژه‌های نجاری، حکاکی، حفاری، فرزکاری و برش قابل استفاده هستند.
  • سری‌های دوار از جنس تنگستن کاربید 6 میلی‌متری و 4 قطعه‌ای Bestgle در کاربرد برای قطعات مختلف فلزی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.از این سری برای فلزکاری، ساخت دستگاه‌ها، مجسمه‌سازی، کنده‌کاری چوبی، جواهرسازی، جوشکاری، پخ‌زنی، ریخته‌گری، سوراخ‌کاری، سنگ‌زنی و … استفاده می‌شوند. این محصول راندمان بالایی در ماشین‌کاری مس، آلومینیوم، آلیاژ، آهن، سنگ مرمر، سنگ یشم، فلزات مختلف، شیشه، چوب و گچ و غیره داشته و سختی ماشین‌کاری آنها به 70hrc  می‌رسد.
  • ابزار DL ده عددی مجموعه مته دوار تنگستن کاربید دارای دو لبه برش برای حکاکی، سوراخ‌کاری و پولیش‌کاری فلزات هستند. این سری‌ها بسیار بادوام و از جنس تنگستن کاربید هستند و برای ماشین‌کاری انواع مختلفی از مواد فلزی را با همدیگر استفاده می‌شوند. از مته‌های الماسه استاندارد آنها برای فلزات آهنی و غیر آهنی، آلومینیوم، سطوح صاف فلزی و تمام قطعات غیر فلزی مانند پلاستیک و چوب استفاده می‌شود.

کاربرد و تفاوت فرز انگشتی و مینیاتوری

دستگاه فرز از مهم‎ترین ماشین‌ و ابزارآلات برقی است که تمام افراد حرفه‌ای در صنعت به آن نیاز دارند. از این دستگاه برای برش، ساب و پرداخت مواد مختلف استفاده می‌شود. دستگاه فرز انواع مختلفی داشته که هرکدام برای کاربرد و نیاز خاصی طراحی شده که در مطلب فرز چیست به آن پرداخته ایم اما یکی از پرکاربردترین آن‌ها فرز انگشتی و مینیاتوری است.

این گونه فرزها در مقایسه با انواع دیگر فرزها نسبتا سبک بوده و از آن‌ها بیشتر در کارهای هنری ظریف مانند حکاکی ، طراحی، شیارزنی و سوراخ‌کاری استفاده می‌شود. البته کاربرد فرز مینیاتوری تنها به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود بلکه از آن در قالب سازی، منبت‌کاری، پولیش‌کاری فلزات، معرق‌کاری، مجسمه‌سازی، مبلمان‌سازی، رنگ برداری و زنگ زدایی فلزات و حتی تیز کردن اره و تبر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که کاربرد مینی فرز با فرز مینیاتوری و انگشتی متفاوت است و با هم متفاوت اند.

مکانیزم عملکرد فرز انگشتی و مینیاتوری بر اساس حرکت شفت اصلی دستگاه بوده که توسط موتور و چرخ‌دنده ایجاد می‌شود. به همین جهت حین خرید دستگاه باید به سرعت، توان دستگاه و سایز کولت دقت کرد. فرز گلوبلند و گلو‌کوتاه از انواع فرز انگشتی است. فرز گلوبلند مناسب فضاهایی با دسترسی محدود است.

کاربرد فرز انگشتی

کار فرز انگشتی شباهت زیادی به سنگ مستقیم دارد با این تفاوت که در این دستگاه به‌جای دیسک، سری با عملکردی مشابه دریل قرار می‌گیرد. سری که برای سنگ‌زنی در فرز انگشتی استفاده می‌شود بسیار کوچک بوده و برای سایش و صاف کردن لبه فلزات سخت بسیار مناسب است. فرز انگشتی بیشتر برای کارهای سایشی استفاده شده و کاربرد آن در مقایسه با فرز مینیاتوری بسیار محدودتر است.

فرز مینیاتوری نوعی فرز انگشتی بوده که کاربرد آن تنها به صنعت محدود نمی‌شود و از آن در کارهای خانگی هم استفاده می‌شود. ساختار فرز مینیاتوری ساده بوده و می‌توانید با نصب ابزار و تیغه‌های مختلف از آن برای کارهای مختلف استفاده کنید. این فرز برای کارهای ظریف و کوچک با دقت بالا بسیار مناسب است. در افراد غیر متخصص گاها به اشتباه مینی فرز را با نام فرز انگشتی می‌شناسند.

کاربرد فرز مینیاتوری

زنگ زدایی و رنگ برداری فلزات

قفسه آبچکان یا ماشین ظرفشویی به دلیل در ارتباط بودن با رطوبت پس از مدتی نیاز به زنگ زدایی و رنگ زدن مجدد دارند. برای این کار باید زنگ آهن و رنگ قدیمی را با فرز مینیاتوری پاک کنید سپس قفسه را مجددا رنگ آمیزی کنید.

تیز کردن ابزار

تیز بودن ابزارآلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که کند بودن برخی از آن‌ها موجب خرابی ظاهر کار می‌شود. تیغ اور فرز، اره و … تمام ابزارآلاتی هستند که پس از مدتی کند شده و نیاز به تیز شدن مجدد دارند. با استفاده از فرز مینیاتوری و سری مخصوص آن قادرید به راحتی ابزارآلات خود را تیز کنید.

دکمه بازگشت به بالا